Grus - Blöta/Geggiga växlar

__jp

Aktiv medlem
Hej,

Har nyligen börjat med att cykla grusväg. Rådande väderlek i Stockholm gör att även (utöver mtb som jag alltid använder som referensram) grusvägscykling blir en lerfest.

Jag har dock märkt att växlarna på min gruscykel är känsligare för lera, väta och grus (ofta blandning) än vad jag tycker att mina mtbs har varit.

Vad jag upplever är ungefär följande:

Kontrollerar växlarna innan jag åker hemifrån. Inga problem.

Sätter mig på cykeln och trampar några k asfalt bort till grusvägarnas början. Inga problem med växlarna.

Cyklar 10k på en delvis lerig/blöt grusväg. Nu börjar växeln bete sig nervöst. Kedjan går inte rent - men kedjan hoppar inte heller från en kugge till en annan. Det går bra att lägga på kraft utan att det kör ihop sig eller hackar. Känslan är ungefär som när man försiktigt trycker på växelreglaget utan att trycka det hela vägen. Det skrapar och hackar lite.

Kommer ut på en torrare grusväg eller asfaltsväg - efter ett tag beter sig växlarna normalt igen.

Tillbaka till blöt grusväg; samma problem efter bara några tramptag.

Kommer hem, tvättar, smörjer (wet) måttligt och torkar av. Märker inga problem i mek-stället.

Det är inga onormala mängder skit - jag doppar inte cykeln i ett lerhål. Upplever att det mest fastnar stänk. Bifogar en bild på normal skitighetsnivå.

Har stänkskärmar och har även testat en längre ego-lapp. Hjälper inte.

Jag har en ny (3 mån, 15-20 mil) SRAM Force 1x11 drivlina som sitter på en Titus Goldrush.

Någon som har samma upplevelse? Något man kan göra åt det? Eller får man leva med det den här årstiden?

Bilagor

• 285BD241-BDDD-4028-B735-95F4D7CC19D4.jpeg
    285BD241-BDDD-4028-B735-95F4D7CC19D4.jpeg
    936.4 KB · Besök: 228
Pendlar 2 mil grus om dagen året runt och kan bara konstatera att det är så det är. Egolapp gör skillnad, och kedjan går finare i min erfarenhet vaxad. Då drar den inte till sig lika mycket grus och gegga.

Ett alternativ kan ju helt enkelt vara att skippa gruset tills det fryser på.

Fast jag kör utan skärmar och utan problem.
Kanske är justeringen lite för långt åt ena hållet bak så den börjar klättra när växeln kanske inte fjädrar tillbaka exakt pga smuts?

Mer stänkskärm helt enkelt. Har SKS Speedrocker nu men kanske måste ha något mer heltäckande...?

Egolapp gör stor skillnad på livslängd och prestanda på drivlinan. Vill du inte uppfinna själv:

Mer stänkskärm helt enkelt. Har SKS Speedrocker nu men kanske måste ha något mer heltäckande...?

Lätt att klippa till nåt eget som förlängare. Här kanske du hittar lite inspiration:

Sen såg jag faktiskt att det finns officiella förlängare från SKS till speedrocker:

Lätt att klippa till nåt eget som förlängare. Här kanske du hittar lite inspiration:

Sen såg jag faktiskt att det finns officiella förlängare från SKS till speedrocker:

Jo, men jag har gjort en egen ego-lapp av något plastfodral jag hittade i min skrothög. Upplevde att den funkade bra. Den slutade cirka 5 cm från marken. Mindre skit på downtuben men växlarna var skitiga och krånglade ändå.

Tack för tipset om förlängaren, den ska jag köpa och testa!

Någon som har samma upplevelse? Något man kan göra åt det? Eller får man leva med det den här årstiden?
Jag har samma erfarenhet (fast på mycket sämre utrustning).

Detta är något man får leva med. Visst går det att förbättra med inställningar, skärmar, underhåll och smörj, men blir det bara tillräckligt geggigt så protesterar cykeln ändå, man kan flytta gränsen lite bara.

Men hjälper det verkligen växlarna att förlänga bak? (Läste närmare på länken)
Framdelen av bakskärmen verkar göra nytta. Låter lite ologiskt, men en del grusblandat vatten låter bli att marinera kedjan.

Dock är förlängaren på framskämen det som uppkever som viktigast.

Kan meddela att ny stor egolapp och vaxolja gjorde susen! Inga problem alls under 45 km lergrus!

Tack för hjälpen allihop!

Bilagor

• E9DAC285-A819-43C4-9088-C3457D666B85.jpeg
    E9DAC285-A819-43C4-9088-C3457D666B85.jpeg
    1.7 MB · Besök: 184
  • 31F289F9-7168-449E-801C-61B2EC532509.jpeg
    31F289F9-7168-449E-801C-61B2EC532509.jpeg
    1.5 MB · Besök: 175
Jag har en ny (3 mån, 15-20 mil) SRAM Force 1x11 drivlina.
Force 1 är en av de vanligaste grupperna på CX-tävlingarna här i landet, så nog funkar den med betydligt mer lera än vad du fått på den. Själv kör jag Ultegra och den funkar bra tills den är fullkloggad med gräs och lera.
1608639239536.png

Tillbaka
Topp