BJS
Aktiv medlem
Grubbel: Touringhoj, mekaniska eller hydrauliska bromsar?
Jag har fortfarande fälgbromsar på fyra av mina cyklar. Jag gillar det inte på slaskcyklar då det är träligt att slita ner fälgar, men till solskenscyklar och brommi är det inga problem öht.mitt i diskussionen om vad som är 'bäst' bör vi påminnas om att det är en touringhoj vi pratar om. den kanske bara ska gå mellan städer i platt landskap men beroende på tänkta destinationer kan det tillkomma speciella krav inte på bara bromsstyrka, utan även möjlighet till underhåll och reparationer med medhavda verktyg och reservdelar även på avlägsna platser.
en annan intressant aspekt är att för bara några år sedan hade vi haft en livaktig falang som propagerat för fälgbromsar. helt tyst här:) enkla och bra på många vis, men enligt min mening inget att längta efter med mycket höjdmeter och last.
mekaniska skivbromsar har potential att täcka in det mesta av tänkbara önskemål i detta fall. men köp för helvete en bra variant.
det finns.
På Brommi är det ju lite problem då den är "allväderscykel" och dessutom små hjul, men men...