Göra rent/tvätta MTB skor

Hur gör ni rent era leriga blöta MTB skor?

Bilagor

• IMG_3147.JPG
    IMG_3147.JPG
    370.9 KB · Besök: 97
Spolar av dem med dem på mig samtidigt som cykeln om jag kommer ihåg det (väldigt sällan alltså...). Sen hamnar de i pannrummet med en sån skotork med fyra slangar. När man kommer ner där efter en timme känns det rätt snabbt i luften att cykelskorna står på tork :-)

Idag så spolade jag av dem och gnuggade bort all lera, duttade Yes på en diskborste och rafsade omkring, sköljde av dem, fyllde dem med en DN i någon timma och nu så blåser skotorken för fullt i dem.

När mina luktat för illa (typ när de varit fuktiga flera dagar i sträck) har de fått åka tvättmaskin i varsin tvättpåse. Skorna såg ut som nya, minus lite slitage.

Rattnalle sa:
När mina luktat för illa (typ när de varit fuktiga flera dagar i sträck) har de fått åka tvättmaskin i varsin tvättpåse. Skorna såg ut som nya, minus lite slitage.

Kör också i tvättmaskin i tvättpåse om det skulle behövas, annars rengörs dom inte så ofta.

Skulle någon typ av klorrengöring få bort den hemska lukten som kan uppstå om man är ute i ur och skur och tydligen inte ha fått skorna torr trots skotork?

NickPick sa:
Skulle någon typ av klorrengöring få bort den hemska lukten som kan uppstå om man är ute i ur och skur och tydligen inte ha fått skorna torr trots skotork?
Ställ skorna i en hink vatten med ättika och lite galltvål några timmar.
Skölja av och torka med skotork alt tidningspapper.

Om man inte har skotork så går det bra med tidningspapper. Fyll skon full med tidningspapper, pappret suger åt sig fukten. Om skon var väldigt blöt är det bra att byta papper.

Har man inte skotork borde man ha en :)

Jag använder min till alla stoppade skor. Har det varit torrt ute kör jag ändå tio minuter eller så för att torka ur fukten från fötterna. Skorna hålls fräscha längre på det sättet.

Perfekt för att torka ryggsäcken och annat som kan ta tid att få helt torrt också.

Eller Jula, Biltema och säkert andra liknande butiker.

Att kunna stänga av värmen är praktiskt till mer ömtåliga saker men inget måste.

NLC sa:
Jimel sa:
Rattnalle sa:

Kör också i tvättmaskin i tvättpåse om det skulle behövas, annars rengörs dom inte så ofta.

40 grader syntet eller fintvätt?? ?
Fintvätt. Mest för att det är mer vatten i trumman i det programmet i vår maskin. Skorna sjunker ju inte ihop i botten som kläder gör.

NickPick sa:

En hink med vatten+Klorin kurerade mina illaluktande skor, sen luktade det badhus istället...

Luzen sa:
NickPick sa:
Ställ skorna i en hink vatten med ättika och lite galltvål några timmar.
Skölja av och torka med skotork alt tidningspapper.

Är det inte lite kortslutning, alltså pH ?
Tänker att tvål är basiskt och ättika en syra.
Gissar på att det är syran som tar bort odören?

Rattnalle sa:
Konkret sa:
Kjelles skotork är överlägsen.
De ser bara ut att ha en utan fläkt? Med en effekt på 6 W lär den inte göra någon särskilt glad. Utom dig då kanske.

Har liknande från Lidl, väl värda sina 50 kr.
Annars kan man köpa skor med lösa liners, jag slog till på ett par Arc’teryx Acrux2 FL GTX.
https://hikinginfinland.com/2015/05/arcteryx-acrux2-fl-gtx.html
799 kr på rea, som hittat. Tyvärr är det också det ordinarie priset för ett par extra liners...

Sambal Oelek sa:
Luzen sa:
Inte provat men recensionerna verkar inte så bra.
såg det också, men en snabbgoggling hittade inget liknande, för konceptet verka ju bra. Funderar nästan på att köpa två hårtorkar istället, borde ju funka fint det med.

Körde med en modifierad Ronson 66 way back... ?
Aldrig med värmen påslagen dock.

Bilagor

• ronson_hairdryer.jpg
    ronson_hairdryer.jpg
    16.8 KB · Besök: 52
Rattnalle sa:
Konkret sa:
Kjelles skotork är överlägsen.
De ser bara ut att ha en utan fläkt? Med en effekt på 6 W lär den inte göra någon särskilt glad. Utom dig då kanske.

Värmer skorna utan att väsnas, värmer skorna utan att förstöra dom utav för snabb eller varm torkning.
Dom är alltid torra till dagen efter.

Men men varför testa nåt nytt!?

Skaffade en sånhär pryl från XXL-rean, han gör sitt jobb nu, låter inte så mycket, verkar funka rätt bra.

Bilagor

• The Refreshenizer.jpg
    The Refreshenizer.jpg
    101.7 KB · Besök: 64
Mina TLD-shorts står det typ "gently hand wash in cold water" i. Det kan de glömma! Skulle ju vara helt omöjligt att få dem ens i närheten av rena. Vanlig maskintvätt i 40° har fungerat fint minst 30 ggr nu iaf ?

Tillbaka
Topp