Grubbel: Touringhoj, mekaniska eller hydrauliska bromsar?

Tant_Trek

Aktiv medlem
Jag vet, nästan "hur långt är ett snöre"-fråga, eller "vad tycker du själv", men hade jag vetat hur långt snöret är och inte varit så velig...
Hittat några gamla trådar med snarlik fråga, men just att det var gamla trådar: har det skett någon utveckling på någon av bromstyperna som ger nya argument åt någondera hållet?

Har beställt en Sonder Camino Alu-hoj med SRAM Apex1 och mekaniska skivbromsar.
Dumsnålt? Hydrauliska är 300 pund upp, dvs typ 4000 kr (från 12000 som den jag beställt kostar). Går fortfarande att ändra beställningen, säger Sonder-gänget.

Syftet är "halvlångcykling" i bekvämtempo, max veckoturer men oftast inte längre tid än helgturer. Packning för övernattning i tält med allt vad det innebär i utrustning, mat etc. i Ortlieb/Vaude pakethållarväskor.

Min uppfattning är att bettet i mekaniska skivbromsar till stor del är beroende på okets kvalisort (till skillnad mot hydrauliska där de flesta 2-kolvsok för LVG-reglage nyper likvärdigt och man istället får andra features för mer pengar)

Enligt deras spec är de mekaniska oken "UNI / mechanical / flat mount" vilket kanske betyder att man inom kort vill uppgradera till t.ex BB7 eller TRP spyre.

Dock - Lösa Apex1 reglage med hydrauliska ok går på ca 2x190 euros så du skulle kunna äta kakan och ändå ha den kvar så att säga.

Min erfarenhet av mekaniska skivbromsar är positiv. Jag har dessutom fälgbromsar på min (äldsta) touringcykel. När man cyklar utan ett större behov av bromsverkan ser jag ingen större anledning att lägga pengar på nåt som inte ger ett mervärde. Är det dumsnålt måste jag konstatera att dumsnålhet funkar bra för mig.

Ska du långt från civilisationen och kommer ha med dig reservdelar och är van att meka broms själv? Då kanske mekaniska hade varit något, annars hade jag lätt kört hydrauliskt. I synnerhet då det verkar vara enklare mekaniska.

Håller med NLC och BFS. Underhållet med hydrauliske bromsar är mångdubbelt mot mekaniska. Jag fick bra känsla och bett i frambromsen men bakbromsen blev aldrig rktigt bra. Ändå använde jag ok, handtag och slangar av høg (?) kvalitet (Shimano XT ok och slangar). Åtminstone var det så för mig. Efter byte till mekaniska har jag inte haft några som helst problem och inget annat underhåll än att justera avståndet skiva-bromsback ett par ganger per säsong och byte av bromsbackar. Mycket bättre med mekaniska fast billigare blev det inte (Paul Klampers)

En tyngre lastad cykel är svårare att stoppa och då är hydrauliska en fördel. Mekaniska bromsar är också mer beroende av att man själv trycker hårdare vilket gör att det kan vara uttröttande att hela dagar bromsa en tung cykel uppe från hoodsen ex. Med platt styre blir det inte så stor skillnad. Kör man bara platt och fint så är det kanske också ett mindre problem

Argumentet "meka själv" kan precis som Glitch säger vara befogat i långa cyklingar utanför civilisation. Men annars är det nog inte ett argument som man behöver ha högt upp på sin lista. Underhållet är väl också något till mekaniskas fördel, det är ju utan "jobbigare" att meka med hydraliskt när det väl behövs

Senast ändrad:
Priset är ju tyvärr en faktor och om 4000 är "värt" det är ju omöjligt att svara på, framförallt när det ändå inte är ocyklingsbart med mekaniska bromsar. Sen tyckte jag att det var en rätt maffig prisskillnad, framförallt för apex 1x reglage. Jag skulle nog funderat över att eventuellt köpa med mekaniska och kanske uppgradera sen om man inte blir nöjd. Normalt sett är det ingen vettig affär men i detta fallet så är det ju inte katastrofalt oekonomiskt

Senast ändrad:
Nån som skulle få för sig att sätta mekaniska trumbromsar på MC:n för att de ska ut på långtur? Om inte; varför skulle man göra det på en cykel?
Jag har faktiskt en mekanisk trumbroms bak på en hoj. Den låser utan problem upp bakhjulet. Och jag saknar inte bromsverkan med mekanisk skiva fram på cykel. Så varför inte också ha bromsfallskärm (rymdfärjan hade väl det)? Eller en sån där bromsspoiler som Veyron har? För att det inte nödvändigtvis behövs.

Mekaniska bromsar har funkar bra för touring i typ hundra år, aldrig har jag läst eller hört om någon tourare som specifikt gnällt på att just vajerbromsar skulle vara superdåligt. Värre tycker jag lär vara att stå på vägkanten i hällregn på någon avkrok i skogen med oservicebara bromsar.

Senast ändrad:
På tal om det... Jag upptäckte nyligen hur stor skillnad vajerhöljen gör för mekaniska bromsar. Jag bytte från Yokozuna Reaction-höljen (högsta prestanda som finns?) till vanliga kompressionsfri Jagwire Pro och det känns riktigt svampigt i reglagen nu jämfört med tidigare. Tror att effekten underskattas på mekaniska bromsar, det är ju ändå där den största skillnaden från hydrauliska uppstår.

Jag har faktiskt en mekanisk trumbroms bak på en hoj. Den låser utan problem upp bakhjulet. Och jag saknar inte bromsverkan med mekanisk skiva fram på cykel. Så varför inte också ha bromsfallskärm (rymdfärjan hade väl det)? Eller en sån där bromsspoiler som Veyron har? För att det inte nödvändigtvis behövs.
Frågan är vad fördelarna med mekaniska är, förutom att det är billigare. Inga, som jag ser det. Betydligt mer underhåll och svårare att justera än hydrauliska.

Varför envisas med att använda gammalt mög bara för att det "funkade förr"? Att välja det av ekonomiska skäl däremot är naturligtvis helt rimligt.

Mången touringcykel har väl gått jorden runt på fälgbromsar. Du jämför ändå bäst och näst bäst. För den summan kan du ju slänga på Paul Klampers.

Frågan är vad fördelarna med mekaniska är, förutom att det är billigare. Inga, som jag ser det. Betydligt mer underhåll och svårare att justera än hydrauliska.

Varför envisas med att använda gammalt mög bara för att det "funkade förr"? Att välja det av ekonomiska skäl däremot är naturligtvis helt rimligt.
Priset är naturligtvis en fördel. Jag har typ inget underhåll på mina mekaniska (att finjustera tar ju bara ett par sekunder). Tror fler än jag gillar enkelheten i mekaniken. Man ser funktionen, så att säga. Sen har ju hydralik sina fördelar.

Jag kan kontra med en motfråga: varför lägga extra pengar på att byta bort nåt som funkar bra och uppfyller ens behov? Ska man nu fincykla på asfalt behöver man inte bromsar som klarar en lerig vecka i Åre. Fälgbromsar funkar fortfarande (även om det skär i öronen/hjärtat när man måste bromsa på en blöt grusväg).

Håller med NLC och BFS. Underhållet med hydrauliske bromsar är mångdubbelt mot mekaniska. Jag fick bra känsla och bett i frambromsen men bakbromsen blev aldrig rktigt bra. Ändå använde jag ok, handtag och slangar av høg (?) kvalitet (Shimano XT ok och slangar). Åtminstone var det så för mig. Efter byte till mekaniska har jag inte haft några som helst problem och inget annat underhåll än att justera avståndet skiva-bromsback ett par ganger per säsong och byte av bromsbackar. Mycket bättre med mekaniska fast billigare blev det inte (Paul Klampers)
Paul är bra, kör det fram på pendlaren, men BB7 bak. Båda fungerar faktist utmärkt bra. Men inte är det helt billigt.

Kör man paul är det inte billigare, men pålitligare, slipper äckelolja som läcker och grisar ner.

Tack för bra diskussion!
(Det är alltså mekaniska skivbromsar jag grubblar på för min del, inte fälgbromsar.)
Bra mekaniska skivbromsar är bra. Dåliga är i det närmaste farliga. Ett poteniellt problem är dragningen av bakbromsviren - ibland är den dragen/oket monterat så att det tenderar att ställa sig lite vatten i vajerhöljet vilket är trist vintertid. Hanterbart, men något att tänka på.

Fälgbromsar funkar fortfarande (även om det skär i öronen/hjärtat när man måste bromsa på en blöt grusväg).
Jag klarar inte det utan hoppar av om det är en längre backe, det måste slita något enormt på fälgarna.

En fälg kostar å andra sidan bara typ som två par bromsbelägg (200 kr) och de håller rätt länge ändå så det känns inte motiverat att byta cykel bara för att få skivbroms.

Senast ändrad:
Jag vet, nästan "hur långt är ett snöre"-fråga, eller "vad tycker du själv", men hade jag vetat hur långt snöret är och inte varit så velig...
Hittat några gamla trådar med snarlik fråga, men just att det var gamla trådar: har det skett någon utveckling på någon av bromstyperna som ger nya argument åt någondera hållet?

Har beställt en Sonder Camino Alu-hoj med SRAM Apex1 och mekaniska skivbromsar.
Dumsnålt? Hydrauliska är 300 pund upp, dvs typ 4000 kr (från 12000 som den jag beställt kostar). Går fortfarande att ändra beställningen, säger Sonder-gänget.

Syftet är "halvlångcykling" i bekvämtempo, max veckoturer men oftast inte längre tid än helgturer. Packning för övernattning i tält med allt vad det innebär i utrustning, mat etc. i Ortlieb/Vaude pakethållarväskor.
Tycker det verkar vettigt med mekaniska, prisskillnaden är för stor för att det skall kännas motiverat. Man kan resonera lika med alla delar av cykeln för att få den helt optimal men då slutar det med en flera gånger dyrare cykel som ändå inte har ett större bruksvärde.

Jag har pendlat, grus och lvg-trampat med mekbromsar i många år. Fördelarna har redan lyfts. Nackdelar jag har upplevt är sämre modulation och låst broms i kallgrader.

I det senare fallet när cykeln förvaras inne och tas ut i kylan. Då fryser kondensen i det långa bakbromshöljet till och bromsen blir oanvändbar. Jag har moddat och kör numera med öppen vajer (jmfr bakväxel) och då lirar det.

Jag klarar inte det utan hoppar av om det är en längre backe, det måste slita något enormt på fälgarna.

En fälg kostar å andra sidan bara typ som två par bromsbelägg (200 kr) och de håller rätt länge ändå så det känns inte motiverat att byta cykel bara för att få skivbroms.
Det är snudd på att man tar chansen och skippar bromsen helt...

En dålig mekanisk skivbroms ska man nog undvika (liksom alla dåliga saker). Jag kör med BB7 och trivs bra med dem.
Enda problemen med BB7 är väl att oken är rätt tunga och att de är så stora att det finns cyklar där de helt enkelt inte passar. Annars ett riktigt bra och prisvärt ?️

Priset är naturligtvis en fördel. Jag har typ inget underhåll på mina mekaniska (att finjustera tar ju bara ett par sekunder). Tror fler än jag gillar enkelheten i mekaniken. Man ser funktionen, så att säga. Sen har ju hydralik sina fördelar.

Jag kan kontra med en motfråga: varför lägga extra pengar på att byta bort nåt som funkar bra och uppfyller ens behov? Ska man nu fincykla på asfalt behöver man inte bromsar som klarar en lerig vecka i Åre. Fälgbromsar funkar fortfarande (även om det skär i öronen/hjärtat när man måste bromsa på en blöt grusväg).
Den uppenbara fördelen är att hydrauliska bromsar har bättre bromsverkan, särskilt med bockstyre där ergonomin är helt värdelös ur bromssynpunkt. Det är ju inte utan anledning att man använder det på i stort sett alla fordon.
Den där "enkelheten i mekaniken" köper jag inte heller som argument. Betydligt mer skräp som kan pajja och slitas med en mekanisk broms än en hydraulisk. Tror mer det handlar om vandringssägner och förutfattade meningar. Jag har haft en drös olika mekaniska och hydrauliska bromsar och de mekaniska har varit genomusla i jämförelse.

Den uppenbara fördelen är att hydrauliska bromsar har bättre bromsverkan, särskilt med bockstyre där ergonomin är helt värdelös ur bromssynpunkt. Det är ju inte utan anledning att man använder det på i stort sett alla fordon.
Den där "enkelheten i mekaniken" köper jag inte heller som argument. Betydligt mer skräp som kan pajja och slitas med en mekanisk broms än en hydraulisk. Tror mer det handlar om vandringssägner och förutfattade meningar. Jag har haft en drös olika mekaniska och hydrauliska bromsar och de mekaniska har varit genomusla i jämförelse.
Jo, hydraliken har sina fördelar. Säger inget om det. Men om man inte behöver den bromskraften så behöver man ju inte den bromskraften. Då är det ju dumt att lägga extra pengar på det. Som att köpa däck klassade för 300 km/h på en hoj om man blir skakis i 150.

Trist att du har dåliga erfarenheter men mina empiriska erfarenheter är inte vandringssägner. De jag har/haft har funkat hur bra som helst, med nästan inget mek. Jag behöver inte mer bromskraft än att kunna bromsa upp mig på framhjulet sittandes, så varför skulle jag behöva mer/bättre bromskraft? Varför inte ha dubbla hydraliska skivor fram? Ännu bättre, men onödigt, om en skiva räcker för ens behov.

Min uppfattning är att bettet i mekaniska skivbromsar till stor del är beroende på okets kvalisort (till skillnad mot hydrauliska där de flesta 2-kolvsok för LVG-reglage nyper likvärdigt och man istället får andra features för mer pengar)

Enligt deras spec är de mekaniska oken "UNI / mechanical / flat mount" vilket kanske betyder att man inom kort vill uppgradera till t.ex BB7 eller TRP spyre.

Dock - Lösa Apex1 reglage med hydrauliska ok går på ca 2x190 euros så du skulle kunna äta kakan och ändå ha den kvar så att säga.
Köp en ny cykel och mecka dit riktigt bromsar så slipper du fungera. Läser du igenom vilka som ens föredrar mekaniska bromsar historiskt sett här på happy är dom typ 3 pers.
Såg nu 2x190 euro. Skulle nog köpa den färdig isåfall… och försöka pruta en slant

Köp en ny cykel och mecka dit riktigt bromsar så slipper du fungera. Läser du igenom vilka som ens föredrar mekaniska bromsar historiskt sett här på happy är dom typ 3 pers.
Såg nu 2x190 euro. Skulle nog köpa den färdig isåfall… och försöka pruta en slant
Statistik kan man lita på. :)

Jo, hydraliken har sina fördelar. Säger inget om det. Men om man inte behöver den bromskraften så behöver man ju inte den bromskraften. Då är det ju dumt att lägga extra pengar på det. Som att köpa däck klassade för 300 km/h på en hoj om man blir skakis i 150.

Trist att du har dåliga erfarenheter men mina empiriska erfarenheter är inte vandringssägner. De jag har/haft har funkat hur bra som helst, med nästan inget mek. Jag behöver inte mer bromskraft än att kunna bromsa upp mig på framhjulet sittandes, så varför skulle jag behöva mer/bättre bromskraft? Varför inte ha dubbla hydraliska skivor fram? Ännu bättre, men onödigt, om en skiva räcker för ens behov.
Hur vet man på förhand hur mycket bromsverkan man behöver när det uppstår en nödsituation? Förstår inte riktigt det resonemanget heller; man vill väl ha så jäkla bra bromsar det bara går?
Jag skulle själv gärna ha större bromsskivor på min vardagshoj, men det funkar inte på grund av nån ny idiotisk standard. Trots hydrauliska (GRX) skulle jag behöva nypa för kung och fosterland för att låsa framhjulet på asfalt och då är de ändå säkert dubbelt så kralliga som de mekaniska jag haft och provat tidigare. Edit: En stor del av det beror dock på tidigare nämnda usla ergonomi. På MTB är jag van vid att kunna låsa hjulen med ett enda finger och det skulle jag gärna kunna även på vardagscykeln.

Jaja, folk prioriterar olika. Många tycker ju exempelvis att det är okej att cykla runt i beckmörker utan lampor, så inget förvånar särskilt mycket längre.

Hur vet man på förhand hur mycket bromsverkan man behöver när det uppstår en nödsituation? Förstår inte riktigt det resonemanget heller; man vill väl ha så jäkla bra bromsar det bara går?
Jag skulle själv gärna ha större bromsskivor på min vardagshoj, men det funkar inte på grund av nån ny idiotisk standard. Trots hydrauliska (GRX) skulle jag behöva nypa för kung och fosterland för att låsa framhjulet på asfalt och då är de ändå säkert dubbelt så kralliga som de mekaniska jag haft och provat tidigare. Edit: En stor del av det beror dock på tidigare nämnda usla ergonomi. På MTB är jag van vid att kunna låsa hjulen med ett enda finger och det skulle jag gärna kunna även på vardagscykeln.

Jaja, folk prioriterar olika. Många tycker ju exempelvis att det är okej att cykla runt i beckmörker utan lampor, så inget förvånar särskilt mycket längre.
Varning för otäck bild...

12-25 kassett
Mekaniska skivbromsar
QR
Toe-overlap
SPD
Smal sadel

Men det går utmärkt att cykla med!
20220304_141809.jpg

Senast ändrad:

Jag vet inte hur mycket bromsverkan du behöver? För mig räcker en mekanisk skiva att bromsa upp mig på framhjulet sittandes (utan att bajsa på mig av ansträngning). När skulle jag behöva bättre bromsar?

Om jag lägger ditt resonemang på lysen måste ju 150W (mer/bättre ljus) vara bättre än 20W. Men hur mycket lyse behöver man egentligen? Om man klarar sig med 20W så är det väl dumt att lägga mer pengar på nåt man inte behöver, eller?

Varning för otäck bild...

12-25 kassett
Mekaniska skivbromsar
QR
Toe-overlap
SPD

Men det går utmärkt att cykla med!
Klart det går utmärkt att cykla med. Men om man ska köpa en ny cykel och priset inte är ett problem, varför välja mekaniska bromsar? Att priset kan vara ett problem är dock ett relevant argument. Förhoppningsvis kommer det ändras snart, då det länge funnits funkis MTB-bromsar för en femhunka styck.

Jag vet inte hur mycket bromsverkan du behöver? För mig räcker en mekanisk skiva att bromsa upp mig på framhjulet sittandes (utan att bajsa på mig av ansträngning). När skulle jag behöva bättre bromsar?
Tillåt mig tvivla på det där. Tror inte ens jag kan bromsa mig upp på framhjulet sittandes på mina MTB med 200-skiva fram. Om inte annat släpper greppet innan dess. Ståendes däremot, visst.

Edit: I en ideal värld hade jag velat ha bromsar som inte kräver mer än ett lätt nyp utan nån nämnvärd kraft för att ge så mycket bromsverkan som nånsin kan behövas.

Om jag lägger ditt resonemang på lysen måste ju 150W (mer/bättre ljus) vara bättre än 20W. Men hur mycket lyse behöver man egentligen? Om man klarar sig med 20W så är det väl dumt att lägga mer pengar på nåt man inte behöver, eller?
Jag resonerar likadant om lysen och fattar inte varför så många cyklar omkring med skitlampor så de knappt syns och knappt ser. Där är det dock svårare att hitta nåt vettigt att köpa, ska medges. Kikade nyss hos XXL på lunchen och konstaterade att alla deras relativt starka lampor är såna som kommer blända mötande. :confused:
Själv kör jag med en Philipslampa och jag skulle hemskt gärna ha nåt starkare.

Tillåt mig tvivla på det där. Tror inte ens jag kan bromsa mig upp på framhjulet sittandes på mina MTB med 200-skiva fram. Om inte annat släpper greppet innan dess. Ståendes däremot, visst.
Du får tvivla hur mycket du vill, men jag vet mer om min cykling än vad du gör. Och jag frågar igen, när behövs det mer bromskraft? Kontakten med marken släpper ju långt innan bromskraften blir för liten.
Edit: I en ideal värld hade jag velat ha bromsar som inte kräver mer än ett lätt nyp utan nån nämnvärd kraft för att ge så mycket bromsverkan som nånsin kan behövas.
Då är det nog hydraliskt som gäller för dig.
Jag resonerar likadant om lysen och fattar inte varför så många cyklar omkring med skitlampor så de knappt syns och knappt ser. Där är det dock svårare att hitta nåt vettigt att köpa, ska medges. Kikade nyss hos XXL på lunchen och konstaterade att alla deras relativt starka lampor är såna som kommer blända mötande. :confused:
Men har du ingen gräns på vad som är tillräckligt bra lyse? Jag är nöjd med det som löser mina problem. Skulle jag ha nåt starkare skulle det inte bli bättre. Jag skulle blända andra mer. En bättre ljusbild skulle vara en betydligt större förbättring än mer lumen (och jag är ingen lumenknarkare).

Du får tvivla hur mycket du vill, men jag vet mer om min cykling än vad du gör. Och jag frågar igen, när behövs det mer bromskraft? Kontakten med marken släpper ju långt innan bromskraften blir för liten.

Då är det nog hydraliskt som gäller för dig.
Låter mest helt otroligt att dina mekaniska skivbromsar nyper bättre än alla hydrauliska jag provat. Huruvida det är tillräckligt beror på hur mycket kraft man tycker är rimligt att nypa reglagen med. Själv tycker jag att det är bra om den kraften är så liten som möjligt så man inte måste hålla händerna helt perfekt för att kunna bromsa snabbt, hårt och kontrollerat oavsett omständigheter.

Men har du ingen gräns på vad som är tillräckligt bra lyse? Jag är nöjd med det som löser mina problem. Skulle jag ha nåt starkare skulle det inte bli bättre. Jag skulle blända andra mer. En bättre ljusbild skulle vara en betydligt större förbättring än mer lumen (och jag är ingen lumenknarkare).
Resonerar du likadant när (om) du kör bil? Jag skulle vara helt nöjd med lyse ungefär som på en MC. Det vill säga väldigt mycket starkare än alla normala cykellampor, utan att för den sakens skull blända (eftersom halvljus är avbländat). Att kunna snabbt ställa om till helljus vore också guld.

Jag skulle vara helt nöjd med lyse ungefär som på en MC. Det vill säga väldigt mycket starkare än alla normala cykellampor, utan att för den sakens skull blända (eftersom halvljus är avbländat). Att kunna snabbt ställa om till helljus vore också guld.
Se länk ovanför. Där är den. ?

Här infinner sig en intressant parallell: Jag skulle hemskt gärna ha en sån där, men anser att den är för dyr. Vilket man också kan anse om hydrauliska bromsar för bockstyre. Skillnaden är att jag inte på nåt magiskt sätt blir nöjd med nåt sämre bara för att jag inte vill betala för det dyrare.

Klart det går utmärkt att cykla med. Men om man ska köpa en ny cykel och priset inte är ett problem, varför välja mekaniska bromsar? Att priset kan vara ett problem är dock ett relevant argument. Förhoppningsvis kommer det ändras snart, då det länge funnits funkis MTB-bromsar för en femhunka styck.

Hemskt, men elcykellampor matade från batteripack fungerar väldigt bra. På den otäcka bilden ovan är cykeln utrustad på det viset. Och med 60Wh batteri går det rätt länge ändå utan laddning. Nackdelen är ju såklart precis som med dynamo att det blir lite installation och kabeldragning. På en pendlare stör det dock inte estiken då den redan är "praktisk" (annat ord för ful....)

Borde du inte kunna testa någon cykel med mek skivbromsar? Så du får känna? Finns ju inte så många varianter.

Jag har kört bb5, bb7 (bockstyre) och deore med rakt. Upplever att de biter bra initialt vilket oftast räcker men det är väldigt svårt att nå de där sista procenten man har i hydro bromsar. Vid hydro bromsar är det inga problem att lyfta cykeln på framhjulet (på asfalt) men med mek bromsar är marginaleffekten avtagande. Ju hårdare man drar desto mindre är effekten av den ytterligare ansträngningen.

Jag har för övrigt hittat en hydraulisk skivbroms (komplett med ok, slang och olja) i en låda i cykelklöket. Sedan kört med den i 10 år (sporadisk mtb) och aldrig luftat eller på annat vis servat den. Fungerade fint. Så nog tål hydrauliska en del stryk:)

Men ja, för så mycket pengar är det en väldigt svår fråga.

Tillbaka
Topp