GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Med City Navigator kan GPS:en även hitta
> adresser, sevärdheter, bensinstationer mm mm
> Dels som sökning av vad som finns i närområdet,
> dels som en ren sökning över alla kartdelar man
> lagt in. Mycket praktiskt vid turistande.

Kostar väl brallan antar jag dock?

GPS Garmin Edge 705
Nån som har tips på bra programvara/hemsida där man kan kolla på valda intervaller,(markera en sträcka på en etapp och se ens puls, hastighet etc under den markeringen,) Leo använder nått som e riktigt schysst, http://www.frwd.fi/index.php?32 men det funkar inte ihop med Garmin.

*Valentin

GPS Garmin Edge 705
Tack sen har jag en fråga till. det verkar som att min garmin 705 lägger till tiden då jag står still till medelhastigheten, kan man ändra detta, ? eller borde man pausa enheten varje gång man stannar ?

GPS Garmin Edge 705
Det går att använda autostart, men eftersom hastigheten sällan går ner till noll så tror jag inte att den funkar så bra.

Har för mig att det finns en funktion i Sporttracks som gör att stillastående inte räknas med, men har inte provat den själv, jag brukar pausa när jag står still.

GPS Garmin Edge 705
MinC skrev:
> Tack sen har jag en fråga till. det verkar som
> att min garmin 705 lägger till tiden då jag
> står still till medelhastigheten, kan man ändra
> detta, ? eller borde man pausa enheten varje
> gång man stannar ?

Funktionen i klockan heter auto-pause och den fungerar OK i Edgen enligt de som använder funktionen. Själv föredrar jag att definera mina pauser själv och räkna bort dem i SportTracks istället, då får man kontroll (fast man ser inte medelhastighet under själva turen).
En annan anledning att inte använda auto-pause är att Edge 705 och ForeRunner 405 (men inte 30x modeller) fortfarande en bug så all pausad tid inte rapporteras i TCX filen och analys i andra program (som SportTracks, där måste man använda Stoppad Hastighet för att få tid/distans att matcha mellan Garmin/SportTracks).

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> annan fördel med CN är att kartbilden blir
> mycket "renare" och det är tydligare vad som är
> grusväg och vad som är asfalt. Sedan känns det
> helt enkelt mer rätt att ha en redig
> betongfokuserad karta när man köra racer =)

Eller fixie :o)
Jag la in CN och visst tusan blev det skillnad på kartan. Perfekt för asfaltscyklingen så som FP är perfekt för skogscyklingen.
Tack mzi för tips och trix.

GPS Garmin Edge 705
Johan A skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > annan fördel med CN är att kartbilden blir
> > mycket "renare" och det är tydligare vad som är
> > grusväg och vad som är asfalt. Sedan känns det
> > helt enkelt mer rätt att ha en redig
> > betongfokuserad karta när man köra racer =)
>
> Eller fixie :o)
> Jag la in CN och visst tusan blev det skillnad på
> kartan. Perfekt för asfaltscyklingen så som FP
> är perfekt för skogscyklingen.

japp, mycket mer funkis för asfaltscykling.

GPS Garmin Edge 705
Vilken hastighet kan man lita på. Sporttracks säger en maxhastighet på 45.9 GarminConnect på 49.8 och Garmin TrainingCenter på 51.2 ""importerat från garmin 705""

Edit: hittade en inställning i Sporttracks under Analys, där kan man ställa in datautjämning på hastighet, puls etc.. satte den på noll, så var max hastigheten 55. och ökade jag den till 225 så hamnade max på 41.3...

*Valentin

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Kör med den på MTB och i bilen, båten, vandringar och svampplockning. Fiske funkar nog oxo. Håller på att fippla in en OL karta just nu.

GPS Garmin Edge 705
Oscar >> Om du lyckas få in en riktig OL-karta i din Edge, vore jag (och garanterat många med mig) väldigt intresserade av HUR du lyckas med det !!!

Antingen om du skriver en utförlig "how-to-do", gärna med bilder ifrån de olika programmen/verktyg du använder, här i tråden, eller så kan du väl skicka ett PM.

Kan nog även tänkas bidra "med en slant" för en sådan "instruktion" ;-)

// Mikke

GPS Garmin Edge 705
Hoppas prylen är bra och buggarna inte är alltför irriterande, för nu har även jag beställt en :D
258 pund inklusive kadenssensor kostade den ivart fall

Finns det något armband (kanske någon tredjepartsprodukt) för att använda 705:an utan cykel?

//edit nu har de skickat den. Det tog ett par timmar :D

GPS Garmin Edge 705
mibe73swe skrev:
> Oscar >> Om du lyckas få in en riktig OL-karta i
> din Edge, vore jag (och garanterat många med mig)
> väldigt intresserade av HUR du lyckas med det
> !!!
>
> Antingen om du skriver en utförlig "how-to-do",
> gärna med bilder ifrån de olika
> programmen/verktyg du använder, här i tråden,
> eller så kan du väl skicka ett PM.
>
> Kan nog även tänkas bidra "med en slant" för en
> sådan "instruktion" ;-)
>
> // Mikke

+1

GPS Garmin Edge 705
Har kört ett par turer i tcx konverter och lagt tillbaks som gpx. När apparaten ska öpnna rutterna händer ett par konstiga saker: 1 Färgerna på displayen blir inverterade 2 Det kommer ett meddelande att rutten är avkortad. Nåt tips? Dessutom visas inte alls hela historiken om man vill använda "Följ historik"

Senast ändrad:
GPS Garmin Edge 705
Det finns tydligen olika varianter av Friluftskartan Pro.
Vektoriserad (?) eller en som ser ut som den tryckta kartan.

Så här ser min ut i Garmin Training Center på Mac:
Picture2.png ht=303

Har ni andra varianter, eller beror det på vilken GPS man har?

GPS Garmin Edge 705
Ang OL kartan i GPS:en

Enkelt är det så att man koordinatsätter kartan och skapar en GeoTiff (innehållandes koordinater å annan skit). Denna importeras sedan i ett program som skapar vektorkartor av rastergrafiken. Sen blåser man över kartan till GPS:en

Har importerat OL kartan flera gånger nu men har strul med mitt scannade grundmaterial, för låg upplösning helt enkelt. Någon som har en högupplöst TIFF på Änggården?

GPS Garmin Edge 705
Är det ngn mer än jag som fått problem med hastighetsrapportering efter firmwareupdaten? Hoppar från 30 ned till 2 km/h fast man kör i 30 och liknande.

GPS Garmin Edge 705
händer det ofta? det är precis sånt där som kan driva en till totalt vansinne... börjar få ångest redan och har inte ens fått min levererad. någon annan med samma problem?

GPS Garmin Edge 705
alidhojd skrev:
> händer det ofta? det är precis sånt där som
> kan driva en till totalt vansinne... börjar få
> ångest redan och har inte ens fått min
> levererad. någon annan med samma problem?

Inte än men jag har bara kört ett par turer efter uppgradering. Dock hade jag problem med att höjden var på 1000 meter (sedan en tur uppe i Norska fjällen) och inte typ 50 som det skall vara här i Oslo (vet att flera har haft liknande problem).

/F

GPS Garmin Edge 705
Fredrik har du kadenssensor? Den innehåller ju även hastighetsgivare som sänder hastighetsdata och kompenserar dålig mottagning.

GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> Fredrik har du kadenssensor? Den innehåller ju
> även hastighetsgivare som sänder hastighetsdata
> och kompenserar dålig mottagning.

Ja, jag har det på en av hojarna (racern). Du kan kolla lite tidigare i tråden så har detta diskuterats. Detta påverkar (väl) dock ej höjdfelet.

/Fredrik

GPS Garmin Edge 705
alidhojd skrev:
> händer det ofta? det är precis sånt där som
> kan driva en till totalt vansinne... börjar få
> ångest redan och har inte ens fått min
> levererad. någon annan med samma problem?

Har hänt varje tur senaste dryga veckan. Jag har kadenssensor och hela prylen så jag trodde det skulle va felsäkert med hastigheten, men den hoppar upp och ner rätt friskt.

GPS Garmin Edge 705
TobiasC skrev:
> Är det ngn mer än jag som fått problem med
> hastighetsrapportering efter firmwareupdaten?
> Hoppar från 30 ned till 2 km/h fast man kör i 30
> och liknande.

Händer det även utan hastighetssensorn? Annars kunde man ju tänka sig att magneten sitter precis på gränsen till för långt ifrån och att sensorn ibland missar några varv. Jag har klarat mig ifrån såna konstiheter.

GPS Garmin Edge 705
Enligt Garmin så används bara hastighetsdata från kadenssorn om man har dålig GPS-täckning (se diskussion tidigare i tråden). Prova att kör med "GPS off" och se om hatighetsdata blir fel då också. Då måste kadens/hsstighets-sensorn användas. Jag gissar att det är en bug i koden som räknar ut hastighet från GPS-data.

Jag tycker det är idiotiskt att dom inte använder kadens/hastighets-sensorn för att beräkna hastighet (vilket borde vara mycket noggrannare än att använda GPS-data).

/F

GPS Garmin Edge 705
jag stjäl tråden liten grann :)
vet någon var jag kan hitta rutter på nätet i gpx-format som jag kan tänka hem till min 705a.
jag kör gärna några mil på grusvägar typ söder om stockholm (racer med lite grövre däck)...

GPS Garmin Edge 705
Blues skrev:
> jag stjäl tråden liten grann :)
> vet någon var jag kan hitta rutter på nätet i
> gpx-format som jag kan tänka hem till min 705a.
> jag kör gärna några mil på grusvägar typ
> söder om stockholm (racer med lite grövre
> däck)...

Ett tips är att _inte_ använda gpx-filer för detta. Problemet är att det inte går att bara ha en rutt liggandes på kartan, utan den måste navigeras efter. Med en gpx-fil som man kör efter kommer du att får riktingsinformation för varje punkt (kan vara flera hundra), och det blir lite irriterande i längden kan jag säga av egen erfarenhet. Det man istället ska göra är att konvertera sin gpx-fil till tcx eller crs istället, och sedan starta en träning baserat på denna, då dyker det bara upp ett (tjockt) spår som man kör efter. Riktningsanvisningar visas bara om man har manuellt lagt in course points. Det finns ett litet gratisprogram som heter Gxp2Crs som tar hand om detta.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw tack för tips ska testa det. men vet du vart på nätet jag hittar rutter i gpx för t ex gruskörning söder om sthlm?
men jag upplever inte det problemet med riktningsinformation du nämner. jag har levt i tron att gpx är trackpoints och att waypoints "ställer till det".
jag brukar lägga upp courses på bikeroutetoaster.com (med cykelkarta storstockholm, stockholms friluftsliv bredvid datorn och enirokartan öppen för att knåpa ihop bra rutt), downloada som gpx till datorn och sedan lägga gpx-filen direkt i gpx-mappen på 705an. sedan starta 705an, välja "vart", sedan välja "sparade resor" och sedan välja själva coursen.
hoppa på hojjen och följ den markerade vägen. funkar utmärkt :)

GPS Garmin Edge 705
Blues skrev:
> fredrikw tack för tips ska testa det. men vet du
> vart på nätet jag hittar rutter i gpx för t ex
> gruskörning söder om sthlm?

Det är väl bara att sätta sig med mapsource och rita på? Gjorde så när jag var i Dalarna i somras, 75 km grusväg med massor av backar fick jag ihop. Stigoteket finns ju annars, men där finns det väl mest stigar.

> men jag upplever inte det problemet med
> riktningsinformation du nämner. jag har levt i
> tron att gpx är trackpoints och att waypoints
> "ställer till det".

Jo, riktningarna finns inte i gpx-filen som du säger, det är 705:an som lägger till dom.

> jag brukar lägga upp courses på
> bikeroutetoaster.com (med cykelkarta
> storstockholm, stockholms friluftsliv bredvid
> datorn och enirokartan öppen för att knåpa ihop
> bra rutt), downloada som gpx till datorn och sedan
> lägga gpx-filen direkt i gpx-mappen på 705an.
> sedan starta 705an, välja "vart", sedan välja
> "sparade resor" och sedan välja själva coursen.
> hoppa på hojjen och följ den markerade vägen.
> funkar utmärkt :)

Hmm, talar inte 705:an om för dig varje gång du ska svänga då (alltså vid varje punkt på din rutt)? Så var det i alla fall för mig, och när jag postade om det på MotionBased-forumet så var det ett känt beteende som avhjälptes genom att istället lägga in rutten som en Bana (Course) i .crs- eller .tcx-format istället.

GPS Garmin Edge 705
Idag funkade det bra igen med hastighetsangivelsen efter att riktat så noga som möjligt och tvättat av magneten som var väldigt skitig(kanske va det som va problemet). Hoppas att jag inte skrämt någon som är potentiell köpare :) Väldigt bra enhet men jag tycker dock att menysystemet är lite halvtaskigt.

GPS Garmin Edge 705
Japp, i MapSource väljer man vilka kartdelar som ska laddas över till enheten/kortet, sedna väljer du kartserie i inställningarna. Själv har jag City Navigator på enheten, och Friluftskartan på minneskortet. Har läst att vägbeskrivningar kan strula lite om man har kartan som används ligger på minneskortet.

GPS Garmin Edge 705
Finns det något sätt att ladda över rutter från mapsource utan att skriva över dem som man redan har i GPS:en? Eller måste man lägga över alla rutter varje gång man syncar?

GPS Garmin Edge 705
Har fortfarande inte fått min enhet att ta emot långa rutter, Hofvets trettimilare t ex. När man ska öpna rutten säger den "Rutten avkortad". Nån annan som försökt?

GPS Garmin Edge 705
Nytt firmware finns nu:

Changes made from version 2.30 to 2.40:

* Fixed problem where stopping and restarting the timer could cause invalid track points.
* Fixed problem where an invalid power value could be logged when stopping and restarting the timer.
* Improve battery checking to remove inadvertent shutdowns.
* Fixed problem where speed sensor data was not used when GPS signal was lost.
* Fixed problem where low or 0 speed could be recorded prior to a turn.

/F

GPS Garmin Edge 705
Efter upgradering till 2.40 (och 2.30 tror jag också) så visar höjdgrafen bara ett horisontellt streck oavsett om det går uppför eller nedför (höjdsiffran verkar stämma). Någon som har samma problem?

/F

GPS Garmin Edge 705
Oscar >> Ang OL kartan i GPS:en

¤ I vilket program koordinatsätter du kartan ? (antar att du har scannat in en karta i det programmet ? men jag antar att det borde gå att få en GeoTiff direkt ifrån t.ex. ett "OL-kart-ritningsprogram" typ OCAD men då kanske den inte innehåller koordinaterna...)
¤ Du skapar en GeoTiff i det program som du koordinatsatte i ?
¤ I vilket program importerar du för att skapa vektorkartor av rastergrafiken.
¤ Samt hur för du över det till GPS:en ?

F'låt, för korkade frågor, men känns säkrare att fråga en gång för mycket än att köra ner huvet i sanden och inte komma nån vart ;-)

GPS Garmin Edge 705
fredrikw >>

Du har visst två olika kartor i din Edge. Både FriPro (på minneskortet) och CN (på GPS-minnet).

Undrar bara om man måste göra på något speciellt sätt för att lyckas föra över kartorna ifrån "Mupsås" på det sättet...

Jag lyckas bara få in en av kartorna, och det blir till GPS-minnet...
Alltså, hur få en karta till minneskortet ?

Måste jag ha en speciell "mapp-struktur" på minneskortet tro ?

// Mikke

GPS Garmin Edge 705
fredrikw >> JO, så gör jag och får ett medelande att överföringen lyckats.

Men när jag sedan startar GPS'en, så hittar den ändå inte kartorna, som borde finnas på minneskortet..

Men, då vet jag iaf att jag gjort rätt.....
(och kortet funkar, det vet jag säkert, för både Nuvi och 60SCx finner GPS'en kartorna.)

Blir nog att ringa Garmin-supporten trots allt, men det tar emot ;-(

// M

GPS Garmin Edge 705
Vad menar du med att den inte hittar kartorna? Du måste gå in i inställningarna och välja vilken karta som ska användas (Inställningar->Karta eller vad det nu heter).

Tillbaka
Topp