GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
950kb är väldigt stort för att vara en GPX-fil... Är du säker på att det stämmer?

Enklaste sättet att förminska GPX-filer är att öppna dem i MapSource, det finns en funktion för detta om man öppnar egenskaperna för spåret.

GPS Garmin Edge 705
Möjligt att det är stort, laddade ned den som .gpx fil från Garmin connect vilket har funkat bra tidigare för mig. Jag ska testa imorgon att sätta på Edge'n en halvtimme innan jag drar och låta den räkna medans jag äter frukost.

GPS Garmin Edge 705
Eller som sagt var så låter du MapSource reducera antalet punkter för spåret. Bara för att du laddar ner den betyder det ju inte att alla filer ser likadana ut. Det låter lite som personen som har laddat upp den inte har haft Edgen inställd på "Smart recording" utan att den ska logga varje sekund, det blir en helvetes massa onödig information då. Filens storlek skvallrar om att det finns mer information än du behöver.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter lite som
> personen som har laddat upp den inte har haft
> Edgen inställd på "Smart recording" utan att den
> ska logga varje sekund, det blir en helvetes massa
> onödig information då.

Loggning varje sekund är det som rekommenderas för den som har en effektmätare kopplad till Edgen.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Det låter lite som
> > personen som har laddat upp den inte har haft
> > Edgen inställd på "Smart recording" utan att den
> > ska logga varje sekund, det blir en helvetes massa
> > onödig information då.
>
> Loggning varje sekund är det som rekommenderas
> för den som har en effektmätare kopplad till
> Edgen.

Japp, men det ger tunga och onödigt stora GPX-filer.

GPS Garmin Edge 705
Hur gör jag för att se hur hög procent molut backarna hade som jag cyklade i under Italienresan?
Använder Garmin connect men hittar inget där. Inte heller när jag tittar på passen direkt i 705:an.

GPS Garmin Edge 705
Jag kan inte se någon stans på Garmins hämsida att att Prime-kartorna är kompatibla med 705-GPSen. Det framgår tydligt att Topo Pro v2-kartorna passar. Om båda är kompatibla, är det någon som har testat både och som kan säga något om skillnaden? Vilken är snabbast när man zoomar? Finns det några topografiska tredjepartskartor som duger?

GPS Garmin Edge 705
ErikGBL skrev:

> Finns det några topografiska
> tredjepartskartor som duger?

Kolla denna:

http://josefsson.org/osm/garmin/

Bara att kopiera den *.img fil du vill använda, döp om den till gmapsupp.img och kopiera den till Garmin-katalogen på minneskortet i 705:an. Dom Norska topokartorna är i varje fall helt OK.

/Fredrik

GPS Garmin Edge 705
Fredrik L skrev:
> ErikGBL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Finns det några topografiska
> > tredjepartskartor som duger?
>
> Kolla denna:
>
> http://josefsson.org/osm/garmin/

Enl OSMs Garmin/IMG-wiki
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download#Single_European_Countries
finns det alternativ till Josefson-kartorna
http://www.marcussite.se/2011/05/01/open-street-map-sverige
De skall tom vara uppdaterade 15 Maj -11

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Min puls blev helt plötsligt väldigt elitinriktad enligt Herr Edge. Normal ansträngning som tidigare visade 135-150 i plus blev plötsligt 70 eller så. Dessutom verkar det som kontakten blivit dålig. Vet ej om felet är mellan kroppen och bandet eller mellan bandet och gps-apparaten. Jag har bytt batteri i pulsbandet, utan någon förbättring.

Vad göra?

GPS Garmin Edge 705
Jag har problem med överföringen till Garmin Connect helt plötsligt. När jag tycker Överför får jag fram rutan där min enhet är identifierad och valet att "överför nya aktiviteter", "överför valda aktiviterer" och "manuell överföring". Oavsett vilken av dessa val jag tar så slutar det att fungera efter detta val. Vanligtvis brukar jag helt enkelt välja överför nya aktiviteter men om jag väljer det kommer det bara fram en liten ruta där det står att min enhet är identifierad. Om jag väljer att överföra valda aktiviteter kommer det inte fram några i rutan. Jag har kollat i utforskaren att all min historik finns kvar på enheten. Jag har laddat ned den senaste commuicator plug-in'en och kollat med Garmin webupdater att min Edge 705 kör den senaste programvaran. Vanligtvis kör jag iMac och det funkade UA för någon vecka sedan men nu kör jag en PC med Windows 7 Starter SP1 med IE 9. Någon idé någon?

GPS Garmin Edge 705
gsb skrev:
> Pröva att kopiera in tcx-filen till disk och
> ladda upp dem manuellt därifrån.

Det funkar inte heller, när jag valt .tcx filen som kopierats över från enheten och klickar på överför knappen händer ingenting. Känns som något IE fel. Kan det vara värt att pröva med någon annan browser?

Edit: Med Chrome gick det att göra en manuell överföring i alla fall... Får testa om det går att göra en vanlig efter turen i eftermiddag.

Senast ändrad:
GPS Garmin Edge 705
Cachen för din webläsare; på FF väljer man Tools > Clear Recent History... och sen bocka i "Cache". För Chrome väljer man Preferences > Under the Hood > Clear Browsing Data och dito manöver med ibockandet.

GPS Garmin Edge 705
Ingen pulsmätning på min Garmin 705:a, har bytt batteri i pulsbandet men det händer ingenting. Nån med kunskap, trasig eller finns det easy fix?

Tacksamt!

GPS Garmin Edge 705
Finns det nån begränsning hur stort minneskort en 705 kan hantera? Jag har för mig att det var 2Gb, men hittar ingen info eller spec. Nån som kan bekräfta att 705:an kan hantera och utnyttja större kort än en 2Gb?

Edit: Hittade till slut https://forums.garmin.com/showthread.php?t=6340 Nån som kan bekräfta?

Edit 2: Är microSD och microSDHC kompatibla med varandra och 705:an eller är det bara microSD som gäller?

Senast ändrad:
GPS Garmin Edge 705
Jag tror att äldre firmware:s hade 2GB som gräns. Hade en 705:a förut som jag sålde, och jag vill minnas att jag provade 4GB men fick byta ner mig till 2GB. Nu har jag lånat tillbaka den inför Mallis och ska lägga in en kartfil >2GB, måste köpa nytt kort.

GPS Garmin Edge 705
Vad gör jag för fel? Ska åka Giro d'Italia cycling for all i maj och har från arrangörens hemsida laddat ned banan via denna länk: http://www.giroindenmark.com/index.php/en/route.html Scrolla ned till Long route. Jag har laddat ned både som GPX route och track som jag sedan kopierat över på Edge'n i Garmin/GPX/ mappen. När jag sedan försöker navigera den som sparad resa får jag felmeddelande att en resa inte får ha över 100 punkter. Är det fel format eller vad?

GPS Garmin Edge 705
Det finns lite olika nättjänster tror jag som kan minska ned antalet punkter (waypoints) i en rutt (route). Googla lite.

GPS Garmin Edge 705
Håller på att bli galen på min 705:a. Den har konstant varit krånglig med att överföra sparade rides till datorn, ibland har de blivit korrumperade. Nu försökte jag lägga över min runda runt Vättern, men det verkar som GPS:en har slarvat bort den, den kommer åtminstone inte in i training center.

Vad kan det bero på? Någon annan som haft liknande symptom?

EDIT: Gick in och försökte kopiera filen med rätt datum ur history-mappen. Windows meddelar då att ett oväntat fel inträffat och att filen är skadad. Betyder det att min GPS är pajj eller kan man fixa sånthär på något sätt?

Senast ändrad:
GPS Garmin Edge 705
Min edge 705 vägrar nu låta mig köra en sparad resa... Laddade ner Skumpturen från happys turtips och la in i GPX mappen. När jag startar 705an och trycker Vart-Sparade resor så fastnar den på läsningen 80% i flera timmar. Jag har testat att ta bort GPX filen och kopiera över den till GPSen igen men den låser sig fortfarande. Något förslag?

GPS Garmin Edge 705
Kan det vara en sån där GPX-fil som också har pulsdata? Prova att konvertera den med något lämpligt program (finns på webben, googla) till GPX utan denna information så kanske det går bättre.

GPS Garmin Edge 705
<trkpt lat="59.42487780000000" lon="18.00658630000000">
    <ele>40.60000000000000</ele>
    <time>2012-05-29T18:08:34Z</time>
</trkpt>

Ser väl OK ut även om Time inte behövs?

GPS Garmin Edge 705
Är det nån som genomfört en lyckad battertransplantation på 105an? Jag är helt nöjd med min förutom att batteritiden blivit usel. Eftersom ett nytt batteri kostar typ 180.- tänkte jag försöka sätta i ett nytt...

GPS Garmin Edge 705
Undrar om det verkligen är så där lätt?... Jag har sett en annan video på youtube som jag inte hittar just nu där fram och baksidan av Edge'n var limmad ihop också. Det är väl bara att testa antar jag.

Tillbaka
Topp