GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Jag cyklade från Västerort till Gåshaga på Lidingö i helgen. Det funkade utmärkt med navigeringen tills dess att jag kom in i innerstan. Hängde navigeringen inte med trots att GPSen fungerade hela tiden. Det verkade helt enkelt som om den inte orkade beräkna rutter. Någon som haft liknande problem och löst det? Jag har Citynavigator 2009 installerad.

GPS Garmin Edge 705
Mottagningen och precisionen blir sämre när du är inne i stan eftersom du har fri sikt till färre satelliter. Det kanske påverkar? Eller så blir den trött av alla korsningar/vägval.

GPS Garmin Edge 705
Vet ni om det går att köra BlueChart med 705 ?
går tex på GARMIN ETREX LEGEND HCX

Jonas_s prova ta bort så den inte visar för mycket detaljer på kartan när du är tex i stockholm, dock borde den klara av det ändå.

GPS Garmin Edge 705
Hästmyran skrev:
-------------------------------------------------------

> Jonas_s prova ta bort så den inte visar för
> mycket detaljer på kartan när du är tex i
> stockholm, dock borde den klara av det ändå.

Jag hade den instäält på att visa så lite detaljer som möjligt. Det verkade helt enkelt som om den ust blev trött av alla korsningar. Den hade helatiden satelitkontakt och rutten visas utan avbrott när jag tankar över allt till datorn. Jag blev lite besviken på prestandan i navigatorn.

GPS Garmin Edge 705
Jonas_S skrev:
> Jag hade den instäält på att visa så lite
> detaljer som möjligt. Det verkade helt enkelt som
> om den ust blev trött av alla korsningar. Den
> hade helatiden satelitkontakt och rutten visas
> utan avbrott när jag tankar över allt till
> datorn. Jag blev lite besviken på prestandan i
> navigatorn.

Jag har för mig det är normalt beteende på Edge:en. Den tar tid på sig att räkna om rutten. Antagligen blev det lite sämre mottagning i stan så den tyckte att du inte följde rutten utan räknade om oftare.

Enligt Garmins nedladdningssida så ska det gå att stänga av omräkningen i senaste mjukvarorna.
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3987

GPS Garmin Edge 705
Anders H skrev:
> Finns det något sätt att köra 705:an med extern
> strömkälla? 305:an gick ju bra men på den nya
> verkar det stört omöjligt. Har sett rykten om
> någon särskild kabel.

Skall man både ladda/driva Edgen och samtidigt ha GPS-funktionen igång måste man välja en USB-laddkabel, inte en datakabel.
Vill man ladda Edgen snabbt måste man dessutom koppla in ett motstånd mellan ett par av pinnarna i USB-kontakten.

mini-usb_male.gif

http://pinouts.ru/GPS/garmin_nuvi_power_pinout.shtml
(Gäller iofs Nuvi, men enl inlägg i andra Forum även för Edge)

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Hur var det nu igen, behöver man hastighets sensorn på en mtb när man cyklar i skogen ?
Eller grejar 705:an det ändå.

Eller kan man välja den enklare modellen ?
Iofs verkar det bara skilja 200-300:- modellerna.
Skiter ju i kadens, men vill att hastigheten ska stämma då.

GPS Garmin Edge 705
Jag har inte testat 705-an i skogen, men om du testar och inser att du inte behöver sensorn köper jag den av dig för mellanskillnaden. (CC tar hutlösa 865 spänn för den.)

GPS Garmin Edge 705
Okidoki, då så.

Hur är det med auto-stop funkar det nu ?

Annars om man kör manuell stop vid typ fika, får man med snitthastigheten då ?

Om man råkar stänga av iställer för att göra paus under en runda, kan man "merga" två pass då ?

GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> Snåljåpar sensor behövs ej den korrigerar
> hastigheten vid radioskugga, vilket aldrig
> inträffar...

Radioskugga händer titt som tätt.
Och när då Edgen hittar satelliterna igen kan det bli en del kul fenom, som an maxhastighet på 65km/h i uppförsbacke.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Jag har kört en hel del med Edgen i skogen, och tycker att det funkar bra. Jag är förvisso sällan speciellt intresserad av min hastighet så jag har aldrig brytt mig om just detta, men tappat kontakten med satelliterna har jag aldrig varit med om i skogen.

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snåljåpar sensor behövs ej den korrigerar
> > hastigheten vid radioskugga, vilket aldrig
> > inträffar...
>
> Radioskugga händer titt som tätt.
> Och när då Edgen hittar satelliterna igen kan
> det bli en del kul fenom, som an maxhastighet på
> 65km/h i uppförsbacke.
>
>
> /Håkan

min gamla 305:a flippade titt som tätt å gav bla 57 knyck i uppförsbacke jag trodde detta berodde på en svacka efter nerför men men.

Jag har dock inte haft skugga nått med 705:an men beror på var jag kör. Jo i en GC tunnel har jag fått skugga men det spelar ingen roll egentligen

GPS Garmin Edge 705
Nu har min 705:a börjat dumma sig bara för att den legat overksam under vintern. Jag hade riggaat några rutter av gamla turer bl a Hofvets 20-mil som skulle vara kul att ha nu. Men om jag går till "Sparade resor" så säger den "Inga turer i minnet". Turerna ligger som gpx:er i inbyggda minnet under \Garmin\GPX. Ska den inte hitta dom då? Har funkat förut.

GPS Garmin Edge 705
Har de funkat förr, eller är det första gången du provar dom? Ibland cirkulerar det GPX-filer som egentligen inte är standard-GPX utan med lite extra information (har för mig att det är pulsdata och lite annat pyssel), dessa filer måste man konvertera först till "ren" GPX. Om det inte är det som är problemet vete tusan vad det kan bero på, mina GPX-filer går att välja och använda.

GPS Garmin Edge 705
Radioskugga är inte GPS:ens enda problem. Särskilt i stadsmiljö drabbas den av reflekterade signaler. Då blir det riktigt rejäla positionsfel om det vill sig...

GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> kraftledning?

Nej, den höll på så hela turen, det där var bara ett exempel. Jag får väl gaffa den uppe på hjälmen för bättre mottagning. Eller så var det "Patch Tuesday" i GPS-systemet.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Har de funkat förr, eller är det första gången
> du provar dom?

Dom har funkat förut. Nu flyttade jag över dom till en mapp som heter "Courses" eller nåt i den stilen och då hittade apparaten dom. Väldigt märkligt, jag har använt dom förut och inte flyttat dom efter det. Kan det ha något med 2.60 att göra?

GPS Garmin Edge 705
Kan vara så, men Courses är ju någonting annat då enheten säger till om du avviker från GPS-stigen. Tidigare så har det endast funkat med CRS-filer (och TCX har jag för mig) för att kunna navigera efter. I och med 2.60 så möjliggjorde dom att man kunde visa en GPX-stig utan att navigera efter den, något som åtminstone jag har väntat på sedan jag köpte Edgen.

Har följt GPX-filer sedan jag uppgraderade till 2.60, och det har funkat bra.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> ja, 2GB är gränsen. står i manualen om jag inte
> missminner mig.
Stämmer detta? Jag har för mig att jag läste tidigare i denna tråd att det var 4 GB som var max storlek för kortet, dock fick inte kartan ta större plats än 2 GB. Jag har kollat i manualen och jag hittar ingenting om maxstorlek på kort men det måste det väl ändå finnas. Jag har precis beställt en 705 från England och tänkte använda ett 4 GB kort som jag har liggande...

GPS Garmin Edge 705
Bra fråga, har för mig att jag har läst 2GB någonstans men kan förstås minnas fel.

Dock kostar ju minneskort inte speciellt mycket nuförtiden, och man ska ha en jäkla massa kartor om man ska ens vara i närheten att fylla ett 2GB-kort.

GPS Garmin Edge 705
Som du skriver fredrikw innan man ens har fyllt ett 2 gb kort så behövs en massa kartor = massa pengar
Men som idag måste man ha friluftskartan försig och city navigator för sig.
Kan alltid slå ihop dem till 1 minnes kort (måste dock ändå välja i 705 vilken som ska vissas) men då krävs det 4 gb kort.

Sen kanske inte en person behöver alla kartor för friluftskartan då kan det försig rymmas på 2 gb med 1 del frilufs och en city navigator... men vem vill bara ha halva..

GPS Garmin Edge 705
Hästmyran skrev:
> Som du skriver fredrikw innan man ens har fyllt
> ett 2 gb kort så behövs en massa kartor = massa
> pengar
> Men som idag måste man ha friluftskartan försig
> och city navigator för sig.
> Kan alltid slå ihop dem till 1 minnes kort
> (måste dock ändå välja i 705 vilken som ska
> vissas) men då krävs det 4 gb kort.
>
> Sen kanske inte en person behöver alla kartor
> för friluftskartan då kan det försig rymmas på
> 2 gb med 1 del frilufs och en city navigator...
> men vem vill bara ha halva..

OK, jag är medveten om att 4GB är en dj..la massa kartor, grejen var att jag har ett sånt liggande som blivit över sen jag köpte ett 8GB till min mobil. Jag har precis beställt en 705 och undrade om det skulle funka med ett 4GB kort även om det inte behövs. Jag har lusläst manualen, som jag som vanligt laddat ner innan jag fått prylen, och kan inte hitta något om maxstorlek på minneskort. Om någon säkert vet att 4GB inte funkar vore jag tacksam för det beskedet. Tack

GPS Garmin Edge 705
Hästmyran skrev:
> pengar
>

Jag lägger in de kartor jag behöver i 705:an, och på cykeln har man sällan en räckvidd som skulle kräva hela Europas vägnät eller Friluftskartan över hela Sverige. De kompletta kartorna finns ju på datorn och det är superenkelt att föra över dom med MapSource. Men det är klart om man vill ha alla sina kartor på minneskortet så tar det ju ganska mycket plats, men jag har aldrig känt ett behov av detta.

GPS Garmin Edge 705
Hästmyran skrev:
> pengar
>

Friluftskartan Pro för hela Sverige. Nåt liknande för Norge + City Navigator för stora delar av Europa får plats på ett 2GB-kort.

Har jag hört. ;)

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Jag lägger in de kartor jag behöver i 705:an,
> och på cykeln har man sällan en räckvidd som
> skulle kräva hela Europas vägnät eller
> Friluftskartan över hela Sverige. De kompletta
> kartorna finns ju på datorn och det är
> superenkelt att föra över dom med MapSource.

Enl en kompis som sade sig ha provat så 'ruttar' dessutom 705an snabbare om kartfilerna inte är så stora.
Men detta var förra sommaren, kanske FW-uppgraderingarna har ändrat på det nu?
Dessutom kan det vara en fördel med att ha alla kortor på minneskortet, 705ans minne räcker då längre.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om någon säkert vet
> > att 4GB inte funkar vore jag tacksam för det
> > beskedet.
>
> Det enda jag vet är det som står tidigare i
> tråden
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/785903/902103
> #msg-902103
>
>
> /Håkan

Perfekt! Där hade vi det, det var det inlägget jag läste men inte kunde hitta. OK då väntar vi bara spänt på att paketet från England ska anlända...
Tack för svaren allesammans.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Kan vara så, men Courses är ju någonting annat
> då enheten säger till om du avviker från
> GPS-stigen. Tidigare så har det endast funkat med
> CRS-filer (och TCX har jag för mig) för att
> kunna navigera efter. I och med 2.60 så
> möjliggjorde dom att man kunde visa en GPX-stig
> utan att navigera efter den, något som
> åtminstone jag har väntat på sedan jag köpte
> Edgen.
>
> Har följt GPX-filer sedan jag uppgraderade till
> 2.60, och det har funkat bra.

Lite av mina erfarenheter med detta: För att detta skall funka måste gpx-filen bara innehålla track-points och inte way-points eller route-points - i varje fall funkar det inte ngt vidare med en terrängkarta (som inte er "route:bar"). Har man route/way-points i filen så får man en väldigt konstig (hoppar hit och dit) rutt på kartan på 705:an.

Det jag har gjort för att lägga in några toppturer i 705:an är:

1) Rita in en tur i MapSource som en route och spara dem till en (gdb) fil.

2) Konvertera filen till gpx och lägg till track-points (eg. gör om way-points till trackpoints), vilken kan göras med gpsbabel:

gpsbabel -i gdb -f kirketaket_route.gdb -x transform,trk=wpe -o gpx -F kirketaket.gpx

3) gpsbabel lämnar av någon anledning både way-points och route-points i filen så dessa har tar jag bort manuellt (med en text-editor).

4) Kopiera över gpx-filen till GPX-katalogen på 705:an. Då skall den dyka upp under "Saved Rides" och man kan välja "Map Setup -> show on map" för att se den.

Ett way-point entry i gpx-filen kan se ut så här:

<wpt lat="61.552588167" lon="8.135801945">
<time>2009-04-03T19:18:01Z</time>
<name>015</name>
<cmt>015</cmt>
<desc>015</desc>
<sym>Waypoint</sym>
</wpt>

och en route-point så här:

<rtept lat="61.548500815" lon="8.247385025">
<time>2009-04-03T19:15:36Z</time>
<name>002</name>
<cmt>002</cmt>
<desc>002</desc>
<sym>Waypoint</sym>
</rtept>

Ta bort alla dessa inklusive,

<rte>

...

</rte>

och behåll allt efter:

<trk>
<trkseg>
<trkpt lat="61.548500815" lon="8.247385025">
<time>2009-04-03T19:15:36Z</time>
<name>002</name>
<cmt>002</cmt>
<desc>002</desc>
<sym>Waypoint</sym>
</trkpt>

...

Låt

<name>Kirketaket</name>

vara kvar i filen (innan <trk>) så syns det i listan över "Saved Rides" .

/Fredrik

GPS Garmin Edge 705
Det låter som en krånglig omväg, jag har med goda resultat ritat in turen i Mapsource some Spår/Tack direkt (inte omvägen via rutt), och sparat den som GPX och använt denna fil. Provade precis och det funkade utan problem.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Det låter som en krånglig omväg, jag har med
> goda resultat ritat in turen i Mapsource some
> Spår/Tack direkt (inte omvägen via rutt), och
> sparat den som GPX och använt denna fil. Provade
> precis och det funkade utan problem.

Jag har inte lyckats fixa detta eftersom det inte finns ngt "tool" för det uppe som default. Efter lite letande insåg jag dock att om man väljer "Edit->New track->OK" så dyker det upp ett (dessa gui:n...). Skall testas! Tack för tipset.

/F

GPS Garmin Edge 705
Vill du göra det när du väl är ute med GPSen, eller vill du bara utnyttja routing-funktionen?

Om det är det senare så klara MapSource av detta också, i inställningarna under Rutt väljer du "Använd automatisk rutt" istället för "Använd direktrutt". Då kommer den på samma sätt som i enheten automatiskt räkna fram hur man ska cykla/köra bil för att ta sig från en punkt till en annan.

Har ingen aning om man kan göra det med enheten, förstår inte riktigt varför man skulle vilja det å andra sidan =)

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Vill du göra det när du väl är ute med GPSen,
> eller vill du bara utnyttja routing-funktionen?
>
> Om det är det senare så klara MapSource av detta
> också, i inställningarna under Rutt väljer du
> "Använd automatisk rutt" istället för "Använd
> direktrutt". Då kommer den på samma sätt som i
> enheten automatiskt räkna fram hur man ska
> cykla/köra bil för att ta sig från en punkt
> till en annan.
>
> Har ingen aning om man kan göra det med enheten,
> förstår inte riktigt varför man skulle vilja
> det å andra sidan =)

På enheten.
Situationer har uppstått vid några tillfällen då det skulle var praktiskt.

GPS Garmin Edge 705
Men hur skulle använda den informationen? Poängen med en automatisk rutt är ju att du får information om hur du ska köra/cykla. Hur hade du tänkt att det skulle funka om du inte rör dig längs med den framräknade rutten? Ska du bläddra manuellt mellan de olika vägvalen och ge instruktioner genom en telefon och hoppas att du vet var personen är?

Tillbaka
Topp