Gran Canaria, MTB eller LVG?

julgus

Aktiv medlem
Jag åker dit om ett tag och ska ta med en cykel. Men vilken typ? Har ni bra tips på mtb resp lvg rutter så emottages dessa tacksamt!

Vad är målet med resan - lugn turistcykling eller träningsläger med intervaller? Tänker du dig att köra några timmar varje dag eller är det heldagsturer som gäller? Var ska du bo?

Jag kör själv bara lvg och har varit på GC två gånger och tycker den absolut är värd att besöka för lvg-cykling. En nackdel i mitt tycke är att vägnätet, i alla fall om man bor på sydsidan, är ganska grovmaskigt så man kommer att bli tvungen att köra vissa sträckor flera gånger. Å andra sidan är det med några få undantag trevliga vägar med lite trafik. Och det finns en hel del kul backar av varierande svårighetsgrad att ge sig i kast med. Och vyerna är bitvis riktigt trevliga.

Floppen är väl om man vurpar när man solokör i bergen. Det har i alla fall varit min ursäkt för att köra lvg. på GC.

På GC är 2-3 timmar inte mycke/dag så det blir nog mer ?. Bättre med racer tycker jag, med MTB är det tråkiga transportsträckor. // Tobbe

Tack! Då blir det lvg.. tanken på att ligga själv i ödemarken känns plötsligt avgörande. ;-)

Nå, bra rutter på lvg då? Tips?!

GC200 från Pto. Mogán via Veneguera och upp till krönet tycker jag var sjukt vacker. På den turen så blir man nästan helt solo med utsikten samma väg hem men VILKEN utförslöpa!

Om gränsen är 3h så blir det lite begränsat vad.

Ett alternativ är väg GC-500 åt nordost till El Doctoral, uppåt mot Sta Lucia (väg GC-65), ta av åt höger och kör mot Agüimes via Tesimas. Ta sedan GC-551 tillbaka till väg GC-65 och åk tillbaka samma väg som du kom.

En annan variant är att fortsätta lite längre bort (en hel del bebyggelse och inte helt idealisk cyking) till Cruce Arinaga. Sen upp till Ingenio och upp i Gayadeque-ravinen till vägens slut och därefter vända tillbaka. Alternativ är att köra GC-65+GC-551 vilket blir längre men är trevligare cykelmässigt.

På första förslaget kan man även fortsätta upp till San Bartolomé och där ta av söderut och åka ner via Fataga till Playa del Inglés och därifrån GC-500 tillbaka till BF.

Sen går det att köra kusten västerut till Maspalomas (typ) och därifrån antingen köra rundturen upp till Ayagaures eller från El Tablero ta GC-604 upp till där asfalten slutar och där vända.

Slutligen finns varianten att fortsätta förbi Playa del Inglés och Maspalomas till Arguineguin och där (eller rättar sagt precis öster om A) köra norrut och först få en bit svagt uppför och sen en riktigt fin uppförskörning upp till Barranquillo Andres/Soria.

Det är de turer som jag tror är hyggligt rimliga med tanke på tidsramen. Att hinna upp till toppen, vilket jag personligen tycker är lite av ett borde, är inte rimligt om turen totalt ska max 3h. Skulle kräva ett snitt på en bra bit över 30 km/h vilket med tanke på att det totalt blir över 2000 hm är tufft (för att uttrycka sig försikigt).

Sen går förstås alla rundturer att köra åt andra hållet också.

Senast ändrad:
Skogling sa:
GC200 från Pto. Mogán via Veneguera och upp till krönet tycker jag var sjukt vacker. På den turen så blir man nästan helt solo med utsikten samma väg hem men VILKEN utförslöpa!

Om du med krönet menar det vid Tasartico-avtaget ovanför La Aldea/San Nicolás får man ligga i om man ska greja det på 3h. Kräver över 40 km/h i snitt och det är inte platt.

Bra förslag från GoranS ovan. Ett tillägg om man vill ta i lite och köra brant (5km med ~11%) är att cykla GC-191 bort till Carrizal, svänga upp mot Ingenio och sen ta GC-120 upp till Cazadores och vända. Det borde ta runt 3 timmar.

Men försök få till att köra någon runda på mer än 3 timmar också. :-)

Kul att den här tråden dyker upp! Sticker till puerto rico vid nyår, har googlat endel på både lvg och mtb rutter. Är puerto rico ok att utgå från? Har inte bestämt om jag tar med cykel på flyget än så det är möjligt att jag hyr på plats. Hur är utbudet av hyrcyklar? Jag lär knappast ta med två hojar på flyget och valet är inte lätt här heller:)

Jag tycker Puerto Rico är bra. Var där i julas senast.

Arguinegin är dock bäst anser jag. Mitt emellan allt loksom...

Senast ändrad:
Är inte säker, men jag undrar om det finns ngn uthyrare i Puerto Rico.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att bo i Tejeda, Vega de San Mateo eller något likartat om jag skulle åka dit igen. Då skulle man ha betydligt större möjligheter att utforska norra delarna av ön. Det är lite besvärligt att greja om man ska köra dagsturer med start nere på sydkusten. För första semester på ön skulle jag dock absolut rekommendera något ställe på södra kusten. Oavsett vad man väljer har man vissa saker som blir bra och andra som blir lite sämre. Om man har med egen cykel så är förmodligen Arguineguín ett rätt OK medelalternativ.

Senast ändrad:
nisseson sa:
Bra förslag från GoranS ovan. Ett tillägg om man vill ta i lite och köra brant (5km med ~11%) är att cykla GC-191 bort till Carrizal, svänga upp mot Ingenio och sen ta GC-120 upp till Cazadores och vända. Det borde ta runt 3 timmar.

Men försök få till att köra någon runda på mer än 3 timmar också. :-)

+1

Om man ska köra en lite längre tur, varför inte köra föreslagna vägen upp till Cazadores, fortsätta upp till toppen och sen hem via Ayacata, San Bartolomé och antingen Santa Lucia+El Doctoral eller Fataga+Playa del Inglés?

TACK, verkligen bra alltsammans!
Men låt inte 2-3 timmar hejda era tips.. jag ska ta längre turer än så.

Mycket kommer att videofilmas så jag kan bidra med lite vettiga trainersnuttar i hd! Så vill ni ha en tur på film så ge mig gps-koordinater på rutten. Notera att min Garmin klarar till typ 3 timmar sedan tar batteriet slut.

Ligger nu i träning för att träningen på Canaria ska bli så bra som möjlig ;-)

I så fall är VOTT en kul utmaning. Kör lämpligen kustvägen (GC-500) till Pto Mogán, sen GC-200 till La Aldea/San Nicolas där du svänger av på GC-210. Är en ganska smal väg som går nere i en dalgång. I mitt tycke mycket fin cykling och kvantiteten trafik är mkt låg.

Precis före där vägen går genom en kort tunnel, sväng av höger (väg GC-606 mot Carrizal; inte samma Carrizal som nisseson nämnde) och börja ta i. Är mig veterligen tuffaste backen på ön. Första 2 km snittar 15% och max ska enligt uppgift ligga på 25-26%. Det är dock inte ngn lång bit det är så brant. Biten bort till Carrizal är ojämn lutning och t.o.m. lite utför. Från Carrizal till El Toscón är det återigen rätt tufft (men inte lika tufft som de första två km). Efter El Toscón fortsätter det att bära emot men inte lika brant.

Ta höger uppe vid GC-60 och åk till Ayacata. Därifrån kan du köra enligt inlägget två snäpp upp.

Senast ändrad:
Från att ha varit ett hyggligt lovande fokus på lämpliga cykelrutter spårade denna tråd också ner i mat-och-dryck-träsket. Är det alla dessa TV-kockars fel eller vem ska man skylla på? ;-)

Kan dock konstatera att man kan komma hem nöjd från GC utan att ha druckit papya/mangojuice. Det har jag gjort två gånger ( av två möjliga). Vad det gäller att komma hem nöjd från GC utan att ha cyklat har jag ingen mätdata.

Om man inte tramsar rekommenderar jag att man söker upp en av många trådar för lvg på GC. Snäckans tråd har en fin karta.

För mtb kommer Jacksons tråd upp i minnet. Den var bra läsning även om man inte skall cykla.

GoranS sa:
Från att ha varit ett hyggligt lovande fokus på lämpliga cykelrutter spårade denna tråd också ner i mat-och-dryck-träsket. Är det alla dessa TV-kockars fel eller vem ska man skylla på? ;-)

Kan dock konstatera att man kan komma hem nöjd från GC utan att ha druckit papya/mangojuice. Det har jag gjort två gånger ( av två möjliga). Vad det gäller att komma hem nöjd från GC utan att ha cyklat har jag ingen mätdata.

Jag gillar att äta och cykla. Säg inte att äta när man cyklar är OT för det är inte möjligt.

Om du dricker juicen när du cyklar (d.v.s. sittandes på cykeln) så kan du få godkänt på det. Annars är jag benhård på att det är OT. ;-)

Jag har hovrat över hotellen i ett par dagar nu. Finner ej det otimala hotellet på den optimala platsen. Får nog gå till Ticket och be dom sy ihop något.

Det finns dock några kandidater. Får se om jag får till bokningen idag.

Jag vill bo i Arguineguín. Centralt. :)

Idealt är väl att bo på toppen - mitt på ön mer eller mindre och alltid en härlig uppförsbacke som avslutning på dagen!

Skogling sa:
Precis. Å slippa sitta i eftermiddagssolen med en kall öl och stirra på det där jävla havet!

Just den aspekten går ju att lösa på andra sätt också, t.ex. genom att cykla så långa dagsturer att man kommer tillbaka först i solnedgången!

GoranS sa:
Skogling sa:
Precis. Å slippa sitta i eftermiddagssolen med en kall öl och stirra på det där jävla havet!

Just den aspekten går ju att lösa på andra sätt också, t.ex. genom att cykla så långa dagsturer att man kommer tillbaka först i solnedgången!

Solnedgång är lite väl mycket misär. Efter mörkrets inbrott är bättre, och ingen öl.

Nja, jag är ju en feg och slö typ, så mörkercykling försöker jag undvika på cykelsemestrar. Går man igång på sånt känns det som man ska köra riktig långcykling istället. Tror inte Strasser vare sig dricker öl eller sitter och tittar på eftermiddagssol/solnedgång när han kör RAAM.

GoranS sa:
Nja, jag är ju en feg och slö typ, så mörkercykling försöker jag undvika på cykelsemestrar. Går man igång på sånt känns det som man ska köra riktig långcykling istället. Tror inte Strasser vare sig dricker öl eller sitter och tittar på eftermiddagssol/solnedgång när han kör RAAM.

Men han skulle hinna om han ville.....

Tillbaka
Topp