GPS sändare för att hitta cykel vid stöld?

Vilken jävla cockup! Speciellt att sura för att han faktiskt inte alls gjorde reklam. Sånt skapar förtroende. Ska vi inte köpa varsin allihopa?

Astroturfing är den bästa turfingen! Fast lite sugen på en sån där till katten blev jag allt, mest för att se var han tar vägen. Undrar om de är Tellstick-kompatibla...

Just nu verkar Sherlock bike lock eller Yepzon vara dom bästa alternativen.

Problemet för egen del är att inget av dessa alternativen får plats i mina aero/tempocyklar.

Ja, kul att det rör på sig. Försäkringsbolagen borde ju nästan erbjuda sån manick med ordentlig rabatt o centralt upphandla för bra pris. Detta känns som första Internet of things applikationen jag nånsin tror på (jobbar med IT) ?

Sherlock såg ju smutt ut men självklart så är det "låst SIM" och lite oklart vilken svensk operatör som man jobbar med (täckning kan ju vara en issue för icke-storstadsfolk). 7 dagars batteritid känns lite tunt om man jämför hur mycket mindre Minifinder Atto (tänkt för husdjur men bör gå att gömma i många sadlar etc) är och den har upp till 20 dagars standby. Kan köpas o fungerar utan månadsabonnemang (kontantkort för data). Men är osäker på om man kan avaktivera "rörelseuppvaknande" o hur det skulle fungera i praktiken.

https://www.gpser.se/minifinder-atto
Pico är liknande men tänkt för anhöriga till dementa etc, har inte djupdykt i skillnader och överfört på våra cykelbehov men ser liknande intressant ut imho

velovin sa:
Spacekitty sa:
Snuten sa:

Du kanske kan citera några rader, nu är länken värdelös pga innehållet är bakom betalvägg.

Inte för mig, bara att scrolla ner?

Ingen revolution hur som, en prototyp på en spårsändare som göms i ramen, med ett batteri som håller åratals. Sändaren på bild är dock stor som en platt mtb-pedal.

Har han uppfunnit något som redan finns? https://www.thetileapp.com

Skrmavbild2019-10-22kl.10.26.14.png

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Snuten sa:

Du kanske kan citera några rader, nu är länken värdelös pga innehållet är bakom betalvägg.

”Cykelhandlaren tröttnade på cykelstölder. Nu tar Gabor Veszpremi fram en app som håller ständig koll på hojen.

Alf Sjögren
Följ

Gabor Veszpremi utvecklar en app som håller koll på cykeln.
Bild: Ingemar D Kristiansen
Ett pling i mobilen avslöjar om cykeln är på vift utan sin ägare.
– Jag har själv blivit bestulen på cyklar, och vem har inte det? Man undrar vart de tar vägen. Det kan ske mitt på dagen utan att någon sett något, säger Gabor Veszpremi, vd för cykelfirman Degavi.

Efter stöld följer allt arbete med att kontakta polis och försäkringsbolag.
– Man får ringa försäkringsbolaget och sedan får man max 15 000 kronor i ersättning trots att cykeln kanske var värd mycket mer. Jag vill ha min cykel, inte pengarna.
Under ett halvår testas en prototyp på fem cyklar i Veberöd. En av testpiloterna på tvåhjuling är Jan Malmgren, vd för Smartabyar som jobbar för hållbar landsbygd med teknikens hjälp.
– Det här ska fungera i flera år utan att man behöver ladda, säger han.

Jan Malmgren är en av testpiloterna för spårsändaren.
Bild: Ingemar D Kristiansen
Spårsändare är ingen ny idé. Flera liknande system finns redan på marknaden, men batteritiden är en begränsning.
– Jag tror att jag kan få ihop konceptet. Det är en utmaning att få det att fungera, säger Gabor Veszpremi.
Sändaren placeras i cykelramen redan vid tillverkning. Den kan inte letas upp och tas bort med mindre än att cykeln förstörs. På så vis försvinner anledningen till att ens stjäla cykeln.
Med appen kan ägaren se i realtid om cykeln stjäls och var den befinner sig. Här kommer polisen in i bilden. Med en enkel knapptryckning kan ägaren anmäla cykeln stulen och då lämnas uppgifterna över till polisen som direkt kan ta upp förföljandet av tjuven.
– Vi ser positivt på det här och det skulle kunna hjälpa. Vi är positiva till ny teknik, säger Joakim Nyberg, kommunpolis.
Cykelstölder är ett brott med en uppklarningsprocent på 0,3 procent. Tillgång till spårsändare skulle ge radikalt förändrade möjligheter för polisen.
Som cykelhandlare ser Gabor Veszpremi förstås fler användningsområden än stöldskydd för appen. Den kan plinga till när det är dags för service också.”

Spacekitty sa:
velovin sa:
Spacekitty sa:
Snuten sa:

Ingen revolution hur som, en prototyp på en spårsändare som göms i ramen, med ett batteri som håller åratals. Sändaren på bild är dock stor som en platt mtb-pedal.

Nä, men han kanske vill att alla ska tro att just hans cyklar är spårbara.
Nu tror jag ioförsig inte att cykeltjuven betalar för att läsa sydsvenskan. Alla dessa betalväggar är värdelösa!

Spacekitty sa:
velovin sa:
Spacekitty sa:
Snuten sa:

Bilagor

• E8A25BA3-1583-47EF-88DB-B59257E2BF2D.jpeg
    E8A25BA3-1583-47EF-88DB-B59257E2BF2D.jpeg
    87.9 KB · Besök: 133
Tillbaka
Topp