Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Ingen cykel idag, har grymt ont i baken efter gårdagens 3+3mil. På hemvägen såg jag fyra plogbilar varav en med plogen nere.

Modden var fär j-la seg. Tog över 1.5 h att ta mig hem. Dessutom blev jag trött.

Tack federico!
Den bilden skulle ligga på alla tjänstemäns och politikers bord som syslar med trafiksäkerhet och infrastuktur för cyklister.

Moddigt och jävligt. Och mer snö kommer. Ska straffa mig sjlv med intervaller upp till Henriksdalhöjden. FAN!

Så, nu känns det lite bättre.c :-)

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var lite dåligt med duben också. Ska
> kompensera med lite Lee Perry baföde. För
> balansens skull.

Skönt!

"Play it like it used to bee!
Tadadam tadadam tadamdamdam!"

SuperApe skrev:
> Det var lite dåligt med duben också. Ska
> kompensera med lite Lee Perry baföde. För
> balansens skull.

Mellotron i stället för dub, a Question of Balance...

Bilagor

• QuestionofBalance.jpg
    QuestionofBalance.jpg
    33.6 KB · Besök: 31
Det var bra plogat på min sida imorse, dvs längst E18 mot stan, men igår skulle jag gena genom Lill-Jansskogen, big mistake! snittfart ca 14 km/h gah, efter bröstpasset på gymmet fick jag ett tungt benträningspass på köpet :) Åk inte via skogen ;)

Trek2.1 skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Samma sträcka som på sommaren tar 30 minuter
> tog
> > i morse 55 minuter. Kan inte vårhelvetet komma
> > nu??
>
> Den kommer så småningom:
> http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstids
> karta/ank.php

Denna gjorde min dag lite bättre. :)

Riktigt riktigt trist med cykling nu... Lägger nog ner cyklingen ett tag och kör löpning och styrketräning tills våren kommer ...

PerryE skrev:
> Riktigt riktigt trist med cykling nu... Lägger
> nog ner cyklingen ett tag och kör löpning och
> styrketräning tills våren kommer ...

+1 på trist och nedläggning, -1 på löpning och styrketräning. Jag sätter mig i min mancave och kör fyror på trainern istället.

Tänkte mest på utomhuscyklingn. Har ju faktiskt splirrans nya rullar från USA och laddat ner några Sufferfest. Skall mysa lite i min mancave i källaren jag också;). Smekte landsvägshojen igår kväll, pumpade de smala däcken och klämde på SR-reglagen....

Hemfart:

1) Vinkar med hela armen och kör på Sveavägen om en buss som helt kapat cykelbanan. Något hen i en Prius/hårfrisörskebil tutar för att hen får köra 25 km/h istället för 28,3 i 15 meter. Dessutom tror jag att jag hade helt rätt i att cykla så.

2) Stannar strax efter för rött ljus då en Ingvar Kamprad lookalike håller tillbaka frun och med rätt dialekt ropar "dä va OOOOTRRRROLIGT att du stanna du!" - som att det var 90/10 chans/risk att jag hade trampat på och klippt dem. Höll minen och sa "jamen det ska man ju göra!" med ett leende.

3) En kille blockar hela trottoaren då han är fullt upptagen i samtal. Blir snipad av trottoarkanten och gör en spektakulär SPD-vurpa med knä och armbåge i asfalten. Uppe på en sekund pga. tjej-möte (ni vet hur det är) och till råga på allt var killen med telefonen trevlig och frågade direkt "-Hur gick det!". Pga. tidigare händelser hade jag ändå lust att gå fram och rycka jackan över huvudet á la hockey brawl.

I övrigt så var det hemskt moddigt och slirigt.

Lite läskigt att cykla söderut på skeppsbron nu. Ett smalt spår att följa i modden samtidigt som bilarna ligger 2 dm till vänster och hetsar.
Glad att jag var förutseende nog att packa ner glasögonen i morse. Dom kom väl till pass i snöfallet på hemvägen.

Inte så illa * Snön hade övertäckt sandslem, vilket gav bättre grep för däck. Långsamt men det är bara att sätta på Alps växel, sitta rakt upp och tänka på öl. Gärna en Yeti.

* inte så illa gäller inte för sandberget man måste klättra upp utanför lagenheten. Grannarna nog tror att jag har Tourette's, kunde inte hitta på ngn passande svordom på engelska eller svenska.

Det var inte kul idag, snömodd med leråker under. Var lite rebellisk och cyklade på bilvägen istället för cykelvägen (Solnavägen), fort gick det! Varför ser inte våra cykelbanor ut som bilvägarna?

LÅter som en trist pendling niklasp
Min egen pendling gick bra, segt vid Henriksdal bara det tar lång tid att vänta på att få gå över vägen, är det någon som vet när arbetet under viadukten är klart?

Oplogat o spårigt o kraftigt snöfall. Det ska bli skönt när detta urusla väder upphör. Åkte en kort sträcka på bilvägen!! Håller med föregående skribent: Tänk om våra vägar var så bra plogade!

Nu är det bra igen och värt det men mina ambitioner att åka längd(skidor) på kvällarna gick i stå. Modd tar på benen.

Så trist att vara förkyld. Har missat två pendlingsdagar. Hoppas jag vakna frisk imorgon så jag kan trampa igen.

nikasp skrev:
> Nu är det bra igen och värt det men mina
> ambitioner att åka längd(skidor) på kvällarna
> gick i stå. Modd tar på benen.

Tunnis. Jag har precis kört 14 km i lössnön. ;)

2,5 mil i morse av - f.f.f.à.à.à.n.n.n. Nog hade plogbilarna varit framme men inte sänk plogen så att vägen faktiskt plogades. Endast kosmetiskt snygga banor men det var som att cykla på en tvättbräda med dödsmodd.

MTBiker skrev:
> Så trist att vara förkyld. Har missat två
> pendlingsdagar. Hoppas jag vakna frisk imorgon så
> jag kan trampa igen.

Vet inte om du "missat" ngt egentligen, inte jättelattjo pendling f n.

Iofs ganska ok i morse, förutom psykbrytsavsnittet, d v s tillfäliga cykelleden vid Kymlingelänken. Hem var det anus, igen.

ojojoj vicken morgon..
förutom att det är tanborstbytardagen idag så verkar VM i heliumplogning pågå just nu !!
dom som inte heliumplogar sitter nog i sina skjul och putsar på traktorena.
såg 1 st traktor på 85 minuters cykling imorse , självklart " plog uppe " läge eller om det var rtekordförsök i heliumplogning!!
kort sagt en j-la morgon mellan bromma o rotebro..

13 Februari. Fick tillfälle att växla några ord med föraren av den nya maskinen och ge beröm för en fint sopad cykelbana efter Norr Mälarstrand. Enligt honom skulle resultatet kunna bli ännu lite bättre och dessutom körde han utan salt idag.

Bilagor

• 13feb2.jpg
    13feb2.jpg
    107.7 KB · Besök: 46
Grymt federico och vilken cykelbana! Har bott och löpt där för några år sedan så jag känner igen området. Själv ska jag dra ett mail till Solna Kundtjänst gator och parker pga att det är lite för risigt på vissa sträckor.
Jag vinglade upp från cykelrummet på jobbet så det ska bli skönt med långhelg och vila benen lite.

federico skrev:
> 13 Februari. Fick tillfälle att växla några ord
> med föraren av den nya maskinen och ge beröm
> för en fint sopad cykelbana efter Norr
> Mälarstrand. Enligt honom skulle resultatet kunna
> bli ännu lite bättre och dessutom körde han
> utan salt idag.

Bra med beröm och dialog. Verkar ha varit en skön kille också då han ställde upp på att posera med sin maskin och din cykel på sista bilden. :-)

Mötte också den nya plogbilen imorse vid stora mossen, där jag också fick göra ett stopp för att fulmeka ett band till belysningens batteripack som hängde och svajade.
Riktigt fint plogat hela vägen från Hässelby och framförallt från Alvik och in till stadshuset.
Det här får dom gärna fortsätta med och framförallt se till att fler cykelvägar får samma fina underhåll nu på vintern.

Det var så fint idag med bitvis blå himmel och allt. Februaris hittills bästa morgon. Funderade till och med på att köra breveten på lördag trots att det inte är diskuterat hemma och jag är otränad.

DT skrev:
> Bra med beröm och dialog. Verkar ha varit en
> skön kille också då han ställde upp på att
> posera med sin maskin och din cykel på sista
> bilden. :-)

Mycket trevlig kille bakom ratt och spakar! Cykeln kom med på bilden som en kul grej men också som storleksreferens. Jag tycker att bredden på borsten absolut verkar räcka till för att sopa en bana där två cyklister kan mötas utan problem.

Vilken resa!
Mellan Tegelbacken och Alvik var det som ett salsgolv, som hemma på parketten hos Skogling. Inte för att jag varit där men jag föreställer mig att det är rent och platt.
Ulvsundaleden var helt jävla horribel. Fan vilken skitcykling det var där. Resten av sumpan och Rissne var ganska uselt det med.

Laddar för hemcyklingen redan nu, kommer krävas mkt pannben.

Efter att bitit i styrlindan och gnetat på har jag inlett ett bombardemang med felanmälningar. Nu skall de benne mig få veta varje gång de misslyckas med plogningen.

Fast i dag var det schysst nästan hela vägen, det var starten i Hökmossen som var under all kritik.

Varmt och salt, under omständigheterna helt OK!

Förstklassigt plogat utmed E18 (vet dock inte hur det var vid Naturhistoriska)!

Bakåtvikt, Suomi Extreme 294 fram med 2 bar och sedan hålla tummarna för att någon av alla dessa ettriga mördarbilar inte skall mörda.

federico skrev:
> utan salt idag.

Snyggt.
Betydligt bättre än en sommar-cykelvägen mellan Sundbyberg och Kista.

//j

federico skrev:
> utan salt idag.

Efter att ha balanserat på single track uppför en oplogad Tranebergsbro och hunnit ner en bit mötte jag denna mannen.
Hoppade av cykeln och kastade upp cykel samt mig själv på muren bredvid cykelbanan för att han skulle kunna optimera "plogningen".
Han tackade med en vinkning och jag gav honom tummen upp.

Så fick jag iaf några hundra meter fint före innan Ulvsundavägen.

Senast ändrad:
JKolmo skrev:
> Varmt och salt, under omständigheterna helt OK!
>
> Förstklassigt plogat utmed E18 (vet dock inte hur
> det var vid Naturhistoriska)!

Förbi Naturhistoriska och Universitetet var det riktigt fint. Genom Lill-janskogen/Uggleviken var det som ett enda stort skämt. Det är bara att skratta åt eländet. Mötte ett antal cyklister som gick med sina cyklar i nedförsbacken...

Den där borst/salt maskinen, finns den bara i västerort eller? Jag har aldrig sett den eller spåren av den mellan Täby och Stockholm?

Yes, det var plogat idag! Kändes riktigt kul och med framdämpare så nästan flyter man fram på isknögglet. Enda är att det är så förbaskat mycket fotgängare som föredrar att gå där vi cyklister cyklat. Fick ropa ett antal gånger trots att Philipsen lyser upp som en sol kring fötterna på dem.

Tillbaka
Topp