GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns bättre alternativ till både fulade
> kartor och Friluftskartan Pro
> http://openmtbmap.org/

Openstreetmap, OSM är _inte_ ett bättre alternativ till Friluftskartan Pro, FriPro. Det är ett billigare alternativ men den totala täckningen för mindre vägar och stigar på OSM är mycket låg jämfört med FriPro. Dessutom så är "kvaliteten" på kartans utseende mycket sämre.

GPS Garmin Edge 705
Om man använder sig av "Följ historik" så blir det en väldigt liten del av historiken som dyker upp. Resten verkar inte tillgängligt. Ska det vara så?

GPS Garmin Edge 705
Anders H skrev:
> Om man använder sig av "Följ historik" så blir
> det en väldigt liten del av historiken som dyker
> upp. Resten verkar inte tillgängligt. Ska det
> vara så?

Har du uppgraderat SW nyligen?
När jag uppgraderade från 2.6 -> 2.9 rensades hela History-mappen.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Minneskapaciteten är bara ca 13000 punkter. Det innebär att äldre aktiviteter (historiken) raderas i sin helhet när minnet blir fullt (av pågående aktivitet).

1 sek-lagring ger ca 3,5 h
Använder du "Smart Monitor" (eller vad det heter) kan du räkna med det fyrdubbla.

/G

GPS Garmin Edge 705
OdenXT skrev:
> Minneskapaciteten är bara ca 13000 punkter. Det
> innebär att äldre aktiviteter (historiken)
> raderas i sin helhet när minnet blir fullt (av
> pågående aktivitet).

Nja, den begränsning försvann redan i en tidigare SW-uppgraderin (2.4?)
Numer är det enbart det tillgängliga minnet i Edgen som begränsar.
Tips: ha kartan på ett minneskort så blir mer minne tillgängligt.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Jo, men du kan plocka fram väldigt mycket historik när du bara ska kolla på den. Det är när man väljer "Följ historik" som det är så lite att välja på. Men det kanske är väldigt begränsat med data från de äldre turerna? Alla kartor ligger på kortet.

GPS Garmin Edge 705
Är det nån skillnad på 705:an och eTrex på kartbiten? Alltså är nån av dem bättre för att lägga in en rutt och ha som vägvisare?
/J

GPS Garmin Edge 705
Ingen skillnad så vitt jag vet.
Jag bytte min eTrex Vista -> Edge 705
Displayerna är tom lika.

Men om du står i valet mellan en 'skogsmulleGPS' eller Edge 705, så tycker jag att du även bör kolla på Coloradon, dess display är mkt bättre(IMHO).
Att jag ändå valde Edge 705 var till stor del en kostnadsfråga + ANT+

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Ok tack.
Ari har en Colorado. Den funkade iofs väldigt bra, men jag skulle vilja ha nåt mindre och lättare.
Med 705:an skulle jag kunna ta bort min Polar... Hmm..

Finns det ingen 100-grams gps med lång batteritid och enkel display?
/J

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:

> Att jag ändå valde Edge 705 var till stor del en
> kostnadsfråga + ANT+
>
>
>
> /Håkan

Vad menar du? en Edge 705 kostar ju på ett ungefär lika mycket som en Colorado 400 + pulsbälte + kadensgivare på Ebay.

GPS Garmin Edge 705
bigmollo skrev:
> Ok tack.
> Ari har en Colorado. Den funkade iofs väldigt
> bra, men jag skulle vilja ha nåt mindre och
> lättare.
> Med 705:an skulle jag kunna ta bort min Polar...
> Hmm..

705:an är ett mycket bra alternativ till Polar skulle jag säga, bytte förra säsongen och har inte ångrat det en sekund.

> Finns det ingen 100-grams gps med lång batteritid
> och enkel display?

Om du googlar lite så kan du hitta lösningar med externa batteripack, men det blir ju inga sub-100g direkt då :)

Edge 500 som Källis länkar till kan vara ett alternativ om man inte behöver kartfunktionen. Själv använder jag en Forerunner 405:a när jag inte behöver kartfunktion (på tävling till exempel), men 500:an har ju helt klart bättre batteritid (18 timmar istf 8 timmar).

GPS Garmin Edge 705
Jag kanske skulle kika på en 705:a ändå. Det är ju rätt sweet att bara ha en apparat när man hojar långt. Känns lite fippligt att ha både cykeldator och gps.
De externa batteripacken verkar ganska smidiga ändå. De kan man ju tejpa fast var som helst.
/J

GPS Garmin Edge 705
Kan ju ladda med solens kraft när du är ute riktigt långa turer.

IMG_0664.JPG ht=544

GPS Garmin Edge 705
bigmollo skrev:
> Jag kanske skulle kika på en 705:a ändå. Det
> är ju rätt sweet att bara ha en apparat när man
> hojar långt. Känns lite fippligt att ha både
> cykeldator och gps.

Jo, det var så jag resonerade när jag införskaffade min 705:a också.

> De externa batteripacken verkar ganska smidiga
> ändå. De kan man ju tejpa fast var som helst.

Ja, om man inte jagar gram på cykeln funkar det nog alldeles utmärkt.

GPS Garmin Edge 705
Floppen med 705:an som jag ser det är just battritiden för oss långcyklare. Skulle vilja ha en apparat jag kan stoppa i vanliga AA battrier i så att jag kan köpa nya på närmaste mack när jag behöver.

GPS Garmin Edge 705
Det är väl "floppen" med de flesta GPS:er? Tyvärr är nog inte marknaden så stor för GPS:er riktade till cyklister som cyklar mer än åtta timmar i sträck och dessutom behöver karta.

GPS Garmin Edge 705
En snabbkoll visar att man kan köpa/göra AA-till-USB-prylar, men det verkar vara för laddningsbara (totalt 4,8V). Kör man alkaliska blir det 6V och så får man börja reglera och ha sig för att få de 5V som det skall vara för USB.

GPS Garmin Edge 705
När jag lägger in en förpreppad väg så envisas gps med att visa kompass och vilka vägar jag skall ta (svänga). vilket gör att jag måste ta tillbaks fönstret med kartan/data manuellt.
Någon som vet hur man ställer in den så den inte visar hur jag ska köra ?

GPS Garmin Edge 705
Lägg in GPX-filen på enheten, gå till Navigation -> Saved rides (tror jag att den heter), välj den runda du vill köra, men istället för navigate väljer du Map setup, klicka i Show on map och välj en lämplig färg. Istället för att enheten piper och pekar hela tiden ser man nu spåret i kartan, jag kör alltid på det här viset när jag kör rundor jag inte hittar.

(hoppas du hittar rätt i menyerna, har inte enheten här och minns inte exakt vad alla menyval heter, och är för lat för att kolla i manualen :)

GPS Garmin Edge 705
Jag tror att Road_Runner menar fönsterna som dyker upp när man "går vidare" från kartan och tror att man ska komma till fönstret med hastighet mm. Det går att ta bort dessa fönster i "inställningar men jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, jag kan kolla ikväll.

GPS Garmin Edge 705
Hur länge håller batterierna egentligen? Är det verkligen inte mer än 6h i vare sig 305 eller 705?

Garmin skriver ju 15h, är det bara en glädjekalkyl om man kör med släckt skärm och minimal lagring?

GPS Garmin Edge 705
jag har kört min över 12 timmar utan problem dock så tror jag om man kör med karta drar den mer än om man har datafältet uppe (det är inget jag vet men som jag skulle tippa på )

GPS Garmin Edge 705
Min håller ca 10-12 timmar med släckt skärm. Med tänd skärm (rätt låg belysning) har jag inte kört längre än 4-5 timmar i sträck men det höll den för iaf.

GPS Garmin Edge 705
Klabbebabbe skrev:
> Vic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Floppen med 705:an som jag ser det är just
> > battritiden för oss långcyklare. Skulle vilja
> ha
> > en apparat jag kan stoppa i vanliga AA battrier
> i
> > så att jag kan köpa nya på närmaste mack
> när
> > jag behöver.
>
>
> http://www.kjell.com/?item=44023&path=

Lite opraktiskt att ha med, men ok det funkar. Eller så köper man som sagt en GPS som tar AA batterier.

GPS Garmin Edge 705
Hoppsan, det damp visst ner en 705:a tillsammans med lite annat godis från Bike-Discount igår... =)

Har inte hunnit testa den ordentligt än, hostar fortfarande illa i sviterna av influensan så jag har inte velat anstränga mig än. Garmin Training Center verkar ju suga ungefär så illa som alla säger så jag har laddat ner SportTrack också men blir inte helt klok på det heller; hur gör jag för att se puls-, höjd och kadenskurvorna? Just nu ser jag bara kartbilden...

Fråga två är huruvida det går att lägga in pulsintervallträning? (dvs 3 min på nivå 3, 2 minuter vila, 3 minuter nivå 4 osv) Det går ju att ställa pulszonerna som man vill ha dem men går de att utnyttja eller är det bara för visning?

GPS Garmin Edge 705
zarkov skrev:
> hur gör
> jag för att se puls-, höjd och kadenskurvorna?
> Just nu ser jag bara kartbilden...

st.JPG ht=274

GPS Garmin Edge 705
zarkov skrev:
> fortfarande illa i sviterna av influensan så jag

ajajaj jag läste det som svininfluensan. Sätt inte de två orden så nära varnadra ;-)

GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> zarkov skrev:
> > fortfarande illa i sviterna av influensan så
> jag
>
> ajajaj jag läste det som svininfluensan. Sätt
> inte de två orden så nära varnadra ;-)

Behövde som tur var aldrig uppsöka sjukvården så helt säker kan jag ju inte vara men nog stämde symptomen alltid...

Någon som vet något om pulsintervall på 705:an?

GPS Garmin Edge 705
Du kan skapa lite olika träningspass. Meny->Träning->Pass->Avancerat

Sen bygger man på med de intervaller man vill ha, tid eller målpuls osv.

GPS Garmin Edge 705
zarkov skrev:
> Hur länge håller batterierna egentligen? Är det
> verkligen inte mer än 6h i vare sig 305 eller
> 705?
>
> Garmin skriver ju 15h, är det bara en
> glädjekalkyl om man kör med släckt skärm och
> minimal lagring?

13h 30 min är det längsta jag kört på en laddning, det höll den för, inga batterivarningar. En hel del karttittande och ruttberäkning ingick.

GPS Garmin Edge 705
Fy tusan vilken stenåldersteknologi i Garmin 705. Jag köpte en för jag vill komma åt GPS, ANT+ mottagaren så jag kan samla in kadens (i Garmins värld heter det takt), puls och effekt. Men när man jämför iPhone eller en Android lur så är det så gammalmodigt i upplägg och möjlighet.

Redan finns en ANT+ mottagare till iPhone så man kan använda den för datainsamling, de planerade motsvarande till Android oxå. Men den datakraften i en handenhet då börjar det hända saker och Garmin kommer få det mycket svårt.

GPS Garmin Edge 705
zapiens skrev:
> Fy tusan vilken stenåldersteknologi i Garmin 705.
> Jag köpte en för jag vill komma åt GPS, ANT+
> mottagaren så jag kan samla in kadens (i Garmins
> värld heter det takt), puls och effekt. Men när
> man jämför iPhone eller en Android lur så är
> det så gammalmodigt i upplägg och möjlighet.
>
> Redan finns en ANT+ mottagare till iPhone så man
> kan använda den för datainsamling, de planerade
> motsvarande till Android oxå. Men den datakraften
> i en handenhet då börjar det hända saker och
> Garmin kommer få det mycket svårt.

Den stora skillnaden mellan en garmin gps och en telefon är hur tåliga de är
för väder och vind etc. 705 är både stöt och väder tålig. Skulle vilja se en
hur en iPhone klarar ett par happyturer i svenskt höstväder.

Visst 705 har inte de fräckaste menyerna, snabbaste cpun etc, men den är
gjort för att tåla helt andra förutsättningar än din iPhone.

En iPhone kostar idag ca 5000:- inkl 8GB, hittar inte vad 32GB versionen kostar exkl abb.
En Garmin 705 kostar 4100 med både Kadens och pulsmätare.

GPS Garmin Edge 705
Förstår inte riktigt zapiens invädningar, vad är det du vill göra som inte går? Att jämföra den med en smartphone förstår jag inte riktigt poängen med då det är två helt olika enheter med ganska olika användningsområde. Den dagen iPhonen tål lika mycket stötar, väta, lera, cykelkrascher och slitage som 705:an är det kanske dags att börja gnälla, men så är knappast fallet idag.

GPS Garmin Edge 705
En liten rättelse, jag äger inge iPhone. Tycker Android ger mig så muycket mer ;-)

Javisst är den vädertålig men när man ser det slutna tänket hos Garmin så ser man att det kommer bli deras död. Allt det du räknar upp kommer att lösas. En HTC hero, Android lur, kostar idag 4222:- utan abonemang. Det som fattas där är ATNT+, du har överlägsen GPS, möjlighet att lägga på många olika analysprogram, trackers allt efter tycke och smak.

Till Garmin skall man komplettera med kartor så slutpriset skiljer inte så speciellt mycket.

Vi är inte där en, jag behöver min Garmin just nu, men det var otroligt vilken tillbakablick i gammal teknologi det var att bekanta sig med den.

GPS Garmin Edge 705
Zapiens, skulle vilja se den smartphone som klarar 12-15 timmars GPS-tracking... Sen har vi även tidigare nämnda vädertålighet. Jag äger både en 705:a och iPhone men skulle aldrig komma på tanken att sätta min iPhone (eller någon liknande telefon) på styret. Idag finns ingen telefon/smartphone som är ens i närheten av en 705:a.

"Till Garmin skall man komplettera med kartor så slutpriset skiljer inte så speciellt mycket."

Tror du att du får med detaljerade terrängkartor a la Friluftskartan Pro gratis till iPhone eller en Androidlur eller?

GPS Garmin Edge 705
Få se om jag oxå blir lika övertygad eftar att ha använt den ett tag :-)

Annars brukar det vara så att nya prylar ger en aha, coolt, snyggt upplevelse. Men inte i detta fallet :-(
Men den gör väl sitt jobb som GPS och ANT+ insamlare. Det är väl som att köpa en Volvo förr i tiden.

Tillbaka
Topp