Grövre däck till racer

Pepposi

Aktiv medlem
Grövre däck till racer
Hej,
Har en Canyon Roadlite 2014 som jag vill klä med grövre däck som klarar grus. Vad skall jag köpa, räcker Conti 4 Seasons? Kör bara asfalt och lite grusväg.
/P

Grövre däck till racer
tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör på gp4000 s2 tjockaste varianten. Mycket
> behagligt och bra rull.
>
> Mvh
> Magnus

Jag har också testat det, men de far fort illa av gruset. Går gör det, men som sagt - livslängden på däcken blir mycket dålig.

Sammy slick 35mm är billiga och bra grusdäck om de får plats.

Grövre däck till racer
Jag kör 28 mm 4 season men det är sannerligen inget grusdäck, snarare ett racerdäck med obetydligt mer mönster än 4ks men med lite bättre egenskaper i kallt och blött väder. Vill man ha bättre punkaskydd är det väl Gatorskin som gäller.

Grövre däck till racer
Vilket däck som funkar beror till stor del på grusets kvalité och beskaffenhet. Normalgrusigt och bra psckat med tre hjulspår eller nyligen uthävd sprängsten ger ju rätt olika förutsättningar. Till det hur pass tung du är och hur hårt du kör.

Har kört med allt från Vittoria (open) Corsa CX & (open) Pavé CG via GP4000 och Gatorskin till Kojaks och det största olyckan var när en vass bit flinta skar upp ett 2 cm sår i däcksidan på ett sprillans nytt Pavé.

Grövre däck till racer
Min erfarenhet är att det är enbart hur breda däcken är som spelar roll på vanlig hederlig grusväg. Ju bredare ju bättre så köp det bredaste som får plats i din ram. Jag kör mycket fortare och bekvämare med 42 mm däck med 3 bar än med 23 mm med 7 bar. Grova, mönstrade däck tillför inget utom tristess!

Grövre däck till racer
2014 var väl ändå Roadlite fortfarande en landsvägshoj med fälgbroms? Då får man nog knappast in hälften av de däck som föreslagits i denna tråden. Det största som möjligen kan tänkas gå är kanske Schwalbe S-One 30 mm men stor risk att även det tar i någonstans.

Grövre däck till racer
Schwalbe durano plus 28 mm kanske inte är så dumma? Mer rullmotstånd och vikt men väldigt punkeringssäkra. De är ju även lite mjuka ytterst oavsett lufttryck då de har en typ 5 mm gummihinna ytterst som punkteringsskydd.

Grövre däck till racer
IMHO: På en riktig grusväg (alltså inte GC-väg med stenkross som "grus") är inte genomstickspunka det primära problemet utan genomslag pga man kör över större bitar sten eller träffar ett potthål. Därmed är det främst sidoväggarna som behöver vara mer förstärkta och inte själva slitbanan. Tycker jag.

IMG_20150624_093756.jpg

Grövre däck till racer
Har kört på schwalbe the one 28mm tubeless förra året och blandat upp pendling med grusvägar. Lite dåligt kurvgrepp på gruset men däcken har hållt ihop mycket bra, de ser knappt slitna ut efter en 250mil ungefär

Grövre däck till racer
Jag väcker liv i den här tråden.

Jag skaffade en halvgammal räser nyligen och nu vill jag inte ställa cykeln i vinterförvaring bara för att väglaget börjar bli lite sämre. Jag behöver lite grövre däck som klarar främst lövhalka, grus tänker jag inte ge mig ut på i någon nämnvärd utsträckning. Hojen har plats för 28 millimeter. Inte minst är jag snål.

Så: Någon som kan rekommendera ett lite mer mönstrat 28-millimetersdäck till bra pris? Om det väger lite mer struntar jag i, jag är så långsam ändå och cyklar bara för motionens skull.

Grövre däck till racer
matthekat sa:

Jag skaffade en halvgammal räser nyligen och nu vill jag inte ställa cykeln i vinterförvaring bara för att väglaget börjar bli lite sämre. Jag behöver lite grövre däck som klarar främst lövhalka, grus tänker jag inte ge mig ut på i någon nämnvärd utsträckning. Hojen har plats för 28 millimeter. Inte minst är jag snål.

Så: Någon som kan rekommendera ett lite mer mönstrat 28-millimetersdäck till bra pris? Om det väger lite mer struntar jag i, jag är så långsam ändå och cyklar bara för motionens skull.

Panaracer Gravelking 28mm.

Grövre däck till racer
Jeppe_E sa:
matthekat sa:

Panaracer Gravelking 28mm.

Stort tack för tipset Jeppe. Synd bara att de verkar svåra att komma över; Evans – som är den enda nätbutik jag har hittat som har dem i lager – tillåter inte köp av fler än ett (1). Känns inte helt genomtänkt.

Tillbaka
Topp