GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> jag trodde Garmins kart-DVD:er krävde att man
> körde Windows?
> Program för rutter kan man ladda ned från
> Garmin.

Det var lite så jag trodde också.
Och eftersom jag kör kartan från minneskortet så skulle jag kunna sälja DVDn med registreringskoden vidare.

GPS Garmin Edge 705
Gordon Gekko skrev:
> Det lutar starkt åt ett köp av 705. Några sista
> frågor innan jag bestämmer mig:
> Går det använda den för löpning? Antingen
> lägga den i fickan eller fixa ett fäste att ha
> på armen.

Jag har inte lyckats hitta tempo (min/km) i min edge 705, och det är den enda informationen jag vill se när jag springer. Inget jätteproblem iofs.

GPS Garmin Edge 705
Tänkte bara skriva en liten info text här, så att om någon söker på detta problem kan man bli hänvisad hit!

För någon dag sedan så slutade min edge 705 att connecta till datorn, den fick ström men det gick helt enkelt inte att föra över någon data från enheten till datorn. Efter att ha sökt runt på nätet insåg jag att problemet är rätt vanligt och något som kräver att man lämnar in sin enhet för att få den reparerad (utbytt...). Ring först till supporten och låt dom vägleda dig för att sedan få kommentaren "du få skicka in den och be att få en ny" alt. om du själv felanmäler den genom garmins hemsida.

Min är som sagt just nu på service och kommer med största sannolikhet att bli utbytt mot en helt ny enhet. Är annars mycket nöjd med edgen och kan rekommendera den till alla :)

Passar väl på att även lägga in ett till "tips", skulle det vara så att nya(ste) pass(et) inte syns när man kopplar in enheten i datorn kan det bero på att minnet i enheten är full och att den därför inte kan "spara" rundan, även om den redan är "sparad" i enheten. Skumt men sant. Åtgärden för att fixa detta är helt enkelt att frigöra lite minne genom att antingen radera gamla träningar eller lägga över kartan på ett SD kort istället.

Som sagt var detta info, vet själv hur jobbigt det kan vara att inte hitta lösningar på sina problem.

Aja
Go Garmin, Go edge!

GPS Garmin Edge 705
Funderar på en 605a istället, verkar ju bli bra mycket billigare om man bara skall ha den till mtb? Det enda jag funderar på är om fästena är bra, och håller för stök?

GPS Garmin Edge 705
rularn skrev:
> kan man sätta ett hastighetsintervall där den
> varnar om man tex springer för snabbt på 705an
> precis som man kan med tex FR305?

Ja, du kan antingen lägga in hastighetszoner eller träningspass, sk "Workouts". Avancerade träningspass (som man lättast skapar i Garmin Training Center på datorn) går att göra ganska detaljerade.

GPS Garmin Edge 705
Så nu har jag fått min 705a och är väldigt nöjd.

En fråga:
När man följer en 'saved ride' / gpx-fil så tycker jag den blinkar, växlar vy och piper mest hela tiden. Går det att få detta lite smidigare, tex att man endast väljer att se kartan med spåret man skall följa? Nu växlar den vy-läge helt okontrollerat, och piper 'sväng sydost!', när man inte har en aning om vilket håll som är vart eftersom norrpilen är rätt svår att se ibland om man inte kollar noga etc.

Går det att få till detta smidigare?

GPS Garmin Edge 705
Ja, välj "Map Setup" istället och kryssa i "Show on map". Istället för att den piper och har sig för minsta lilla avvikelse (vilket sker hela tiden i skogen) så kikar man ner på GPSen när man blir osäker om stigvalet. Se till att ställa in kartan på "Track up" också så blir det ännu bättre.

GPS Garmin Edge 705
Jag brukar bara välja "show on map" (tror jag det är) och inte "navigate". Då visas spåret (du kan även visa flera spår om du önskar) och du växlar vy själv med glädjepinnen eller mode-knappen.

GPS Garmin Edge 705
Är det uteslutande en cykeldator med gps och puls eller skulle den gå att använda även lite mer för multisport? Har börjat jogga också men vill helst inte ha två prylar...

GPS Garmin Edge 705
Om du kan leva med att ha den i handen så ska det inte vara något problem. En kollega körde med min 305:a i fickan på ett löppass och det gillade den inte alls utan hela sträckan var ett pärlband av pauser. Det kan vara så att 705:an är lite bättre.

GPS Garmin Edge 705
lundatok skrev:
> Är det uteslutande en cykeldator med gps och puls
> eller skulle den gå att använda även lite mer
> för multisport? Har börjat jogga också men vill
> helst inte ha två prylar...

Om du inte prompt måste ha kartan skulle jag rekommendera dig att köpa en Forerunner 305 eller 405(CX) istället. De ser mer ut som armbandsur men det finns cykelfäste att köpa till. Åtminstone 405:orna klarar även att ta in signalen från en kadensgivare och en ev effektmätare.

405:orna (405/405CX) klarar allt som 705:an klarar utom kartfunktionen. De är dessutom kompatibla med Garmins footpod, den fungerar inte med 705.

GPS Garmin Edge 705
Johan A skrev:
> Jag har haft min eTrex i handen när jag har kutat
> och det funkar super.

Håller med! Fast med en liten varning - vissa handgrepp verkar skymma GPS-signalerna för mycket. Experimentera!

GPS Garmin Edge 705
zarkov skrev:
> Markos: vad kostar den på ebay?
>
> I Tyskland får du den, inkl Europagaranti, för
> €338.

Aafan:P de e ju 3200 kr, rätt billigt, men hur blir de då me tullen om de debiterar avgift:S Vilken sida hitta du de på? Ebay Germany?

GPS Garmin Edge 705
Från Tyskland kostar den vad det kostar. Ingen moms ingen tull. Från rtom-EU så kan den kosta elektroniktull och moms på allt inklusive tull och frakt.

GPS Garmin Edge 705
http://www.pdamax.de och http://www.computeruniverse.net får bra betyg på Prisjakt (ffa den senare). Bara frakten tillkommer, ingen tull eller moms.

Tänk på att den medföljande kartan kommer bli över Tyskland och ha en detaljnivå i höjd med autobahn. Svenska kartor finns i en piratvik nära dig. Om du inte behöver kartan och vill komma undan lite billigare skulle jag rekommendera Edge 500 eller Forerunner 405 istället (ca €250 resp €300).

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
zarkov skrev:
> http://www.pdamax.de och
> http://www.computeruniverse.net får bra betyg på
> Prisjakt (ffa den senare). Bara frakten
> tillkommer, ingen tull eller moms.
>
> Tänk på att den medföljande kartan kommer bli
> över Tyskland och ha en detaljnivå i höjd med
> autobahn. Svenska kartor finns i en piratvik nära
> dig. Om du inte behöver kartan och vill komma
> undan lite billigare skulle jag rekommendera Edge
> 500 eller Forerunner 405 istället (ca €250 resp
> €300).

Tack för länkarna! Europagaranti där med eller? Ja okej, men ja hade tänkt köpa City navigator norden alternativt prova ladda ner först - de borde väl funka?=) Kartan kostar ju annars bara 500 kr så..

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> OSM är bra även i annat än stora städer.
> Tex Falköping skall enl uppg vara en av de bäst
> kartlagda svenska städerna i OSM.
>
>
> /Håkan

Hur fungerar det då? Hur får ja över det till minneskortet?

GPS Garmin Edge 705
MarkosNilsson skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OSM är bra även i annat än stora städer.
> > Tex Falköping skall enl uppg vara en av de
> bäst
> > kartlagda svenska städerna i OSM.
> >
> >
> > /Håkan
>
>
> Hur fungerar det då? Hur får ja över det till
> minneskortet?

Tackar så mycket=) ja sökte runder en del och nu förstår ja konceptet - väldans trevligt faktiskt! Nu återstår o få fram en bra svensk cykelkarta. Någon som har provat kartan på http://josefsson.org/osm/garmin/ , sweden.img? Såfall, funkar den bra till cykling?=)

GPS Garmin Edge 705
Hej

Jag har fått et problem med min 705:a sedan jag installerade senaste firmware. USB anslutningen fungerar inte. Enheten syns inte på datorn i Training Center samt att enheten låser sig så att man får göra en Reset.

Hoppas att någon av guruna här på forumet har lösningen på problemet. Det brukar ju vara så.

Hälsningar

Micke

GPS Garmin Edge 705
Flera verkar ha fått problem med senaste uppdateringen, på Garmins forum finns det information om hur man nedgraderar till näst-senaste versionen som inte har de problemen.

GPS Garmin Edge 705
MarkosNilsson skrev:
> Någon som har provat kartan på http://josefsson.org/osm/garmin/ , sweden.img?
> Såfall, funkar den bra till cykling?=)

Det beror på vad du menar med "cykling". Den routar bra från en GPX och har med alla vägar i Stockholm som jag har cyklat på, minus någon cykelbana någonstans. Däremot saknar den höjdkurvor och kartinformationen är ibland lite bristfällig, så den är nog svår att navigera med i terräng. Jag vet inte om "contour"-varianten är bättre eller om den bara har med höjdkurvorna.

Jag har inte försökt få den att rutta själv till en plats dock, så det kan jag inte uttala mig om (alltså att välja "där jag är nu till Gustavsberg", tex)

GPS Garmin Edge 705
mzi skrev:
> MarkosNilsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har provat kartan på
> http://josefsson.org/osm/garmin/ , sweden.img?
> > Såfall, funkar den bra till cykling?=)
>
> Det beror på vad du menar med "cykling". Den
> routar bra från en GPX och har med alla vägar i
> Stockholm som jag har cyklat på, minus någon
> cykelbana någonstans. Däremot saknar den
> höjdkurvor och kartinformationen är ibland lite
> bristfällig, så den är nog svår att navigera
> med i terräng. Jag vet inte om
> "contour"-varianten är bättre eller om den bara
> har med höjdkurvorna.
>
> Jag har inte försökt få den att rutta själv
> till en plats dock, så det kan jag inte uttala
> mig om (alltså att välja "där jag är nu till
> Gustavsberg", tex)

Tackartackar! Jag har provat några gånger nu men ja får inte det att funka med rutterna, men de får duga tills man skaffat city navigator.. Förresten, jag undrar om Edge 705 är kompatibel med microSDHC minneskorten? Har läst en massa om det men många har delade meningar verkar de som, jag är ute efter 4-gigkortet nämligen och då blir det ju microSDHC istället för microSD..
Hur gör ni när ni har flera kartor på minneskortet, vad namnger ni filerna för att de ska funka?

GPS Garmin Edge 705
Det där med att den inte tog SDHC korten försvann för några firmwareuppdateringar sedan. Jag kör ett 4GB SDHC kort utan problem. För att få in fler än en karta så bara kopierar du filen gmapsupp.img till minneskortet.

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> "RoadTrip" heter programmet.
> http://www8.garmin.com/macosx/index.jsp

Men verkar mer eller mindre ha övergetts av Garmin. I alla fall OS X-versionen. Base camp skall man tydligen köra istället: http://www.garmin.com/garmin/cms/us/onthetrail/basecamp

Nu är jag på vippen att köpa City Navigator 2011. Verkar enklare än att försöka pirata skiten. DVD-varianterna verkar funka på OS X också, har för mig att de inte gjorde det i tidigare versioner.

GPS Garmin Edge 705
Jag har inte denna makapär och vet därmed inte mycket om den. Men kan jag knappa in "stockholm - arboga", och sen visar den mig bästa CYKELVÄGEN(dvs inga motorvägar etc), och sen är bara att trampa och följa pilarna?

GPS Garmin Edge 705
STIZZE skrev:
> sen visar den mig bästa CYKELVÄGEN(dvs inga motorvägar etc), och sen är
> bara att trampa och följa pilarna?

Typ. Med reservationen att det är EN cykelväg och inte CYKELVÄGEN och troligtvis inte den bästa eftersom den inte känner till dina krav på en sådan väg.

GPS Garmin Edge 705
Plus att just cykelvägar vanligtvis inte finns med, endast vägar där man får cykla. Cykelvägar som går bredvid motorvägar till exempel finns i regel inte med.

Tillbaka
Topp