GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------

> Det TROR jag går att välja i ngn undermeny, jag
> hade tidigare en eTrex och där gick det att
> välja, precis som i min Edge

Problemet enligt författaren till det inlägget var att det inte gick att ställa in.

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> evo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > varför ska man välja en 705
> > eller 800 framför säg oregon eller dakota?
> Är
> > det för de cykelspecifika funktionerna? För
> > hittar gör väl alla?
>
> Vill man navigera genom att följa en rutt så
> klarar Edge att rutten innehåller många fler
> punkter än vad friluftsGPSerna klarar av
> (åtminstone eTrex-GPSerna)
> Jag TROR att gränsen för friluftsGPSerna låg
> på 500 punkter, Edge klarar av rutter med flera
> 1000 punkter.
>
> Dessutom skiljer formatet en hel del,
> friluftsGPSerna är MYCKET klumpigare än vad en
> Edge är.
> Jag hade tidigare en eTrex, nu har jag en Edge och
> den är MYCKET smidigare.
> Displayerna kan dessutom vara sämre hos
> friluftsGPSerna, ffa de tidigaste Oregon hade en
> ljussvag display som var svår att se i solsken.
> (De nyaste modellerna skall vara bättre)
>
>

Just eTrex-arna går bort för min del. Men både Oregon och Dakota är ju rätt smidiga. Vad menas med punkter? Waypoints? Oregon 450 har 10000 spårpunkter och 2000 waypoints (Edge har 100 waypoints).

Att friluftsarna går på vanliga batterier ser jag dessutom som ett plus. Lite sugen är man ju på en 800 men jag har börjat snegla på Oregon mer och mer. De är mer prisvärda och allround. Att de är något tyngre och klumpigare tycker jag inte gör så mycket. Kör jag något lopp så använder jag hellre den FR-60 jag har.

GPS Garmin Edge 705
Är det så fantastiskt att 705:an inte talar om när minnet är fullt? Jag skulle tanka ner mina träningar de senaste veckorna och upptäckte att den inte körde sin sedvanliga "saving history..." när jag koppla in den till datorn. När garmindisken dyker upp i datorn ser jag att den är full och även att det saknas flera träningar under Laps-mappen (där träningarna sparas tills dom konverteras till tcx-filer under history, dvs det som sker när den säger "saving history..."). Det hade ju varit trevligt om den varnade för att minnet var fullt redan 5-6 träningspass tillbaka i tiden när den slutade lagra data.

Jävligt smart av Garmin.

GPS Garmin Edge 705
Hur mycket kartor har du på din Edge för att minnet ska ta slut egentligen? Eller är det en separat maxgräns för just träningar?

Men något låter konstigt, för Edgen ska väl radera ruttinformationen för de äldsta träningarna när minnet börjar bli fullt har jag för mig. Det är kanske en inställning tror jag. Själv rensar jag aldrig bland träningarna, och har aldrig råkat ut för att träningar har försvunnit (de gamla kikar jag ju inte så mycket på efter jag har laddat över dem).

GPS Garmin Edge 705
Att minnet blir fullt är ju en så otroligt osannolik händelse att man måste förstå att de inte lagt in nån hantering för det. Eller nåt.

Min bara stängde av sig när det blev fullt. Fast den stänger av sig spontant då och då även om minnet inte är fullt.

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> Att minnet blir fullt är ju en så otroligt
> osannolik händelse att man måste förstå att de
> inte lagt in nån hantering för det. Eller nåt.

De har ju lagt in hantering:
If Memory Full
  Delete Oldest Activity Details
EndIf

typ

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Hur mycket kartor har du på din Edge för att
> minnet ska ta slut egentligen? Eller är det en
> separat maxgräns för just träningar?

Jag har kartorna på minneskort, men det är ju dock så fiffigt att träningar kan inte lagras på minneskortet utan bara på det inbyggda minnet som är ~5-600 MB nånting. För att spä på så är det ju även så smart att baskartan (tror jag det är) ligger på inbyggda minnet och tar upp en 130 MB.

Lagringsutrymmet är dock inget större problem, det får ju plats några hundra träningar. Problemet är när minnet är fullt och den inte ens talar om att så är fallet och gladeligen låter mig starta nya träningar.

GPS Garmin Edge 705
OdenXT skrev:
> De har ju lagt in hantering:
> If Memory Full
> Delete Oldest Activity Details
> EndIf
>
> typ

Jag var tvungen att rensa manuellt för att få den att funka igen (efter att den stängt av sig när minnet blev fullt), men det kanske kom nån fix i en senare firmware.

GPS Garmin Edge 705
När jag kör efter kartan och stannar för att söka på den börjar kartan rotera precis som att den vill ställa in sig efter ett väderstreck. Det blir inte helt lätt att söka på kartan om den ska rotera. När jag cyklar visas kartan med färdriktningen uppåt.

menu > inställningar > karta > orientering > spår uppåt.

Vad har jag missat för inställning eller är det så här bara...?

//Källis

GPS Garmin Edge 705
Källis: det beror på att den saknar magnetisk kompass och istället använder GPS-signalerna för att ta ut en riktning. Står man då still får GPS:en ingen uppgift om riktning och då börjar kompassen snurra pga brus i signalerna.

GPS Garmin Edge 705
För de som inte fick en Edge 800 i julklapp, utan måste fortsätta ett tag till med den gamla 705an, kan det vara intressant att veta att det nu finns en ny SW för Edge 705; 3.30
Changes made from version 3.10 to 3.30:

Improved calculation and reporting of total ascent, total descent, and grade. 
Correctly calibrate wheel size when using PowerTap hub. 
Backlight setting saved and set automatically on power-on. 
Improved 'Go Home' functionality to search for any user-created waypoints named 'home'. 
Added new timezone for Santiago, Chile. 
Allow house number 0 on find address page. 
Reduction in speed spikes from sensors. 
Added message indicating elevation calibration point (Save Location) has been found. 
Improved robustness of internal filesystem. 
Changed XML settings file for use with Garmin Training Center. 
Improved autopause detection. 
Improved SD card reading. 
Improved reliability of barometer calibration. 
Improved reporting of elevation data. 
Translation updates 

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3987

OBS
Glöm inte att ta en backup innan uppgraderingen
IMPORTANT: UPGRADING TO VERSION 3.30 WILL CLEAR ALL USER DATA.

Läs mer här:
https://forums.garmin.com/showthread.php?t=14530

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> Improved calculation and reporting of total
> ascent, total descent, and grade.
> Improved reliability of barometer calibration.
> Improved reporting of elevation data.

Vågar man hoppas att dom lyckats fixa så att höjdkurvorna är andvändbara nu?

/* Jörgen */

GPS Garmin Edge 705
Jörgen_A skrev:
> Vågar man hoppas att dom lyckats fixa så att
> höjdkurvorna är andvändbara nu?

Nu vet jag inte hur dina höjdkurvor ser ut, men höjdmätning med GPS har dålig precision, det har ingenting med varken vilken GPS du använder eller dess programvara. Bäst är att efterbehandla informationen på något sätt, i SportTracks använder jag Elevation Correct på all GPS-data.

Men det ska förstås vara intressant att se vad det är de har gjort för att förbättra :)

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Jörgen_A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vågar man hoppas att dom lyckats fixa så att
> > höjdkurvorna är andvändbara nu?
>
> Nu vet jag inte hur dina höjdkurvor ser ut, men
> höjdmätning med GPS har dålig precision, det
> har ingenting med varken vilken GPS du använder
> eller dess programvara. Bäst är att
> efterbehandla informationen på något sätt, i
> SportTracks använder jag Elevation Correct på
> all GPS-data.
>
> Men det ska förstås vara intressant att se vad
> det är de har gjort för att förbättra :)

Om den plats jag startar rundan har flyttat sig 30 meter i höjdled tills dess att jag är tillbaka så tycker jag något är fel. Eller så rör sig kontinentalplattorna snabbare än jag tror.

Ibland får jag även in 6000 meters stigning på en helt vanlig runda, det borde till och med imponera på Tille.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/785903/1114719#msg-1114719

EDIT: Den där Elevation Correct ska jag kolla upp.

/* Jörgen */

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
det är som sagt var problem med GPS som höjdmätare, inte 705an. det du kan göra är att lägga in en waypoint där du bor och startar dina rundor, om du ser till att den höjden är korrekt kommer alla rundor du startar i närheten av den waypointen att starta på rätt höjd.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> det är som sagt var problem med GPS som
> höjdmätare, inte 705an. det du kan göra är att
> lägga in en waypoint där du bor och startar dina
> rundor, om du ser till att den höjden är korrekt
> kommer alla rundor du startar i närheten av den
> waypointen att starta på rätt höjd.

Jag hävdar fortfarande att det är något mer fel:

Cycling2010-09-07Elevation-Distance.png ht=435

/* Jörgen */

GPS Garmin Edge 705
Selast skrev:
> Hur gör man backup av sin historik och data
> layout som verkar försvinna när man uppgraderar?

Koppla din 705a till datorn
Kopiera TCX-filerna i History-mappen;
GARMIN(x):Garmin\History

OBS
Det är bra att rensa den här mappen med jämna mellanrum, det snabbar upp.

OBS 2:
Spara även de Waypoints du har i 705an, görs enklast mha Mapsource.
Innan du lägger tillbaka dem i 705an kan du se till att alla har höjd-data.

Jörgen_A skrev:
> Om den plats jag startar rundan har flyttat sig 30
> meter i höjdled tills dess att jag är tillbaka
> så tycker jag något är fel.

Förutom det Fredrik skriver, att du skall ha en Waypoint med höjddata där du startar,
är det ytterligare en grundläggande sak du bör göra;
Se till att din 705a är utomhus (minst) ~10min innan du startar,
alla barometriska (halvledar)höjdmätare är temperaturkänsliga,
de 30m skillnad du ser kan till stor del bero på temperaturdrift.

> Ibland får jag även in 6000 meters stigning på
> en helt vanlig runda, det borde till och med
> imponera på Tille.

Det är alldeles för mkt för att acceptera, troligen har du ngt fel på din apparat.
Har du garanti kvar? Lämna in den!

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Jörgen_A skrev:
> Jag hävdar fortfarande att det är något mer
> fel:

Oj, ja verkligen, det där skulle jag nog tolka som ett fel i hårdvaran.

GPS Garmin Edge 705
Jörgen_A skrev:
>
> Ibland får jag även in 6000 meters stigning på
> en helt vanlig runda, det borde till och med
> imponera på Tille.

Jag är imponerad.
Var ligger stigningen i din graf ovan? Ser rackarns brant ut. :-)

GPS Garmin Edge 705
Vilket program rekommenderar till edge 705?

jag har min edge lite för skojs då jag åker till och från jobbet.

Efter varje vecka samt månad kollar jag:
sträcka, antal brända kalorier, tid, snitt hastighet, puls.

Som sagt det är mest för skojs skull. följer ingen super statistik på det men ändå lite för att se om jag blir bättre.
Så ett ENKELT program.

Garmins egna program testade men den verkade bara krånglig.
Testade ett annat som försvann då jag blåste om datorn och den gillade jag men hittar inte längre.
Det var enkelt Kalender uppe till vänster och sedan 2 stora rutor till höger som visade veckan ovan och alla info nedan i diagramform. längst ner till vänster var det options för inställningar

GPS Garmin Edge 705
Dex skrev:
> Vilket program rekommenderar till edge 705?
>

Sport Tracks är nog det flest använder, inkl jag själv. Nya v3 kostar betalt men har du tur kan du hitta v2 någonstans. Vill du satsa lite mer pengar finns WKO+ men då betalar du väldigt mycket för funktioner du inte kan använda (effektanalyser osv).

För ett tag sedan såg jag skärmdumpar från ett tredje program, tyvärr minns jag inte vad det hette.

GPS Garmin Edge 705
Garmin Connect via nätet är det jag använder för att se pass och rutter och mätdata. Det fungerar dugligt. Däremot för jag träningsdagbok på Funbeat.

GPS Garmin Edge 705
Jag blir galen! Inför resan till mallis, om 5 veckor... Har jag letat fram några schyssta rundor från Garmin Connect. Dessa har jag laddat ned som .gpx filer och kopierat över till Edgens internminne och lagt i GPX mappen. När jag startar Edgen kan jag inte hitta rundorna när jag väljer Vart-Sparade Resor, varför? Finns det någon begränsning på hur långa namn filerna får ha? Får man inte ha mellanslag i filnamnen? Snälla hjälp :-(

GPS Garmin Edge 705
Selast skrev:
> Jag blir galen! Inför resan till mallis, om 5
> veckor... Har jag letat fram några schyssta
> rundor från Garmin Connect. Dessa har jag laddat
> ned som .gpx filer och kopierat över till Edgens
> internminne och lagt i GPX mappen. När jag
> startar Edgen kan jag inte hitta rundorna när jag
> väljer Vart-Sparade Resor, varför?

Har du med rätt extension på filnamnen?
Dvs <namn>.gpx

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Det finns någon variant av GPX som innehåller bland annat pulsinformaton, och det kan vara en sådan du har laddat ner från GC och som inte 705:an gillar. Har för mig att det går att ordna sådant via TCX converter, annars kanske det går att välja något obskyrt alternativ när du laddar ner den från GC. Går filerna att öppna i MapSource?

GPS Garmin Edge 705
Jag upptäkte att .gpx extension'en hade ramlat bort så jag la till den. Nu ser jag filerna i min Edge men problemet är att det är samma runda som kommit in två gånger... Jag hann inte labba med det mer igår kväll men ikväll tänkte jag försöka få till det. Intressant det där med pulsdata fredrikw, hade ingen aning om det. Får testa att köra igenom filen i TCX. Tack för input i alla fall.

GPS Garmin Edge 705
Det som dyker upp på Edgen är egentligen inte filerna, utan de spår som är lagrade i filerna. Om du öppnar GPX-filerna i MapSource ser du om det kanske finns dubletter där. Namnen på rundorna tas också från namnen på spåren, inte filnamnet.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Det som dyker upp på Edgen är egentligen inte
> filerna, utan de spår som är lagrade i filerna.
> Om du öppnar GPX-filerna i MapSource ser du om
> det kanske finns dubletter där. Namnen på
> rundorna tas också från namnen på spåren, inte
> filnamnet.

Hmmm då förstår jag varför namnen inte är samma som filernas. Måste kolla att jag laddat ned rätt rundor från GC då. Tack för hjälpen!

GPS Garmin Edge 705
Jag har äntligen lyckats få till laddning från batteri medan edgen är på - jag har efter mycket om och men förstått att dataledarna i usb-anslutningen skall vara kortslutna för att så skall ske, och den billiga batterladdningsdosan från Kjell gjorde inte det.

För att slippa göra lite riktigt jobb ikväll skruvade jag isär dosan för att se vad som kunde göra åt saken, och det visade sig att det räckte att böja ihop de två lödningarna som stiften till dataledarna satt med i det lilla kretskortet. Ful-elektronik-mek!

GPS Garmin Edge 705
Är det förresten någon mer än jag som tycker att det tar fantastiskt lång tid för 705an att visa en lista över rutter? Jag har just nu bara två stycken inlagda och det ganska exakt en minut att visa listan...

GPS Garmin Edge 705
rising skrev:
> Jag har äntligen lyckats få till laddning från
> batteri medan edgen är på - jag har efter mycket
> om och men förstått att dataledarna i
> usb-anslutningen skall vara kortslutna för att
> så skall ske, och den billiga
> batterladdningsdosan från Kjell gjorde inte det.

DX säljer en lämplig USB-laddningssladd för under 20:-
sku_23865_1.jpg

http://www.dealextreme.com/p/retrac...rola-v3-w510-w208-motokrzr-k3-more-70cm-23865
Den fungerar, jag har den själv.

DX har även många olika USB-batterier.
Tex det här för LiION-batterier med ficklampa http://www.dealextreme.com/p/white-...cy-usb-charger-with-cell-phone-adapters-18883
Eller den här för vanliga R6-batterier http://www.dealextreme.com/p/2-aa-p...er-with-usb-cable-for-ipod-iphone-black-40831

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Jag köpte faktiskt en sån förra sommarn men fick antingen fel sort eller felaktigt exemplar, ty min edge stänger av sig när jag använder den sladden. Dock inte nu, sedan jag fulmeckat med batteripacket.

Edit: Håkan, jag måste berömma dig för att du så ofta tar dig tid att lägga in länkar och bilder och referenser och allting!

GPS Garmin Edge 705
Alldeles säkert. Första gången jag försökte beställa en sån sladd från DX fick jag en Ipod-laddkabel (som förvisso funkar utmärkt), så det är väl inte otänktbart att omleveransen de gjorde också gick fel.

Men vem har något att säga om de ooolidligt långa svarstiderna i Edgen när man tar fram sparade turer? Är det bara jag som lider av detta? Ska det va' så? Va? Va?

GPS Garmin Edge 705
Är det nån som har jämfört 705-an med 800-an? Är det bara interfacet och skärmen som är ändrade eller har den fått vassare hårdvara i övrigt? Hur funkar just e bitarna som är slöa på 705? Jag är lite småsugen på uppgradering sen batteriet börjat krångla. Av de senaste 4 turerna har bara en fastnat i minnet, resten fick jag köra utan dator pga för låg batterinivå. Halva nöjet med cykling försvinner ju...

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> Ja, det tar evigheter att få den att visa något.

Någon borde verkligen göra något. På bara en evighet hinner tom jag cykla klart, nästan oavsett hur långt det är eller hur fel jag kör.

GPS Garmin Edge 705
Jag har också samma problem här på Mallis nu... Man försöker navigera en sparad resa och det står beräknar 0-100% och sen fastnar den på 100% så länge att jag tryckt avbryt och kört utan navigation. Jag rensade ut alla gamla .tcx filer också men det hjälpte inte. Några andra idéer?

Red: Lät den ligga på balkongen och efter ~18 minuter pep det till och den hade räknat klart...

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> Hur länge väntade du?
> Stora GPX-filer kan Edgen ta upp till 10min på
> sig att läsa in.
>
>
> /Håkan

Jag väntade 18 minuter, filen ifråga är ~950kb vet inte om det är stort eller ej.

Tillbaka
Topp