Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Plograpport:
Hässelby - Alvik: Exemplariskt! i princip barmark..
Alvik - Essingen: sådär, men inga problem
Essingeleden: Exemplariskt
Förbi trekanten (sjön): hårt, packat, lite skakigt
Liljeholmen - Årsta.. helt ok

Fick stanna och justera bakhjulet som ville hoppa snett i dropouten hela tiden. Spände åt snabbkopplingen så man fick sparka tillbaka den, nu verkar det sitta, mindre bra för lagrena kanske. Ska mäta upp ramen då jag misstänker att den är lite skev.
Salt+grus+modd=lim?

Var tvungen att ta SL idag igen... Hur såg det ut förbi Naturhistoriska idag? Det såg jättefint plogat ut i Täby i alla fall.

Idag var det bara segt. Motvind, småslirigt och småskakigt hela vägen...

Har åkt lite pendel denna vecka (var på jFokus) och jag måste säga att det var lite småtrevligt som omväxling. Nu gick tågen i tid och jag fick sitta. Kom på mig själv att sitta och stirra på folk. Man är liksom inte van att ha så mycket människor omkring sig på väg till jobbet. Sitta och tjuvlyssna på tonåringar är alltid roligt. Men det är dyrt! Mig kostar det 75kronor tur och retur till jobbet. Iofs så har jag inte räknat på vad cyklarna kostar per dag. Men nu blir det cykel igen, fast jag måste säga att jag inte är så inspirerad av cyklingen just nu. Fast det brukar ju bli roligt igen när det blir vår....

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Var tvungen att ta SL idag igen... Hur såg det ut
> förbi Naturhistoriska idag? Det såg jättefint
> plogat ut i Täby i alla fall.

Förbi Ålkistan var det moddmisär, vid Naturhistoriska var det bitvis ok och bitvis halvfrusen spårmodd. Inget att jubla över men det gick att cykla.

Nu blev det ordentlig vinter igen och det känns i benen. Det blir ju tyngre och mer varierad träning, eller hur!?. Det är så man får se det fast nu kan det gärna få bli vår. Igår tog jag vägen förbi Lida Friluftsgård och visste då att det var helt oplogat förbi sjön Getaren. Har inte varit med om att cykeln inte ens gick att leda. Hjulen blev fulla med kramsnö och all snö i skärmarna låste hjulen helt. Enda sättet att ta sig vidare var att ta upp cykeln på ryggen och knata. Försöker vara positiv och se det som varierad träning så klarar man nog den här vintern också.

Maran skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var tvungen att ta SL idag igen... Hur såg det
> ut
> > förbi Naturhistoriska idag? Det såg
> jättefint
> > plogat ut i Täby i alla fall.
>
> Förbi Ålkistan var det moddmisär, vid
> Naturhistoriska var det bitvis ok och bitvis
> halvfrusen spårmodd. Inget att jubla över men
> det gick att cykla.
Jag felanmäler detta till väghållaren idag då, nu börjar det bli dags för uppröjning där tycker jag.

Asch inte riktigt moddmisär skulle jag säga. Lite bakåtvikt och full attack = inga som helst problem. Det är ju ändå vintercykling vi ägnar oss åt. Täby-Danderyd-Stora Skuggan-Ropsten-Värtan helt OK! Men då slipper jag Naturhistoriska iofs...

Senast ändrad:
JKolmo skrev:
> Asch inte riktigt moddmisär skulle jag säga.
> Lite bakåtvikt och full attack = inga som helst
> problem. Det är ju ändå vintercykling vi ägnar
> oss åt. Täby-Danderyd-Stora
> Skuggan-Ropsten-Värtan helt OK! Men då slipper
> jag Naturhistoriska iofs...

Det är sant att det har varit värre men mitt framhjul skar ordentligt i sidled samtidigt som jag var på väg att passera en fotgängare. Blev en snabb inbromsning och fotisättning för att undvika kollision. Det som förvånar mig är att man snöröjer men inte gör det ordentligt. Känns onödigt att det ska vara så dåligt som det är när de ändå passerar sträckan. Fast å andra sidan är jag en erkänt usel moddcyklist, allt annat än solvarm asfalt är lite för tekniskt för min smak :)

JKolmo skrev:
> Asch inte riktigt moddmisär skulle jag säga.
> Lite bakåtvikt och full attack = inga som helst
> problem. Det är ju ändå vintercykling vi ägnar
> oss åt.

+1

kraschade, på grund av min egen dumhet: obalanserad förpackning (tung ortlieb väska på en sida av cykeln) plus barhästbajs-sand-slask-modd och försökte svänga för snabbt. Fick inget riktigt skadning förutom ett nytt ventilationshål i mina byxor. Men det viktigaste: cykeln är oskadad !!

Slasken och modden äter upp mina bromsbelägg och fälgar (och drivlina +ANNAT). 45kg barnvagn på släp och branta backar ner till dagis kräver nog hydraliska skivor är slutsatsen från vintern så här långt. Ny drivlina från Tyskland ligger och ruvar på konsum, kanske lite terapiarbete för helgen?

Inge kul, dödsmodd kombinerat med småspik gjorde livet surt. Utnämner Järfälla och Solna som absolut bottennapp map. plogningen

Täby va lika illa idag som Sollentuna, dom plogar med sådana leksakstraktorer som inte orkar trycka ner plog bladet i backen. På Järva hade bonden vart ute med den riktiga traktorn. :) Ruskigt fint där!

Sitter och funderar på om jag ska cykla imorgon eller inte. Förra veckan med fredagskvällen som avrundning har inte gett någon mersmak. I fredags satt jag totalt drygt tre timmar på cykeln, men bitvis handlar det om annat än cykling. Plogningen är usel och den "cykling" som det emellanåt handlar om är inte skonsam för kroppen, det blir ryckigt, skakigt och spänt. Känns surt att låta cykeln stå när det bara är ett par minus, men om SMHIs prognos stämmer, dvs ganska mkt snö och redan från början dåligt plogat så känns det hela inte lockande :(

Håller med *SoloRider* om att de borde använda fordon där effekten blir den önskvärda. Det kan se jämnt och fint ut annars, men det är ingen höjdare att ha fått upp farten när framhjulet plötsligt skär igenom. En annan variant är att det finns ett längsgående spår eller kant el dyl som döljs av snön, men som blir väldigt konkret när man cyklar. Den typen av otrevliga överraskningar förtar en del av nöjet.

Det såg lika illa ut över hela linjen. Solna är oftast dåligt plogat, Sollentuna brukar vara bättre, men i fredags var det lika illa där. På Upplandsgatan var det fastfrusna mönster efter bussarna som gjorde det hela väl spännande.

Känner mig gnällig, men det ska vara kul att cykla och det är det nästan jämt, men inte när plogningen är kass.

Lutar åt vilodag imorgon och förhoppningen är att det ser bättre ut på tisdag...

Senast ändrad:
Det låter som att en fatbike skulle vara en ganska bra vinterpendlare i Tokholm ;)

För att inte tala om vilka blickar den skulle dra till sig.

totalt kraftlös !
vaknade upp imorse/natt och mådda pyton men tyvärr så är det jag som låser upp på måndagmorgnar på jobbet så det var bara att dra på sig kläderna och trampa iväg,
en av mina tyngsta pendlingar nånsin är precis avklarad, jag badar i svett och fryser samtidigt, benen skakár ,huvet värker..
man längtar inte direkt efter pendlingen hem

Vågade inte ta cykeln idag. Har inget emot att kämpa lite i ev nysnö och dödsmodd men det går ju liksom inte att planera sin tid när man inte vet om det tar en eller två timmar att komma hem...

Skön T-banechaffis i alla fall. Höll långa monologer vid varje station. Som t.ex. denna när vi kom till Östermalmstorg där han till och med fick till ett rim:
"Mina damer och herrar, kvinnor och män, välkommna till Stockholms crème de la crème!"

Senast ändrad:
De utlovade 15 centimetrarna kaos var bara 3 cm spårdöljande puder. Bitvis rätt slirigt men längs 73:an var det någon vikarie som plogat så delar av cykelbanorna var släta som ett salsgolv. 10 minuter längre än förra veckans bästa tid var inte så farligt.

Till jobbet hade nog inte varit några större problem, hem däremot.
Får skylla på tjejens magsjuka att jag inte cyklar idag.

Cykelbanan ser ut att vara fint plogad från Hässelby inåt stan. Iallafall när man ser ut genom bussfönstret. 3+2 timmars spinning i helgen kändes som ett legitimt skäl att unvika det hotande snökaoset...

Varför kommer jag att tänka på pojken och vargen så ofta nu för tiden? Lite utmanande underlag var det förvisso, men inte pga otroliga snömängder och storm, utan pga bristande underhåll. Hur mycket snö har kommit de senaste dygnen? Max 5-10 cm, som de haft flera dygn på sig att fixa. Det närmaste jag såg någon form av åtgärd på väg till stan var en minitraktor med plogen uppe i körbanan över Liljeholmsbron. Inte imponerande!

I stan var det helt OK på cykelbanorna, så stan håller på att utöka ledningen i plognings-SM 2012/13 över Hägersten/Liljeholmen.

Helt klart jag kommer inte kunna vänta med drivline byte tills gatorna är sopade. Nu går förfallet fort och kedjan rapade ett par gånger på väg till jobbet.
Får bli en meckar kväll i veckan.

-Åke

Grym morgon!

Nästan vindstilla, lätt snöfall och perfekt klädd. En till synes oändlig bilkö från Västerort idag som man med skadeglädje trampade förbi.

Mötte inte mindre än 4 traktorer, samtliga med plogbladen i luften. Inte en centimeter av cykelvägen var plogad idag men det gick ändå riktigt bra. Kanske just på grund av att ingen varit ute och misslyckats med att ploga. Välplogat eller orört verkar vara det som passar mig. Vi får väl se om jag fortfarande tycker det efter dagens utlovade snökaos.

Monumental träningsvärk i ljumskar, skinkor och axlarna efter helgens längdskidåkning parat med varningar om snökaoz gjorde att jag gav upp och satte mig på ebolaexpressen. Tog över en timme att ta sin in till jobbet trots det och skäll från chefen... Fail, fail, fail...

Blev kränkt på Västerbron av en herre klädd i rött och svart med ortlieb rygga och titan 26'' med stel gaffel. XT bromsar och tickande frihjul (fast jag tror inte det var Hope). Hängde på över lilla västerbron och Mariebergsgatan. Någon här? Såg ut att vara en funkis cykel. Jag ska bygga en sån när min Kona från 98 har rostat sönder...

Mr Orange skrev:
> Grym morgon!
>
> Nästan vindstilla, lätt snöfall och perfekt
> klädd. En till synes oändlig bilkö från
> Västerort idag som man med skadeglädje trampade
> förbi.

ha!! Kan heller inte låta bli att hånle litet åt de stackars människorna i plåtburkarna.

Svindåligt plogat heeela vägen från Gärdet till Årsta via Nybroviken, Slusken, Södermälarstrand och Hornstull.

Helt klart farbart, men man får ju inte ha bråttom, snitt på drygt 13 km/h men osvettig.

Supertramp skrev:
> Skön T-banechaffis i alla fall. Höll långa
> monologer vied varje station. Som t.ex. denna när
> ci kom till Östermalmstorg där han till och med
> fick till ett rim:
> "Mina damer och herrar, kvinnor och män,
> välkommna till Stockholms crème de la crème!"

Fantastiskt!

kking skrev:
> Varför kommer jag att tänka på pojken och
> vargen så ofta nu för tiden? Lite utmanande
> underlag var det förvisso, men inte pga otroliga
> snömängder och storm, utan pga bristande
> underhåll. Hur mycket snö har kommit de senaste
> dygnen? Max 5-10 cm, som de haft flera dygn på
> sig att fixa. Det närmaste jag såg någon form
> av åtgärd på väg till stan var en minitraktor
> med plogen uppe i körbanan över Liljeholmsbron.
> Inte imponerande!
>
+1. Man undrar varför, är pengarna slut?

Skit väg att cykla i dag, inget plogat från akalla (via kista, helenelund, bergshamra och norra djurgården) till gärdet, tog 20-25min längre en normalt iallafall, håppas på bättre väg resten av veckan!

izar skrev:
> Inge kul, dödsmodd kombinerat med småspik gjorde
> livet surt. Utnämner Järfälla och Solna som
> absolut bottennapp map. plogningen

Jag cyklar inte genom Solna men genom Järfälla och jag kan bara hålla med. Järfälla sköter sina cykelbanor riktigt dåligt.

Men sämst på min väg brukar Spångavägen vara. Den känns liksom helt bortglömd.

Efter 1.5 månads uppehåll med cykelpendlandet valde jag rätt dag, medvind alla 30km från de norra förorterna till Sjöstaden och bättre farbart än förväntat. Dock hittade jag inte överdragen till skorna och inte heller de långa vindtäta cykelbyxorna. Blev kall om tårna. Det kommer nog bli jobbigt och kallt på hemvägen.

Såg 6 st fordon med plog, varav 2 med plogen nedfälld.

Tog 50 minuter i morse vilket är en av de långsammaste tiderna någonsin för Bromma-Kista. Måste erkänna att sådana här dagar tycker jag inte cykling är speciellt kul. Som vanligt var sämsta avsnittet i Spånga - till och med lättare på Järvafältet.

Tillbaka
Topp