Grym kassett från Hope!!

Grym kassett från Hope!!
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Fullösningarna för 10-delat med 11-42 som funkar
> bra (dvs One Up) kostar rätt mycket när man väl
> har köpt adapter, ny cage, extrakugg samtidigt
> som det inte funkar lika bra som orginalprylarna.
> Men man får ju mycket fippla för pengarna...

Exakt.

Jag köpte för 1.5 år sen en 42t från Wolf tooth och en 16t och en 11-36 xt och längre b-skruv och....herre*****r vad det växlade uselt. Föredrog helt klart dubbelklinga fram i stället. Men nu har jag sram x01 och det funkar kanon. Ska man köpa nya grejer är det ju i dagsläget smartare att köpa tex xt. Xt 11-42 kassett, förare och reglage kostar obetydligt mer än en 11-36 xt kassett med getlänk, storklinga och 16t. Vad är skillnaden? Högst 50 euro?

Grym kassett från Hope!!
Cannondale jekyl 1000 skrev:
> rekrevs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Orwar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fin grej. Men inte för 2500 spänn.
> >
> > +1
>
> Varför det? En sramkassett kostar ju lika
> mycket.

Må hända (finns dock billigare Sramkassetter), Sram-kassetten lär hålla längre då den bara har 42T i mjukostmetall till skillnad mot Hopes tre.

Grym kassett från Hope!!
jofahjalm skrev:
> Jag tror nog att påpeka uppenbara mekaniska saker
> för folk som inte förstår är mitt kall i
> livet. Äntligen har jag funnit min nisch.

För att förtydliga bara, du har alltså inte testat själv?

Grym kassett från Hope!!
Nej, jag behöver inte testa allt själv för att skaffa mig förståelse. För dig måste det framstå som någon slags superkraft, men det är helt vanligt tänkande. Om du tittar i 3.45 här
kanske grejen klarnar?

Grym kassett från Hope!!
jofahjalm skrev:
> Nej, jag behöver inte testa allt själv för att
> skaffa mig förståelse. För dig måste det
> framstå som någon slags superkraft, men det är
> helt vanligt tänkande. Om du tittar i 3.45 här
>
kanske
> grejen klarnar?

Närrå, jag brukar bara testa saker innan jag kräker ur mig en massa skitsnack :)
Det funkar det med. Det blir bara enklare för alla andra att värdera ditt snack om de vet vad som ligger bakom. Även i detta fallet fanns det ju inget alls bakom (flötet?)

Grym kassett från Hope!!
Exakt. Egen erfarenhet är det enda som räknas. Jag ska undvika att uttala mig om crackrökning, bota sjukdom genom offer till gudarna och liknande.

Det känns också sannolikt att den mekaniska lösning på problemet i fråga är mindre pålitlig jämfört med din särskiljningsförmåga.

Senast ändrad:
Grym kassett från Hope!!
Tydlige så funkar det bra att använda den nya 11-delade xtväxeln med 10-delat reglage. Det borde vara överlägset bästa lösningen om man vill har 11-42 utan att köpa hela xt-linan.

Grym kassett från Hope!!
Fan vad jag är glad att 11-36 räcker för mig...

Verkar sjukt muppigt att få ett större spann utan att bli ruinerad eller bäng...

Grym kassett från Hope!!
Bengt-re skrev:
> Fan vad jag är glad att 11-36 räcker för
> mig...
>
>
> Verkar sjukt muppigt att få ett större spann
> utan att bli ruinerad eller bäng...

+1!

Det blir det för mig nästa gång jag behöver handla kassett. Nu har jag 11-32 och 32 fram, och det fungerar utmärkt.

Grym kassett från Hope!!
xyz-saft skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Fan vad jag är glad att 11-36 räcker för
> > mig...
> >
> >
> > Verkar sjukt muppigt att få ett större spann
> > utan att bli ruinerad eller bäng...
>
> +1!
>
> Det blir det för mig nästa gång jag behöver
> handla kassett. Nu har jag 11-32 och 32 fram, och
> det fungerar utmärkt.

30t fram och 11-36 tillräckligt lågt för att få så mycket kraft greppet medger.

Visst förlorar man toppfart, men jag har fungerande frihjul ?!! Skönt att ha en bortförklaring till att inte trampa upp mtb i 65 km/h också... Förutom att det är snorjobbigt...

Grym kassett från Hope!!
jofahjalm skrev:
> Exakt. Egen erfarenhet är det enda som räknas.
> Jag ska undvika att uttala mig om crackrökning,
> bota sjukdom genom offer till gudarna och
> liknande.

Även om det brukar bli lite väl mycket snack, som gränsar till ren spekulation, från herr Jofas sida så vill jag faktiskt backa upp honom här och tipsa om en jättebra länk för den som vill samla erfarenheter, om än andras: http://google.com

Allt måste man inte testa själv för att skapa sig en god uppfattning om det funkar eller inte.

Det finns två sorters människor. De som kan extrapolera från ofullständiga data och så finns

Grym kassett från Hope!!
jofahjalm skrev:
> Tydlige så funkar det bra att använda den nya
> 11-delade xtväxeln med 10-delat reglage. Det
> borde vara överlägset bästa lösningen om man
> vill har 11-42 utan att köpa hela xt-linan.
>

Tjena!

Han säger ju i filmen att det inte är perfekt, då måste det ju vara helt oanvändbart..
Det skiljer i ratio mellan bakväxlarna. 1,1 på 11-delade och 1,2 på 10-delade.. Nära nog för att kunna användas, men fortfarande en ghettolösning..

Senast ändrad:
Grym kassett från Hope!!
En liten fundering har idag 34T i fram och 11/36 shimano xt i bak.Det jag vill är att ev få en till två lättare växlar OM det går eller rättare sagt får plats?Jag tittade på praxis kassett och den ser ut så här:de-Range' MTB 11-40 gearing; 11-13-15-17-19-21-24-28-34-40 det blir ju ett jäkla hopp från 34 till 40.Men går det alltså att då från min kassett idag sätta dit en ex 38t och en 40t?Sen är ju nästa fundering hur kan ett drev va så sjukt dyrt typ 700-900 Spänn styck galet ju!!

Grym kassett från Hope!!
Vänta tills grejerna är slitna och köpa 11-delat xt känns ju som bästa alternativet. Annars One Up 42t + 16t kitet och en ny xt-växel för mindre pengar och lite tveksammare prestanda.

Hoppen upplevs inte som skillnaden i antal i tänder, utan i ratiot mellan lättar och tyngre växel.

I det blindas rike! Jag känner mig som en gyllene gud...

Grym kassett från Hope!!
Kanglou skrev:
> En liten fundering har idag 34T i fram och 11/36
> shimano xt i bak.Det jag vill är att ev få en
> till två lättare växlar OM det går eller
> rättare sagt får plats?Jag tittade på praxis
> kassett och den ser ut så här:de-Range' MTB
> 11-40 gearing; 11-13-15-17-19-21-24-28-34-40 det
> blir ju ett jäkla hopp från 34 till 40.Men går
> det alltså att då från min kassett idag sätta
> dit en ex 38t och en 40t?Sen är ju nästa
> fundering hur kan ett drev va så sjukt dyrt typ
> 700-900 Spänn styck galet ju!!

30t fram? Billigt och enkelt!

30/36=0,83
34/40=0,85

Grym kassett från Hope!!
Nja har precis köpt 34t och känner att jag även att jag vill ha lite fart också på dom tyngre växlarna.Men som det är nu så blir det en brant backe så är det lite för tungt på 36t så ev 38t eller en 40t skulle nog hjälpa mig.Någon butik här i Sverige som har bra priser på bakdrev eller är det USA/England som gäller?

Grym kassett från Hope!!
Du inser att hoppet mellan 36 och 38 bak med 34 fram skulle vara mindre än hoppet mellan någon annan växel du nu har?

Senast ändrad:
Grym kassett från Hope!!
Har ingen vidare koll på detta än hur man räknar och tänker med utväxling m,m så skulle 40 eller 42 kanske vara ett bättre val då eller?

Grym kassett från Hope!!
Någon som har erfarenhet av dessa kransar bra kvalitet eller skit kostar på eBay runt 300kr.

Bilagor

• image.png
    image.png
    107.6 KB · Besök: 23
Grym kassett från Hope!!
Jag har testat paketet från e*thirteen som är samma gejer (spacer, adapter och jättelång betaskruv). Det fungera dåligt. Dels får man problemet beskrivit ovan att övre jockeyhjulet kommer från ifrån det mindre dreven om det ska gå fritt vid 42:an. Sedan växlar det också sämre i hoppet mellan 13t och 17t förutsatt att man plockar bort 15. Det kanske är värt att testa att köra med nya xtväxeln på 10delat som i det där klippet?

Grym kassett från Hope!!
Tror nog att det ändå blir praxis kassetten 11/40som jag visade innan i denna tråd.Bara att smacka dit inga andra uppgraderingar behövs möjligen skruva in B skruven så kedjan klättrar upp på 40t drevet.Blir nästan samma pengar att köpa ett drev med upgrades än att köpa praxis kassetten!

Grym kassett från Hope!!
Jag tycker praxiskassetten verkar vara en dåligt köp. Jag skulle inte lita på att det kommer växla bra med en vanlig shimanoväxel eftersom det fortfarande är utanför vad den är specificerat att klara. Att gå från 36t minsta till 40t minsta är dessutom inte som att få ytterligare en hel lättare växel.

Grym kassett från Hope!!
Hänger inte riktigt med varför inte den ska växla bra?Den ska ju vara gjord att ersätta 11/36 kassetten.Men det måste väl ändå bli lättare att trampa från 36t till 40t?.Vad ska man annars sattsa på?Vill inte lägga 5000kr på ett helt nytt system då får jag träna benen mera och köra på det jag har.Men vad finns det annars för alternativ?

Grym kassett från Hope!!
Din nuvarande bakväxel är bara gjort för att gå fritt från ett 36t drev som max. Jag vet inte hur mycket bättre 40t funkar jämfört med 42, men jag skulle inte gissa att det fungerar perfekt. 5000kr brukar du inte lägga även om du köper en helt ny xt-drivlina. 42 adapter och ny växel borde ju vara ungefär lika mycket pengar som den där kassetten.

Grym kassett från Hope!!
eketjall skrev:
> AddeN skrev:
> -----
> > Jag vill ha ett Nexusnav med en 9 delad kassett
> > på. :) Det blir ju jäääätttestort spann
> då.
>
> Varför bara 9-delat. Nexus 11 med 11-delat och
> trippel vore väl något? Naturligtvis en 11-44
> kassett och typ 20-34-55 fram elle något så man
> får rejält med omfång.

Och massor med växlar! 3x9x11=297! That's the Shit.
Nöjer mig själv med 2x10, 36-22T fram och en oHappy 12-36 kassett ;-)

Grym kassett från Hope!!
Körde hela förra året med ExCog 42T + en 16T på en XT kassett för att jämna ut stegen och få lite extra spann då framväxel suger purjo i skogen.

Med standard XT (M781) bakväxel med lång stoppskruv funkade växlarna helt ok men långt ifrån lika bra som ett system byggt för 42t.

Hamnade på dryga tusenlappen och kändes som en bra investering då och jag var ganska lyrisk över dess funktion och breda spann.

Men nu sitter det GX 1x11 på cykeln och det är ljusår i skillnad mellan dessa system.
Billiga GX är så jäkla distinkt och exakt att jag blir smått förbannad på mig själv att jag kört ett helt år med ett system som om man skall vara ärlig inte riktigt funkar.

2800:- för bakväxel, kassett, kedja, växelreglage och en XD body är helt enkelt en riktigt billig uppgradering om man jämför pris vs prestanda.

Senast ändrad:
Grym kassett från Hope!!
jofahjalm skrev:
> Nya shimano XT hamnar lägre i pris än det även
> med reglage, växel, kassett och kedja.

XT 8000 och GX är ganska identiska i pris idag och förmodligen även ganska lika i prestanda.

Just M8000 skall ju vara ett ganska stort kliv upp mot gamla XT men jag har inte testat.

För mig som använder cykeln både i Hellas skogar och på Cykelvasan så är 10t drevet det som var det avgörande, och då min body ändå var sopslut så var det ingen skillnad i pris mellan en 10 delad eller en XD variant.

Senast ändrad:
Grym kassett från Hope!!
Roger_Edvinsson skrev:
> ...2800:- för bakväxel, kassett, kedja, växelreglage och en XD body är helt enkelt en
> riktigt billig uppgradering om man jämför pris vs prestanda.

:-)

Grym kassett från Hope!!
XT M8000 kostar typ 2300 kr för kassett, reglage, kedja och bakväxel, det är ingen idé att dividera om man ska köra 42-t expanderdrev om man inte redan har börjat med det.

Grym kassett från Hope!!
Nej, jag tycker också den där parxisgrejen känns väldigt 2014. Vill man inte köpa hela gruppen kan man ju börja med bara expander och bakväxel.

Grym kassett från Hope!!
Skulle det gå att köra en GX bakväxel för 11-delat ihop med 1x10 med 42T-expander och 10-delat reglage?
Kör X9 bakväxel nu men ett byte till GX kanske kunna lösa de ibland sunkiga växlingarna...

Grym kassett från Hope!!
Jo nu är det ju ett märke som så klart vill sälja grejer men dom promotar ju den här kassetten som att det ska räcka att "bara" byta den och den ska lira bra med shimano XT.Sen om det är 2014 eller inte känns som att det kvittar tänker mest på prislappen och att man slipper typ byta allt på hojen.Men visst jag har ju valt att konventera själv utan att kanske ha haft 100 koll.

Tänkte iaf länka denna med praxis kassetten och det ser ut som min bakväxeln shimano XT shadow+ år 2015.

Grym kassett från Hope!!
Swoop skrev:
> XT M8000 kostar typ 2300 kr för kassett, reglage,
> kedja och bakväxel, det är ingen idé att
> dividera om man ska köra 42-t expanderdrev om man
> inte redan har börjat med det.

Var hittar du det någonstans?

Grym kassett från Hope!!
Kanglou skrev:
>---------------------------------------------------
> Swoop skrev:
> -----
> > XT M8000 kostar typ 2300 kr för kassett,
> reglage,
> > kedja och bakväxel, det är ingen idé att
> > dividera om man ska köra 42-t expanderdrev om
> man
> > inte redan har börjat med det.
>
> Var hittar du det någonstans?

Till exempel här:
https://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=xt+m8000

Grym kassett från Hope!!
Kanglou skrev:
> Swoop skrev:
> -----
> > XT M8000 kostar typ 2300 kr för kassett,
> reglage,
> > kedja och bakväxel, det är ingen idé att
> > dividera om man ska köra 42-t expanderdrev om
> man
> > inte redan har börjat med det.
>
> Var hittar du det någonstans?

Vilken Tysk eller Nederländsk internetbutik som helst.

Grym kassett från Hope!!
R-P skrev:
> Skulle det gå att köra en GX bakväxel för
> 11-delat ihop med 1x10 med 42T-expander och
> 10-delat reglage?
> Kör X9 bakväxel nu men ett byte till GX kanske
> kunna lösa de ibland sunkiga växlingarna...

Bakväxeln är ju steglös så det borde inte ställa till några problem alls.

Men frågan är hur den funkar med en 10delad kedja som är lite bredare...
Det får någon annan svara på

Grym kassett från Hope!!
Roger_Edvinsson skrev:
> R-P skrev:
> -----
> > Skulle det gå att köra en GX bakväxel för
> > 11-delat ihop med 1x10 med 42T-expander och
> > 10-delat reglage?
> > Kör X9 bakväxel nu men ett byte till GX
> kanske
> > kunna lösa de ibland sunkiga växlingarna...
>
>
> Bakväxeln är ju steglös så det borde inte
> ställa till några problem alls.
>
> Men frågan är hur den funkar med en 10delad
> kedja som är lite bredare...
> Det får någon annan svara på

Ja det borde funka om GX tar lika mkt vajer som X9 per växel. Om kedjan är för bred för cagen skulle man kunna köra X1 kedja...

Grym kassett från Hope!!
hm skrev:
> XX tar inte lika mycket vajer som XX1 iaf...

Isåfall lär ju samma gälla för X9 vs GX. Fasen.

Grym kassett från Hope!!
Ok kanske ska tänka om lite här.OM jag nu skulle köpa shimanos 1/11 kit som ni föreslår passar det på vilka fälgar som helst?Jag har en Canyon Nerve 8.0 års 2015 det sitter Dt swiss M 1700 spline two.Man kanske ska börja i den änden.

Tillbaka
Topp