Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Kaos på Norr Mälarstrand. En herre har stannat sin cykel på cykelbanan för att mata änder. Trots att jag tvingas bromsa in får jag aldrig någon impuls att skälla ut. Hur är det man säger, stark i anden, svag i köttet?

En bil stod perfekt parkerat på cykelbanan som i syfte att blockera den. Jag var duktig och slog inte handen i den. Det var en polisbil.

Högkadenspendling, framväxeln hoppade ner utan återvändå till lilla klingan, 27km/h som max innan benen sprängdes. Ganska dåligt plogad stora delar av vägen, sista 3km hem är rent miserabla, Järfälla så klart.

Drömde lite i morse om såna där fina sommarmorgnar. Upp, på med cykelbrallor, strumpor och tröja. Frukost och sen iväg till jobbet i 20-25 grader. Jag tycker nästan på- och avklädning är det som suger värst med vinterpendling, annars är det rätt kul (ej i söndersaltad snö).

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> En bil stod perfekt parkerat på cykelbanan som i
> syfte att blockera den. Jag var duktig och slog
> inte handen i den. Det var en polisbil.

Knackade du försynt och frågade om de var medvetna om att de stod lite ivägen? :)

De får ju faktiskt bara parkera så om det fyller ett tjänstesyfte utöver att det råkade vara bekvämt.

Bild 1. Sopsaltad

Bild 2. "Plogad"

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    90.4 KB · Besök: 41
  • image.jpg
    image.jpg
    78.1 KB · Besök: 33
zodah skrev:
> Bild 1. Sopsaltad
>
>
> Bild 2. "Plogad"

Knappt nån skillnad alls, så jag lägger min röst på sopsaltning!

Idag var det händelselöst som vanligt, ganska oplogat på sina ställen ända fram till skanstull sen blev det lite mindre fajt med framhjulet.

Det är inte lätt att få till inläggen med bild om man sitter med iPhone. Ni får vrida era stela nackar...

Riktigt tjockt med växelvis packad snö och modd utmed Johanneshocsvägen mellan Gullmarsplan och rondellen igår. Idag blev det tbana, ska hämta flickvännen på Centralen senare idag.
Vad har hänt med alla som tidigare i vinter körde med blinklampa fram, ser färre magicshinelampor också?

Senast ändrad:
Korta vändan till jobbet, spelar ingen roll om jag cyklar 15km eller 5km, blir lika svettig ändå. Idag var det klistersnö som byggde upp i stänkskärmarna och skorna/cykeln. Ganska ljust 07:30 ändå.

Monumentalt dåligt plogat i Uppsala. Extra motigt med pulka på släp till dagis.
(kände mig lite som Rocky (och alla som sitter på trainer med puls- och wattmätare är Ivan Drago))

Bra avslut med en glad kommunkille som delade ut cykelkartor (funkar även 2014 minsann)
karta.jpg

/Johan

Lika händelselös som vanligt. Göteborg verkar ha fått ordning på plogandet i år. Lyllos er i sthml som har äventyrspendling så här års ;-)

För några år sedan gjorde man cykelbanor av ca 1/3 av gatbredden kors och tvärs i stan. Till bilisternas stora förtrytelse. Nu skiter man i att ploga ovan nämnda cykelbanor och tvingar på så vis ut de redan hatade cyklisterna på det som är kvar av gatan. Bra tänkt där.

Moddigt och jobigt på cykelvägarna Täby-Danderyd sedan fint längs E18, särskilt från Bergianska-Roslagstull (förutom skämtet vid busshålplatsen vid Albano såklart). Vilken skillnad mot tidigare i vinter!

Vad ni än gör, köp förfasen inget månadskort på SL. Det har en ganska negativ inverkan på pendlingsmoralen i kombination med moddväder och dålig plogning...

Idag går mitt månadskort ut, så jag kommer kanske ha en anledning att skriva i denna tråden nåndag framöver.

JMT skrev:
> Riktigt tjockt med växelvis packad snö och modd
> utmed Johanneshocsvägen mellan Gullmarsplan och
> rondellen igår. Idag blev det tbana, ska hämta
> flickvännen på Centralen senare idag.
> Vad har hänt med alla som tidigare i vinter
> körde med blinklampa fram, ser färre
> magicshinelampor också?

Jag har vrålat "blinkmongo" till varenda en jag sett... kanske gett resultat?

sneeze skrev:
> JMT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad har hänt med alla som tidigare i vinter
> > körde med blinklampa fram, ser färre
> > magicshinelampor också?
>
> Jag har vrålat "blinkmongo" till varenda en jag
> sett... kanske gett resultat?

Antar att dom stanna hemma. Måste ju vara helt omöjligt att hålla sig upprätt på cykeln med blinkande framlyse i dödsmodden. Som att springa omkring i en labyrint med stroboskoplyse ungefär.

50/50 hem från jobbet i dag, lite asfalt och lite slafsigt snö skit, ett par roliga övergånger mellan dom två.

Ett par dagar till utan snö så kanske det blir bra.

Höll på att bli roadrage på vägen hem. Cyklade på Ekvägen (30 väg) en Porsche SUV trängde sig framför mig och höll på att trycka av mig av vägen. Cyklade bakom honom hela vägen till rödljuset där jag åkte fram och bad honom veva ner rutan och ställde frågan om han var tvungen att köra om mig. Det var en liten självgod liten idiot som sa, "här kör bilar jag tänker inte vänta på dig". I det tillfället var det bra nära att jag drog in dubbarna i dörren, men behärskade mig och kallade honom för idiot och cyklade iväg.

Slog upp reg. nr när jag kom hem, en leasingbil som tillhör bolaget Engmur AB, bo aldrig där, dom tycker att det är ok att cykla på cyklister som kör på bilvägen!

Mer spännande än vanligt hem.

Situation #1: En vanlig korsning,gör som vanligt och rullar fram och trycker på knappen för att det ska bli rött innan midnatt. Det blir rött, jag rullar snett ut från övergångsstället mot korsningen, en civil-polis buss slår på blåljus och siktar på mig och gasar ganska snabbt genom korsningen. Min uppfattning var att han störde sig på att jag tryckte på knappen och sedan "cyklade" 2dm på övergångsstället. Jag fortsatte utan att stanna eller bry mig, som tur var insåg polisen att det var lönlöst att följa efter. Tyvärr kom jag på i efterhand att man inte får försöka döda folk med bilen bara för att man är polis.

Situation #2: allt jävla folk som var tvungna att gå eftersom nån dåre stoppade tunnelbanan åt alla håll pga att han hotade att hoppa från bron mellan gamla stan och slussen.

Engmur verkar sälja tillfälliga boenden till kommuner, då blir det porsche cayenne...

izar skrev:
> Höll på att bli roadrage på vägen hem. Cyklade
> på Ekvägen (30 väg) en Porsche SUV trängde sig
> framför mig och höll på att trycka av mig av
> vägen. Cyklade bakom honom hela vägen till
> rödljuset där jag åkte fram och bad honom veva
> ner rutan och ställde frågan om han var tvungen
> att köra om mig. Det var en liten självgod liten
> idiot som sa, "här kör bilar jag tänker inte
> vänta på dig". I det tillfället var det bra
> nära att jag drog in dubbarna i dörren, men
> behärskade mig och kallade honom för idiot och
> cyklade iväg.
>
> Slog upp reg. nr när jag kom hem, en leasingbil
> som tillhör bolaget Engmur AB, bo aldrig där,
> dom tycker att det är ok att cykla på cyklister
> som kör på bilvägen!

Hur ser det ut i Norrort nu? Här i Täby verkar dom vara klara med snöröjningen och de flesta gång/cykelvägar jag sett ser OK ut. Hur är det utmed E18 ni som åkt där sista dagarna? Jag tänkte överge SL och försöka avsluta veckan med en vettig pendling.

Roslagstull-Bergianska är fin. Sedan riktigt moddigt på GC vendevägen-enebybergsv. Vid enebynergs torg övergav jag GC och samsades med bilarna. Verkade dock som om det kanske var bättre efter Hagbyvägen.

Vid Mörby station hade en bil passat på att parkera över hela GC och jag inledde en "vänlig" diskussion om lämpligheten att stå just där när det finns en stor fin (och tom) bilparkering ca 10 m längre bort. Han ville helst inte prata med mig för han var "lite irriterad på cyklister just nu" för det var en ohyfsad cykel som försökt passera och nästan skrapat hans fina Skoda. Eftersom han själv var "cyklist" så menade han att det var inget konstigt med att tvinga ut gångare och cyklister på bilvägen.
...varför ber inte idioterna som gör fel bara om ursäkt (oavsett om de menar det eller inte) och låter saken bero?

Från Rålis till kungsholmstorg, heaven! Kan man få låna en såndär saltlake-borst-maskin och köra hela vägen till Huddinge? :)

Idag var det en gnälldag, börjar bli sjukt less på snö/saltmodd nu!

Eng skrev:
> ...varför ber inte idioterna som gör fel bara om
> ursäkt (oavsett om de menar det eller inte) och
> låter saken bero?

Det är därför dom är idioter, dom fattar inte bättre.

Det var som ett pudrat balgolv i morse ända tills man kom till Skanstull... WTF? Omvänd ordning idag! Det var plogat mest överallt, men de hade lämnat högar, vallar och annat skit överallt. Den värsta vallen jag stötte på var typ 1m hög och låg rätt över cykelbanan.

Eng skrev:
> Vid Mörby station hade en bil passat på att
> parkera över hela GC och jag inledde en "vänlig"
> diskussion om lämpligheten att stå just där
> när det finns en stor fin (och tom) bilparkering
> ca 10 m längre bort. Han ville helst inte prata
> med mig för han var "lite irriterad på cyklister
> just nu" för det var en ohyfsad cykel som
> försökt passera och nästan skrapat hans fina
> Skoda. Eftersom han själv var "cyklist" så
> menade han att det var inget konstigt med att
> tvinga ut gångare och cyklister på bilvägen.
> ...varför ber inte idioterna som gör fel bara om
> ursäkt (oavsett om de menar det eller inte) och
> låter saken bero?

Jag var inte ens nära att repa bilen men jag fällde elegant in hans backspegel med höger armbåge... Jävlar vilket liv det blev!
Kan inte påstå att jag är stolt över mig själv men ibland rinner det över.

Standard pendling idag.
Som kalis observerade så hade man kört med någon form av hyvel över cykelbanan utmed Götgatan, när jag körde där 07:45-07:50 så hade man fått bort snövallarna.
Börjar fundera på om jag vill att man ska ta bort modden utmed Johanneshovsvägen, det blir helt klart långsammare och svårare att styra när den ligger där men det ger ialafall lite spänning på en annan odramatisk pendling. Höjdpunkten blir när man ska svänga upp på Skanstullsbron, alltid rikligt med modd där.

silverman834 skrev:
> Det var varmt. Uppkavlad jacka och tights.

Ellerhur? Körde utan handskar idag! Vår i luften! :)

Så jävla osexigt nuförtiden : brunt, kladdigt, slitigt, fuktigt,långsamt och moddigt. Vill
ha vår. Nu!
Ska till Verona vid Kristi him på jobb. Är det ngn som har några roliga cykeltips?

Boom Tjakka Lakk!

Gjorde en Mollo och gick upp innan jag hade vaknat.
Tog en omväg till jobbet på crosshybridmarinen.
Kändes finfint.
Avslutade med en Portland på Mellqvist-kaffebar.

Toppenmorgon!

Första pendlingen på över en vecka pga vädret! Körde en liten annorlunda väg från Täby in till stan över Mörby Centrum för att försöka köra så mycket GC som möjligt. Rundan blev dessutom 2 km längre vilket ju inte är fel. Hyffsat plogat över lag, dock måste jag säga att biten i Danderyd var sämst plogad vilket förvånar mig. Jag och andra har ju berömt Danderyd för deras snöröjning tidigare men nu verkar dom ha tagit ledigt. Ett litet "debris field" efter Ålkistan där plogbilen på E18 kastat upp modd på cykelbanan. Förbi Naturhistoriska var det inga no problems! Även den felkonstruerade cykelbanan utmed Birger Jarlsgatan var OK plogad. Med tanke på att det är vintercykling vi pysslar med nu får man nog ge snöröjningen godkänt även om det var långt ifrån så fint plogat som man skulle önska.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp