Sitter och funderar på om jag ska cykla imorgon eller inte. Förra veckan med fredagskvällen som avrundning har inte gett någon mersmak. I fredags satt jag totalt drygt tre timmar på cykeln, men bitvis handlar det om annat än cykling. Plogningen är usel och den "cykling" som det emellanåt handlar om är inte skonsam för kroppen, det blir ryckigt, skakigt och spänt. Känns surt att låta cykeln stå när det bara är ett par minus, men om SMHIs prognos stämmer, dvs ganska mkt snö och redan från början dåligt plogat så känns det hela inte lockande :(
Håller med *SoloRider* om att de borde använda fordon där effekten blir den önskvärda. Det kan se jämnt och fint ut annars, men det är ingen höjdare att ha fått upp farten när framhjulet plötsligt skär igenom. En annan variant är att det finns ett längsgående spår eller kant el dyl som döljs av snön, men som blir väldigt konkret när man cyklar. Den typen av otrevliga överraskningar förtar en del av nöjet.
Det såg lika illa ut över hela linjen. Solna är oftast dåligt plogat, Sollentuna brukar vara bättre, men i fredags var det lika illa där. På Upplandsgatan var det fastfrusna mönster efter bussarna som gjorde det hela väl spännande.
Känner mig gnällig, men det ska vara kul att cykla och det är det nästan jämt, men inte när plogningen är kass.
Lutar åt vilodag imorgon och förhoppningen är att det ser bättre ut på tisdag...