Grym kassett från Hope!!

Grym kassett från Hope!!
E-thirteen

2c363669-1929-448c-9b41-db3344004cb3

Grym kassett från Hope!!
Är den lika mjuk som deras ex cog så skulle jag hålla mig borta. Min ser rätt risig ut efter typ 10 turer och är ordentligt skev. Används aldrig till annat än släta sega motförslut typ grusväg

Grym kassett från Hope!!
Nu kommer ett litet tips från coachen här för er som kör 10-delat och vill öka spannet på kassetten.

1. Köp en Shimano XT CS-M771 11-36 för 41 jurås. https://www.bike-components.de/de/Shimano/XT-Kassette-CS-M771-10-10-fach-p24985/
2. Köp en Garbaruk Xtender ST 29-35-42 för 102 jurås. https://r2-bike.com/GARBARUK-Cassette-Extension-Set-Xtender-ST-29-42-Shimano-Sram-10-speed-Cassette

Tadaa! Du har nu en 11-42 10-delad kassett med 11-13-15-17-19-21-24-29-35-42 och helt i stål (ca 335 gram). Förändringen i utväxling blir då 18%-15%-13%-12%-11%-14%-21%-21%-20%. En klart bättre deal än en Praxis 11-40 med mjukostdrev på 34-40T för 123 jurås och ungefär samma vikt.

Senast ändrad:
Grym kassett från Hope!!
Perfekt den tror jag att jag skall testa passar ju på slx casetten jag har 11-42 för tusen lappen frågan är bara om slx medium deraliern kommer att funka med 11x42.
Någon som har kört slx medium med 42 kugg.

Grym kassett från Hope!!
Magnus.Bovall skrev:
-------------------------------------------------------
> Perfekt den tror jag att jag skall testa passar ju
> på slx casetten jag har 11-42 för tusen lappen
> frågan är bara om slx medium deraliern kommer
> att funka med 11x42.
> Någon som har kört slx medium med 42 kugg.

Det funkar inte bra. Jag tycker verkligen det är hög tid att folk slutar bygga om 10-delat när det finns XT-grejer som är mycket bättre och som kostar lika mycket.

Grym kassett från Hope!!
jofahjalm skrev:
> Magnus.Bovall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Perfekt den tror jag att jag skall testa passar
> ju
> > på slx casetten jag har 11-42 för tusen
> lappen
> > frågan är bara om slx medium deraliern kommer
> > att funka med 11x42.
> > Någon som har kört slx medium med 42 kugg.
>
> Det funkar inte bra. Jag tycker verkligen det är
> hög tid att folk slutar bygga om 10-delat när
> det finns XT-grejer som är mycket bättre och som
> kostar lika mycket.

Det här gör lika ont i själen varje gång, men: +1

Grym kassett från Hope!!
Det finns ett gratis fulmek som gör att "gamla" Shimano växlar funkar bättre med 42t. Principen är den samma som med radcage att få övre trissan att röra sig excentriskt. Det man gör är att borra/gänga ett nytt hål lite offset i yttre cagen och sätter övre trissan där istället. Körde så i nästan ett år utan något haveri eller problem med växlingar. Upplevde ingen direkt skillnad i växlingsprestanda mot original 11-36.

Grym kassett från Hope!!
Det här med växlar verkar superkrångligt. Jag tycker att alla måntenbajkare ska flytta till platta Uppsala istället. Här klarar man sig fint med valfri klinga fram och 11-34 bak :)

/Johan

Grym kassett från Hope!!
Rattnalle skrev:
> Det här gör lika ont i själen varje gång, men:
> +1

Visst gör det ;)

ASShimanoXT1x11-kit.JPG

Grym kassett från Hope!!
JojjeM skrev:
> Det här med växlar verkar superkrångligt. Jag
> tycker att alla måntenbajkare ska flytta till
> platta Uppsala istället. Här klarar man sig fint
> med valfri klinga fram och 11-34 bak :)

Ni borde betala skatt för att ni slipper köpa växlar!

Grym kassett från Hope!!
jofahjalm skrev:
> Varför inte köpa en Shimanokassett och en ny
> bakväxel för typ lika mycket pengar?

Det kan man såklart göra också och är väl det rationella valet. Men vill man hålla vikten nere och inte byta reglage och bakväxel (säg att man redan kör finprylar - typ XTR) så finns det anledning att fundera på setupen jag föreslog. XT M8000-kassetten är 100 gram tyngre trots att 42-kuggen är i aluminium, medan hopkoket ovan ger samma spann, 100 gram lättare och inga alukuggar.

Jag kör iofs själv med 11-36 och tycker det räcker alldeles utmärkt...

Grym kassett från Hope!!
Crossmax skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför inte köpa en Shimanokassett och en ny
> > bakväxel för typ lika mycket pengar?
>
> Det kan man såklart göra också och är väl det
> rationella valet. Men vill man hålla vikten nere
> och inte byta reglage och bakväxel (säg att man
> redan kör finprylar - typ XTR) så finns det
> anledning att fundera på setupen jag föreslog.
> XT M8000-kassetten är 100 gram tyngre trots att
> 42-kuggen är i aluminium, medan hopkoket ovan ger
> samma spann, 100 gram lättare och inga alukuggar.

Och växlar nästan garanterat sämre. Det viktigaste typ.

Jag fattar att man inte uppgraderar i onödan utan vill slita på det man har. Jag gör det själv. Men istället för att lägga massa pengar på nya fulgrejer är det bättre att lägga pengarna i en burk i väntan på att nuvarande slitdelar tar slut och byta upp sig då.

Grym kassett från Hope!!
Nu när shimano har släppt XT m8000 för en faktiskt riktigt bra peng så försvinner ju "fulgrejerna" i skymundan iaf för mig.Som många har skrivit i tråden så får man ju ett "kit" för ungefär 2000/2200kr och det är bra skit som växlar delux gemfört med filgrejer som inte riktigt blir samma grej.Nu dömmer inte jag ut fulgrejorna men känns som shimano gör bra grejer och lägga till typ 700kr för en ny kassette bakväxeln och växelväljaren gämfört bara en kassette ja gör mig är det solklart vad jag väljer M8000 alla dar i veckan.Finns nog väldigt mycket mtb folk i detta land som älskar upgrades jag är en av dom har väldigt svårt att låta bli att köpa lite där och trixa lite där kul ju!!!!Cykla tills allt är slitet nä hinner komma för mycket roligt på innan man måste byta!

Tillbaka
Topp