Grusvägar i norrort

Selast

Ny medlem
Grusvägar i norrort
Har blivit med gravelbike och behöver således tips på bra grusvägar norr om stan. Jag bor i Täby och börjar gärna där i krokarna men kan tänka mig att åka en bit norrut för att hitta guldkorn. Gärna GPS spår om ni har. Tack på förhand!

Grusvägar i norrort
Selast sa:
Har blivit med gravelbike och behöver således tips på bra grusvägar norr om stan. Jag bor i Täby och börjar gärna där i krokarna men kan tänka mig att åka en bit norrut för att hitta guldkorn. Gärna GPS spår om ni har. Tack på förhand!

Jag erkänner villigt att jag inte vet vad som klassas som bra "gravel"

Roslagsleden från Danderyd bort till 264:an har mycket grusväg? Finns förstås några rot och stenstigar, men de är inte så långa.

Från 268:an finns en ganska fin grusväg förbi Seneby och runt fågelskyddsområdet, tillbaks till Vallentuna.
Har sett flera grusvägar ovan Karby mot Kårsta. Kör själv bara racer i dessa områden så jag undviker grusvägar.

Grusvägar i norrort
ejma sa:
Selast sa:

Jag erkänner villigt att jag inte vet vad som klassas som bra "gravel"

Bra och bra...

Frågan är vad det man har för "grusvapen", därefter vet man vad som är dugligt i den benämningen vad som är roligt att köra på. Släta långsträckta grusvägar är ju inte så roligt om man har en hoj som tål en del stök och har en sådär +40c däck. Sätter man sig däremot på en racer så är väl just släta långsträckta grusvägar "bra gravel".

Grusvägar i norrort
Jag har en Cannondale Slate ifall den är bekant. Skörd med Schwalbes G-One 38mm graveldäck. Så lite lätt oteknisk stig funkar för mig.

Grusvägar i norrort
Greven har ganska mycket grusvägar på sina marker. Strava segment explorer visar många av grusvägarna. Du kan börja vid Hägernässtrand och sedan fortsätta en bit bort mot Rydboholm, tex fågelnäsvägen. Bogesund har en del grusvägar liksom mellan 274:an och 276.

Grusvägar i norrort
Det roligaste med en sån cykel är att bara cykla, ser du en grusväg sväng in och kolla var den leder, i värsta får du vända. Upptäck helt enkelt!

Grusvägar i norrort
>Av: Stumpy idag 09:54
>>MarcusS skrev:
>>Det här var en riktigt fin runda. Jagade hundar och klagande bönder är en extra bonus om man har tur.
>>
>>https://www.strava.com

>"200km Grusbrevet": Distance: 93.45km :)

:-) GPS la av efter Almunge, men det var ungefär samma väg tillbaka.

Senast ändrad:
Grusvägar i norrort
Ja jag och en kompis stack ut igår eftermiddag. Blev dock inte rundan från Strava då min Garmin vägrade börja navigera. Så vi frilansade en skön runda på allt ifrån asfalt, riktigt fina grusvägar till rätt stökig stig. Avslutade med en fin fika på Stenugnsbageriet i Vallentuna C. Bra till mycket bra dag i sadeln. Relive länk: https://www.relive.cc/view/1612284952 Lite som någon skrev tidigare, att ge sig ut och upptäcka var grymt kul och annorlunda!

Grusvägar i norrort
Hireliath sa:
Denna 6 mila runda utgår från vallentuna kyrka & går mestadels på grus/skogsvägar upp mot Kårsta & Markim med lite asfalt där i mellan.

Check out this route on Strava: https://www.strava.com/routes/13535361 — Mestadels grus från Vallentuna

GPS filer finns att ladda ned via strava.

/Elias

Det där var ett riktigt fint spår. Kul med nya vägar som jag inte hittat till utan detta. Två korta sektioner med MTB-känsla som fixar anslutningar mellan olika grusvägar. Alltifrån hårt packad inkörd väg och tvättbrädor till små mjuka skogsvägar. Kommer definitv köras igen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp