GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Tack för tipsen om konverterare!

Jag läste tidigare i tråden att när man själv gör ett spår ska man välja track point istället för way/route/coursepoint. Stöter man ofta på fel typer av punkter eller något annat data i färdiga spår (över cykelturer man hämtar från nätet) som kan strula till det? Eller fungerar det alltid smidigt att visa det konverterade spåret i 705:an?

GPS Garmin Edge 705
Det finns nu en ny firmware version till 705'an att ladda ner. Nämligen 2.80

Changes made from version 2.70 to 2.80:
*Restructured activity logging to reduce the number of invalid TCX files.
*Corrected issues from 2.70 that could possibly corrupt the 'History' directory.
*Removed potential spikes in the power data after periods of coasting.
*Increased the allowable digits in the 'vertical to point' field to 4.
*Increased the allowable digits in the 'calories' field to 5.
*Updated translations.

GPS Garmin Edge 705
Fick ett märkligt fel idag. Den stängde av sig spontant så jag fick sätta på den och sätta igång räkneverket igen. Men det synkar inte.

I "Historik" finns dagens tur med, men när jag kollar via datorn (filsystemet) finns det ingen fil med dagens datum. Turer skapade efter den felaktiga synkar heller inte, och har ingen fil på filsystemet.
Firmware är 2.60.

Några tips? Jag vill inte gärna radera turen från gps:en.

Edit:
Det var visst internminnet som var fullt. Tydligen ett helt oväntat felscenario som man inte kan förvänta sig att en modern apparat kan hantera på ett acceptabelt sätt.

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Jag fick (efter att ha raderat filer för att göra plats) ut så mycket som den skrivit ned. Däremot har den totalsiffror i sig nånstans som jag kan titta på i Historik, men jag får inte ut något.

Jaja, nu är den raderad. :(

Sensmoral: håll koll på utrymmet på det interna minnet, så undviker ni såna här tråkigheter.

GPS Garmin Edge 705
Tjena.
2 frågor till nån som kanske vet.

Jag är ute och hojjar, lägger till en waypoint på min 705:a för att sen kunna kolla på kartan vart jag just varit. Varför dyker då inte waypointen upp på kartan i Sportstracks?

Då jag hade kartan framme i Sportstracks så tryckte jag på "uppdatera" symbolen, det resulterade i att hela de fältet som just var i bild blev bort suddat. Det dyker inte upp även efter jag startat om programmet. Det har gjort så att min hemma skog inte längre finns på bild, hur löser jag det?

Tacksam för svar.
//P

GPS Garmin Edge 705
SportTracks hanterar inte waypoints, bara tcx-filen. Tryck på "Lap" istället, då dyker det upp en varvtid och -symbol på kartan i SportTracks.

Du måste vara uppkopplad för att kunna ladda kartor, och ibland kan servrarna där kartorna ligger vara lite långsamma.

GPS Garmin Edge 705
Det ska räcka med att datorn har kontakt med nätet.

Vilken karta är det du har valt? Om det är Eniro/Hitta.se så kan de ibland vara riktigt sega, och om du har en äldre version av det pluginet så funkar det inte alls då de bytte format på databasen för en tid sedan, men den nya version ska kunna hantera detta.

GPS Garmin Edge 705
Ytterligare lite synkproblem igår. Gps:en stängde av sig (den var väl tröttare än mig), och i samband med det så blev filen korrupt och det gick inte att synka eller använda filen.

Men ifall nån annan råkar ut för liknande problem, och väldigt gärna vill se sin cykeltur kommer lite tips här:

Jag testade filen mot en XML-granskare på nätet på nätet (tcx-filerna är xml) och fick detta som resultat:
Picture4.png ht=103

Vilket gav en ledtråd om var problemet låg. Det finns dock inte i den "column" som anges. "Column" är när det upptäcks att xml-taggen saknas. Jag kunde också söka i filen och finna att det fanns 1 mer <HeartRateBpm> än </HeartRateBpm>, start- och sluttaggar skall ju matcha varandra.

Lite trixande i en texteditor (ta bort hälften av datan (men behåll header och footer i tcx-filen), fortsätt ta bort hälften och kolla igen tills det blir en såpass liten mängd att det är görligt att läsa igenom den.

Då hittade jag ett trasigt Trackpoint-segment:

<Trackpoint><Time>2009-07-19T07:23:53Z</Time><Position><LatitudeDegrees>59.037949</LatitudeDegrees><LongitudeDegrees>17.835778</LongitudeDegrees></Position><AltitudeMeters>67.242</AltitudeMeters><DistanceMeters>51347.926</DistanceMeters><HeartRateBpm><Track>

Att jämföra med hur det innan såg ut:
<Trackpoint><Time>2009-07-19T07:23:37Z</Time><Position><LatitudeDegrees>59.038922</LatitudeDegrees><LongitudeDegrees>17.837399</LongitudeDegrees></Position><AltitudeMeters>66.746</AltitudeMeters><DistanceMeters>51204.531</DistanceMeters><HeartRateBpm><Value>150</Value></HeartRateBpm></Trackpoint>

Det är alltså starttaggen <HeartRateBpm> som inte har nån sluttag.
Efter att ha raderat det trasiga segmentet kunde jag importera filen till de program jag använder.

GPS Garmin Edge 705
Jag fick samma problem som Sprockets med ett pass. Såg helt ok ut i Edgen, men kunde inte synkas till ngt program. Internet Explorers xml-viewer dög för att lokalisera felet i tcx-filen, ett antal sluttaggar saknades före en <Lap>, så jag la bara till dem så blev det till slut bra. Xml är lite kinkigt med att avsluta taggar...

GPS Garmin Edge 705
En fråga, någon som jämfört med Polars CS800(eller vad den heter)?

Klurar lite på en ny kombinerad cykeldator/pulsklocka. Spontant känns kartfunktion som lite blingbling i sammanhanget. På plussidan att det sägs att den fungerar med MAC. Hur är träningsprogrammet? Har man nån hjälp av det eller är det bara blingbling det med? Det verkar var lite strul med 705 om man läser denna tråd?

Polars träningsprogram på nätet var tidigare iaf inte mycket att hänga i hjulgran. Det var mest som en dagbok och inge mer. Polar ligger på plus att den är liten och rätt snygg. Beprövad teknik och jag är van att träna med deras klockor sen tidigare.

Det jag verkligen saknar är väl hastighet, kadens lite, distans rätt mycket och så.

Syftet är att kunna planera cyklandet under turen på ett bättre sätt. Nu har jag koll på pulsen, men svårt att avgöra hur mycket jag kan höja t ex eftersom jag inte har koll på hur långt jag cyklat och därmed hur långt det är kvar.

I efterhand tycker jag det är rätt kul att analysera resultatet för att sedan planera hur jag ska gå vidare i min rätt amatörmässiga träning/motionerande.

/Fredrik

GPS Garmin Edge 705
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Spontant känns kartfunktion som lite blingbling i sammanhanget.

Kartan har klara begränsningar. Men den funkar för att se var jag är i förhållande till en viss punkt, och hjälper till när man använder gps:en som vägvisning. Men som karta i sig är den inte så kul. Stoppar man i stadskartor är den användbar vid turistande också för att se var man befinner sig i förhållande till en viss punkt.

> På plussidan att det sägs att den fungerar med
> MAC. Hur är träningsprogrammet? Har man nån
> hjälp av det eller är det bara blingbling det med?

Garmin Training Center (för Mac) har inte speciellt mycket funktioner. Kolla på Ascent. Det kanske finns andra, men jag är helnöjd.

> Det verkar var lite strul med 705 om man
> läser denna tråd?

Jag har inte skrivit nånting om alla de 4000 loggade km som funkat problemfritt. ;)

> I efterhand tycker jag det är rätt kul att
> analysera resultatet för att sedan planera hur
> jag ska gå vidare i min rätt amatörmässiga
> träning/motionerande.

Ascent har möjlighet att gräva fram allehanda data du kan anlysera och skapa grafer av. Jag har nog postat några exempel i den här tråden.

GPS Garmin Edge 705
En stor fördel med Garmins träningsklockor är att man kan sätta ihop ett intervallpass som kan se ut hur som helst, med Polar (i alla fall min gamla 710:a) kan man bara ställa in uppvärmning-intervall/återhätmning-nedvarvning. Med Garmin kan man sätta ihop vilken serie som helst, med fritext som visas på klockan/GPSen. Har använt Polar i många år, och har denna säsongen kört med Garmin (Både Edge och Forerunner) och är helnöjd, har inte ångrat mig en enda gång.

Garmin Training Center är uselt både på Windows och OSX. När det gäller träningsprogramvara är SportTracks en favorit, har testat Ascent men den var inte så imponerande när det gäller träningsdagboksdelen, kul att titta på animationer på kartor men inte så mycket mer. Tyvärr finns in SportTracks till Macen ännu, men den är såpass bra att det är värt att köra Fusion bara för den skull.

GPS Garmin Edge 705
Oj, det verkade vara ett fint program. Fast lite överkurs för min del vad det verkar. Om motionsvanorna håller i sig nått år eller så kanske det blir aktuellt.

Jag är rätt nöjd med shapelink, och funbeat än så länge. Men på sikt kan det ju vara intressant. I synnerhet som jag redan nu kan konstatera att min motion inte ser ut som jag förväntat mig. T ex så trodde jag att det skulle gå långsammare och långsammare, men för det mesta ser det tvärtom ut.

Så tanken är att med en kombinerad cykeldator/pulsmätare kunna höja tempo i början av distansen och kanske något lägre i slutet, typ.

Tack för inputen!

Mvh
Fredrik

GPS Garmin Edge 705
Funderar på att skaffa mig en Edge 705 och har lite funderingar kring kartmaterialet.

Alltså, om man på något obeskrivligt skulle ha råkat få en kopia av Garmin´s City Navigator nerladdad på sin hårddisk kan man då bara lägga över filen på ett SD- minneskort som passar i Edge´n och få funktionella kartor?

Hur pass bra är den baskarta som finns i Edge´n?

Björn

GPS Garmin Edge 705
Ja, alltså filen är ju packad i RAR. Men Mapsource kan man ju ladda ner från Garmin. Så om kartan går att öppna i Mapsource så är den upplåst?

Eller måste man låsa upp den med hjälp av någon kod i Mapsource?

Björn

GPS Garmin Edge 705
Åh! Ett avbrott från den xml jag får betalt för att skriva. :)

.dat-filerna är xml som (vid en snabbkoll) verkar komplett inom <Track>...</Track> men som saknar den tilläggsinformation som deklarerar vad xml-taggarna är för något (eftersom t.ex. "Track" inte är något generellt).

Jag har ingen komplett Garmin-fil tillgänglig just nu, men de innehåller en header med bl.a deklarationer var xml-scheman kan hittas (url til Garmin) och en footer med lite info kring bl.a. vilken gps som använts.

Så ser det iaf ut i tcx-filer, som är det jag har haft anledning att rota i. Jag brukar inte skapa laps från GPS:en så jag kanske är helt fel ute.

Men det kanske går att manuellt skapa tcx-filer av dina laps? Eller jämföra med en tcx-fil med flera laps och konstruera en ny tcx-fil som innehåller alla laps med delar av innehållet i dina .dat-filer inom <Lap>-taggar?

<Garmin header>
<Track>
<Lap>
..delar av innehållet från lap1.dat..
</Lap>
<Lap>
..delar av innehållet från lap2.dat..
</Lap>
osv....
</Track>
<Garmin footer>

OBS! kolla med en riktig fil hur det skall se ut. Ovanstående är en kvalificerad gissning.
Sen får du importera den manuellt till de program du vill använda den i.

GPS Garmin Edge 705
Vad är skillnaden mellan att köpa kartmaterialet på skiva respektive minneskort?
Vad skiljer i funktionalitet? Kan man göra mer, t.ex. Rita rutter på datorn om man ha kartorna på skiva, eller vad skiljer egentligen?

Björn

GPS Garmin Edge 705
Jag hade motionbased förut men nu tvingats byta till Garmins nya sajt och där går det tydligen inte att ladda upp min 2 timmar långa cykeltur som blev runt 2mb i GPSenheten..
Tekniskt fel.. eller skall man cykla mindre?

GPS Garmin Edge 705
Kommer det nya heta gps-enheter för cykel med puls osv i höst, eller är Edge 705 fortfarande det som gäller?

GPS Garmin Edge 705
Någon som använder Garmin Connect och vet hur man ställer in så att det inte är San Fransisco som är default startort när man går in i "Utforska Aktiviteter"? Djävligt störigt att man alltid måste skriva in Stockholm för att söka...

GPS Garmin Edge 705
Någon som vet om man kan simma med pulsbandet som medföljer 705:an utan att ta död på det?

Jag tänker naturligtvis inte simma med själva datorn.

GPS Garmin Edge 705
Kupa skrev:

> Jag tänker naturligtvis inte simma med själva
> datorn.

Ingen fara om du skulle trilla i plurret med datorn. Den är vattentät enligt IPX7 standard (klarar en meter djup under 30 minuter). Pulsbandet har jag ingen koll på tyvärr.

GPS Garmin Edge 705
breezer skrev:
> Ingen fara om du skulle trilla i plurret med
> datorn. Den är vattentät enligt IPX7 standard
> (klarar en meter djup under 30 minuter).
> Pulsbandet har jag ingen koll på tyvärr.

Just ja, datorn klarar nog vatten en stund, men jag ska köra ett par triathlon framöver och funderar på ifall jag ska ha 705:an på cyklingen. Då vill jag helst slippa mecka med pulsbandet i växlingen - bättre om det kan sitta på från början.

GPS Garmin Edge 705
Lite info jag gärna sprider vidare om "tomma" .tcx-historikfiler i min edge 705:a med 2.80 FW.

Var ute en vecka och cyklade i Schweiz precis och kom hem och såg till min förvåning att 2 av dagarnas historik-filer var endast 1.2kb, dvs. de innehöll inga trackpoints, endast totaler av distans och hastighet.
(jag "resettade" som vanligt med lap-knappen efter varje tur)

Det skumma var att jag kunde öppna turerna i histiroken på edge'n och få de "plottade" på displayen.

Lite googlande gav att detta kan lösas genom att skapa en "Course" av historiken i Edge'n. Denna Course kan sedan konverteras med hjälp av ex. "TCX Converter" till en Garmin TCX History file, som sedan kan importeras eller göras vad man nu vill med. I mitt fall importera i Sporttracks.

Så, har du en historikfil på edgen utan trackpoints, testa att skapa en course från den i edge'n som du sedan kopierar ut i filsystemet och konverterar ex. TCX Converter.

/C

GPS Garmin Edge 705
sitter i bilen och klickar på den nya 705an och märker att att den visar mh i stället för km.
hittar inte vart man kan ändra till km och manualen ligger troligen hemma.

någon som vet hur man ändrar från miles till kilometer?

/Mikael

GPS Garmin Edge 705
morkeleb skrev:
> sitter i bilen och klickar på den nya 705an och
> märker att att den visar mh i stället för km.
> hittar inte vart man kan ändra till km och
> manualen ligger troligen hemma.
>
> någon som vet hur man ändrar från miles till
> kilometer?
>
> /Mikael

meny-->inställningar-->enheter-->sträcka ändra engelska till metrisk

GPS Garmin Edge 705
Hej,

har hört att man kan "binda" en karta till ett specifikt SD Kort om man har kortets ID:
Hur kan man få reda på ett SD Korts ID?

Har provat med Garmin Mobile XT men när jag binder kartan till det kort ID't så fungerar det inte.
Det fungerar bra att binda kartan till 705'ans ID.

/Mikael

GPS Garmin Edge 705
Källis skrev:
> Ni som använder 705:an, har skärmen svårt att
> återge karta och träningsdata i solljus ?

Har aldrig tänkt på det, och jag använder den en hel del för navigering när jag cyklar, så det måste innebära att det funkar hyggligt :)

GPS Garmin Edge 705
Jag har alltid bakgrundsbelysningen på max, tycker det blir bättre då. Har hittils aldrig kört slut på batterierna. Men så kör jag aldrig särskilt länge heller, max 3-4 h.
/G

Tillbaka
Topp