Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

matteboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Första pendlingen med nyrenoverad cykel. Härlig
> morgon med lagom temperatur.
> Solen går upp över Tyresövallen
>

Sista pendlingen på fulfixien, from i morgon blir det alu och kokos.
Vem var fakengern med blåa däck, norröna shorts och timbuk2 väska? Från västerbron och upp på Kungsgatan var det ett jäkla kränkande och omkörande mot mötande...:/

Värmebölja.
Om vi nu också kunde få torra vägbanor så vore lyckan total.

Satte årets personsämsta också. Vilket jag skyller på att jag tog min tyngsta och trögaste cykel samt att jag stannade och klädde av mig. Dessutom hade jag extrem oflax med rödljusen i stan. Humm, kommer säkert på något mer snart också. Ja just det ja. Jag är småförkyld också.

Drog på vindväst av någon jäkla anledning trots 15,8°C. Ingen sol så man vet ju aldrig. Fick stanna efter 10 minuter och cabba ner. Overkligt bra väder fortfarande. Har svårt att tro att det ska bli blött, mörkt, kallt, lövhalka och grus/sand snart :) Men, då blir det äntligen bättre med plats i cykelrum och omklädningsrum på jobbet!

Trevlig tack. Happy-fika på mellqvist. Bilden gör inte tillställningen rättvisa.

fika.jpg

Senast ändrad:
Summering: fulaord mottagna 3st, utdelade visslingar 2, 1 morgonpigg A-lagare och slutligen 5 poliser vid kontroll i Hornstull- annars bara bra i det vackra vädret.

Vaaaarmt!!!
Fick köra ett långt strechpass i omklädningsrummet innan jag slutat eftersvettas, trots att jag cyklade i kortkort.

Fick en hjulsugare när jag kom ut ur skogen vid Äventyrsbanan. Tror det var samma som låg bakom och njöt hela vägen till Slussen.

Blev lite fullkontaktcykling när en jag höll på att passera gick ut för omkörning. Slå gärna en blick över axeln innan ni byter spår och kramas i trafiken.

frause skrev:
> AxelSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev omkörd nedför Västerbron av en
> > Valhallcyklist som pacade en röd ciao. Undrar
> om
>
> Han hade legat bakom ciaoen ända från Skanstull
> då. Han drog ifrån lite vid rödljuset
> Ringvägen/Hornsgatan, där det var lite kaos med
> en barnvagnsfamilj som stod och väntade på grön
> gubbe mitt i cykelbanan, men moppen måste ha
> kommit ikapp.

Derny-pendling, är det det nya? Ska be frugan ställa upp en morgon (måste dock köpa en moppe först) för att testa.

heklamama skrev:
> Trevlig.
> Krånglade mig i Lycra och tog en fika med gänget
> ovan.
> Tack för sällskap!
Det var trevligt att få sig en riktig kaffe på morgonen med trevligt sällskap. Härlig morgon i huvudstaden.

Varm och skön pendling idag, verkar ha missat happy fikapendlingen men känner igen en hel del av Er från kompiscrossen i söndags. Vart kommunicerades det att det skulle fikas imorse?

Orkade inte svettopendla idag heller, så jag tog det lugnt och lyckades utan att bli ansträngd eller svett.

Fördelen är att det inte är många som pendlar samma väg som mig lite senare på dagen, typ halv 9 och framåt, så idag var det inte en enda cykel på 8km, mer än jag själv då :)

Jag kan max cykla till ICA 300 meter men över det så blir jag blöt på ryggen = helt omöjligt att cykla 9 km till jobbet med jobbkläder. Har gjort många test men det fallerar varje gång så sitter man där med LP-skivor under armarna.

Igår kväll, nynnandes glatt på väg hem från surdegskursen, blev jag utsatt av ett utomordentligt allvarligt menat kränkningsförsök av bakhållskaraktär på Skanstullsbron.

Idag ser jag att de fikat utan mig. Med David Bowie.

Snart får jag väl Borrelia också.

SuperApe skrev:
> Igår kväll, nynnandes glatt på väg hem från
> surdegskursen, blev jag utsatt av ett
> utomordentligt allvarligt menat
> kränkningsförsök av bakhållskaraktär på
> Skanstullsbron.
>
> Idag ser jag att de fikat utan mig. Med David
> Bowie.
>
> Snart får jag väl Borrelia också.

Fan Kaj, du skriver som en poet....
Skön inställning också, verkar så munter jämt! :)

Själv tog jag mördarmaskinen idag och fick motorstopp, det var kul!

SuperApe skrev:
> Igår kväll, nynnandes glatt på väg hem från
> surdegskursen, blev jag utsatt av ett
> utomordentligt allvarligt menat
> kränkningsförsök av bakhållskaraktär på
> Skanstullsbron.
>
> Bowie.
>
> Snart får jag väl Borrelia också.
Vi undrade just var du var.

Senast ändrad:
SuperApe skrev:
> Bowie.

Jodu
Det händer grejjer medans degarna jäser.
(Du var saknad)

(Träffade du farbror Moody på kursen, han var oxå spårlös...)

Oj, finfika med bilder. Tjusigt.

Synd att det är på fel sida stan. Vi från Väster/Norr får sy ihop något liknande, kanske Mellquist i Vasastan?

Annars noterades att Överkläddas Riksförbund var ute och cyklade i morse. Riktiga hårdingar, det är inte vem som helst som fixar att cykla med vinterkläder i värmebölja.

Mr Orange skrev:
> Annars noterades att Överkläddas Riksförbund
> var ute och cyklade i morse. Riktiga hårdingar,
> det är inte vem som helst som fixar att cykla med
> vinterkläder i värmebölja.

Det verkar som att en del kollar mer på almanackan än på termometern när de klär sig.
September, ah höst, då ska jag ha den här GoteTexjackan med vindtät front...

SuperApe skrev:

> Idag ser jag att de fikat utan mig.

+1! Fast nu förstår jag varför jag inte var där; jag hade ju som villkor att apan måste vara med.

SuperApe skrev:
> nynnandes glatt på väg hem från surdegskursen

Vilken morgon bjuds det på surdegsbullar längs pendlingssträckan?

Mr Orange skrev:
> Oj, finfika med bilder. Tjusigt.
>
> Synd att det är på fel sida stan. Vi från
> Väster/Norr får sy ihop något liknande, kanske
> Mellquist i Vasastan?
>
Kan vi inte styra upp en pendlingsfika nästa vecka på Bianchi? Jag kan inte denna vecka då jag har barnlämning men nästa är lugn.

nikasp skrev:
> Jag kan max cykla till ICA 300 meter men över det
> så blir jag blöt på ryggen = helt omöjligt att
> cykla 9 km till jobbet med jobbkläder. Har gjort
> många test men det fallerar varje gång så
> sitter man där med LP-skivor under armarna.

Haha, ja, det är inte helt lätt. Ofta tycker man jag kan växla upp för att finåka med lägre kadens, men sen efter en stund så har man paddlat upp i hastighet iaf :)

14 grader kl 7 i morse?!? I september?!? Verkar som om den här globala uppvärmningen som alla tjatat om äntligen är här... Eller så är det bara de naturliga fluktuationerna.

Armvärmarna (som varit min vän de senaste morgnarna) åkte av innan de ens åkte på. Transportcykling med skjorta och kavaj mitt på dagen var inte att rekommendera (ut ett svettfläcksperspektiv).

Hann inte med kaffet på Hornsgatan i morse så det får bli en annan gång. Ser fram emot hempendlingen som alldeles snart ska inledas.

Inget spännande att rapportera från de senaste dagarnas pendling utom puckot vid Odenplan igår. Han satt och lökade i sin pickup, parkerad till 50% på cykelbanan och 50% på en P-plats för handikappade. Full poäng alltså! Hann tyvärr inte knacka på rutan eftersom jag inte såg att han satt i bilen förrän det var för sent...

Har som många andra förvånats över hur mycket kläder många andra cyklister har på sig i höstvärmen. I går blev jag omkörd (händer mkt sällan) av en svettopendlare med långärmad vindjacka på sig - i 20C!

Cyklade förbi två killar med stora reklamskyltar för glasögon som gick i cykelbanan, det kändes som ett ypperligt tillfälle att fälla en syrlig men lustig kommentar.

Dålig bild men hur fan orkar man pendla om man jobbar kontorstid??? Annars gick det lugnt hem.

Ladda upp från mobil...

Bilagor

• 20130910_171511.jpg
    20130910_171511.jpg
    115.4 KB · Besök: 40
Senast ändrad:
Puh, fick en snubbe med vanliga kläder och MTB bakom mig i stan. Han tokplingade på folk som var framför mig. Drog honom men sen smög han om då jag fick rött. Fick återkränka och sen tokköra i en 1500 meter lång uppförsbacke (inga andra människor). Som alla känner till kan man inte kolla bakåt i ett sånt läge. Tog väl 20 minuter innan jag slutat eftersvettas nu :)

Vaknade med knäont, så det blev till at ta det lugnt i båda riktningarna. Stod och väntade vid ett rödljus på morgonen och märkte att bilen bakom mig började köra trots att det fortfarande var rött. Undrade vad det var för fyllo tills jag insåg att det var en ambulans som precis dragit igång blåblinket. Tutilurandet väntade de med tills de var några meter framför mig, vilket jag var mycket tacksam för. Läste i lokalblaskan att en tjejcyklist hade blivit dörrad av en bilist vid ungefär den tiden i ungefär den riktning de körde. Det gick tydligen rätt hyfsat för henne ändå. Skönt.

Lång dag på jobbet igen, så det blev lysen på hemvägen idag med. Har nu tröttnat fullständigt på trafikljusen som inte reagerar på cyklister (till och med i en korsning där man bemödat sig att måla en snirklig cykelöverfart från stopplinjen i höger körfält till GC-banan på andra sidan). Felanmälde det nu när jag kom hem och passade på att pusha för cykelbox och förgrönt.

Det var jättejobbigt hem idag, förutom uppför Skanstullsbron då jag fick draghjälp av en moped, sen var det skitjobbigt igen. Jag tror att dotterns dagisbaciller satt sig i mig, får se hur det känns imorrn men med lite otur blir det tuben.

lroguet skrev:
> http://fourteenislands.com/images/stockholm-cyclis
> ts-fog.jpg

Snyggt, stämningsfull oskärpa!

Tillägg: Senaste dagarnas pendling börjar få något tvångsmässigt över sig; sedan ny pendlarcx införskaffades kan jag inte låta bli att cykelpendla, trots att benen är tvärslut. Jag övar på att cykla lugnt, går sådär.

Imorgon (ledig) ska jag cykla till simhallen ist, så överkroppen också får känna sig slutkörd. Hösten är härlig, smyglängtar till regn & rusk.

En ekernippel som gängade upp sig blev åtgärdad på Cykling trots underbemanning; service!

Senast ändrad:
Mr Orange skrev:
> Oj, finfika med bilder. Tjusigt.
>
> Synd att det är på fel sida stan. Vi från
> Väster/Norr får sy ihop något liknande, kanske
> Mellquist i Vasastan?
>
> Annars noterades att Överkläddas Riksförbund
> var ute och cyklade i morse. Riktiga hårdingar,
> det är inte vem som helst som fixar att cykla med
> vinterkläder i värmebölja.

Överkläddas RF :)

Märkligt fenomen. Varma Obamadagen förra veckan kom en fixiesnubbe över Västerbron iklädd jeans och täckjacka..

bruce skrev:
> Mr Orange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oj, finfika med bilder. Tjusigt.
> >
> > Synd att det är på fel sida stan. Vi från
> > Väster/Norr får sy ihop något liknande,
> kanske
> > Mellquist i Vasastan?
> >
> > Annars noterades att Överkläddas Riksförbund
> > var ute och cyklade i morse. Riktiga
> hårdingar,
> > det är inte vem som helst som fixar att cykla
> med
> > vinterkläder i värmebölja.
>
> Överkläddas RF :)
>
> Märkligt fenomen.

Imorse hade jag kunnat ansöka om medlemskap, riktigt otäck känsla när man blir varse överklädseln

Var tvungen att titta två gånger på termometern i morse. Jo, den visade att kort-kort skulle funka.

Vid 10 grader går min gräns för jacka. Något kallare åker långa tightsen på.

Fantastiskt skönt i morse med mycket syre i luften. Stack ca 06.20 från Tyresö. Så skönt att det är lite folk ute, så att man kan mata på lite.

Har stuckit hemifrån vid 07-tiden ibland. Sjuuuukt trångt i stan med alla som cyklar och går. Det är värt besväret att dra iväg tidigt.

Jag vet inte om det kan klassas som pendling än, men efter oerhörda tre dagars cykling till jobbet känns det som att detta ska fortsätta:-) Jag är en av dem som har "för mycket" kläder på morgonen, av den enkla anledningen att jag är frusen som fan innan jag fått fjutt på kroppen. Så vindjacka är obligatoriskt vid ~15°C om inte solen värmer för mycket. Är det något jag avskyr så är det iskalla armar fast kroppen i övrigt är varm.

Blev rejält kränkt uppför Tranebergsbron hem. Trodde att jag var snabb när jag susade förbi cyklist efter cyklist i kanske 25-30 km/t i den lätta medvinden på min MTB, men så gled en Fredrikshofz-snubbe förbi med en kadens på kanske 20 och till synes inte tillstymmelse till ansträngning, som om det varit jordens nedförslut:-/

Imorrn tar jag AM-cykeln till jobbet för en liten tur i Hellas på kvällskvisten.

Tillbaka
Topp