Gucka I slang!? -punkaskydd

Foss

Aktiv medlem
Jag funderar på att punkasäkra brukscykeln då det är stort besvär att laga punka (eller snarare få av hjulet). Har för mig jag läst om gucka (tubelessvätska) i butylslang. Vikten spelar ingen roll då den har elassistans. Någon som vet något om det?

Jag funderar på att punkasäkra brukscykeln då det är stort besvär att laga punka (eller snarare få av hjulet). Har för mig jag läst om gucka (tubelessvätska) i butylslang. Vikten spelar ingen roll då den har elassistans. Någon som vet något om det?
Fungerar lite. Inte helt kasst, men en större skada och det blir grisigt. Biltema har färdigguckade annars. Jag har kört det på sällananvänd utomhuscykel med gott resultat.

Absolut, men för vissa är det viktigt med att undvika punka till varje pris. Och tunga tröga tjocka slangar med gucca i tål onekligen mer än min lätta racerslangar.
I det här fallet är jag på ”till varje pris”-linjen. Därför jag funderar. Ett alternativ är kanske å ha med en vittoria pit stop men frågan är om det funkar med en klassisk cykelventil?

Jag fick några punkor på en trehjulig lådcykel, som av förklarliga skäl är lite bökig att byta slang på. Pytsade i gucka i slangarna för ett knappt år sedan, och har åtminstone varit förskonad från punka sedan dess.

Absolut, men för vissa är det viktigt med att undvika punka till varje pris. Och tunga tröga tjocka slangar med gucca i tål onekligen mer än min lätta racerslangar.
Jo det är ju precis det jag menar. Men slangen är fel ände att börja i. Första steget är att hindra saker från att göra hål i slangen, inte hindra slangen från att tappa luft när det väl gått hål. Steg två är en mer tålig slang.

Jag har fått 5 st punkor på en gång i en och samma biltema-guck-slang på en enkel skogsrunda när jag hade lövtunna fast fred däck för ett antal år sedan. När jag sedan bytte till nobby nic, minskade punkarisken drastiskt. Eller när jag körde dh för första gången och hade ett par riktigt tunna hans dampf performance så fick jag punka varenda åk och fick slut på reservslang och laglappar. När jag senare bytte till riktiga dh däck fick jag aldrig mer punka på den hojen. Eller när jag cyklade sthlm till västerås på biltemas billigaste slicks, då fick jag punka flera ggr, av helt osannolika saker som små pinnar. En annan långrunda hade jag på biltemas punkasäkra slicks med köttig "remsa" bakom slitbanan - föga förvånande inte en enda punka.

Det är därför jag menar att däcken är a och o om man vill minimera punkarisken. Kanske TS redan har hyfsat punkasäkra däck, vad vet jag, då är ju slangen näst på tur. Om inte, börja med däcken.

Senast ändrad:
så klart skall man med ts önskemål inte köra med punkakänsliga däck. men punkasäkra varianter som marathon plus är väldigt träiga bestar. då år redan vanliga marathon mycket trevligare, men fortfarande mer tröga än vad jag egentligen trivs med.

pendlar ändå med det som bakdäck i det vassa gruset vår och höst. har förbättrat rullet en del genom att slipa bor en del skuldergummi. funkar faktiskt.

nu verkar ju ts inte ha så mycket besvär med att laga punka, snarar få av hjulet. ett välkänt problem med vissa cyklars växelnav. den enkla lösningen som jag praktiserar är att då inte ta av hjulet när punka skall lagas. ta fram slangen en bit där punkan sitter, laga den och sätt tillbaka däcket, allt med hjulet kvar i ramen. glöm inte ta bort taggen i däcket.

gör gärna detta längs vägen, tar 5-10 minuter inalles.

Tror däcken heter ”Big ben” och ska väl vara punkasäkra. Navet är enviolo, inget jag är bekant med sedan förr och som jag ogärna bekantar mig med vid vägkanten.

Bilagor

• 8897A55A-3BC4-4B9F-B18A-91AB0DAB2501.jpeg
    8897A55A-3BC4-4B9F-B18A-91AB0DAB2501.jpeg
    573.5 KB · Besök: 66
  • FFB1A5D6-3475-465C-B3C8-3EFB553CEC4F.jpeg
    FFB1A5D6-3475-465C-B3C8-3EFB553CEC4F.jpeg
    819.7 KB · Besök: 63
Oj, det där såg lite jobbigt ut. Men dedär däcken borde väl vara rätt ok punkaskydd på kan man tänka sig. I med ett par guckslangar så är väl saken biff. Eller konvertera till tubeless och kör med korv, så kan du rulla hem även utan luft.

På tal om det, kanske procore kunde vara något? Eller en sån tannus armour insert för slang?
Tannus-Armour-Puncture-Protection-Foam-Insert-MTB-Mountain-Biking-1068x1068.jpg

Tjena!

Enviolo är rövjobbiga att montera av/på.
Förstår inte vad folk har emot att köra gucka i vanlig slang, funkar lika bra där som i slanglöst.

Tjena!

Det är inte "svårt" om man vet hur man gör, men det är krångligt. Speciellt att få tillbaka växeln i rätt läge. Vi slåss på blodigt allvar för att slippa jobba med dom.
Vad blir konsekvenserna om man inte får den i rätt läge? Funkar det att växla ändå men går trögt eller funkar det inte alls eller vad riskar man?

Tjena!

Man får inte ut hela spännvidden och riskerat att ha sönder saker.
Vem är king i landet på att serva dom här naven? Tänker att mitt kanske kan komma att behöva en översyn vad det lider. Sen undrar jag även om det går att ändra utväxling, tycker min kadens blir allt för hög vid låg hastighet. Det kanske är byggt så avsiktligt för att skona drivlinan?

Vem är king i landet på att serva dom här naven? Tänker att mitt kanske kan komma att behöva en översyn vad det lider. Sen undrar jag även om det går att ändra utväxling, tycker min kadens blir allt för hög vid låg hastighet. Det kanske är byggt så avsiktligt för att skona drivlinan?

Tjena!

Ingen aning, jag har aldrig öppnat ett, bara bytt frihjul.
Utväxling går ju att byta men då måste du byta både drev och rem.

Tillbaka
Topp