Gravelbängel och ombyggnationer

jolov

Aktiv medlem
Bland alla projekt så har turen kommit till gruscykeln.
I mitt huvud så finns det två grenar av gravel, en där man kommer från landsvägshållet och vill ha en cykel som är mer kapabel för grus och lite stök, och en gren där man kommer från bikepacking/touring/stel MTB och vill ha något som är mer kompatibelt med att cykla snabbare i enklare terräng och grusvägar.

Tidigare har jag utgått från stel MTB/bikepacking hållet och byggt ihop en brother mehteh med 27.5x2.2” däck, rakt styre och 38x11-42 utväxling.
Ser ut ungefär såhär (fel hjul på bilden).
IMG_4117.webp
Bekväm att cykla på, kapabel både på enklare stigar och grusvägar. Men inte särskilt snabb. Jag inser motvilligt att mycket av det jag cyklar nu är asfalt och snällt grus, inte dom tuffa bikepackingturerna jag fantiserade om. Så tanken att bygga en gruscykel som även skulle fungera på landsvägsrundor poppade upp i mitt huvud.

Började titta på en Fairlight Faran, och deras storleks-kalkylator rekommenderade mig en 58T (184cm lång, 90cm innerbenslängd utan skor, långa armar med 192cm mellan fingerspetsarna, två smärtfria diskbråck men en lite stel rygg).
Men tittar jag på geometrin mellan min nuvarande Mehteh i XL och en Faran i 58T så är det inte mycket som skiljer.
IMG_4054.webp

Mehtehn har 9mm längre reach, och 15mm lägre stack. Ifall jag stoppar 15mm spacers under stammen på Mehtehn innebär det att skillnaden i reach bara blir 5mm, vilket enkelt korrigeras med styrstammen. Så skrotade Fairlight-idén och tänkte istället konvertera Mehtehn till bockstyre.

Jag har ett par hope-hjul med 622x20mm fälgar ståendes. Tanken var att köpa ett par snabba 38-40mm däck som är tänkta att användas huvudsakligen på asfalt och snällt grus. Ramen är designad kring 45mm däck så 40mm borde funka fint.

Komponentgrupp är jag lite kluven till. Sitter på GRX vevar så skulle kunna skaffa ett större framdrev än det 38t som sitter på, kanske 44t? Byta till 2x hade väl kanske varit det vettigaste, men vet inte ifall jag är där riktigt ännu.

Reglage och växel skulle väl GRX 11delat vara bra, då skulle jag kunna återanvända nuvarande kedja/kassett och slippa byta body. Vilken serie ska jag leta efter, 400/600/800 ?

Lite andra frågor!
*Är det här en dum idé?
*Är det något jag missar?
*Hur kort stam kan köra med bockstyre innan den börjar bete sig märkligt?
*Vad ska jag ha för styre? Borde vara kring 40-42cm, gärna kort reach och lite drop antar jag?

Senast ändrad:
Så skrotade Fairlight-idén och tänkte istället konvertera Mehtehn till bockstyre.
Du kommer att få en sittställning med händerna en hel del längre fram,
med bockstyre och händerna på hoodsen
Blir det en sittställning som passar och funkar för dig?

Byta till 2x hade väl kanske varit det vettigaste, men vet inte ifall jag är där riktigt ännu.
+1
Skall du cykla både asfalt och grus blir cykeln mer allsidig med 2x

Reglage och växel skulle väl GRX 11delat vara bra, då skulle jag kunna återanvända nuvarande kedja/kassett och slippa byta body. Vilken serie ska jag leta efter, 400/600/800 ?
GRX 400 är väl enbart 10-delat
GRX 600 finns som både 10 och 11-delat
GRX 800 är enbart 11-delat och med lite mer finesser och (omärkbart?) lägre vikt på en del komponenter.
GRX DI2 är 800-gruppen
Om jag har förstått rätt....

Lite andra frågor!
*Är det här en dum idé?
*Är det något jag missar?
Enl mig är om den ändrade sittställningen funkar för dig avgörande för om det blir lyckat eller ej.

Du kommer att få en sittställning med händerna en hel del längre fram,
med bockstyre och händerna på hoodsen
Blir det en sittställning som passar och funkar för dig?

Skall du cykla både asfalt och grus blir cykeln mer allsidig med 2x

GRX 400 är väl enbart 10-delat
GRX 600 finns som både 10 och 11-delat
GRX 800 är enbart 11-delat och med lite mer finesser och (omärkbart?) lägre vikt på en del komponenter.
GRX DI2 är 800-gruppen
Om jag har förstått rätt....

Enl mig är om den ändrade sittställningen funkar för dig avgörande för om det blir lyckat eller ej.

Det är väl det som är det lite luriga tänker jag. Men det är svårt att ta reda på utan att testa?
Har en 100mm stam idag, men skulle säkert kunna gå ner till 70-80mm utan att det sabbar styrningen.

Anledningen att jag sitter så pass upprätt idag är väl att jag haft lite problem med att händerna domnar, men insett att det inte är något jag kan bikefitta bort, då händerna domnar även på en upprätt mtb. Så får nog söka fysiohjälp för det 😁

Googlade vidare och tror det blir att jaga en 11delad GRX 600 grupp och en 42t klinga som jag matchar med en 10-42 kassett. Blir kanske lite långsamt? Men kan gå upp på 44 eller 46 sen om det behövs!

Hittade ett Ritchey gravelstyre i gömmorna, så ska prova montera på det bara för att få en bild av hur det känns, även om det nog blir svårt att utvärdera utan hoods monterat. Blir det alldeles för långt så antar jag att man får gå på en mindre ram med hög stack?

Hittade ett Ritchey gravelstyre i gömmorna, så ska prova montera på det bara för att få en bild av hur det känns, även om det nog blir svårt att utvärdera utan hoods monterat.
Kanske finns någon som kan låna ut ett par reglage för att utvärdera sittställningen. De behöver ju inte anslutas med sladdar/slangar/vajrar. Tyvärr har jag bara nya i kartong och de vill jag inte packa upp för detta ändamål.

Det är väl det som är det lite luriga tänker jag. Men det är svårt att ta reda på utan att testa?
Har en 100mm stam idag, men skulle säkert kunna gå ner till 70-80mm utan att det sabbar styrningen.
Med händerna på hoodsen hamnar de längre fram än vad enbart reach för (bock-)styret visar
Jag hoppas att det syns i denna googlade bild
sti-guideline.gif

Har du kollat Youtube? Där finns några sådana ombyggnader

Googlade vidare och tror det blir att jaga en 11delad GRX 600 grupp och en 42t klinga som jag matchar med en 10-42 kassett. Blir kanske lite långsamt? Men kan gå upp på 44 eller 46 sen om det behövs!
42 fram + 10 bak är en tung utväxling, ~50km/h borde inte innebära några problem,
men du kanske är en lågkadensare?

Kanske finns någon som kan låna ut ett par reglage för att utvärdera sittställningen. De behöver ju inte anslutas med sladdar/slangar/vajrar. Tyvärr har jag bara nya i kartong och de vill jag inte packa upp för detta ändamål.
Har lagt ut ett par krokar, ett par gamla mekaniska reglage är ju snabbt att montera för testa lite!

Tänker att ifall jag kör ett styre med kort reach, typ 65mm (?) och en 80mm stem Så får jag 145mm+hoods som kanske är 3-4cm till? Säg 185mm totalt.

Också får jag komma ihåg att jag smalnar ner styret från 80cm till 40cm, vilket äter upp en del av den ökade längden. Typ 2.8 cm om jag tänkte rätt
Så 128mm totalt och en ökad längd på 6cm ungefär.

Låter mycket men man får väl prova 🤓

IMG_4143.webp

Med händerna på hoodsen hamnar de längre fram än vad enbart reach för (bock-)styret visar
Jag hoppas att det syns i denna googlade bild
sti-guideline.gif

Har du kollat Youtube? Där finns några sådana ombyggnader

42 fram + 10 bak är en tung utväxling, ~50km/h borde inte innebära några problem,
men du kanske är en lågkadensare?
Jag försöker hålla någorlunda hög kadens, men undviker gärna 10t drevet. Kanske ett så stort framdrev blir overkill trots allt?

fifflandet fortsätter. Lutar åt att jag fortsätter med 1x, vilket kanske visar sig vara ett misstag men blir någon tusenlapp till för 2x och blev dumsnål

Styre sneglar jag på något ned kort reach och relativt lite drop. Såg det här:
Som ska ha 90mm drop och 67mm reach. Tänker att formen på ”platten” blir bekvämare att hålla i också?

Men är öppen för andra förslag?

Det styret har 10mm rise, så det ökar din effektiva stack 10mm. Som att lägga 10 mm spacer till umder styrstammen ungefär. Om du är ute efter det så är styret rätt. Annars finns andra liknande alternativ utan rise.

Har lagt ut ett par krokar, ett par gamla mekaniska reglage är ju snabbt att montera för testa lite!

Tänker att ifall jag kör ett styre med kort reach, typ 65mm (?) och en 80mm stem Så får jag 145mm+hoods som kanske är 3-4cm till? Säg 185mm totalt.

Också får jag komma ihåg att jag smalnar ner styret från 80cm till 40cm, vilket äter upp en del av den ökade längden. Typ 2.8 cm om jag tänkte rätt
Så 128mm totalt och en ökad längd på 6cm ungefär.

Låter mycket men man får väl prova 🤓

Visa bilaga 787051

Jag försöker hålla någorlunda hög kadens, men undviker gärna 10t drevet. Kanske ett så stort framdrev blir overkill trots allt?
Jag kör 42 fram och 11-42 bak på min gravel. Räcker till 99,9% av min cykling men det är lite tradigt att på landsväg alltid harva på de tre-fyra minsta dreven, det är ju inte samma respons på dem. Så jag skulle gärna köra 44 eller 46 fram men byter nog den dagen jag behöver en ny kedja.

Missat denna tråden! Kul att följa var du till slut hamnar!😊

Om man har en cykel med rakt styre och byter till bock så har man antingen haft fel sittställning innan, eller så får man fel sittställning efteråt givet att man vill göra samma sak med cykeln imho. Den faktiska "reachen" om man menar hur långt fram man har händerna blir ju i häraden av 12 cm eller så, vilket är helt galet mycket (om man betänker reachuppdateringen inom mtb-revolutionen där man gick från typ 400 mm i reach till 500 vilket var helt enormt, men alltså mindre än du gör i detta fallet).

Därmed inte sagt att det inte funkar med din befintliga ram. Jag har exakt dina mått (184 cm, 90 cm grenmått) och tycker din Mehteh ser kanon ut för bockstyre. Min Fairlight Strael i 58R passar bra men hade jag köpt en ny hade jag köpt en 56R, men båda funkar. 56R hade jag valt för att sitta lägre med händerna, inte för att få en kortare cykel. Då ska sägas att jag sitter lågt och är anpassad för det.

För min del går jag ogärna under 100 mm på en styrstam för bockstyre. Inte pga att det inte fungerar, utan för att det estetiskt blir konstigt för mig. En större ramtriangel för ju med sig mer utrymme för väskor och flaskor, men utseendet blir i min bok en aning lidande (högst subjektivt, såklart).

Vad gäller snabba eller långsamma cyklar så är det i stort sett bara luftmotståndet du jobbar mot i hastigheter runt 30 km/h eller så, givet att du har bra däck. Givetvis är det mest du själv som utgör själva motståndet, så en cykel där du får bort armar och rak överkropp gör mest för att höja farten. Kan vara bra att komma ihåg att det är det som behöver vara avsikten om du faktiskt ska få en snabbare cykel i slutänden. Slutar det med upprätt sittställning och raka armar kommer den inte vara snabbare..

Gällande grupp vill jag påstå att 11-delade hydrauliska Shimanogrupper är optimala på de flesta sätt. Jag hade inte brytt mig om att köra GRX om jag hittade 105- eller Ultegradelar begagnat. Snarast är GRX-bakväxel (8xx har jag erfarenhet) sämre än motsvarande 105- eller Ultegraväxlar. Clutch är inget att ha om det inte verkligen behövs, eftersom växlingarna blir sämre imho. Både clutch och enkelklinga hör hemma i skogen och inte på grus och asfalt. Enda undantaget att köra singelklinga fram är om man är sjukt stark så man ändå bara använder stora klingan och nedre delen av kassetten - att ligga med sned kedja hela tiden är en garant för att slita ut drivlina i förtid.

fifflandet fortsätter. Lutar åt att jag fortsätter med 1x, vilket kanske visar sig vara ett misstag men blir någon tusenlapp till för 2x och blev dumsnål

Styre sneglar jag på något ned kort reach och relativt lite drop. Såg det här:
Som ska ha 90mm drop och 67mm reach. Tänker att formen på ”platten” blir bekvämare att hålla i också?

Men är öppen för andra förslag?
Det där är en avart till styre som man går på om man kapat gaffeln för mycket. Köp annat - Ritchey och Specialized har enkla styren med klassiska siffrorna drop typ 125 och reach typ 75. Styren med annat än kompaktdesign utan mer jämn radie på böjen placerar reglagen helt tokigt och bör undvikas om man inte har extremt specifika krav.

Jag kör 42 fram och 11-42 bak på min gravel. Räcker till 99,9% av min cykling men det är lite tradigt att på landsväg alltid harva på de tre-fyra minsta dreven, det är ju inte samma respons på dem. Så jag skulle gärna köra 44 eller 46 fram men byter nog den dagen jag behöver en ny kedja.
Jag misstänker att du är snabbare än mig, så 40-42t drev skulle nog räcka för mig 😁
Det rimliga hade väl kanske att bygga om en shimanokasset och köra 12-42 utväxling istället, skippa 10-11t dreven

Om man har en cykel med rakt styre och byter till bock så har man antingen haft fel sittställning innan, eller så får man fel sittställning efteråt givet att man vill göra samma sak med cykeln imho. Den faktiska "reachen" om man menar hur långt fram man har händerna blir ju i häraden av 12 cm eller så, vilket är helt galet mycket (om man betänker reachuppdateringen inom mtb-revolutionen där man gick från typ 400 mm i reach till 500 vilket var helt enormt, men alltså mindre än du gör i detta fallet).

Därmed inte sagt att det inte funkar med din befintliga ram. Jag har exakt dina mått (184 cm, 90 cm grenmått) och tycker din Mehteh ser kanon ut för bockstyre. Min Fairlight Strael i 58R passar bra men hade jag köpt en ny hade jag köpt en 56R, men båda funkar. 56R hade jag valt för att sitta lägre med händerna, inte för att få en kortare cykel. Då ska sägas att jag sitter lågt och är anpassad för det.

För min del går jag ogärna under 100 mm på en styrstam för bockstyre. Inte pga att det inte fungerar, utan för att det estetiskt blir konstigt för mig. En större ramtriangel för ju med sig mer utrymme för väskor och flaskor, men utseendet blir i min bok en aning lidande (högst subjektivt, såklart).

Vad gäller snabba eller långsamma cyklar så är det i stort sett bara luftmotståndet du jobbar mot i hastigheter runt 30 km/h eller så, givet att du har bra däck. Givetvis är det mest du själv som utgör själva motståndet, så en cykel där du får bort armar och rak överkropp gör mest för att höja farten. Kan vara bra att komma ihåg att det är det som behöver vara avsikten om du faktiskt ska få en snabbare cykel i slutänden. Slutar det med upprätt sittställning och raka armar kommer den inte vara snabbare..

Gällande grupp vill jag påstå att 11-delade hydrauliska Shimanogrupper är optimala på de flesta sätt. Jag hade inte brytt mig om att köra GRX om jag hittade 105- eller Ultegradelar begagnat. Snarast är GRX-bakväxel (8xx har jag erfarenhet) sämre än motsvarande 105- eller Ultegraväxlar. Clutch är inget att ha om det inte verkligen behövs, eftersom växlingarna blir sämre imho. Både clutch och enkelklinga hör hemma i skogen och inte på grus och asfalt. Enda undantaget att köra singelklinga fram är om man är sjukt stark så man ändå bara använder stora klingan och nedre delen av kassetten - att ligga med sned kedja hela tiden är en garant för att slita ut drivlina i förtid.

Det där är en avart till styre som man går på om man kapat gaffeln för mycket. Köp annat - Ritchey och Specialized har enkla styren med klassiska siffrorna drop typ 125 och reach typ 75. Styren med annat än kompaktdesign utan mer jämn radie på böjen placerar reglagen helt tokigt och bör undvikas om man inte har extremt specifika krav.
Det blir helt klart en rejäl skillnad i reach, men jag tänker väl snarare att det blir en skillnad i användningsområde också. Att det blir lite mer av en ”cykla snabbt” cykel motför en ”ta sig fram överallt” cykel. Men det här hör ihop med en förändring i träningsmål också. Fått för mig att det kanske är roligare att jaga lite tider på cykeln än att jaga 170 i bänkpressen?

Däremot så låter 12cm väldigt mycket? Ifall jag räknade på det
100mm stam, 780mm styre motför 80 mm stam +63mm reach styre + 40mm reach till hoodsen.
Mäter jag min axelbredd är den ungefär 42cm, så Tänkte använda 42cm styre. Ifall jag flyttar in händerna 78–>42 cm så blir det ungefär 2,5cm ”reach” jag tjänar in.
80+63+40-100-25=58, så effektivt ungefär 6cm längre reach än i dagsläget? (även om 80mm blir fel estetiskt, så kan det få bli en temporär startpunkt bara för att se ifall det här projektet funkar öht)
Tänker mig ifall jag förlänger reachen med 8-10cm så kommer överkroppen droppa avsevärt åtminstone. Ingen större risk att vara jätteupprätt.

Däremot tänker jag att jag skulle vilja ha något med betydligt mindre drop än 125mm. max 90mm tänker jag mig?

Senast jag körde bockstyre så hade jag en SuperX, med 46cm gravelstyre och en 100mm slammad styrstam.
Reachen på Mehtehn är 13mm längre, men stacken är 27mm högre. Så tror att även om den är lite längre så skulle den vara bekvämare ifall jag fortsätter ha 30mm spacers under stammen på brothern och får styret nästan 6cm högre upp?
IMG_4314.webp

Jag har hittat bra deal på GRX 810. 250 euro för reglage+bromsar kändes OK i sammanhanget och borde inte vara helt hopplöst att sälja om jag inte gillar det.
Skulle jag gå på 2x så kan jag inte använda kassetten,kedjan och vevpartiet jag redan har, så get 1x ett försök först trots allt

Jag gjorde en högst ovetenskaplig gissning på 12 cm genom att hålla ut en rak hand och sen flytta den dit ett par reglage hade suttit om styret förvandlades till ett bockstyre.

Testade nu "på riktigt" och från rak hand på raka delen av ett styre fram till reglaget flyttas handen ca 10 cm. Allt annat såsom styrstam osv är helt ute ur modellen här alltså!

Gällande drop låter 90 mm extremt lite. 125 är ju inte mycket... Säg att du totalt lär spendera några få procent av totala tiden i bocken så det är inte hela världen tänker jag. Köp godtyckligt beggat och testa?

Gällande bredd händer mycket märkliga saker där för mig. 44 är optimalt för mig, och under det så förvandlas cykeln till något märkligt jag inte kommer överens med. Tappar kontrollen liksom. Närapå lustigt att det gör så mycket skillnad för mig, då jag inte alls har ont av att ligga i tempopinnar osv där man inte alls har någon kontroll. Smaksak som måste provas ut är det iallafall.😊

Gällande faktisk handposition är det ju också ganska godtyckligt vad som funkar. För mig är högt och långt bort ett problem, medan lågt inte alls orsakar samma bekymmer. Hellre för liten än för stor cykel för mig, mao.

Grx800 är kanon tror jag, kör på det!

Jag kör 45 mm stam med bockstyre. Funkar alldeles utmärkt. Tror det är 44 cm brett, men vet inte reach. Kan kika när jag är hemma.

Edit: Anledningen är jetelång ram om nån undrar (hatar tåöverlapp). Skulle egentligen behöva ännu kortare stam.

Det rimliga hade väl kanske att bygga om en shimanokasset och köra 12-42 utväxling istället, skippa 10-11t dreven
Är det en 12-delad kassett du tänker bygga om till att ha 12 som minsta?
Posta gärna här när du har fått till det, en sådan uppgradering är även jag intresserad av

Däremot så låter 12cm väldigt mycket? Ifall jag räknade på det
100mm stam, 780mm styre motför 80 mm stam +63mm reach styre + 40mm reach till hoodsen.
Mäter jag min axelbredd är den ungefär 42cm, så Tänkte använda 42cm styre. Ifall jag flyttar in händerna 78–>42 cm så blir det ungefär 2,5cm ”reach” jag tjänar in.
80+63+40-100-25=58, så effektivt ungefär 6cm längre reach än i dagsläget?
Jag hoppas att du får till en fungerande cykel som du trivs på.
Men tänk på att med väldigt kort (och även väldigt lång) stam kan ffa styrningen på cykeln upplevas som "konstig", i brist på bättre begrepp brukar jag kalla det "styrbalansen".
Som jag har skrivit här tidigare byggde jag för flera år sedan en cykel på en för mig ovanligt lång ram,
jag räknade på sittställningen och valde därför en 100mm stam. Men styrningen kändes aldrig riktig bra och jag provade med en 120mm stam. Vilken skillnad!
Jag har fortf kvar 120mm stammen trots att cykeln nu är >10 år gammal.
Styrbalansen känns fortf riktigt bra även om det är den av mina cyklar jag sitter mest utsträckt på,
det är ingen randocykel, längsta loppet jag har cyklat på den är Siljan Runt.

Kul att följa! Har du övervägt corner bar till start?

Då ingen vill köpa min kolfiber mtb har jag beslutat att göra en variant på det du gör och skruva ihop en bockstyre-mtb som ju känns väldigt hett just för stunden.

Grejen är att den xt grupp som sitter på fungerar bra och det känns dyrt att byta hela gruppen för att testa mtb med bock (som jag säkert tröttnar på). Så jag börjar med en raggarlösning i form av corner bar och behålla reglage för att se om det kan vara nåt.

Drömmer dock om att göra det på riktigt med grx (halvvägs blir sällan bra) så ev slutar det med den rutten också. Har löst mig till att jag ”bara” behöver reglage och bakväxel och att resten ska funka med xt.

Mina händer domnar när jag kör med rakt styre på den här cykeln men har nu satt på 20mm längre styrstam plus att ”hoodsen” lägger till lite så nu borde (i teorin) sittställningen likna min racer där jag kan sitta i många timmar utan domnande händer.
IMG_3769.webp
IMG_3770.webp

(Hade ingen fungerande styrstam hemma så fick tejpa för feeling)

Jag gjorde en högst ovetenskaplig gissning på 12 cm genom att hålla ut en rak hand och sen flytta den dit ett par reglage hade suttit om styret förvandlades till ett bockstyre.

Testade nu "på riktigt" och från rak hand på raka delen av ett styre fram till reglaget flyttas handen ca 10 cm. Allt annat såsom styrstam osv är helt ute ur modellen här alltså!

Gällande drop låter 90 mm extremt lite. 125 är ju inte mycket... Säg att du totalt lär spendera några få procent av totala tiden i bocken så det är inte hela världen tänker jag. Köp godtyckligt beggat och testa?

Gällande bredd händer mycket märkliga saker där för mig. 44 är optimalt för mig, och under det så förvandlas cykeln till något märkligt jag inte kommer överens med. Tappar kontrollen liksom. Närapå lustigt att det gör så mycket skillnad för mig, då jag inte alls har ont av att ligga i tempopinnar osv där man inte alls har någon kontroll. Smaksak som måste provas ut är det iallafall.😊

Gällande faktisk handposition är det ju också ganska godtyckligt vad som funkar. För mig är högt och långt bort ett problem, medan lågt inte alls orsakar samma bekymmer. Hellre för liten än för stor cykel för mig, mao.

Grx800 är kanon tror jag, kör på det!
Jag har dålig koll, men hade ett ritchey gravelstyre liggandes i lådan så tänkte börja med det, även om jag tror att det är lite för brett för min smak om jag minns rätt.
Kan även vara att jag lyssnat för mkt på bikefit-youtubers att jag projicerar och inbillar mig att ett 40-42cm styre skulle vara bekvämast.
Annars är jag ju i överlag såld på SQlabs grejjer, och dom har ett styre som jag är nyfiken på men som antagligen skulle få dig att tappa hoppet helt. https://www.bike24.com/p2716056.html?sku=2446120

Tanken är att få ihop något cyklingbart nu och kunna köra i höst för att få en bild av vad jag tycker om, sen kanske unna mig en bikefit i vår. Om inte annat bara för att lära mig mer

Kul att följa! Har du övervägt corner bar till start?

Då ingen vill köpa min kolfiber mtb har jag beslutat att göra en variant på det du gör och skruva ihop en bockstyre-mtb som ju känns väldigt hett just för stunden.

Grejen är att den xt grupp som sitter på fungerar bra och det känns dyrt att byta hela gruppen för att testa mtb med bock (som jag säkert tröttnar på). Så jag börjar med en raggarlösning i form av corner bar och behålla reglage för att se om det kan vara nåt.

Drömmer dock om att göra det på riktigt med grx (halvvägs blir sällan bra) så ev slutar det med den rutten också. Har löst mig till att jag ”bara” behöver reglage och bakväxel och att resten ska funka med xt.

Mina händer domnar när jag kör med rakt styre på den här cykeln men har nu satt på 20mm längre styrstam plus att ”hoodsen” lägger till lite så nu borde (i teorin) sittställningen likna min racer där jag kan sitta i många timmar utan domnande händer.
Visa bilaga 788676Visa bilaga 788677
(Hade ingen fungerande styrstam hemma så fick tejpa för feeling)
Kollade på corner bar med, men dom var så jäkla breda och man fick inte riktigt en ordentlig ”hood” att vila händerna på, och av min lilla erfarenhet är det där jag spenderar mestadels av tiden. Men bra tips!

Gjorde bort mig och prokrastinerade att beställa reglagen, så dom tog förstås slut.

finns 2x11 fortfarande och fick iden att köpa det till att börja med, och eventuellt byta till 2x framöver.
Borde kunna dra växelvajer+hölje på vänstersidan med, men bara låsa vajern med en sån här Skärmavbild 2025-08-21 kl. 16.37.50.webp
för att stoppa vänstra handtaget från att floppa inåt?
Det borde väl fungera?

Gjorde bort mig och prokrastinerade att beställa reglagen, så dom tog förstås slut.

finns 2x11 fortfarande och fick iden att köpa det till att börja med, och eventuellt byta till 2x framöver.
Borde kunna dra växelvajer+hölje på vänstersidan med, men bara låsa vajern med en sån här Visa bilaga 788828
för att stoppa vänstra handtaget från att floppa inåt?
Det borde väl fungera?
Har ett vänsterreglage för dropperpost men ingen droppar monterad, man tänker inte riktigt på att handtaget går att flippa utan funktion.
Inget som stör mig.

Har ett vänsterreglage för dropperpost men ingen droppar monterad, man tänker inte riktigt på att handtaget går att flippa utan funktion.
Inget som stör mig.
Jag har två reglage utan funktion på min Zwift-Monark. Ibland fördriver jag tiden med att luftväxla igenom alla växlarna när jag sitter på den...😛 Funkis!

Jag blev akut-snål. Även på rea blev det lite över 4000kr för bromsar+reglage och bakväxel.
ska försöka hitta nåot begagnat 🥲

Jag blev akut-snål. Även på rea blev det lite över 4000kr för bromsar+reglage och bakväxel.
ska försöka hitta nåot begagnat 🥲
Jag köpte 105-reglage med bromsok för en väldigt överkomlig summa från Bike-Discount. Var något special då grejerna inte kom i lådor utan i plastpåse typ, men i övrigt nya och "som vanligt". Kollade GRX-grupp och det är samma där, ser ut som riktigt bra priser tror jag! Notera lite olika varianter med +25 eller +30 som jag nu inte riktigt minns vad det var (men löste det senast..).

IMG_0306.webp

Förespråkar såklart begagnat i första hand, men ibland kan det ju behöva göras avsteg från det om utbudet inte ordnar sig i rättan tid.

Förlåt att jag kapar tråden men det är relaterat och kanske fler som funderar på:

Spelar vänstra reglaget någon roll om man kör 1x11? Är vänster reglage från 2x11/2x12/1x12 osv kompatibla om man ändå inte har framväxel? Förstår att de kan sklija en aning visuellt och att det blir en extra liten padel på vissa varianter men går det?

Förlåt att jag kapar tråden men det är relaterat och kanske fler som funderar på:

Spelar vänstra reglaget någon roll om man kör 1x11? Är vänster reglage från 2x11/2x12/1x12 osv kompatibla om man ändå inte har framväxel? Förstår att de kan sklija en aning visuellt och att det blir en extra liten padel på vissa varianter men går det?
Det är bara att låta bli att dra en vajer till vänsterreglaget så är det bara att köra på. Vet inte om en dedikerad 1x-grupp saknar växelfunktion men så kanske det är. 2x-reglage går åtminstone att köra utan framväxel utan bekymmer.

Det är bara att låta bli att dra en vajer till vänsterreglaget så är det bara att köra på. Vet inte om en dedikerad 1x-grupp saknar växelfunktion men så kanske det är. 2x-reglage går åtminstone att köra utan framväxel utan bekymmer.
Ja i en dedikerad 1x grupp (grx600/800) så har vänster reglage ingen växlingsfunktion. Så vill man senare gå till 2x behöver man nytt reglage.
Jag köpte 105-reglage med bromsok för en väldigt överkomlig summa från Bike-Discount. Var något special då grejerna inte kom i lådor utan i plastpåse typ, men i övrigt nya och "som vanligt". Kollade GRX-grupp och det är samma där, ser ut som riktigt bra priser tror jag! Notera lite olika varianter med +25 eller +30 som jag nu inte riktigt minns vad det var (men löste det senast..).

Visa bilaga 788961

Förespråkar såklart begagnat i första hand, men ibland kan det ju behöva göras avsteg från det om utbudet inte ordnar sig i rättan tid.
Observera att i den billigare gruppen där så är det "gamla" post mount ok

Ja i en dedikerad 1x grupp (grx600/800) så har vänster reglage ingen växlingsfunktion. Så vill man senare gå till 2x behöver man nytt reglage.

Observera att i den billigare gruppen där så är det "gamla" post mount ok
Bilden var nog mest illustrativ. Finns ett gäng grupper av den där opaketerade varianten på hemsidan, men man får nog klura lite för att hamna rätt.

Bilden var nog mest illustrativ. Finns ett gäng grupper av den där opaketerade varianten på hemsidan, men man får nog klura lite för att hamna rätt.
Ja de har mycket "OEM förpackat" på BD där man ibland kan fynda rejält. Tror jag nämnde det i en annan tråd också men måttet "30mm" osv är längden på de medföljande skruvarna för flatmount ok bak då de beror på tjockleken på kedjestagen. Tar man reda på vad man behöver så kan man ju köpa rätt från början men om det inte finns så kan man köpa vilket som och bara köpa skruvarna separat

Det kommer att komma ut en 1x11 GRX-grupp på K&S inom en rimlig framtid.
Bra att veta! Men nu råkade jag slinta på köpknappen, övertalade mig att det skulle vara bra att ha möjlighet att köra 2x framöver utan att byta reglaget

Visa bilaga 788961

japp! Var på BD jag hade hittat grejerna, blev 294 eurosar för reglagen vilket får anses ok även om det sved i min snåla själ.

Sist jag konverterade från2x till 1x på sram så lät jag faktiskt "höljet"sitta kvar under styrlindan. (eller ja, jag tog bort det. lindade om och insåg att jag störde mig på att det kändes olika på höger-vänster sida av styret och stoppade tillbaka höljet men kapade det i kant med styrlindans slut

Ja de har mycket "OEM förpackat" på BD där man ibland kan fynda rejält. Tror jag nämnde det i en annan tråd också men måttet "30mm" osv är längden på de medföljande skruvarna för flatmount ok bak då de beror på tjockleken på kedjestagen. Tar man reda på vad man behöver så kan man ju köpa rätt från början men om det inte finns så kan man köpa vilket som och bara köpa skruvarna separat
Japp! Den frågan har du besvarat åt mig redan :D
Sitter frankenstein-bromsar med Zee handtag och GRX 400 med 180mm skivor på cykeln nu, så kan återanvända dom delarna

.

Jag köpte ett litet Deda-styre till racern. Gick ner till 400 bredd, 95 i dropp och 85 i reach. Det var den bästa förändringen jag gjort på cykeln. Jag tillbringar mycket mer tid i bocken och i aero-position nu jämfört med gamla traditionella styret.

Jag köpte ett litet Deda-styre till racern. Gick ner till 400 bredd, 95 i dropp och 85 i reach. Det var den bästa förändringen jag gjort på cykeln. Jag tillbringar mycket mer tid i bocken och i aero-position nu jämfört med gamla traditionella styret.
jag sitter och tittar efter styren nu, hade gärna hittat något "litet"

comp beacon känns kanske lite väl extremt. https://www.bike24.com/p2381015.html

Men tänker att det skulle vara toppen med ett styre med tillräckligt lite drop för att jag faktiskt kommer använda det, och inte bara ha det som en prydnad

Typ 42cm bredd, 65-70mm reach och max 90 drop. Flare vet jag inte? Ifall jag håller händerna framåt så är det naturligaste "rotationen" ungefär 25grader inåt från lodrätt.

jag sitter och tittar efter styren nu, hade gärna hittat något "litet"

comp beacon känns kanske lite väl extremt. https://www.bike24.com/p2381015.html

Men tänker att det skulle vara toppen med ett styre med tillräckligt lite drop för att jag faktiskt kommer använda det, och inte bara ha det som en prydnad

Typ 42cm bredd, 65-70mm reach och max 90 drop. Flare vet jag inte? Ifall jag håller händerna framåt så är det naturligaste "rotationen" ungefär 25grader inåt från lodrätt.
Det där PRO Discover-styret är min favorit, fast med 12 grader flare.

Rekommenderar att mellanlanda på en billig men bra ram, tex en carbonda 696, pga osäkerheten med storleken. Jag är själv inne på min 4e grusracer och har troligen hittat rätt nu. Jag har iofs också gått från klen till stark rygg vilket gjort att mer och mer drop blivit bekvämt.

Rekommenderar att mellanlanda på en billig men bra ram, tex en carbonda 696, pga osäkerheten med storleken. Jag är själv inne på min 4e grusracer och har troligen hittat rätt nu. Jag har iofs också gått från klen till stark rygg vilket gjort att mer och mer drop blivit bekvämt.
Tack för tips. Tänkte använda den ramen jag har här hemma till att börja med åtminstone.

Men finns en tanke på att göra en ordentlig bikefit i vår och se vart det leder. Tar det som startpunkt innan jag börjar chansa runt allt för mycket!

Håller med. Gjorde så med storleken på nya hojen, valde mindre mest för att få mer drop/ha händerna lägre. Anser att på MTB: välj en större storlek, på bockstyrecykel=mindre. Monstercross även kallat gravelbike: kanske större.

Och det här med 1x på krullcyllar. Ja det hör hemma i skogen!!! (Ok en del cyklar i skogen med bockstyre)
Man kan se diskussionerna framför sig hos (var det sram som var först?)
”Tänk om vi tar bort en massa delar och säljer gruppen för samma pris?”
”Nej är du galen”
”Jo men vi säger att det är lättare och bättre”
”Ja, vi tar dessutom MER betalt”
Alla skuttar och kramas i en ring.

Ps. Kul att jag också kör hydraulisk 2x11 då

Håller med. Gjorde så med storleken på nya hojen, valde mindre mest för att få mer drop/ha händerna lägre. Anser att på MTB: välj en större storlek, på bockstyrecykel=mindre. Monstercross även kallat gravelbike: kanske större.

Och det här med 1x på krullcyllar. Ja det hör hemma i skogen!!! (Ok en del cyklar i skogen med bockstyre)
Man kan se diskussionerna framför sig hos (var det sram som var först?)
”Tänk om vi tar bort en massa delar och säljer gruppen för samma pris?”
”Nej är du galen”
”Jo men vi säger att det är lättare och bättre”
”Ja, vi tar dessutom MER betalt”
Alla skuttar och kramas i en ring.

Ps. Kul att jag också kör hydraulisk 2x11 då
Jag tror mycket av det här med ”fel sittställning” är att cykeln avses användas till helt olika saker, trots en gemensam utgångspunkt.

Som den är nu är det ganska mystempo, ta med sig packning, ta sig fram och bängla på. Då är en upprättare sittställning klart lämpligare.
Ifall jag bygger om den till drop och avser att köra lite hårdare, försöka hänga med på lite längre rundor med högre fart så blir en mer aggressiv sittställning lämpligare.

Sen kan det här förstås bli helt fel och på tok för aggressiv sittställning för mig. Men det är ett senare problem, och det är svårt att veta innan man faktiskt provat

Ritchey Comp Corralitos är nog en av styrena med minst reach och drop och jag tycker det är ett skönt styre

Kikade på det, men smalaste är 44cm och blir lite för brett för vad jag är ute efter :(
Är det så noga med bredd? Jag ignorerade den biten totalt när jag valde styre och gick på 46cm för att det är fränt med breda styren. Aldrig haft ont och tycker att jag sitter bra, även om positionen säkert inte är optimal. Jag är väldigt klen över axlarna, mätte min axelbredd precis till 36cm, så jag ska nog förmodligen inte ha ett så brett styre egentligen

Ritchey Comp Corralitos är nog en av styrena med minst reach och drop och jag tycker det är ett skönt styre
Då kan jag addera WCS Venturemax som är min favorit, både på grus och landsväg.
Finns i teorin från 38 cm, i verkligheten från 40 och uppåt till nåt groteskt brett.

Tillbaka
Topp