GPS och mobil

GPS och mobil
Jah har en SE M600 med Globalsats bluetoothmottagare (med SirfIII-chippet) och tomtom-programmet. Jag är kanonnöjd än så länge. Har inte haft med den i skogen än men till bilkörning och lite geocashing har den funkat 100%.

GPS och mobil
Har samma funderingar att skafaf en GPS till min Qtec-telefon. De vanliga tråkiga standardprogrammen för bilnavigering dräller det av, men hur är det med program ifall jag vill kunna lagra en rese-logg under en cykeltur och efteråt plotta den på en karta?

GPS och mobil
Jag har GPS i min HTC 3600 jobbtelefon och har laddat ned testversionen av Run.GPS http://www.rungps.net/ och det fungerar hyfsat bra. Sen om det är värt pengerna när man egentligen bara vill spela in GPS vet jag inte...

Något som har ett tips på ett (gratis/billigt) program för logga GPS till Windows Mobile telefoner?

GPS och mobil
ly skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har GPS i min HTC 3600 jobbtelefon och har
> laddat ned testversionen av Run.GPS
> http://www.rungps.net/ och det fungerar hyfsat
> bra. Sen om det är värt pengerna när man
> egentligen bara vill spela in GPS vet jag inte...
>
> Något som har ett tips på ett (gratis/billigt)
> program för logga GPS till Windows Mobile
> telefoner?

Inte till Windows mobile men till Symbian (Nokia) finns: http://research.nokia.com/research/projects/SportsTracker/index.html

/Fredrik

GPS och mobil
Någon som vet om det finns GPS-navigation som är kompatibel med SE P1? Har letat och hittat en del sybian, men det verkar vara för Nokia.

Är Symbian S60v3 och 9.1 kompatibla med varandra? Eller är det Nokia vs. SonyEricsson?

GPS och mobil
Jo, just Wayfinder visste jag att den fungerade eftersom programmet levereras med telefonen.

Jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag vill ha ett GPS-program som har kartor och nav-databaser installerade i telefonen och inte hämtar data via GPRS eller 3G.

GPS och mobil
Jag söker själva "navigator delen" till min N95
Ja jag är snål 70€ för 3 år...
Kan man hitta en annan variant gratis som funkar är det ju trevligt...
Jag har alla kartor... behöver bara vägledningen.. ja ni fattar

Roger

GPS och mobil
Jag har rört runt lite i GPS-djungeln för mobiltelefoner och funderar starkt på att skriva en liten guide någon dag när det regnar. Kör idag på två mobiltelefoner: Nokia 6110 Navigator och SE P1i.
Både Tomtom och wayfinder ska fungera med P1:an. Ska prova Tomtom (finns att hitta i mörka vrår av internet) i veckan. Det är som du säger Jansson99, S60 körs av Nokia och 9.1 av Sony Ericsson i deras Smarta mobiler; deras övriga mobiler kör java.
Nokian gör jobbet som bilnavigator, terrängkartvisare och ruttlogger alldeles utmärkt. Såpass bra att jag inte saknar min gamla Garmin alls.

GPS och mobil
Cakeman@work skrev:
> funderar starkt på att skriva
> en liten guide någon dag när det regnar.

Skit i om det regnar, skriv ner det bums så att Du inte glömmer bort!

> Både Tomtom och wayfinder ska fungera med P1:an.
> Ska prova Tomtom (finns att hitta i mörka vrår
> av internet) i veckan.

Håll mig underrättad är Du snäll. Jag har också kikat i dessa mörka hörn i cyberrymden men inte blivit helt klok på instruktionerna...... Eller kanske avsaknaden av begripliga instruktioner.

GPS och mobil
Cakeman@work skrev:
> Det är som du säger
> Jansson99, S60 körs av Nokia och 9.1 av Sony
> Ericsson i deras Smarta mobiler; deras övriga
> mobiler kör java.

Rätt ska vara rätt: Symbian är ett operativsystem, sen kör Nokia med en påhängsdel som heter Series 60 och SE med en påhängsdel som heter UIQ. Senaste Series 60 är v3, som Nokia använder med Symbian 9.2 och senaste UIQ är 3.0 som SE använder med Symbian 9.1.

/Messerwisser

GPS och mobil
GPS och mobil
jesperC skrev:
>
>
> Java men det fixar kanske inte P1:an =)
>
> //j

Åjodå, det klarar den visst. Ska åka hem och testa.

GPS och mobil
Alltså telefonapplikationen funkar nog på vilken Javalur som helst. Sen finns det ett Windowsverktyg för att slice:a upp valfri kartbild (jpg, bmp, png whatever) för användning i luren. Vad jag inte hajar är hur bilden ska kalibreras mot verkliga koordinater. Det ska till en .map-fil som jag inte begriper var den kommer ifrån.

/Johan

GPS och mobil
ondisc skrev:
> Kör SE k750i + Holux M1000 + Trekbuddy och det
> funkar fint att logga, visa position m.m. Finns
> verktyg för att ladda ner kartor vilka man sedan
> kan ha offline på telefonen. kolla på:
> http://www.linuxtechs.net/kruch/tb/forum/index.php
>
>
> Very much nice and free :-)

Kör i stort sätt samma kombination, använder en HOLUX GR 240 istället. Bortsett från lite krascher när man kör med extremt stora kartor funkar det perfekt.

//j

GPS och mobil
Hmm.. Nu blev jag också sugan att skaffa en GPS dongle till min Nokia N70, men hur bra funkar det i skogen? Är det bra mottagning även om man är mitt i urskogen?

GPS och mobil
jamä, hur la du in fartkamerorna Hogge?

Ni med P1i som vill testa Tomtom men inte hittar i sajberrymden kan pm:a mig för lite hjälp på vägen..

GPS och mobil
jansson99 skrev:
> Jo, just Wayfinder visste jag att den fungerade
> eftersom programmet levereras med telefonen.
>
> Jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag vill ha ett
> GPS-program som har kartor och nav-databaser
> installerade i telefonen och inte hämtar data via
> GPRS eller 3G.

Wayfinder funkar finfint, och eftersom jag har gratis data på mitt abonnemang (i sverige) så funkar det ju bra hemmavid.
Däremot kanske jobbet har invändningar om man kör det när man är utomlands.

Så Jocke, har du hittat något annat som är värt att ha?

GPS och mobil
Förklara lite för mig jag är noob på GPS.

Jag skulle vilja ha en i bilen men vill inte ha en ful låda i vindrutan och inte heller betala 20 papp för originaldelar till bilen.

Funkar en N95 med tom-tom lika bra om man vill ha Europa kort och bara höra en röst som säger "nästa höger" osv.

GPS och mobil
Cakeman@work skrev:
> Kör
> idag på två mobiltelefoner: Nokia 6110 Navigator
> och SE P1i.

Kort fråga. Funkar Nokia 6110 Navigator? Vore ju smutt lixom och jag har trånat efter en i några månader utan att komma till skott...

GPS och mobil
Följde länken som andematt hänvisade till och har nu testat Wayfinder Active lite lätt.

Kartan är, vad jag kan bedömma, gröna kartan från lantmäteriet.

Det var mycket enkelt och smätfritt att komma igång.

Vill dock ha hela kartan i telefonen från start men det antar jag att man får om man betalar för sig. 995 spänn för hela landet eller 195 för sitt landskap är helt ok tycker jag.

GPS och mobil
Ett litet svar på fartkamera till: Tomtom P1i

Det finns att hitta på w.poidatabase.se

ladda hem och installera i mappen där kartan ligger, sen e det bara att starta tomtom och så skall det fungera.

lyckatill...

GPS och mobil
Rent funktionellt så är tomtom på mobil/pda utmärkt, precis lika bra som att köra en separat tomtom-navigator tycker jag.

Men jag tröttnade rätt fort på att fippla med gps-mottagare och mobil och köpte en Nüvi 250 istället. Inget jag ångrar. 200-modellen kostar typ 1500kr idag och är nog bästa köpet om man tycker att nordenkartor räcker. 250 har hela västeuropa.

GPS och mobil
6110:an fungerar klockrent. Den mindre displayen är en nackdel, men i övrigt fungerar bilnavigeringen kanon. Jag kör den även med gröna kartan för att navigera vid skogskörning.
Jag använder följande:
*Sportstracker för position, fart och höjd
*Route66 för bilnavigering
*smartcomgps för terrängkarta (navigering, rutter och spår).

Tror inte det finns någon annan pryl som är så mångsidig (bra på mycket, inte bäst på något?). Värt att nämna är att batteritiden är ingen höjdare. Runt 4 timmar med intern GPS (mycket längre med extern) och rätt så usel taltid.

4 av 5 möjliga.

GPS och mobil
Cakeman skrev:
> 6110:an fungerar klockrent. Den mindre displayen
> är en nackdel, men i övrigt fungerar
> bilnavigeringen kanon. Jag kör den även med
> gröna kartan för att navigera vid skogskörning.
>
> Jag använder följande:
> *Sportstracker för position, fart och höjd
> *Route66 för bilnavigering
> *smartcomgps för terrängkarta (navigering,
> rutter och spår).
>
> Tror inte det finns någon annan pryl som är så
> mångsidig (bra på mycket, inte bäst på
> något?). Värt att nämna är att batteritiden
> är ingen höjdare. Runt 4 timmar med intern GPS
> (mycket längre med extern) och rätt så usel
> taltid.
>
> 4 av 5 möjliga.

Tack! Jag kunde inte hålla mig. Får den nog idag. Ska användas som nöd-GPS och logg mest. Jag ska kolla på tipsen oxå. Jag kommer säkert posta här igen när jag inser att inget funkar till Mac :-)

GPS och mobil
Bojjan skrev:
> Följde länken som andematt hänvisade till och
> har nu testat Wayfinder Active lite lätt.
>
> Kartan är, vad jag kan bedömma, gröna kartan
> från lantmäteriet.
>
> Det var mycket enkelt och smätfritt att komma
> igång.
>
> Vill dock ha hela kartan i telefonen från start
> men det antar jag att man får om man betalar för
> sig. 995 spänn för hela landet eller 195 för
> sitt landskap är helt ok tycker jag.

Fungerar det att enbart köpa kartan och stoppa in i telefonen. Om man anser att man inte behöver själva GPS-modulen alltså?

Hur ser det ut när man zoomar i kartan? För det måste väl gå istället för att panorera som en tok =)

GPS och mobil
Jag kör bil på Tomtom installerat på min Nokia E65, vilket fungerar utmärkt. Telefonen går att luta instrumentbrädan och får precis plats mellan hastighetsmätare och varvräknare utan att dölja något (förutom helljus-indikatorn, men det blev ju inte ett problem förrän det blev mörkt ute).

Det funkar bra, men det blir lite smått på displayen.

Tyckte det blev lite meckit att greja med telefonen hela tiden så jag har nu bytt lösning och kör istället Tomtom på en handdator, den större displayen gör det lite tydligare, har också fått en bättre placering nu.

Fartkameror går att tanka ner från hitta.se också, dock verkar den databasen inte vara helt komplett, men den är gratis.

GPS och mobil
andematt skrev:
> Hur ser det ut när man zoomar i kartan? För det
> måste väl gå istället för att panorera som en
> tok =)

Vet inte om det svarar på din fråga men här är en bild på Wayfinder Active på min SE K750i. Maximalt inzoomat. Inga problem att zooma ut (kan fixa en bild på det om du är intresserad)

file=48625

/Johan

GPS och mobil
andematt-

På min Nokia E61 kändes Wayfarer Actve lite trögt.

Det tar lång tid både att zooma och panorera men det kan bero på att den måste tanka ner små kartbitar hela tiden, kändes inte bra.

Kartan är ju däremot riktigt bra men det är ju gröna kartan så....

Kanske funkar det bättre om man kan installera hela kartan från början men det har jag inte testat.

GPS och mobil
andematt-

Din fråga var ju om man kunde köpa programmet utan gpsmodul och det kan man.

Det ingår ingen gpsmodul i priset jag angav i föregående inlägg, enbart program och karta.

GPS och mobil
Jag har faktiskt funderingar på 6110an men batteritiden verkar inte vara någon höjdare. Det kanske är lika bra att köra med extern gps-mottagare? De verkar ju vara ganska små och smidiga.

GPS och mobil
Jag vet inte riktigt hur batteritiden ser ut på 6110, men som jämförelse har jag knappa 4 timmar på mig att hitta rätt med min Nokia E65 + blåtands-gps + Tomtom. Det är klent tycker jag.

Däremot har jag säkert 8-10 timmar när jag kör igång Sportstracker och lägger den i ryggsäcken och hojjar i skogen.

GPS och mobil
Tack Bojjan, värdefull info.
Lär nog bli en 195kr karta till min nya mobil, när jag väl skaffar en, till att börja med.

Barn är dyra i drift, de med..

GPS och mobil
jag har precis köpt gps mottagarmodulen HGE-100 till min sonyericsson k810i. Nu är det så att jag MÅSTE ha en mjukvara som kör helt offline (har 2 gig minne) och det verkar svårare än väntat att få ta på. Eller?

GPS och mobil
Med en Garmin friluftsgps får man över 30 timmars driftstid. Vista HCX eller 60CSx, bara att välja. Fast det kostar lite mer..

GPS och mobil
pean skrev:
> Fartkameror går att tanka ner från hitta.se
> också, dock verkar den databasen inte vara helt
> komplett, men den är gratis.

Jag hittar hur man ser fartkamerorna, men hur laddar du ner den databasen?

GPS och mobil
slhap skrev:
> pean skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fartkameror går att tanka ner från hitta.se
> > också, dock verkar den databasen inte vara
> helt
> > komplett, men den är gratis.
>
>
> Jag hittar hur man ser fartkamerorna, men hur
> laddar du ner den databasen?

Klicka på "Fler kartfunktioner" uppe i högra hörnet på kartan och välj där i listan "Intressepunkter". Sen är det bara att markera do man vill ha, välja GPS och tanka ner. Easy peasy.

Tillbaka
Topp