Gravity dropper

Magic

Ny medlem
Gravity dropper
Är det någon som använder en Gravity dropper? Vilka är era intryck av produkten och tycker ni att det är värt att investera i en sådan? Den är ju trots allt ganska dyr...

Gravity dropper
gravitydropperad.jpg

Gravity dropper
Men alltså, 3" känns väl lite lite? Om jag väl sänker sadeln är det ju mer 15 cm än 7,5.
Dessutom är det nästan 270:- per cm sänkning...

Gravity dropper
10 cm gör stor skillnad om man har den xc-högt från början.

F.ö. kan jag inte låta bli att läsa Mickes sig som:
Think of bicycles as rideable art that can just about save the world - Göran Persson

eller kanske:
Think of bicycles as rideable, and that I'm just about save the world - Göran Persson

Gravity dropper
Glömde säga att jag testat en Gravity dropper som hastigast. Styrreglerad och troligtvis 3"-modellen. De känns välgjorda. Ser lite tråkigt ut med kabeln från styret iofs. Kanske räcker gott med den som justeras på stolpen.

Gravity dropper
En gravitydropper skulle göra sig fint på Ransom:en som redan har justeringar på styret så det räcker och blir över.. vem säljer dem i sverige tro? Och är det som jag tror helt kört att få till det med 34.9-stolpe som krävs för den ramen?

Gravity dropper
Hoppas tomten kommer med en Gravity Dropper i år. En sådan ligger verkligen på önskelistan, framför allt den med fjärrkontroll. Tycker man har bättre kontroll över cykeln med låg sadel (då främst utför) medan knäna tar stryk av för låg sadel. Den är ios rätt dyr men, men.

Kul att se om någon skaffar en sådan inom närtid. Annars har väl C-Dale här på forumet en äldre variant på på en sådan.

Senast redigerad av en moderator:
Gravity dropper
Ska man ha en ska man ha den med fjärr, enligt alla de som testat på mtbr.com. Flera av dem har dessutom en på varje cykel.

Tycker man inte att de är bra kan man sälja dem för så gott som nypris på eBay.

Finns ingen svensk dist. och Daner hänvisar till en firma i Tyskland när jag frågade om han ville ta in dem förut. Tyskarna finns länkade från gravitydropper.com.

Vill man läsa mer är det Turnerforumet som gäller: http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=31

En vanlig kommentar för de som har en på FS är varför de har dämpad sadelstolpe på en FS. Bara så ni är beredda! ;)

F.ö. är det flera som lyckats knäcka sina stolpar, vänder man "spärrhålet" i dem bakåt och aldrig hoppar med dem i höga läget ska det dock vara lugnt. Dessutom har ingen hitintills blivit nekade en ny på garanti och de har bra/snabb support.

Väger man över X kg rekommenderas inte de med flera lägen (det finns sådana också så man kan byta mellan XC/AM/FR-position på sadeln).

Obed's kompis Christer/Christian? hade en på sin Enduro när jag träffade dem 2004 i Åre.

AJ: Det är nog en synvilla, stolpen funkar genom att man magnetiskt (?) drar ur och sätter i en sprint mellan de två teleskopiska rören. Ett litet glapp i sidled kan nog uppstå men det bör inte vara så stort.

GD är f.ö. en av få som finns i 27,2 mm (även i 26,8 och 27,0). De konkurrenterna har bara grövre stolpar. Behöver man grövre stolpe är det shims som gäller (de har själva ett för bl.a. 34,9).

Gravity dropper
Har inte testat GD men jag tycker om funktionen med Mavericks SpeedBall. Den har ingen fjärrstyrning och fungerar bara med 30.9 och större, och är i stort sätt bara en förbättrad Hite-Rite. Även så, jag blev positivt överraskade med förbättringen i självförtroende och kontroll med sadeln i sänkt läget på branta nedförsbackar och de pyttesmå luftturer som jag vågade prova.

Gravity dropper
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Behöver man grövre stolpe är det shims som gäller.

Värt att notera från deras webshop: "Free Shipping anywhere in the world and Free Shim if needed"

Gravity dropper
Gravity dropper verkar extremt praktiskt. Men ack så fult! :)

Mavericks lösning ser rätt snygg ut, men finns bara i stora stolp-diametrar...

Såg en bild på Greg Herbolds Highline med en såndär Hite-Rite installerad! Hittar tyvärr inte bilden... Tror det var på mtbr. Klart coolt! Vill ha!

Gravity dropper
Highline säljs utan dekaler, men den kommer i nya färger för 2007 (polished clear anodized och matte blue anodized).

the_TnT skrev:
> Jilster skrev:
> --------------------------------------------------
> > vad är det för cykel?
>
> Törner Highline...
>
> > är ramen tillverkad klistermärken?
>
> Nä, men Greg är nog lite väl sponsrad. Greg
> who? http://en.wikipedia.org/wiki/Greg_Herbold

Gravity dropper
Daner skrev:
> Highline säljs utan dekaler, men den kommer i nya
> färger för 2007 (polished clear anodized och matte blue anodized).

Du vet då vilka knappar du ska trycka på iaf.. Bastard!

:P

Gravity dropper
usb1005.jpg ht=544

Lite konstigt att Bike testar en SpeedBall med fjärr när den inte finns med på
Mavericks hemsida? Annars verkar SpeedBall ha en smidigare konstruktion (som en kontorsstol) än GD som även tycks lida en del av att hålen för låsstiftet blir förstorade med tiden.

Men skit samma, duger en HiteRite åt Hairball så räcker det åt mig med. Men 136 gr är för mycket!
För mycket länge sedan var det någon på Happy som innehade en d:o med titanfjäder, släng den efter mig så blir jag gladare!

PICT1791.JPG ht=543

/Staffan

Tillbaka
Topp