H som i Haveri

Jenny W

Aktiv medlem
H som i Haveri
Så var H12-helgen avverkad då. Hade det inte varit för allt strul och haverier hade det ju varit en kul helg även för mig. Nu låter jag kanske lite pessimistiskt. Faktum är att det är jag själv som ordnat det mesta av strulet för jag cyklade omkring med huvudet under armen hela helgen.
För de som inte vet så är H12 en MTB tävling som körs på en varvbana. I år 13 km rotmatta blanadat med lite grus och torvunderlag. Man kan köra solo eller bilda 4-mannalag och deltagarna ska köra så många varv man hinner på 12 timmar. Jag trodde först att "H" stod för timmar (hours) men tydligen står det för Haveri.

Vi i Hässleholm CK hade satt ihop ett lag med fyra damer.

Här laddar vi med pizza och taktiksnack kvällen innan.
10171776_10203731038664436_4539006948455542956_n.jpg

Cykeln få så klart sova med mig
10176274_10200954373580778_6773639150241134673_n.jpg

Alla vi var mer eller mindre nybörjare och jag hade på grund av min långa och enorma erfarenhet inom sporten blivit utsedd till lagets stjärna. Bara den pressen! Ni förstår? Jag hade oxå, pga av att jag är begåvad med vassa armbågar, blivit utsedd till att ta första varvet med uppgift att säkra en god placering.

10154111_10200960124404545_7569117261419249499_n.jpg

Off we go! Jag hade varit tämligen otaggad om jag ska vara ärlig men när starten gick så rann endorfiner och adrenalinet till och tände tävlingsinstinkten. Jag stod nästan sist i starten men arbetade mig fram med god fart och benen kändes bra. Banan var torr och snabb och inte så väldigt teknisk. Jag hade dessutom en bantad cykel som jag var lite nykär i och Jag kunde glädja mina lagkamrater med en god placering av de 12 startande damlagen. De nämnde tom pallplacering, vilket jag betvivlade stark. Mina följande tre lagkamrater gjorde ett bra jobb och när det var min tur igen så hade vi en 8de placering och nu var det upp till mig att köra in lite tid. Kanske hade jag möjlighet att jaga ikapp till en 5te placering och de andra i laget skulle upprätthålla.

Iväg som ett skott. Andra varvet skilde sig lite från mitt första eftersom det hade varit en startloop och denna gången var det ett hopp på banan. Det var mycket folk framför och efter och det var en ganska lång svagt lutande nedförsbacke som man kunde få god fart i. När jag såg skylten med hoppet tänkte jag "Hoppa?" Nej, jag vill inte hoppa" men det var försent att ta den alternativa vägen utan stöka till det för mig och andra runt omkring så det var bara att sikta och trampa. Och jag hoppade. Det var rätt kul faktiskt och jag gjorde en perfekt landning. 10 meter senare började det rassla om mina växlar och ytterligare några tramptag senare var kedjan av. Inga problem. Jag såg att det var kedjelåset som hade gått sönder och jag hade med mig ett nytt så jag drog kedjan och monterade det nya låset. Lite svårt att få dit det nya då det var lite hårdare än vad jag var van vid men med lite extra handkraft och jävlar anamma så satt det där. Tog inte mer än en minut.

Upp och iväg igen då. "Men oj vad det låter illa", tänkte jag och kollade. Då hade jag inte fått in kedjan i kedjestyraren över klingorna. "bara av med kedjan ingen då", tänkte jag men - se, det gick inte så lätt. Det nya låset satt som berget!!! Efter några försök och några väl valda ord som hade gjort Kumlas interner förlägna tog jag beslutet att springa upp till målområdet igen, det vara bara någon km, och se om jag kunde få hjälp men det var ju ingen med verktyg så jag bad speekern att kalla in nästa person i mitt lag genast. De hade ju precis skickat iväg mig och satt väl i godan ro och gurglade i red bull eller nått i tältet och hörde inte kallelsen. Det tog en halv evighet (ca 10 minuter) innan nästa person kom och jag hade ännu inte fått tag i verktyg eller fått upp låset även om mitt blotta humör nästan på kunde smälta metall.

När jag väl hade skickat iväg lagkamraten begav jag mig med munter min och sol i sinnet ner till tältet och första person som kom och skulle hjälpa mig fick veta att den gjorde bäst i att hålla sig undan. Jag satt och hukade och muttrade med min tång som inte gjorde jobbet och inte heller mig gladare. Efter en stund vågade sig en annan hjälpsam person sig fram och stack till mig en kedjelåsnyckel så jag fick rätt på grejerna. Mitt påbörjade varv annulerades och tiden lades på den stackaren som jag fick skicka ut i mitt ställe. Vi hade halkat ner till en 11 placering
Med ordnad kedja och taggad upp till tänderna gick jag upp och ställde mig för att ta nästa varv.

Jag kom iväg och denna gången hoppade jag inte utan tog fegisturen runt om. Med Skammen över min mektabbe och adrenalinet rinnande ut öronen var jag väldigt angelägen om att få en bra tid men oxå noga med att inte växla fel och trampa för hårt i backarna så jag skulle slippa kedjemackelimang igen. Mitt andra varv gick bra och jag återvann en lite gnutta heder och punkorna hade hittills lyst med sin frånvaro. Jag hade oxå kommit om ett lag så vi hade nu en 10de placering vilket mina lagkamrater upprätthöll med sina otroligt starka insatser.

Det tredje varvet stod på tur och jag hade vilat och ätit. Lite stel i kroppen men fokuserad på uppgiften. Iväg då. Nu började jag kunna banan. Valde rätt vägar. Fina omkörningar. Kändes bra. Detta kommer bli min bästa runda kände jag. När jag fått upp värmen, likstelheten och mjölksyran var long gone stog jag upp och trampade över lite rötter. Satte mig ner. "knak" sa det. Mer rötter. Stod upp. Trampade. Satte mig ner "knak" sa det igen och sadeln försvann. Hela sadelstolpen vek sig bakåt. Jag stod där som en fågelholk med cykeln i ena handen och sadelstolpe, sadel och en bit av ramen i min andra. "jaha... Vad gör jag nu då?" Jag ville ha med mig sadel och stolpe hem så jag tänkte fråga en flaggvakt om hen kanske kunde ta den till målområdet så kunde jag cykla vidare ståendes. Det var väldigt långt till nästa flaggvakt och jag cyklade länge med stolpen i handen innan jag stötte på en kamrat från grannklubben som hade punka. Hon hade "nada" med sig för att byta slang så jag stannade och hjälpte henne att ta av slangen från bakhjulet och satte in min slang och skulle pumpa. Tog fram patronen men hittade inte adaptern. Var är den? Borta. Finns inte. "Sorry, Sa jag. Du har iaf en hel slag. Försök hitta någon med pump", sa jag. Min kompis erbjöd sig att ta min sadel och stolpe och gav mig iväg igen.

Jag stod upp och trampade i en mil. Grymt effektivt. Fick stanna och dricka ett par gånger för det var väldigt svårt att stå upp med bara en hand på styret. Jag kom runt och fick inte en helt pjåkig tid heller efter omständigheterna. Vi var nere på en jumboplacering och vände men slutade till sista på en 10de plats

Det var mitt sista varv för denna gången. Jag fick faktiskt erbjudande att låna en fin heldämpad 29er men med min tur så jag vågade jag faktiskt inte.
Tack för en aktionfylld helg. Önskar jag hade haft huvudet mer på skaft och inte under armen. Nästa gång. Då jävlar!

Bilagor

• 10309504_10200960136124838_9139967721070839334_n.jpg
    10309504_10200960136124838_9139967721070839334_n.jpg
    54.8 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
H som i Haveri
Oj oj oj bra jobbat, vilken kämpa kämpa inte ge upp tjej du är!

Många som hade gett upp för mindre än det.

Kul läsning! Tack.

Dags att köpa ny ram/cykel ?

H som i Haveri
Har du delarna kvar så går det ju att svetsa ihop ramen igen, och lägga på två förstärkningar utanpå som stagar upp det hela. Kör du sen i en längre sadelstolpe som går en bit förbi brottet så har du iaf nånting att cykla på tills vidare så kan du leta ram i lugn och ro och inte panikköpa nåt som du egentligen inte vill ha.

H som i Haveri
Belse skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du delarna kvar så går det ju att svetsa
> ihop ramen igen, och lägga på två
> förstärkningar utanpå som stagar upp det hela.
> Kör du sen i en längre sadelstolpe som går en
> bit förbi brottet så har du iaf nånting att
> cykla på tills vidare så kan du leta ram i lugn
> och ro och inte panikköpa nåt som du egentligen
> inte vill ha.

Haha, du är rolig du!

H som i Haveri
Belse skrev:
> Har du delarna kvar så går det ju att svetsa
> ihop ramen igen, och lägga på två
> förstärkningar utanpå som stagar upp det hela.
> Kör du sen i en längre sadelstolpe som går en
> bit förbi brottet så har du iaf nånting att
> cykla på tills vidare så kan du leta ram i lugn
> och ro och inte panikköpa nåt som du egentligen
> inte vill ha.

Mjo jag tänkte prova att reklamera ramen så jag ska nog inte gör för mycket ingrepp i den innan det är klart
Den är bara 1,5 år gammal men jag måste kolla upp vad som gäller.

Kul. Då får jag kanske lära mig att svetsa aluminium sen då.

@Rickard.v Ja, jag brukar inte ge mig i första taget. Jag har förmodligen tjockare pannben än vad som är bra för mig.

Har väl tänkt att skaffa en ram att flytta alla delar till. Aluminiumramar till, 26" kastar de väl efter folk nu för tiden?

H som i Haveri
Lars.E skrev:
> Spännande och underhållande läsning. Men...
> Av bilden att döma så var det lite mer än
> sadelstolpen som gick sönder. Surt.

Ja, det var ramen som gick sönder
Stolpen är hel

H som i Haveri
Kristoffer R skrev:
> Bra skrivet Jenny!
>
> Helt meningslöst att laga den; var glad att du
> slapp skada dig!
>
> Släng ramen på tippen och köp nåt annat.

Jo, jag fick ett litet skärsår på insidan av låret men kunde så klart gått mycket mycket värre

H som i Haveri
Kul läsning och bra jobbat!

Angående cykeln, testa reklamera och om det inte går så kan du köpa en ny ram och flytta över grejerna som du säger. Behöver inte kosta skjortan för en 26a.

H som i Haveri
Brando skrev:
> Kul läsning!
> Klart man ska reklamera ramen kanske sadelstolpe
> vart för kort hoppas det fixar sig :)

Klart det kan vara värt att reklamera men har man haft för kort stolpe så har man väl samtidigt haft för lite nerstick i ramen och det är väl knappast en godkänd reklamation då.

H som i Haveri
Fan vilken vilja att slutföra! Du nämnde förut att stolpen var 400mm. Eftersom troligen ingen på Radon kommer förutsätta nånting annat än att du haft för lite instick, är det nog lika bra att ha en bild i beredskap som visar exakt hur mycket som var i och hur mycket som var utanför. För mig känns det som du måste ha enormt långa ben eller en mikroskopisk ram för att inte uppfylla kriterierna på instick.
Med tanke på hur mycket gratis PR de fått genom dina reportage och hur mycket du gör för att inspirera fler tjejer och killar, kan jag med ganska god säkerhet säga att Radon stärker sina aktier på marknaden genom att ge dig en ny ram utan att krångla. Det borde vara värt nån tusenlapp eller så för dem. Hoppas det löser sig.

Edit: Glöm inte att om du går upp en ramstorlek så riskerar du att få ett gaffelrör som är för kort. Känns som det kan bli bökigt om budgeten är kärv. Kanske hellre då en 450mm stolpe.

Senast ändrad:
H som i Haveri
geologen skrev:
> Väldigt bra skrivet. Mindre trevlig avslutning.
> Var det inte där du redan hade en misstänkt
> spricka som det gick av? Som Radon kollat själva?

Tack
När den misstänkta sprickan är på min Canyon
Men det måste ju varit nått från innan. Jag har bara inte inspekterat så noga. En ram kan ju inte bara gå av så där

H som i Haveri
Grymt genomfört lopp. Antingen är du uppväxt på en myggig blötmyr med -10 som värmerekord i norrland och 4 mil till närmsta kompis eller så käkar du fiberrik plywood med tapetklistergröt till frukost. De är de 2 alternativ jag kan komma på som ger sådan dj-r anamma, vilken av dem är det?

H som i Haveri
Bullabus skrev:
> Grymt genomfört lopp. Antingen är du uppväxt
> på en myggig blötmyr med -10 som värmerekord i
> norrland och 4 mil till närmsta kompis eller så
> käkar du fiberrik plywood med tapetklistergröt
> till frukost. De är de 2 alternativ jag kan komma
> på som ger sådan dj-r anamma, vilken av dem är
> det?

Hahaha nä inget av det
Oäkting uppvuxen som ensambarn till tidvis arbetslös och ensamstående hobbyzigenare, ständigt flyttande mellan 2a-handslägenheter och olika skolor, ömsom landet - ömsom storstad.
Tror det är min mamma som gjort mig hårdnackad. Kom jag hem och hade gjort bort mig fick man sig en avhyvling :) Inget gnäll tolereras. Det kan alltid bli värre.

H som i Haveri
Snabbt svar från B-D
"you will see a new frame, I need the frame no below bottom bracket."
Men vad menar de?
Jag kommer få en ny ram men sen då? Vill de ha den trasiga tbax?
Någon som kan tyska kanske kan hjälpa till översättning?

H som i Haveri
bsandborgh skrev:
> De vill ha ramnumret som står på undersidan av
> vevlagerhylsan.

Ahaaa! Tack!

H som i Haveri
marr skrev:
> Fråga du inte efter en i större storlek? ;)

Nä det vågar jag inte.
Då kommer de kanske ställa obekväma frågor

H som i Haveri
Skönt att det löste sig så lätt. Inte kul när man har uppgraderat cykeln.

Hoppas det inte är något allmänt konstruktionsfel för jag har en likadan ram. Bäst att köra ner stolpen ordentligt.

H som i Haveri
Bra! Så lätt är det alltså att behålla och stärka sin marknadsposition. Detta trots att det på bild finns en hel massa elände. Så här skulle Stanton ha gjort så hade de sålt några till hojar i Sverige.

H som i Haveri
Tack för rapporten, det är alltid kul och inspirerande att läsa om dina äventyr - det får mig att inse hur mycket mer jag kan pusha min egna bekvämlighetsbubbla.

Skönt också att det verkar fixa sig med ramen så smidigt!

H som i Haveri
Ja det var ju jäkla gött. De skulle bara veta vilken bra reklam jag gör för dem ;)

Angående bekvämlighetsbubblan...

your-comfort-zone.jpg

comfortzone1.jpg

Fast det var ju inga nyheter ;)

H som i Haveri
garfunkah skrev:
> Läskigt! Hur långt ner i röret satt
> sadelpinnen?

Efter markeringen på stolpen. Troligen inte tillräckligt. Enligt Radons instruktion ska röret sticka ner 10 cm. Minsta insticksmarkering på röret var bara 6 cm. Hur är det tänkt egentligen?

H som i Haveri
Jenny W skrev:
> garfunkah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läskigt! Hur långt ner i röret satt
> > sadelpinnen?
>
>
> Efter markeringen på stolpen. Troligen inte
> tillräckligt. Enligt Radons instruktion ska
> röret sticka ner 10 cm. Minsta insticksmarkering
> på röret var bara 6 cm. Hur är det tänkt
> egentligen?

Bådas krav måste vara uppfyllda. Satsa på en längre stolpe trots att den är tung och tråkig. Om aluminium börjar röra på sig dröjer det inte många vickningar förrän det går av.

H som i Haveri
Stolpen markering gäller för stolpens hållfasthet, ramens minimiinstick "borde" stå i instruktionsboken. Det är säkert 90% av alla som inte tänker på det. Har t ex aldrig kollat själv.

Tillbaka
Topp