GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Jo exakt, men i de inställningarna finner man INTE kartan som ligger på kortet.... Enbart kartan som ligger i GPS-minnet.

Så det verkar som att kartan inte blir "aktiv" på något sätt vid överföringen med "mapsås", trots att man får meddelande om att överföringen lyckats.

// M

GPS Garmin Edge 705
Strukturen på Edge'n är att kartor ligger som .img-filer i mappen "Garmin".

Kartorna kan placeras på antingen microsd-minneskort, ELLER i edge'n.
Kontrollera att den ligger i;

Garminenhet:\Garmin\gmasupp.img
ELLER
Gaminminneskort:\Garmin\gmapsupp.img

Eller under vilken monteringspunkt den fick i ett *NIX-operativ.

Om den jävlas med dig trots detta kan en totalavstängning av edge'n vara behövlig. Jag skrev om hur detta görs tidigare i denna tråd.

GPS Garmin Edge 705
mibe73swe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo exakt, men i de inställningarna finner man
> INTE kartan som ligger på kortet.... Enbart
> kartan som ligger i GPS-minnet.
>
> Så det verkar som att kartan inte blir "aktiv"
> på något sätt vid överföringen med "mapsås",
> trots att man får meddelande om att
> överföringen lyckats.

Märkligt. För mig dyker de kartor som finns på enheten samt de som ligger på kortet. Är det så att kartorna inte är upplåsta för enheten? Bara för att man har dem i MapSource innebär inte detta att de går att använda direkt i GPS-enheten.

Om man använder MapSource för att föra över kartorna behöver man inte bry sig om mapp-strukturen på kortet.

GPS Garmin Edge 705
Tjenare, jag har en Garmin 705 som jag försökt att ladda med en solcellsladdare, detta tvärvägrar den dock att göra. Det enda som händer är att gpsen säger "Ingen extern strömkälla" när man kopplar in laddaren. Detta försökte jag fixa med att stänga av enheten men direkt när laddaren kopplas in så startas gpsen och såvitt jag vet kan man inte ladda en Garmin samtidigt som den är igång? jag har även testat en Garmin 205 med samma resultat.

Planerar eventuellt en lång cykeltur till nästa sommar och vore skönt att kunna lösa laddningen på något vis. Är det någon som har en idé om vilken laddare som fungerar, hur man ska göra eller om det går att lösa överhuvudtaget?

GPS Garmin Edge 705
Jag är inte helt hundra på att det stämmer. Men jag tror att garmin har en speciell mini-usbkabel för extern strömmatning. En vanlig mini-usb ska inte fungera.
Fast det kan vara helt fel....

GPS Garmin Edge 705
Tack för tipset, Graj. Spenderade nån timme igår på google och letade efter denna mini-usb utan framgång så det verkar dock inte vara nåt Garmin själva säljer iaf. Ingen annnan som har en idé om hur man kan få det att fungera, eller nån sida där man kan köpa denna mini-usbn?

GPS Garmin Edge 705
Det är det här med inbyggt batteri som gjorde att jag avstod från köpet. Jag har dock läst någonstans att någon gjorde en veckas cykeltur med denna gps och hävdade att det alltid funnits möjlighet att ladda den på krogen. Det vill jag dock inte riskera, får investera i cykeldelar i stället :)

GPS Garmin Edge 705
Så där ja.,.,..

Nu får jag valmöjlighet på alla kartorna i GPS'en, både de som ligger på minneskort och de som ligger direkt i GPS'ens minne.

Efter att efterforskat mer kring problemet jag haft att inte alla kartor blir "tillgängliga", så visade det sig att felet är "relativt vanligt", om man har haft en gammal Garmin-USB-drivrutin installerad (för tex. 60csx, Nuvi eller liknande) och sedan bara "kört igång" med en Edge därefter.

Så för andra som för liknande problem.
¤ Avinstallera gamla Garmin_USB_drivrutiner
¤ Installera sedan en ny ifrån Garmin

Det sepelar alltså ingen roll att det är samma versionnummer på den gamla och den nya drivrutinen.
Utan avinstallation samt nyinstallation, så funkar det (iaf för mig)....

// Mikke

GPS Garmin Edge 705
anderski skrev:
> Kan man köra trainingcenter eller sporttrack på
> riktiga OS, dvs Linux ?

Det går delvis att köra ST under mono i Linux, några patchar som precis lagts in i svn behövs. Vissa problem finns kvar, tex kartor fungerar inte, några plugin är tveksamma.
PyTrainer finns också.

GPS Garmin Edge 705
Hur exakt upplever ni att er 705:a fungerar utan ekermagneten? Även autosize funktionen för hjulen kör vi med den eller matar ni in omkretsen manuellt?

GPS Garmin Edge 705
Jag tycker att ekermagneten nästan är överflödig för hastighet och sträcka. Det blir marginell skillnad. Autosize funkar nu med 2.30.

GPS Garmin Edge 705
Seghet i Edge 705!?

Då jag väljer att följa historik eller väljer att ladda en GPX i min 705:a så laddas filen och progress-bar:en fyller upp till till 100%. Detta tar ca 5-20 sekunder vilket är OK.
Efter detta stannar edge'n på 100% i 10-15 minuter innan den fortsätter och navigering kan påbörjas.
En smula irriterande.

Är det bara jag som upplever detta, eller?

GPS Garmin Edge 705
Om du laddar en GPX-fil består de 10-15 minuterna antagligen av att enheten håller på att skapa navigationsanvisningar för varenda punkt i GPX-filen. Inte speciellt användbart när man är ute och cyklar i skogen. Konvertera filen till en TCX-fil istället, då dyker den bara upp som ett spår som du följer och du får bara meddelande om du avviker från spåret.

Har du den senaste versionen av mjukvaran i enheten?

GPS Garmin Edge 705
Jag hittade varför. Det är när jag har mer än 1 karta aktiv. Har både city navigtor och friluftskartan.
Kör jag endast den ena är det acceptabel väntetid vid laddning av GPX eller TCX.

Hittade detta efter att jag oavsiktligt knäat sönder gpsfästet och GPS:en flög all världens väg.
Och, jag yttrade en hel del fula ord vid tillfället. :)

För info så uppkom segheten oavsett tcx eller gpx.

GPS Garmin Edge 705
pyre skrev:
> såvitt jag vet kan man inte ladda en Garmin
> samtidigt som den är igång?

Jag har haft min Edge 705 inkopplad till mitt USB-batteri några timmar,
batteriet var halvladdat när jag började och fulladdat när jag kopplade loss den här
sku_11128_1.jpg

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11128
2600mAh LiIon-batteri för <160SEK

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:

> Jag har haft min Edge 705 inkopplad till mitt
> USB-batteri några timmar,
> batteriet var halvladdat när jag började och
> fulladdat när jag kopplade loss den här

Så du menar att du laddade USB-batteriet med GPS:en? Det låter inte som nån bra affär.

GPS Garmin Edge 705
Har satt igång med årets spinning nu och ser till min fasa att jag inte kan få fram % av maxpuls i nåt av alla fönster är det någon som har hittat vad den är ? i 705an

GPS Garmin Edge 705
Hmm, har också för mig att det har funnits, men jag sitter här med min 705:a med v2.5 och det finns definitivt inte att välja i inställningarna. Det går att visa % av max eller pulsspann på FR405 i alla fall, märkligt att det inte går på 705...

GPS Garmin Edge 705
Jag har ver 2.40 och jag har i alla fall inga problem med att se % av maxpuls på min. Verkar ju helmysko om dom skulle plockat bort det i ver 2.5?

EDIT: För att se pulsen i % av max i stället för antal slag per minut så går man in i INSTÄLLNINGAR -> ENHETER och väljer "% Maximal puls" i stället för "Slag per minut".

EDIT 2: Nu har även jag ver 2.5 och jag kan fortfarande se min puls i % av max så det är inget som försvunnit :)

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Har precis införskaffat en edge 705 men kan inte få den att räkna kalorier när jag använder den stillastående i rullen, någon annan som har samma problem ? borde ju räcka med puls och tid för denna beräkning. Garmin support säger att den måste röra sig men har lite svårt att smälta det.

GPS Garmin Edge 705
Björn du måste röra dig antagligen är det detta som triggar beräkningen av kalorierna. Den har inte fungerat för mig stillastående kaloriräknaren alltså. Vad är konstigt med detta?

GPS Garmin Edge 705
Kalorimätaren är ett ganska trubbigt sätt att logga sin träning, eftersom den bara är en uppskattning som kan variera ganska kraftigt. Jag är inte helt säker på hur Garmin beräknar kalorierna, men till exempel är det inte självklart att det skalar på ett bra sätt, alltså att en ökning i intensitet motsvaras av en korrekt ökning av kalorianvändningen.

GPS Garmin Edge 705
Jag uppfattar att kalorimätaren stämmer mycket bra.

Ekermagneten är ingen konst att montera och vill du ha fart och energi är det väl ett enkelt beslut?

Lycka till!

GPS Garmin Edge 705
Jag förstår inte riktigt hur det där skulle funka bättre med hastighetsmätare. Jag kan hålla samma kadens och puls (vilket jag antar ger en viss kaloriförbrukning) på olika växlar (-> olika fart på hjulet) med motsvarande ändrat motstånd på trainern. Det borde ge olika resultat i kalorimätningen. Eller?

GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> Jag uppfattar att kalorimätaren stämmer mycket
> bra.

Jämfört med vad? Hur vet du hur många kalorier du förbrukar under ett träningspass?

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Kalorimätaren är ett ganska trubbigt sätt att
> logga sin träning, eftersom den bara är en
> uppskattning som kan variera ganska kraftigt.
och
Oscar skrev:
> Jag uppfattar att kalorimätaren stämmer mycket
> bra.

ALLA energimätare som baserar sig enbart på pulsen är enbart en approximation,
men i praktiken fungerar de ofta förvånansvärt bra.

Vill man vara noggran så går det ju att mha ANT+ Sports-intefacet koppla en effektmätare till Edge 705
Tex PowerTap http://www.saris.com/c-11-power-meters.aspx

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Som håkan säger de fungerar förvånansvärt bra. Jag vet för jag har koll på min egen energiförbrukning för olika turer.

Den känner till min vikt ålder och längd, hojens vikt och hjulens rullomkrets. Sen antar jag att den approximerar beroende på sträcka, hastighet, acceleration och höjdmeter. Enkelt egentligen och förvånansvärt exakt.

GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> Som håkan säger de fungerar förvånansvärt
> bra. Jag vet för jag har koll på min egen
> energiförbrukning för olika turer.

fascinerande... hur har du lärt dig det? vad har du använt som referens när du lärt dig uppskatta antalet kalorier som du gör av med?

GPS Garmin Edge 705
Nu finns det en ny FW-version för Edge 605/705 2.60

Changes made from version 2.50 to 2.60:

Fixed occasional issue with Edge shutting down when scrolling through Saved Rides.
Fixed occasional issue with Edge shutting down when Mode button was pressed while following a Course.
Fixed issue where user could not change vertical zoom scale for a Course profile.
Fixed a problem where indoor rides in History could slow down access to Where To? menu.
Fixed issue with Advanced Workouts not showing up under Today when the workout is scheduled for the current day.
Fixed issue where sometimes the most recent History would not be written out to XML until disconnecting and reconnecting USB.
Corrected the Average Power value shown for Entire Ride in History.
Removed filtering from power data stored in History files.
Made some corrections to the Polish and Portuguese languages.

https://buy.garmin.com/shop/store/downloadsUpdates.jsp?product=010-00555-20&cID=160&pID=10885

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Någon som lyckats få två separata microSD-kartor till samma minneskort? Jag har FriPro och CityNav på två olika microSD, men vill ha dem på ett nytt blankt och fint (och större < 4GB). När jag köpte korten med kartorna fick jag inga upplåsningskoder, något som bara finns i CD/DVD-sammanhang? Kopierar jag bara innehållet från det ena minneskortet till mitt nya säger min Edge 705 bara att den inte lyckades läsa upp kartor.

/Johan

GPS Garmin Edge 705
Jag kör Vista 64bit och har inte installerat något särskilt för att kunna köra Garmins produkter. MapSource, WebUpdater, Training center och webbtillämpningen Garmin Connect funkar ganska bra i de senaste versionerna. En lite issue är att "Media Player Stopped working" visas varje gång jag kopplar in Edge:en.

För att svara på min fråga något snäpp upp så säger Garmin att kartor köpta på minneskort inte kan flyttas. Det blir till att skifta kort mellan turer på landsväg och i skogen alltså.

GPS Garmin Edge 705
Wombat skrev:
> Någon som lyckats få två separata
> microSD-kartor till samma minneskort?

Flera webbsidor säger att man kan få ut kartor ur gmapsupp.img-filen med GMapTool.

http://freakass.co.cc/2008/07/12/up...maps-from-gps-device-to-mapsource-without-cd/

Tyvärr så är kartorna fortfarande låste till ett ID på ditt SD-kort. Du kanske kan använda en gammal GPSMapedit, cGPSMapper och MapSetToolKit för att bygga om kartan utan låsning. Enklast är att hitta en kopia av kartan någonstans.

GPS Garmin Edge 705
Funderade lite i min egen värld

Om jag har 2 cyklar och använder edge på ena och ställer sedan in allt (hjul storlek min profil mm)
om jag sedan vill ha den till min MTB måste jag då ställa om allt igen, hjulstorlek, profiler mm

Eller är det möjligt att ha flera inställningar.
Flera cyklar, flera olika profiler, frugan och jag tex.

två till fråga har inte hittat någon stans men om jag använder edge till att hitta med bil.
finns det så man får röster ? (som en vanlig bil gps)
fungerar det som en vanlig bil gps med kurva tex kommer det fram en pil som pekar vart jag ska eller får jag bara fatta det själv?
tex sväng höger 200 meter...

GPS Garmin Edge 705
freerikw: min kaoriförbruknings referensvärden har jag tagit fram mha en dietist

wombat: jag har samtliga fripro och europa kartan på samma kort. bakade en jätte img fil i muppsås

hästmyran: kan du inte köra autosize?

GPS Garmin Edge 705
jag äger ingen edge än så länge så vet inte riktigt hur den funkar.
Vågar inte slösa min pengar ännu förrän jag är 100% säker :)
men finns det autosize så antar jag att det inte är några problem alls.

Tillbaka
Topp