Glasögonbärare, hur gör ni när ni cyklar?

ipv6 sa:
Jag är rätt närsynt (-5.75/-4.75, hade -5.0 ett tag men gick tillbaka) och har inte upplevt det som ett problem alls. Nu är jag i och för sig i början av min karriär med läsglasögon (har insett att det kommer behövas, men inte riktigt än), men jag förstår inte riktigt problematiken. Närgränsen för min garminklocka (FR235) verkar vara ca 20 cm och så nära sitter jag inte till cykeldatorn.

Visning av hastighet etc. är lättläst med rätt inställning även för mig med glasögon men skall man kika på kartan eller feppla i menyer är det bra att kunna flytta brillorna ut lite.
Min brorsa är opererad och basically fucked i dessa sammanhang, det enda skälet till att jag inte opererat mig.
En annan sak tror jag kan vara att med åldern så blir autofokusen långsammare så även om man faktiskt kan fokusera så tar det för långt tid på en cykel. Kanske finns det en optiker här som kan korrigera mig ifall detta är helt fel.

Binky sa:
ipv6 sa:
Jag är rätt närsynt (-5.75/-4.75, hade -5.0 ett tag men gick tillbaka) och har inte upplevt det som ett problem alls. Nu är jag i och för sig i början av min karriär med läsglasögon (har insett att det kommer behövas, men inte riktigt än), men jag förstår inte riktigt problematiken. Närgränsen för min garminklocka (FR235) verkar vara ca 20 cm och så nära sitter jag inte till cykeldatorn.

Visning av hastighet etc. är lättläst med rätt inställning även för mig med glasögon men skall man kika på kartan eller feppla i menyer är det bra att kunna flytta brillorna ut lite.
Min brorsa är opererad och basically fucked i dessa sammanhang, det enda skälet till att jag inte opererat mig.
En annan sak tror jag kan vara att med åldern så blir autofokusen långsammare så även om man faktiskt kan fokusera så tar det för långt tid på en cykel. Kanske finns det en optiker här som kan korrigera mig ifall detta är helt fel.

En kollega som opererade ögonen genom att byta ögonlinser har inga problem med syn på telefon-håll. De nya linserna är trifokala och hjärnan väljer den bild som är skarpast.
Men om det är laseroperation så går det ju inte att få så.

Närsynt kring -5 med linser i 30 år. Men nu börjar man komma upp i åldern där snart "armarna inte räcker till..." Med glasögonen på så är de ju bara att ta av vid behov, om linserna sitter i får jag plocka fram läslasögonen om det handlar om pyttetext etc. Men än så läge inga problem att se mobil/GPS på cykeln så för mig är det linser som gäller!

Jag kör med vanliga glajjor av märket QuickSilver och har inga som helst problem med att köra med dem. Dom sitter som en smäck. Har aldrig tappat dem pga stök, vurpor eller hopp.

Mina glasögon får mina ögon att tåras mer än när jag cyklar utan (vilket jag inte gör). Och linser vill jag inte ha, så då har fit-overs blivit min lösning. Dessa från Haga Eyewear är ganska smäckra och slutande för att vara OTG och eliminerar tårflödet för min del. Finns dessutom att köpa för en billig slant på Clas Ohlson:

http://m.clasohlson.com/se/Solglasögon-OTG/44-1008-17

Ooh, extrapris -- köp två par! :)

Har försökt hitta motsvarande bågar med ofärgade glas (för mörkercyklingen) men det är svårare. Hittade ett halvdant par på Amazon som torterar näsryggen på ett ondskefullt sätt...

Hmm, tror att ö:et i länken fick parsern att k*ka ur -- sök efter OTG på clas ohlson.se bara. 99 pix.

Bilagor

• 9265698209822.jpg
    9265698209822.jpg
    6 KB · Besök: 111
Provade Ruby Projects med insats. Tyckte insatsen var tung och kom "för nära". Använder mina vaniga glasögon på cykeln. Lite problem med imma under höst/vår men annars har jag inga problem

Jag börjar fundera på slipade (närsynthet och astigmatism) cykelbrillor inför sommarens randolopp. Känns meckigt med linser i ett franskt dike eller i ett italiensk bergspass dygn 3 i mörkret...

Försöker få grepp om marknaden via Google och det går sådär.
Vad är det senaste för cykling?
Vad är top of the line? (Oakley/Rudy?)
Vad kan man komma undan med?
Var bör jag handla?

Jag kör mina Oakley Holebrooks med slipade glas, det är oakleys egna glas (slipas på irland eller skottland minns inte tog lite tid att få hem dem) som tydligen ska vara okrossbara enl säljaren på synsam iaf.

Sitter bra och har en behaglig toning.

Pallar inte att ha vanliga glas isatta i ytterligare nån båge men det är jag det.

Med randocykling i de trakterna i tankarna skulle jag alla gånger satsa på fotokromatiska glas. Jag tycker att det är rätt skönt med lite dämpning av det starka solljuset i de trakterna dagtid och nattetid funkar de också så du slipper hålla på och byta glas/glasögon för mörkerkörningen.

Ett råd är som sagt att satsa på fotokromatiska glas! Otroligt skönt att kunna ha samma brillor i mörkret på natten som i solen på dagen utan att behöva mecka med att byta glas, eller ännu värre, släpa med ett par (sol)brillor till...

Jag kör med en av Favoptics sportbågar som heter Monza. Inte den coolaste men funkar bra för mig både till längdskidåkning på vintern och lvg-cykling på sommaren: http://www.favoptic.se/frames/Monza/black/

Edit: tvåa på bollen...

Senast ändrad:
Om man väljer direktslipade glas eller extra insattsbåge har en viss bäring på priset (eller hade i alla fall senast jag kollade). Sen är ju smaken olika vad det gäller insattsbågar. Om jag hade upplevt dem som ett problem hade jag nog lagt mellanskillnaden för att få direktslipade glas, men jag upplever inget problem med dem så då känns det onödigt att dra iväg ytterligare pengar. I synnerhet som ytterligare glas blir mycket dyrare. Nu har jag ett par fotokromatiska för förhållanden där ljuset kan bli sämre och ett par svarta med rätt rejäl "dämpning" för stabilt dagsljus.

De här köpte jag i januari. Ett par Rudy Project Rydon med slipade fotokromatiska glas. Jag har ca -7 på astigmatism och +3 i översynthet. Därför går glasen inte lika långt ut på sidorna som originalglasen för att hålla ner tjockleken. Kostade 7400 kr på Synsam Sports.
Tycker att de har funkat bra hitills. Tar dock en stund att vänja sig vid dem varje gång eftersom glasen är välvda. Men det är inget stort problem.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    243.2 KB · Besök: 211
MatteXC sa:
Kör med slipade insatser i Rudy Project bågar med fotokromatiska glas.

Ruskigt bra!

Jag med, men jag tycker det suger. När det kyligt immar de igen och jag tycker det är riktigt meckigt att ta isär och göra rent. Instatsglaset har dessutom repat det yttre glaset. Skaffade hjälm med visir istället och kör med vanliga glasögon under, och på vintern med vanliga glasögon även det. Funderar dock på att skaffa slipade glas till bågarna.

Har haft två par RP (första paret tror jag var med i 7-8 år) med insatser och på inget har jag haft problem med repor på yttre glaset. Kan inte heller påstå att jag tycker det är så fruktansvärt krångligt att ta loss insatsen, och jag är ändå typen som brukar kunna klanta till det mesta.

Mats65 sa:
De här köpte jag i januari. Ett par Rudy Project Rydon med slipade fotokromatiska glas. Jag har ca -7 på astigmatism och +3 i översynthet. Därför går glasen inte lika långt ut på sidorna som originalglasen för att hålla ner tjockleken. Kostade 7400 kr på Synsam Sports.
Tycker att de har funkat bra hitills. Tar dock en stund att vänja sig vid dem varje gång eftersom glasen är välvda. Men det är inget stort problem.

Jag har samma utan slipade glas. Betalade 1200kr för dom. 6200kr för att få slipade är så sjukt överpris att det inte är sant. Men det verkar ju finnas dålig efterfrågan eftersom det inte finns så många som gör det.

Akoa sa:
Mats65 sa:

Jag har samma utan slipade glas. Betalade 1200kr för dom. 6200kr för att få slipade är så sjukt överpris att det inte är sant. Men det verkar ju finnas dålig efterfrågan eftersom det inte finns så många som gör det.

Visst är det jävligt mycket pengar. Problemet är att om man har kraftig astigmatism så kostar glasen skitmycket. Köpte precis progressiva glasögon för första gången. Där kostade glasen 10000 kr.
Det skulle för övrigt inte blivit mycket billigare med separata insatser heller.

Måste säga att de där RP Rydon påminner väldigt mycket till utseendet om mina Favoptic Monza jag länkade ovan. De kostar idag 1470kr med antireflexbehandlade fotokromatiska glas, dock endast enkelslipade för närsynthet. Men slipning för astigmatism ingår i priset, enl Favoptics webbsida. Hur kraftig framgår dock inte. De går även att få med progressiva glas, mot pristillägg.

Edit: tillägg om vad som gäller avseende astigmatism.

Senast ändrad:
Jag skaffade glasögon för olika syften.. men tröttnade rätt snabbt.
Så jag skaffade åter linser som jag hade 5 år tidigare, inför en skidresa.

Och numera finns det ju dygnetruntlinser, som har så hög komfortgrad och syregenomtränglighet att de kan sitta i dygnet runt i uppåt 30 dygn i sträck när man är van eller användas som vanliga månadslinser om man känner för det.

Jag saknar inte glasögon en sekund, och jag har bättre brytningsfelskorrigering med linser!
Tipset jag kan ge är att ha en flaska ögondroppar eller linsvätska på sängbordet, det är när man vaknar det kan kännas lite obekvämt, men med droppar så har man pigga ögon direkt.

Nästa steg är laserkirurgi.

ooms sa:
Måste säga att de där RP Rydon påminner väldigt mycket till utseendet om mina Favoptic Monza jag länkade ovan. De kostar idag 1470kr med antireflexbehandlade fotokromatiska glas, dock endast enkelslipade för närsynthet. Men slipning för astigmatism ingår i priset, enl Favoptics webbsida. Hur kraftig framgår dock inte. De går även att få med progressiva glas, mot pristillägg.

Edit: tillägg om vad som gäller avseende astigmatism.

Så här skriver de på sin hemsida:
"Vi har valt att inte tillverka progressiva glasögon för mycket höga värden eller glasögon för stark astigmatism. För mer information kontakta vår kundtjänst."

Tyvärr samma problem med alla lågpriskedjor. De gör grejor för den stora massan. Inget konstigt med det, men när man inte är en del av den stora massan så blir det därmed väldgt dyrt. Kan ju tycka att man borde kunna få vissa bidrag på samma sätt som med vissa andra handikapp. Eller åtminstone få göra skatteavdrag.

Har skurit sönder ett ögonlock på mina vanliga glasögon när jag gjorde en snygg vurpa i Idre i somras, fick sy ögonlock och ögonbryn. Hade jag kört med linser och Sportglasögon (som jag brukar ha) hade jag sluppit det, iallafall ögonlocket. Hade vurpan varit lite snyggare hade jag skurit sönder hela ögat. Hade ett fint skärsår i ögonlocket efter glaset.

Jag är en van kontaktlinsanvändare så jag ska kolla av möjligheten med linser som klarar av flera dygn för mig. Det gör tyvärr inte riktigt mina toriska månadslinser idag.

Prismässigt ser annars Favoptics erbjudande starkt ut jmft de 6-10 kkr jag annars har sett för märkesbågarna hos t ex synsam.

Operera ligger bortom budget.

7400 kronor för slipade sportglasögon?! Vaffan?!

Jag lyckades på en loppmarknad hitta ett par gamla adidas sportglasögon för golfare (tror jag det är) för 20 pix, som sitter som en smäck utanpå mina ordinarie, som är av äldre årgång modell franska intellektuella skolfux-glasögon, så de är ganska små och smiter tätt om skallen. Att jag har sovit med dem på de senaste tio åren säger en del om hur de sitter. (Utan blir drömmarna liksom suddiga och jag går i dem in i folk och saker. ;-) )
Visserligen hamnar sportglasögonen en knapp centimeter ut från ansiktet och smiter inte åt som de egentligen ska, men det är bara bra, eftersom jag svettas ymnigt även i ögonhålorna och behöver vädring. Med en cykelkeps täpper jag till glipan som uppstår vid näsroten där solen annars tittar in.

Så nu har jag alltså 7380 kronor över att köpa en ny cykel för. :-D

Jag lider förresten av grav astigmatism, så om jag försöker cykla utan glasögon blir det som en nedförsbacke eller grop en meter framför cykeln som jag luras att vilja parera för – förutom att jag bara ser dåligt då förstås.

Henrik_E sa:
Nja, den där bilden stämmer inte särskilt bra.
De ser mera ut som Adidas Evil Eye, fast de är av en äldre utgången modell, så det kan faktiskt vara cykelbrillor. Men jag bryr mig inte så j-a mycket då de bara fungerar och är snygga.
Bild

Fjärdebrunn sa:
Försöker få grepp om marknaden via Google och det går sådär.
Vad är top of the line? (Oakley/Rudy?)

Jag har kört olika Oakleys med slipade glas i bortåt femton år, och specifikt deras M-frame för sportning, och tycker de är tipptopp. Om det är detsamma som top of the line vet jag inte men jag tycker de är generellt otroligt bra optiskt både vad gäller slipning och ljus, klarar att gå i backen utan att gå sönder, och de tar mycket smörj innan de blir (för) repiga. Jag har haft lite olika versioner av deras mörka glas med och utan spegeleffekt och polariserande, samt "vanlig" orange i M-framesen, alla har levererat på topp. Har dock inte testat fotokromatiska. Tycker dock att de orangea funkar i ett brett spektrum av ljusförhållanden, från gassande sol till ganska skumt.

Fjärdebrunn sa:
Vad kan man komma undan med?

Nu är mina M-frames säkert fem år gamla, men jag har för mig att de kostade nånstans runt 3 kSEK, eller strax där över.

Fjärdebrunn sa:
Var bör jag handla?

Jag har fått för mig att du rör dig i Stockholmsområdet, så jag rekommenderar Stefan på Se & Synas på Liljeholmen, jag har fått toppenhjälp av honom.

Jag själv använder mina vanliga glasögon. Dock är problemet med imma stort vid vissa förhållanden. Jag vill även kunna använda dem vid utförsåkning etc. Jag har provat med olika medel som ska göra dem imfria utan något märkbart resultat. Nu har jag funderat på Essilors glas som heter Optifog. Är det någon som har erfarenhet av dem? Jag såg att en av butikerna som det länkats till ovan har riktigt bra priser för de glasen. Synsam skulle ha knappa 6000 för enkelslipade inklusive ett par Oakley plastbågar. Men i nätbutiken såg det ut att landa på ungefär hälften.

Är det egentligen någon skillnad på plasten i vanliga glasögon och dom här "sportglasögonen"?

Själv använder jag mina vanliga glasögon med zeis plast behandlade med duravision platinum. Det var stor skillnad på de glasen och alla andra synsamglas jag haft tidigare.
Funderar dock på att skaffa nya som är lite högre eftersom jag får ont i nacken när jag cyklar landsväg och måste böja upp huvudet onödigt långt för att se igenom mina vanliga låga glasögon. Frågan är ju om man ska våga köpa några av dessa dyra sportglasögon och tro att dom är lika bra som zeissglasen eller satsa på vanliga glasögon av högre modell.

Fjärdebrunn sa:
Tack för bra tips och värdefulla erfarenheter.

Prisbilden för direktslipade sportbågar verkar vara galet varierande.

Även prisbilden på glas i vanliga bågar kan variera kraftigt.

Liksom du kan välja olika nivåer på växelgrupp, kan du välja olika nivåer på glas. Om man tex har ett kraftigt synfel, så kan man välja ett dyrare glas för att undvika att de blir så tjocka.

Om man får spekulera, så tror jag inte att lågpris-optiker sätter i dyraste glasen i det billigaste priset. Lite som att du inte hittar XTR på billigaste MTBn hos biltema. :-)

Det var väldigt stor skillnad i pris mellan billigaste och dyraste glas hos Synsam.

Sen om det är värt det och så vidare kan ju diskuteras.

Jag tycker inte om insatser innanför ordinarie glasen. Ett helvete i fuktigt väder, har du fått in imma mellan så går det aldrig bort.

fhloston sa:
Fjärdebrunn sa:

Liksom du kan välja olika nivåer på växelgrupp, kan du välja olika nivåer på glas. Om man tex har ett kraftigt synfel, så kan man välja ett dyrare glas för att undvika att de blir så tjocka.

Om man får spekulera, så tror jag inte att lågpris-optiker sätter i dyraste glasen i det billigaste priset. Lite som att du inte hittar XTR på billigaste MTBn hos biltema. :-)

Det var väldigt stor skillnad i pris mellan billigaste och dyraste glas hos Synsam.

Jag har testat både dyra och billigare glas i vanliga glasögon. Jag har aldrig märkt någon skillnad så länge båda är antireflexbehandlade. Att ett par bågar kan kosta 5k utan glas är ju bara löjligt. Jag tror många optiker har det svårt i nuläget pga. all lågpriskonkurrens. Hoppas det kommer på sportglasögon också

Jag har ett par oakley crosslink eller nåt som jag betalade ca 1500kr för med näst dyraste klara glaset, slipat. Funkar super! Från någon internetaffär. Varför krångla med megadyrt och dubbla linser?

carl-pedal sa:
Jag har ett par oakley crosslink eller nåt som jag betalade ca 1500kr för med näst dyraste klara glaset, slipat. Funkar super! Från någon internetaffär. Varför krångla med megadyrt och dubbla linser?

"Någon internetaffär".. lust att utveckla? :)

Jag använder linser och vanliga sportglasögon... Fördelen som jag ser det (ha ha) är att jag kan ta av glasögonen om de blir immiga eller dylikt och fortfarande se vägen (för att inte tala om träden). Att använda mina vanliga glasögon under sportbågar känns inte så bra om man skulle krascha...

roller sa:
Jag själv använder mina vanliga glasögon. Dock är problemet med imma stort vid vissa förhållanden. Jag vill även kunna använda dem vid utförsåkning etc. Jag har provat med olika medel som ska göra dem imfria utan något märkbart resultat. Nu har jag funderat på Essilors glas som heter Optifog. Är det någon som har erfarenhet av dem? Jag såg att en av butikerna som det länkats till ovan har riktigt bra priser för de glasen.

Har haft optifog för länge sen. Glasen skulle smörjas en gång i veckan tror jag det var. De fungerade inte då man behövde det som mest. Ex när det var kallt ute och man gick in i värmen så immade de direkt. Vid vissa specifika tillfällen fungerade de bättre, Typ när man öppnade en varmdiskmaskin.
Köper inte optifog igen pga att de kostar mer och fungerar inte som utlovat. Optikerna skyllde på att man måste smörja linserna mest hela tiden....

Akoa sa:
fhloston sa:
Fjärdebrunn sa:

Jag har testat både dyra och billigare glas i vanliga glasögon. Jag har aldrig märkt någon skillnad så länge båda är antireflexbehandlade. Att ett par bågar kan kosta 5k utan glas är ju bara löjligt. Jag tror många optiker har det svårt i nuläget pga. all lågpriskonkurrens. Hoppas det kommer på sportglasögon också

Skillnaden på dyra och billiga glas är cirka 5 mm i tjocklek för mig. Vad man vill betala för bågar beror ju dels på hållbarhetskrav, men framförallt på hur design/modeintresserad man är.

För några år sedan när kassapersonalen (till lika butikschefen) hos optikern försökte sälja på mig extra tunna glas så var ett av argumenten att skillnaden i hur olika stora mina ögon skulle se ut utifrån (pga olika styrka på vä resp hö) skulle bli mindre med tunnare glas.
Jag är ganska glad att han bara är butikschef och inte optiker.

Om man har kraftigt synfel som kräver höga styrkor och därmed högbrytande glas för att hålla nere glastjockleken, så tar som sagt gammeloptikern fett betalt för dessa glas, men även t.ex. Favoptic har tillägg på 6-800kr för det. Ett tips då är att spana in Lensway; där ingår högbrytande glas om man behöver det. Dvs. beroende på dina styrkor så väljs det mest lämpliga glaset (vanligt, högbrytande, extra högbrytande), priset är detsamma.
För nåt år sedan hade de kampanj med 50% rabatt via Personalkortet; jag köpte då ett par J.Lindeberg-bågar med fotokromatiska extra högbrytande glas för ca 500kr. Hos gammeloptikern på stan skulle motsvarande kosta minst 4000kr...
Vad jag minns fr det tillfället var dock utbudet av sportbågar väldigt begränsat. Hur det ser ut idag vet jag inte.

Fjärdebrunn sa:
Jag är en van kontaktlinsanvändare så jag ska kolla av möjligheten med linser som klarar av flera dygn för mig. Det gör tyvärr inte riktigt mina toriska månadslinser idag.

Prismässigt ser annars Favoptics erbjudande starkt ut jmft de 6-10 kkr jag annars har sett för märkesbågarna hos t ex synsam.

Operera ligger bortom budget.

Jag kör dygnetruntlinser 25-30dygn i sträck.
Purevision Toric.
Funkar grymt bra sedan många år.

Tillbaka
Topp