GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
med den senaste firmwaren justeras höjden automatiskt om det finns en waypoint lagrad där man är, så den där 45-60 minuters väntetiden räcker det med att man gör en gång.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> med den senaste firmwaren justeras höjden
> automatiskt om det finns en waypoint lagrad där
> man är

Det behövs en sak till:
Att höjden finns lagrad för waypointen, och det är inte alltid den gör det.
(Tex när man har sparat en waypoint i Mapsource)

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Jag har ett problem med min Edge. Körde idag ett längre pass där jag åkte 14 km stannade, startade en sparad bana som jag sedan åkte 130 km och sen avslutade och resetade när jag kom hem. När jag nu försöker importera de båda passen finns bara det första korta att importera! Jag använder SportTracks och har inte haft några som helst problem tidigare att importera. Om jag via explorer går in på Edge enheten ser jag att det finns två .tcx filer med dagens datum, den är liten 99 kb och den andra är större 713 kb så jag antar att den första är den korta snutten jag åkte först och den andra är själva passet. Kan den större filen ha blivit korrupt? Hur fixar man den i så fall? Jag har även försökt importera via Garmin Training Center och Garmin Connect på nätet men filen syns inte i dessa program heller. Tack på förhand för hjälp!

GPS Garmin Edge 705
Tack! Fick till det hyffsat via TCX converter som jag hittade via en länk där. Verkar som om något gick snett när jag pausade tidtagningen mitt i banan när jag fyllde flaskorna. Tack för tipset

GPS Garmin Edge 705
Jag hade exakt samma problem igår jag med. Var det mycket kosmisk strålning eller? Det är ju bara en textfil (xml) så jag slängde den på min emacs och stängde de taggar som var öppna och kollade hur en fot ska se ut för att det ska vara en Garmin-fil. Säkert exakt samma sak som TCX converter gör automatiskt.

GPS Garmin Edge 705
Hmmm, jag försöker föra över friluftskartan till gps från map source, men jag kan liksom aldrig välja någon karta i listan för kartor?
Kartan i sig är upplåst (ser man i hjälpprogram - hantera kartprodukter) och i mapsource verkar den fungera kalas. Men det vore ju liksom kul å ha den i gps:en oxå! :)

Någon som kan veta vad det är för knas?

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade ett USB-batteripack, men det
> > indikerade bara att det fanns extern
> > strömförsörjning när jag anslöt det. Nu
> > insåg jag att 705:an måste var avstängd för
> > att ladda.
>
> Prova med ngn annan USB-kabel.

Med den här USB-kabeln går det bra att ladda 705:an samtidigt sonm den är igång
sku_22552_1_small.jpg

2,16 USD http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.22552
Men DX har måånga andra USB-laddare/kablar

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Duratec kan du inte bara markera alla rutorna på kartan i mapsource och exportera ? var ett tag sen jag exporterade över till gpsen men gjorde nog något sådant

GPS Garmin Edge 705
Det gick utmärkt att köra med USB-batteri och sladden från min Canon Ixus.

Däremot verkar den ha blivit knäpp av 40-milaren i regn. Måste i princip köra reset varje gång för att stänga av den.

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> Med den här USB-kabeln går det bra att ladda
> 705:an samtidigt sonm den är igång

Tackar.
Svindlande summor, med fri frakt dessutom. Vad lever de på?

tillmann skrev:
> Däremot verkar jag ha blivit knäpp som kör 40-milaren
> i regn.

+1

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med den här USB-kabeln går det bra att ladda
> > 705:an samtidigt sonm den är igång
>
> Tackar.
> Svindlande summor, med fri frakt dessutom. Vad
> lever de på?

Man funderar ju på vad tillverkningskostnaden egentligen är.
Har du fler saker du behöver ladda och dessutom vill kunna ladda både i bilen och från vägguttag finns det ju olika multiladdare, tex den här:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35591

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Har nu fått min 705, och försöker intaller map source på datorn. Får dock felmeddelande att jag skulle ha för gammalt operativsystem trots att jag inte har det. Nån som upplevt liknande problem??

GPS Garmin Edge 705
Är det någon annan här som har haft problem med att överföra aktiviteter från Edge 705 till sin dator på sistone? Jag har nu vid två tillfällen haft mystiska problem som gör att träningar inte längre vill läsas över från Edgen till datorn. Först var det min solo Roslagsvår som inte syntes i importfönstret i vare sig Sporttrack eller Garmin connect och nu igår fick jag fel datum, det såg ut som om min runda igår kördes 5/6 istället för 12/6. Kan det vara så att om man glömmer att trycka lap/reset efter en träning och bara stänger av Edgen att den tror att det är samma datum och träning som pågår när man sätter på den igen? Det som var mysko igår var att det gick att ladda upp träningen i Sporttracks men den hamnade på fel datum. När jag försökte ladda upp den till Garmin connect så var det också fel datum OCH kartbilden visade att träningen startat i Finland! Jag var iofs i Finland förra helgen och skulle köra ett pass innan jag märkte att mitt framhjul spruckigt, om det är så att jag glömde att trycka reset kan det vara så att Edgen helt enkelt fortsätter rundan fast alla data i displayen bara visar gårdagens runda?

GPS Garmin Edge 705
Om du bara stänger av gps:en kommer den att fortsätta logga när du trycker på start/stop efter att satt på den igen. Du måste resetta (lap/reset) för att börja en ny runda.

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> Om du bara stänger av gps:en kommer den att
> fortsätta logga när du trycker på start/stop
> efter att satt på den igen. Du måste resetta
> (lap/reset) för att börja en ny runda.

OK, och då fattar den inte att det är ett nytt datum och positionen har ändrat sig rejält alltså... Det verkar logiskt med tanke på hur kartan såg ut i Garmin connect, fast å andra sidan fanns Finland inte med i kartbilden i Sporttracks... Jag får labba med detta och se ifall teorin stämmer.

GPS Garmin Edge 705
Bugg eller feature?

Jag satte min avstängda (halvladdade) 705:a på laddning igår kväll. Då går den igång av nån anledning, ovh hittar självklart inga satelliter inomhus. Jag stängde av den. Sen när jag vaknade imorse och skulle ut på långtur var fanskapet helt urladdat. Ska det vara så? Är det så? Är det så?

GPS Garmin Edge 705
gabbeon skrev:
> Bugg eller feature?
>
> Jag satte min avstängda (halvladdade) 705:a på
> laddning igår kväll. Då går den igång av nån
> anledning, ovh hittar självklart inga satelliter
> inomhus. Jag stängde av den. Sen när jag vaknade
> imorse och skulle ut på långtur var fanskapet
> helt urladdat. Ska det vara så? Är det så? Är
> det så?

Det där har hänt mig också, senast för någon dag sen. Har inga minnen av att den betedde sig så förra året, så det kanske har något med nån ny firmware att göra?

GPS Garmin Edge 705
En fråga angående pulsband. Ursäkta om frågan redan är besvarad, jag sökte men hittade inget.
Jag har en forerunner 305 idag och har blivit enormt sugen på att köpa en edge också.

Hur gör ni som har flera olika enheter med likadana pulsband? Måste jag hålla reda på vilket pulsband som är parat med vilken enhet och alltid använda "rätt"? Eller kan man använda ett band till båda enheterna? Då menar jag inte samtidigt.

GPS Garmin Edge 705
Hilfe...
körde vätternrundan för andra gången i år. nu med garmin 705 så jag kunde logga all möjlig data.
Ville analysera hur länge mina pauser tog osv. för att jaga bättre tider kommande år. såg verkligen fram emot att analysera detta, men när jag skulle tanka över datan till garmin connect/SportTracks så finns den dagen inte tillgänglig. Efter målgång i motala gjorde jag som vanligt och höll inne lap-knappen i 3 sek för att nollställa. Funderar på om den behöver några extra sekunder för att hinna spara datan för 300 km eller går det på sekunden. Hur som helst finns åkturen under historik fliken men datan (hastighet, pulskurovor, kadens osv.) är borta. Finns det något sätt att komma åt denna data eller är den borta för alltid.
Funderar starkt på att köra ett varv runt sjön i höst för att simulera årets VR, dock kanske i makligare tempo. Körde på 12tim 42min i år, så det kanske blir en sub 10 satsning inför 2011.

GPS Garmin Edge 705
JABO, detta låter som ungefär samma problem jag postade om den 13/6. Då hade jag nog iofs missat att trycka på resetknappen men symptomen du beskriver är samma. Testa och se om du kan hitta något på datumet för din sista aktivitet innan VR. Om inte det funkar kan du ju prova att göra som jag gjorde för att få tillbaka datan, ladda ner TCX Converter härifrån: http://www.teambikeolympo.it/TCXConverter/TeamBikeOlympo_-_TCX_Converter/DOWNLOADS.html

Sen ansluter du din edge, öppnar programmet och importerar filen. Då kommer programmet att säga att filen är skadad och undrar om du vill reparera, svara ja så borde det funka sen. Programmet sparar filen någon annan stans på din dator så du får importera därifrån till SportTracks och Garmin Connect sen bara. Funkade för mig i alla fall.

Lycka till!

GPS Garmin Edge 705
Once again happymtb.org to the rescue...

Selast: Tack för snabbt svar, funkade kanon. Filen reparerad, men sista 25 km från medevi är fortfarande borta och ingen puls data heller. Lite svinn får man ju räkna med...detta räcker gött
väl för att analysera och hitta ställen för att kapa tiden inför VR 2011.

Trevlig Midsommar

GPS Garmin Edge 705
Kolla att det inte ligger två filer och den ena innhåller resten. Då kan du slå ihop dem och sedan reparera. Kolla även i den "trasiga" filen om klockslagen stämmer i den (öppna med SciTE eller notepad eller något) om de sista klockslagen stämmer med din målgång är det reparationen som gått sönder.

GPS Garmin Edge 705
Jag håller på att reta ihjäl mig på min Edge. Hur ska man kunna ta bort sparade resor? Jag går och raderar dem, men när jag går in i menyn två sekunder senare så ligger de fortfarande kvar.

Hur ska man bära sig åt för att få bort dem? Finns det någon möjlighet att radera innehållet och installera om mjukvaran, och på så sätt börja om från början?

Björn

GPS Garmin Edge 705
Pröva att hålla in mode och lap/reset knapparna samtidigt. Detta återställer programvaran, dock skall all data och inställningar vara kvar.

GPS Garmin Edge 705
Körde en go 10 milare igår och när jag pluggar in usb kabeln i datorn så startar edgen och börjar söka sateliter. prövade både soft och hard reset (stäng av enheten och håll in mode och sedan start knappen.
Men varje gång jag ansluter usb kabeln så startar edgen och går inte in i överförings mode.
Har strulat lite väl mycket nu tycker jag. Navigationen över mina plottade gpx rutter är katastrof, hänvisar hela tiden mig att göra en u-sväng och åka tillbaka till start platsen.

GPS Garmin Edge 705
JABO skrev:
> Har strulat lite väl mycket nu tycker jag.
> Navigationen över mina plottade gpx rutter är
> katastrof, hänvisar hela tiden mig att göra en
> u-sväng och åka tillbaka till start platsen.

Om du inte börjar med att leta upp startplatsen i GPX-filen så kommer Edgen inte att märka av att du ändå är "på spåret". Enligt ett inlägg tidigare i tråden kan man mata fram nästa waypoint med pekpinnen (uppåt tror jag det var).

GPS Garmin Edge 705
Igår laddade min 705 ur sig så hårt att jag var tvungen att mata in alla settings igen. Dock kom den ihåg kartor och cyklar. Den har börjat bete sig riktigt udda, tex urladdningar med jämna mellanrum. Någon annan som sett nåt likanande. Kör med senaste firmware, men den betedde sig likadant med näst senaste.

P

GPS Garmin Edge 705
Det lutar starkt åt ett köp av 705. Några sista frågor innan jag bestämmer mig:
Går det använda den för löpning? Antingen lägga den i fickan eller fixa ett fäste att ha på armen.
Fungerar den att navigera efter i bilen/ båten?
/ O

GPS Garmin Edge 705
Gordon Gekko skrev:

> Går det använda den för löpning? Antingen
> lägga den i fickan eller fixa ett fäste att ha
> på armen.

Om du bara vill logga var du har varit och hur snabbt du sprang funkar det bra för det. Vet inte vad du förväntar av den mer än så.

> Fungerar den att navigera efter i bilen/ båten?
> / O

Det funkar men det finns bättre lösningar för det. Den känner tex inte till konceptet nautiska mil/knop. Har inte försökt få in sjökort men det borde funka. Skärmen är förhållandevis liten om man jämför med andra sjökortplotters.

GPS Garmin Edge 705
Gordon Gekko skrev:
> Går det använda den för löpning?

Borde inte vara några problem.

> Fungerar den att navigera efter i bilen

Nja, knappast för föraren.

Instruktionerna är:
PIP = nu händer nånting snart!
PIP PIP = gör nånting!!!

Man måste kolla på displayen för att veta vad man skall göra. Svänga t.ex. Ingen röst som talar om vad du skall göra.

> båten?

Den har inga sjökort vad jag vet. City Navigator eller Friluftskartan.

GPS Garmin Edge 705
Den här frågan kanske passar bättre i "frågor man inte vågar ställa" tråden men jag tar den här ändå.

Har precis köpt mig en 705 samt Friluftskartan v2, den med DVD och minneskort.
Nu har jag slängt in minneskortet i GPSn och allt funkar som det ska.
Men vad ska jag använda DVDn till?

Tar en till fråga när jag ändå är igång.
Har laddat ner en gps fil från stigoteket och det enda sättet jag kan få den att funka i GPSn är att först konvertera den till ett format som Garmin traning center läser, öppna den i GTC för att spara den i GPX format, lägga in den på GPSn.
Är detta verkligen det enklaste sättet, vill inte manipulera filen utan enbart få in den i 705an.

GPS Garmin Edge 705
På A svarar jag: för att du skall kunna använda kartorna i datorn, Garmin Training Center och vad-det-nu-heter-Garminprogrammet man gör rutter i.

På B svarar jag: i det där programmet jag nämnde ovan kanske det är smidigare att hantera importerade filer?

Med reservation för att jag har Mac, så funktionerna i programmen kanske skiljer sig mot Windows-versionen.

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
>
> Med reservation för att jag har Mac, så
> funktionerna i programmen kanske skiljer sig mot
> Windows-versionen.

Jag kör också mac så dina erfarenheter kanske kan bli mina.

Har jag fattat saken rätt att det finns ett program på DVD som underlättar arbetet med rutter?

Tillbaka
Topp