Grubbel: Touringhoj, mekaniska eller hydrauliska bromsar?

mitt i diskussionen om vad som är 'bäst' bör vi påminnas om att det är en touringhoj vi pratar om. den kanske bara ska gå mellan städer i platt landskap men beroende på tänkta destinationer kan det tillkomma speciella krav inte på bara bromsstyrka, utan även möjlighet till underhåll och reparationer med medhavda verktyg och reservdelar även på avlägsna platser.

en annan intressant aspekt är att för bara några år sedan hade vi haft en livaktig falang som propagerat för fälgbromsar. helt tyst här:) enkla och bra på många vis, men enligt min mening inget att längta efter med mycket höjdmeter och last.

mekaniska skivbromsar har potential att täcka in det mesta av tänkbara önskemål i detta fall. men köp för helvete en bra variant.

det finns.
Jag har fortfarande fälgbromsar på fyra av mina cyklar. Jag gillar det inte på slaskcyklar då det är träligt att slita ner fälgar, men till solskenscyklar och brommi är det inga problem öht.

På Brommi är det ju lite problem då den är "allväderscykel" och dessutom små hjul, men men...

Jag har fortfarande fälgbromsar på fyra av mina cyklar. Jag gillar det inte på slaskcyklar då det är träligt att slita ner fälgar, men till solskenscyklar och brommi är det inga problem öht.

På Brommi är det ju lite problem då den är "allväderscykel" och dessutom små hjul, men men...
med brommie är fälgslitaget för mig numera ett veritabelt problem. tidigare pendlade jag 30 km bara ena vägen och landsväg och inte i snö och slask, och då var det ingen större affär. gick åt en fälg på drygt tio år.

nu går det åt typ en fälg vartannat år. och fördelat på tre cyklar. inte bra. pendlingen nu 2x20 km och året runt. tycker ändå knappt jag använder bromsarna, har bara ett rödljus, men rätt mycket korsningar och ffa en längre backe med några trånga svängar där man regelmässigt får bromsa en del.

Senast ändrad:
med brommie är fälgslitaget för mig numera ett veritabelt problem. tidigare pendlade jag 30 km bara ena vägen och landsväg och inte i snö och slask, och då var det ingen större affär. gick åt en fälg på drygt tio år.

nu går det åt typ en fälg vartannat år. och fördelat på tre cyklar. inte bra. pendlingen nu 2x20 km och året runt. tycker ändå knappt jag använder bromsarna, har bara ett rödljus, men rätt mycket korsningar och ffa en längre backe med några trånga svängar där man regelmässigt får bromsa en del.
Stadscykling/pendling genererar mycket bromsande. Man sliter till och med ut bromsskivor, men vädret spelar jättestor roll. Brukar finväderpendla med fälgbromsade racer och där sliter jag aldrig ut några fälgar. Vätan är en stor bov (även för åtgången på organiska bromsbelägg på skivbromsade cyklar). Jag röstar på ständigt solsken!

Som ett brev på posten?
Jag slår förstås in en öppen dörr genom att klaga på det här klippet - men hel-ve-te vilken usel jämförelse. Jag gnäller ofta på att GCN är lite dåliga i sina jämförelse- och "test"-inslag, men i det här fallet är det inte "cheap vs expensive disc brakes" man testar, det är marknadens bästa mot absolut sämsta skit (dessutom med tyngre åkare, cykel och hjul). Med tanke på vilket mög man har släpat upp på berget är jag nästan överraskad hur bra de "billiga" bromsarna fungerade (jag förväntade mig en veritabel dödsfälla).

Vajerdragna bromsar (oavsett om det är den hydrauliska kolvar i oket eller en käck liten hävarm) lider av att de är just vajerdragna. Är det skit, slit eller is i höljena så funkar det så oerhört mycket sämre än ett hydrauliskt system (som "aldrig" försämras, likt elektroniska växlar) och är dessutom i praktiken helt okänsliga för hur och var de dras (i bjärt kontrast till bowdenkablar).

Man kan hjälpa upp det oerhört med bra vajrar/höljen, motsatsen misstänker jag väldigt ofta är boven när mekaniska bromsar döms ut. Det kryllar ju av olika "kompressionsfria" höljen (där det skiljer betänkligt i funktion, kvalitet och känsla) men det är ett rätt brett tolkningsutrymme angående hur lite inget är...

Ja, jag har Ultimo på min Midnight Special. Har fungerat sjukt bra i över ett år tillsammans med deras Reaction vajerhölje. Känns som att bromsarna är direktmonterade på reglagen, och det där med att det inte ska gå att modulera mekaniska bromsar försvinner helt med Ultimo. Har vridit på justeringsknoppen alt. centrerat oken ett par gånger efter att jag tagit av hjulen, men absolut inga problem med prestandan.

Bytte nyligen till Jagwire Pro och det känns att det är skillnad i styvheten, nu känns avståndet mellan reglage och bromsok. Skulle rekommendera Reaction-höljen för alla som fortfarande kör mekaniska/hybrid, det gör sjuk skillnad.

Sitter för övrigt med min Surly på väg till Danmark, ska ner till Frankrike och sen till Grekland via Schweiz och Italien. Får se hur oken klarar att koka nedförs i alperna! Behöver nog nya belägg innan dess, några tips på belägg för Shimano D-type? Alltså Saint/Zee.

Bytte nyligen till Jagwire Pro och det känns att det är skillnad i styvheten, nu känns avståndet mellan reglage och bromsok. Skulle rekommendera Reaction-höljen för alla som fortfarande kör mekaniska/hybrid, det gör sjuk skillnad.
med tanke på vilken sjuk skullnad jagwire keb-sl gör jämfört med vanligt hölje blir jag nästan rädd för hur bra bromsarna blir med det där reaction-höljet.

jag känner också ett uns skepsis och undran om du kan ha introducerat svampighet typ i nån ändhylsa eller liknande, vid bytet. men det har du säkert inte och jag som inte öht provat eller ens kände till att det fanns ännu dyrare/bättre höljen än keb-sl ska hålla klaffen!

med tanke på vilken sjuk skullnad jagwire keb-sl gör jämfört med vanligt hölje blir jag nästan rädd för hur bra bromsarna blir med det där reaction-höljet.

jag känner också en uns skepsis och undran om du kan ha introducerat nån svampighet typ i nån ändhylsa eller liknande, vid bytet. men det har du säkert inte och jag som inte öht provat eller ens kände till att det fanns ännu dyrare/bättre höljen än keb-sl ska hålla klaffen!

Alltså, det kan ju vara att jag beställt fel variant från Jagwire, men de kapades ju ganska enkelt med en avbitare. Den kom med en mjukare sektion som skulle ligga mot reglagen. Reaction-höljena kapar man enligt manualen med Dremel. Det ligger en stålspiral utanför de längsgående wirarna som håller allt väldigt fritt från flex. Nackdelen är att det krävs en kapskiva för att klippa och att den är väldigt styv, så har man intern dragning kan det bli riktigt kämpigt eller omöjligt att köra den hela vägen.

Alltså, det kan ju vara att jag beställt fel variant av Pro-höljena, men de kapades ju ganska enkelt med en avbitare. Reaction-höljena kapar man med Dremel. Det ligger en stålspiral utanför de längsgående wirarna som håller allt väldigt fritt från flex. Nackdelen är att det krävs en kapskiva för att klippa och att den är väldigt styv, så har man intern dragning kan det bli riktigt kämpigt eller omöjligt att köra den hela vägen.
aha. stålspiral är det väl iofs i dåliga billiga höljen också, men det behövs knappast dremel. styvhet kan ju rent av vara ett plus för att höljet inte ska göra tvära tröga böjar.

Undrar om inte mitt ultegra-ok fram läcker olja, för nypet försvinner redan efter ca 30 mil...
:rolleyes:

Härlig tråd, med lagom mängd jobbiga inlägg som skakar om men inte ballar ur helt :)

För touring hade även jag valt mekaniska bromsar. Skiva eller fälg är av underordnad betydelse. Ju längre bort från civilisationen man ska toura, desto mindre viktig blir maximal bromsverkan och ju mer viktig blir möjlighet att kunna reparera utan några som helst specialverktyg eller delar.

Angående bromsvajrar och höljen, var kan man köpa Yokozuna? Jag har sett att bikeinn har ett ett bromsset för ca 500:-

Min frambroms -hydraulisk Ultegra- tappar nyp och börjar skrika efter ca 15 mil. Rengöring av skiva och lite sandpapper på beläggen fixar biffen, men vad tror ni: Mikroskopiskt läckage, eller vägsmuts? Handtagen är fasta och fina, så något större läckage kan det inte vara fråga om...
Någon med motsvarande erfarenhet? Hur mycket skulle jag avsky bra mekaniska skivbromsar?

Min frambroms -hydraulisk Ultegra- tappar nyp och börjar skrika efter ca 15 mil. Rengöring av skiva och lite sandpapper på beläggen fixar biffen, men vad tror ni: Mikroskopiskt läckage, eller vägsmuts? Handtagen är fasta och fina, så något större läckage kan det inte vara fråga om...
Någon med motsvarande erfarenhet? Hur mycket skulle jag avsky bra mekaniska skivbromsar?
Du menar 15 mils totalt rull efter byte/åtgärd av belägg?

Jag har Ultegra-ok som i år börjat skrika utan att någonsin ha gjort det tidigare (tror de är från 2019). Jag har väldigt stor erfarenhet av Shimano-bromsar och vet därför att sådana ibland kan få mikroskopiska läckade som orsakar problem, men det har uteslutande varit på lågspecade bromsar (inte SLX och uppåt).

Det jag tror föranledde mina bekymmer nu var att cykeln har blivit stående alldeles för länge till förmån för andra cyklar. Under den långa stilleståndstiden har det mikroskopiska läckaget till slut orsakat problem, men nu när jag börjat använda cykeln igen verkar det ha upphört förutom vid första inbromsningen typ. Hade cykeln rullat regelbundet hela tiden tror jag inte problemen hade infunnit sig.

Jag kommer inte göra något åt mina bromsar nu då det inte är något direkt problem. Men om problemen blir värre kommer jag byta ok (vilket jag, förutseende som jag är ibland, har i reserv sedan ett annat cykelbygge). En alternativ lösning är att byta belägg ofta, men det är ju inte riktigt rimligt i längden. Däremot blir det ett bra analysverktyg - om bromsarna blir tysta är det oljeläckade som är orsaken.

För att hålla bromsarna i skick rent allmänt är det helt klart en fördel att ibland bromsa hårt och länge så de får upp lite värme, samt att man emellanåt kör i lite skitigt grus så skivorna får lite slitage på sig. Bromsar som inte används mår dåligt.

Du menar 15 mils totalt rull efter byte/åtgärd av belägg?

Jag har Ultegra-ok som i år börjat skrika utan att någonsin ha gjort det tidigare (tror de är från 2019). Jag har väldigt stor erfarenhet av Shimano-bromsar och vet därför att sådana ibland kan få mikroskopiska läckade som orsakar problem, men det har uteslutande varit på lågspecade bromsar (inte SLX och uppåt).

Det jag tror föranledde mina bekymmer nu var att cykeln har blivit stående alldeles för länge till förmån för andra cyklar. Under den långa stilleståndstiden har det mikroskopiska läckaget till slut orsakat problem, men nu när jag börjat använda cykeln igen verkar det ha upphört förutom vid första inbromsningen typ. Hade cykeln rullat regelbundet hela tiden tror jag inte problemen hade infunnit sig.

Jag kommer inte göra något åt mina bromsar nu då det inte är något direkt problem. Men om problemen blir värre kommer jag byta ok (vilket jag, förutseende som jag är ibland, har i reserv sedan ett annat cykelbygge). En alternativ lösning är att byta belägg ofta, men det är ju inte riktigt rimligt i längden. Däremot blir det ett bra analysverktyg - om bromsarna blir tysta är det oljeläckade som är orsaken.

För att hålla bromsarna i skick rent allmänt är det helt klart en fördel att ibland bromsa hårt och länge så de får upp lite värme, samt att man emellanåt kör i lite skitigt grus så skivorna får lite slitage på sig. Bromsar som inte används mår dåligt.
Nysandpapprade belägg och rena skivor=tyst och bra nyp. Efter en veckas daglig cykling, totalt ca 15 mil sedan senaste uppfräschning => dösskrik och pissigt nyp.
Hojen är knappt 4 år och har väl rullat ca 1500 mil, så möjligen dags för nytt ok fram. Frågan är vad jag skall byta till, för i nuläget är det inte bra!

Nysandpapprade belägg och rena skivor=tyst och bra nyp. Efter en veckas daglig cykling, totalt ca 15 mil sedan senaste uppfräschning => dösskrik och pissigt nyp.
Hojen är knappt 4 år och har väl rullat ca 1500 mil, så möjligen dags för nytt ok fram. Frågan är vad jag skall byta till, för i nuläget är det inte bra!
Jag upplever det som att läckaget liksom "fyller på" belägget eller åtminstone letar sig runt från baksidan och ut på framsidan av belägget, så din beskrivning sammanfaller ju väldigt mycket med min upplevelse.

Jag har bara bytt ok rakt av. Hade du haft några enkla ok hade jag rekommenderat att byta till något i en högre serie, men givet att du redan har Ultegra så är ju inte det tillämpligt. Jag har kört både Tiagra och Ultegra utan bekymmer, så vad som helst från Tiagra och uppåt skulle funka. Får man ut 1500 mil är det inte helt uppåt väggarna att ett ok är utslitet, även om man såklart borde kunna förvänta sig mer än fyra års användning. Ditt andra ok kanske håller dubbelt så länge, det har man ju ingen aning om heller därtill.

Relativt ofta kommer det ut ok på k&s. Om man har ram med IS-fäste för oken så blir det ibland ett par flat-mount-ok över när folk bygger cyklar. Det är av just den anledningen som jag har ett par reserv-ok i en låda.

Låter vansinnigt. Kör du terräng på pendelvägen?
Min tvåtusenmila+ pendelcykel har enklast tänkbara Shimano hy-bromsar och dito skivor. Tysta som graven. Har bytt klossarna någon gång eller två men cyklar åas i platta Malmö förstås.

Jag hade problem med frambromsen på pendlaren. Funkade perfekt då jag rengjort den, men efter en dag eller två på jobbet så började den skrika. Inget läckage eftersom det var mekaniska skivor.

Tog ett tag innan jag insåg att jag parkerade så att framhjulet stod under ett träd som hade bladlöss. Fick https://sv.wikipedia.org/wiki/Honungsdagg , dvs sockervatten, på skivan

Jag hade problem med frambromsen på pendlaren. Funkade perfekt då jag rengjort den, men efter en dag eller två på jobbet så började den skrika. Inget läckage eftersom det var mekaniska skivor.

Tog ett tag innan jag insåg att jag parkerade så att framhjulet stod under ett träd som hade bladlöss. Fick https://sv.wikipedia.org/wiki/Honungsdagg , dvs sockervatten, på skivan
Nu parkerar jag iofs i garage både hemma och på jobbet, men jag funderar på externa faktorer, typ oljefilm på vattenpölar el motsvarande. Samtidigt är framhjul generellt mycket mindre utsatt för smuts och stänk, så borde märkas mer bak...
Kanske är det helt enkelt så att frambromsen tar mer stryk av själva bromsningen, och att det trots allt handlar om ett mikroskopiskt läckage.
Borde man prova mekaniskt ok fram..?

Nu parkerar jag iofs i garage både hemma och på jobbet, men jag funderar på externa faktorer, typ oljefilm på vattenpölar el motsvarande. Samtidigt är framhjul generellt mycket mindre utsatt för smuts och stänk, så borde märkas mer bak...
Kanske är det helt enkelt så att frambromsen tar mer stryk av själva bromsningen, och att det trots allt handlar om ett mikroskopiskt läckage.
Jag skulle bara köpa ett nytt ok. Billigaste och enklaste lösningen

Inte mekaniskt. Hydrauliskt är väldigt bra, om man bortser från det lilla problemet du upplever just nu...?

Vill du krångla kan du ju alltid byta ok mellan fram och bak och se vad som händer, men jag hade nog inte tyckt det var värt besväret med luftning och allt. Köp nytt ok och bytt, men spara det gamla utifall att det blir nödläge någon gång.

Vid byte av ok byter du såklart även klossar. Att byta skivan också känns ju onödigt men man vet ju att folk brukar ha en jäkla massa besvär med skrikande bromsar som inte ger sig innan allt är bytt. Men då får man nog lägga den kostnaden och slöseriet på svartmagi-kontot, och det känns ju verkligen inte som man behöver ett sådant konto..

Beställt ett Ultegra främre 8070-ok. Dräller inte av dem därute. Dyra som skam och ofta slutsålda...
?

Beställt ett Ultegra främre 8070-ok. Dräller inte av dem därute. Dyra som skam och ofta slutsålda...
?
Ett Sånt här?
A285D73F-7ABE-4372-8ED6-1889BCCF2AD6.png9FAAA9C0-C060-4915-86D6-83374C5A2696.png50AB3789-3E1F-4AAB-BE00-76CC08356DD7.png

Fördelen med att Shimanos ok krånglar ibland är att det finns nya ganska lättillgängligt. Känns halvbra för miljökämpen inom en förvisso..

Många cykelbud väljer bort hydrauliska bromsar framför mek skivbromsar. Mekbarheten är argument.

För att hantera frysning av bakbromsvajer i höljet har jag bytt till ett öppet system. Det var rätt mycket jobb att fixa det, jag fick hjälp.

1. Bit av BMX-gyro för tre vajerstopp på diagonalröret.
2. Rulle längst ner på sadelröret.
3. Buntbandat vajerstopp på kedjestaget
Delarna rotades fram i Dr Spokes skrotlådorVisa bilaga 579966Visa bilaga 579967Visa bilaga 579968
Stiligt!? Enda bekymret är väl att förlita sig på ett buntband för att kunna bromsa bak, men att få till ett bättre stopp på kedjestaget känns ju inte oöverstigligt.

Det enda som hade kunnat toppa den där installationen är ett par hydrauliska bromsar...?

Stiligt!? Enda bekymret är väl att förlita sig på ett buntband för att kunna bromsa bak, men att få till ett bättre stopp på kedjestaget känns ju inte oöverstigligt.

Det enda som hade kunnat toppa den där installationen är ett par hydrauliska bromsar...?
Byte till hydraulik skulle kosta 5-6 kkr. Detta, med full bromskraft för några korvören. Då får jag dessutom ut den positiva effekten av mek-bromsar.
De två buntbanden på kedjestaget var ett snabbt fulfix för att kunna rulla. De har ett litet mothåll på insidan av kedjestaget (klyka för heldraget hölje). Har suttit så i 2 år. Bytte buntbanden för ett år sedan.

Byte till hydraulik skulle kosta 5-6 kkr. Detta, med full bromskraft för några korvören. Då får jag dessutom ut den positiva effekten av mek-bromsar.
De två buntbanden på kedjestaget var ett snabbt fulfix för att kunna rulla. De har ett litet mothåll på insidan av kedjestaget (klyka för heldraget hölje). Har suttit så i 2 år. Bytte buntbanden för ett år sedan.
Skojade mest gällande hydrauliska. ?

Den där ramen är ju verkligen värd att byta grupp på den dag du har kört slut den nuvarande - älskar min djupt!?

Tillbaka
Topp