Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det ett Stock-holmsfenomen

Japp. Alla vet ju att fjollorna i fjollträsk är ena riktiga kärringar.

Johan A skrev:
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det ett Stock-holmsfenomen
>
> Japp. Alla vet ju att fjollorna i fjollträsk är
> ena riktiga kärringar.

Enligt Nationalencyklopedin så betyder fjolla "flicka eller kvinna som saknar stadga i karaktär och intellekt".

Men idag har betydelsen mer och mer övergått till att betyda fjantig man.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fjolla

:-)

Edit: Ändrade sista meningen från plural till singular, för korrekthetens skull.

Senast ändrad:
Första pendlingen för i år idag. Saltbilen förstör ju nästan lite av vinterpendlingskänslan utmed bergslagsvägen in mot sthlm =)
Nya lobstervantarna (Sealskinz) och nya softshelljackan (Gore) fungerade bra.

Janek skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Jag kör med en ex militärbalaklava i
> ullfrotté
> > och tycker den funkar grymt just nu.
> Ullfrottén
> > värmer gott även när den blivit blöt och
> man
> > kan justera öppningen lite över eller under
> > munnen beroende på köld.
>
> Låter kanon, var har du köpt den?

Jag hittade den ute på vintern när jag bodde på Norra Värmdö i en vad det verkade vara övergiven biovac. Det låg lite urätna militärrantioner och annat skräp och balaklavan som jag tog hem och tvättade. Men jag tror att detta är samma tillverkare som säljer en civil variant: http://www.woolpower.se/produkter/ovrigt/balaclava-200/

hjälm+mössa - varmt
hummervantar - svettigt
Fodrad Goretex jacka + HH underställströja - svettigt
vaude fodrad byxa + tunn löpartights - lagom
skinn-boots + tunn strumpa + tjock stumpa - kallt om fossingarna.

Undrar om det var därför jag av någon anledning slängt ner 6par strumpor I väskan? Inte alltid man blir glad när man med stigande förvåning plockar upp strumpa efter strumpa och undrar vad I hela friden man pysslade med innan frukost.

Selast skrev:
>
> Jag hittade den ute på vintern när jag bodde på
> Norra Värmdö i en vad det verkade vara
> övergiven biovac. Det låg lite urätna
> militärrantioner och annat skräp och balaklavan
> som jag tog hem och tvättade. Men jag tror att
> detta är samma tillverkare som säljer en civil
> variant:

Bodde du i en övergiven biovac!?

Fick en extra dubb under lunchpendlingen, hade mina verktyg och extra slang kvar på jobbet men eftersom jag upptäckte det inne på kompisens cykelverkstad var det snabbt fixat!

Bilagor

• dubb.jpg
    dubb.jpg
    118.4 KB · Besök: 38
jobbigt som sjutton senaste dagarna eftersom jag satte på dubbat bak också. Man får dock bättre träning tröstar jag mig med.

Någon som har tips på Balaclavornas Rolls Royce som är optimerad för att inte imma igen brillorna med utandningsluften. Jag har två olika men är inte riktigt nöjd med någon av dem utifrån imma brillor-perspektivet.

Syns därute!

AndreasD skrev:
> jobbigt som sjutton senaste dagarna eftersom jag
> satte på dubbat bak också. Man får dock bättre
> träning tröstar jag mig med.
>
> Någon som har tips på Balaclavornas Rolls Royce
> som är optimerad för att inte imma igen
> brillorna med utandningsluften. Jag har två olika
> men är inte riktigt nöjd med någon av dem
> utifrån imma brillor-perspektivet.
>
> Syns därute!

Är du han som cyklade med Martin Stenmarck borta vid Everest för några år sedan?

"Kaffe på Everest"... :-)

Medvind hem på vet inte hur länge. Temperaturen måste ha gått ner lite också, för blev inte lika varm på vägen hem, trots klart bättre tempo :)

Helt otroligt, lyckades reta gallfebern på en bilist bara genom att titta på honom på hemvägen.

På ett trångt ställe har en bilist kört upp på trottoaren och blockerar hela cykelbanan. Jag kör upp bakom honom och stannar nära bakluckan en kort stund för att se om han tänker flytta på sig.
Eftersom inte så verkar vara faller så masar jag mig försiktigt förbi honom på insidan mellan bilen och ett antal träd som är planterade mellan gång och cykelbanan. Böjer mig ner i höjd med passagerarfönstret fram och tittar in på honom en snabbis och trampar sedan åter iväg på cykelbanan framför bilen. Ser då i ögånvrån hur bilisten beger sig ur bilen och hör hur han börjar gasta åt mig. Eftersom jag då redan hade fått upp farten igen så hade jag ingen lust att stanna och undra vad han ville.
Hur sjutton kan man bli så upprörd över att någon tittar på en när man i själva verket själv har gjort fel? Dags att införa lämplighetsprov med avseende på temperament och uppförande i trafiken för att få behålla körkortet?

I övrigt en salig blandning av väglag. Sopsaltat, snömodd och en och en annan snövall. Synd bara att den sopsaltade sträckan bara är 25% av min pendlingsväg. Hoppas verkligen det inte blir speciellt mycket mer snö än såhär i vinter eftersom jag redan börjar tröttna på väglaget på de icke-sopsaltade sträckorna av min pendlingsväg.

Vad ska man göra för att inte skrämma slag på gångtrafikanter. Varit flera gånger som de blir överraskade, skräms och hoppar till, både med och utan pling på ringklockan.

Plinga i god tid. Dvs inte två meter bakom ryggen. Att man bland råkar väcka någon som går och dagdrömmer ute i trafiken är bara ett plus. I de fallen tänker jag mig att de blir mer rädda över sin egen ouppmärksamhet än mitt uppmärksammande.

Inte mindre än tre vilsna taxibilar på cykelbanan vid södermälarstrand.

Tack till den som jagade mig uppför Hägerstensvägen och väckte mig ur vinterkoman.

Vila(konferens med jobbet) imorgon och torsdag, åter i trafiken på fredag.

Måste plussa lite för sopningen/saltningen av cykelbanan från västerort (i Stockholm) in mot stan och även mot Solna C. Grymt bra gjort av kommunen.

Kom väldigt nära 3 älgar idag på Järvafältet mellan Väsby och Rocksta. Såg ut som två fullvuxna och en stor kalv (i vart fall en älg modell något mindre). Hann inte riktigt bli rädd, men det var häftigt och älgarna kutade iväg åt sitt håll och jag älgade på åt mitt. Var vid 17-tiden precis i början av hempendlingen. Fin cykeltur:)

Återuppstått från de döda efter maginfluensa och genomförde säsongens första snöpendling. Förstärkte jeansen med ett par merinoullslångkalsonger och en extra tunn tröja under vindjacken. Och så ett par tunna fingervantar extra. Mer behövdes inte jämfört med varmvädret förra veckan.

Men sen är det ju det här med den sopsaltade cykelvägen längst Huddingevägen. Det är ju liksom ingen sport att vintercykla då. Inget episkt alls. Nä, då är det tur att Skeppsbron söderut levererar som vanligt; modd, iskanter, spårigt och obefintligt plogat. Bara att hålla sig på vägen och hoppas på det bästa.

Sen borde alla köra fixie på vintern. Sjukt kul att snöskidda i nedförsbackarna.

Slutligen anser jag att Mellqvist borde återintas nästa tisdag!

Wideman skrev:
> Helt otroligt, lyckades reta gallfebern på en
> bilist bara genom att titta på honom på
> hemvägen.
>
> På ett trångt ställe har en bilist kört upp
> på trottoaren och blockerar hela cykelbanan. Jag
> kör upp bakom honom och stannar nära bakluckan
> en kort stund för att se om han tänker flytta
> på sig.
> Eftersom inte så verkar vara faller så masar jag
> mig försiktigt förbi honom på insidan mellan
> bilen och ett antal träd som är planterade
> mellan gång och cykelbanan. Böjer mig ner i
> höjd med passagerarfönstret fram och tittar in
> på honom en snabbis och trampar sedan åter iväg
> på cykelbanan framför bilen. Ser då i
> ögånvrån hur bilisten beger sig ur bilen och
> hör hur han börjar gasta åt mig. Eftersom jag
> då redan hade fått upp farten igen så hade jag
> ingen lust att stanna och undra vad han ville.
> Hur sjutton kan man bli så upprörd över att
> någon tittar på en när man i själva verket
> själv har gjort fel? Dags att införa
> lämplighetsprov med avseende på temperament och
> uppförande i trafiken för att få behålla
> körkortet?
>

Jag har sagt det förr: aggro-lås skulle göra mer för trafiksäkerheten än alko-lås.

MattiasK skrev:

> Slutligen anser jag att Mellqvist borde återintas
> nästa tisdag!

Skulle också behöva en finfika men för egen del för det bli först om två veckor pga arbetet.

Lugnt och händelselöst till Huddinge. Först var det Arslets-nä, förlåt, Aarsleff rörservice som hade ställt en stor lastbil mitt över hela cykelbanan och trottoaren.
Ingen skyltning, ingen omledning, bara att klicka ur och leda cykeln förbi uppe i slänten.
Ingen fara egentligen, men det känns lite nonchalant att cyklister ignoreras så hårt.
Backen ner mot Huddinge gamla tingshus blev lite spännande. Var ett stråk där snöskorpan varken riktigt bar eller brast, och det spårade duktigt. Men det ordnade sig med andan i halsen.

En bil med släp stod över hela cykelbanan på Södra Vägen precis efter Korsvägen där det står en byggnadsställning. Två gubbar som höll på att lasta några möbler. Precis intill, och då snackar jag mindre än en halvmeter ifrån, finns en ledig parkeringsplats som hade räckt till hela ekipaget. Jag orkade inte ens stanna och påpeka vilka totala jubelidioter de var.

150m senare kommer det ut en parkeringsvakt från en sidogata och börjar gå åt fel håll. Jag tipsade honom. Kände att jag fick lite revansch.

Cyklade hem först vid kl 21. Frusen och trött när jag bytte om skönt sen. Kanonbra underlag och mysigt i Philipsens sken. En gube slirade ut mitt på cykelbanan, plingade och då vinglade han och sträckte händerna i luften som att "jag ger mig". Ännu en sån där situation när det blir sämre av att plinga. Iofs lite tight den här gången men ofta håller jag åt sidan så gott det går och plingar inte.

Händelselöst. Sent så få cyklister ute. Bara två. Båda med lyse.

Men varför är vissa trafikljus (Gamnlestadstorget typ) så jävla felprogrammerade nåden när man cyklar och kör bil. Men ... Cykelpendlare göre sig ingen brådska.

Mörkt, kallt, tungt och ensamt. Såg endast två andra cyklister på väg in mot stan nu på morgonen och båda (skäms!!!) utan fungerande baklampa. Vintern skrämmer bort många som annars är hurtiga.
23,1 km, 1:15. Dubbdäcken och snön suger musten ur låren.

Fråga - nu när jag tröttnat på att frysa om fötterna, vilka SPD-kompatibla vinterskor skulle ni andra pannbenspendlare rekommendera, och hur är de i storlekarna?
Jag beställer gärna från nätet men ogillar att skicka tillbaka prylar.

hadde sälskap till jobbet i dag, trevligt det, fast attan vad man va kald, dags med ett extra lager nu känns det som :O

Jag kör Diadora Polaris när det är under +2 sisådär och är nöjd. De håller vatten ute och fötterna varma i Stockholmsvinter-temperaturer. Köpte mina för 999 på XXL förra året.

Fin morgon men lite moddigt inne i stan.

JockeP skrev:
> Fråga - nu när jag tröttnat på att frysa om
> fötterna, vilka SPD-kompatibla vinterskor skulle
> ni andra pannbenspendlare rekommendera, och hur
> är de i storlekarna?

Satans tungt efter gårdagens fulgubbecrossande, det kändes som att jag aldrig kom fram...

Lite kallt om kinderna i början. Och fingrarna, men nya handskar är beställda. Fötterna tycks hålla värmen helt ok (sommaskor, ullstrumpor och skoöverdrag av Biltematyp) så jag väntar nog ett år till med vinterskorna.

heklamama skrev:
> federico skrev:
> -----
> > heklamama skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mörkt och svalt.
> > > Tänkte skriva grått men ser på Federicos
> > bilder
> > > att det var blått?
> >
> > Kameran registrerar det som blått, jag har
> inte
> > gasat på med färg däremot något
> > överexponerade.
> >
> > Var du förbi Mellqvist? Jag tog en sväng och
> > stannade där 07.45-07.50 såg inga andra.
>
>
> Fina Bilder!
> Funderade lite på Mellqvist igår, men får
> skylla på jobbstress.
Fundera på tisdag då istället?
Annars en lugn pendling t stan. Saltamackapären gör sitt jobb förutom en liten bit vid Gullmars där de skiter göra något. Enligt rykte på nätet ska det fixas. Få se.

JockeP: Northwave Arctic ett snäpp varmare än Shimano MW81

Pendligen, jo det gick fint men det känns som om något är fel, det går för långsamt. Har blivit otroligt svag efter att snön föll, eller så är det bara så det ska kännas? Airtrimen gör det nog lite extra tungt.

Det kanske är läge för att gå in i zenpendlingsläge och bara gilla läget under vintern.

Min cykel automatväxlar, och helst när man trycker på lite alternativt slösegar sig uppför i knapp styrfart. Det är otroligt irriterande, jag undrar om växeln fått sig en smäll eller nått.

Växelproblemen gjorde att jag fick cykla i dagsljus, det var skönt, vinden har vänt och jag var i princip ensam trafikant.

Hände ingenting i 35 minuter.
Sen fick jag dagens skräckupplevelse av en väntande bil på sidogata som helt plötsligt bestämde sig för att köra ut - bilisten kom lyckligtvis på bättre tankar efter 1 meter eller 2 så kraschen uteblev. Strax därefter dagens skratt - en bil i 70-knyck på Ulvsundavägen med en släpkärra dansande efter med frusna bromsar - fint gnistregn och gummirök från dubbdäcken. Undrar hur länge de höll... Sen hände det ingeting i 10 minuter till.

15 Januari

Bilagor

• 15jan1.jpg
    15jan1.jpg
    103.1 KB · Besök: 42
  • 15jan2.jpg
    15jan2.jpg
    82.6 KB · Besök: 45
Labanos skrev:
> AndreasD skrev:
> -----
> > jobbigt som sjutton senaste dagarna eftersom
> jag
> > satte på dubbat bak också. Man får dock
> bättre
> > träning tröstar jag mig med.
> >
> > Någon som har tips på Balaclavornas Rolls
> Royce
> > som är optimerad för att inte imma igen
> > brillorna med utandningsluften. Jag har två
> olika
> > men är inte riktigt nöjd med någon av dem
> > utifrån imma brillor-perspektivet.
> >
> > Syns därute!
>
>
> Är du han som cyklade med Martin Stenmarck borta
> vid Everest för några år sedan?
>
> "Kaffe på Everest"... :-)

Hahaha, I wish. I am just a middle-aged paper pusher on a bike...

JKolmo skrev:
> Selast skrev:
> -----
> >
> > Jag hittade den ute på vintern när jag bodde
> på
> > Norra Värmdö i en vad det verkade vara
> > övergiven biovac. Det låg lite urätna
> > militärrantioner och annat skräp och
> balaklavan
> > som jag tog hem och tvättade. Men jag tror att
> > detta är samma tillverkare som säljer en
> civil
> > variant:
>
> Bodde du i en övergiven biovac!?

Nej i ett litet mysigt hus, egentligen var det inte jag som hittade balaclavan heller utan min hund som jag var ute med som började gräva på platsen och fick fram den och det andra skräpet. Men han cyklar så lite att jag snodde balaclavan från honom :-)

Ascool! Får tankarna till några skjutglada stormtroopers i urskogen.

Källis skrev:
> Trevligt på skogsvägarna hem ikväll...
>
> http://1.bp.blogspot.com/-ngwEXFmDKY0/UtV8srsgzXI/
> AAAAAAAARgc/JTfHXU7uVWg/s1600/140114_DSC_6523.jpg
>
>
> //Källis

Mötte en ninjatant på hemvägen vid Gropegård.
Det var mörkt ute, hon hade ingen framlampa (skulle inte tro att hon hade någon bak heller iofs) och läsandes en tidning (!) samtidigt som hon cyklade.
Ibland undrar man alltså...

crust skrev:
> Mötte en ninjatant på hemvägen vid Gropegård.
>
> Det var mörkt ute, hon hade ingen framlampa
> (skulle inte tro att hon hade någon bak heller
> iofs) och läsandes en tidning (!) samtidigt som
> hon cyklade.
> Ibland undrar man alltså...

Haha.. Jösses!

Så många härliga ekipage. Körde om en elcykel (och det gick inte fort) i västerort med en förare som saknade hjälm, lyse och reflexer men han hade rejäla armbågsskydd och knäskydd av hockeytyp som täckte även smalbenen.

johan44 skrev:
> Så många härliga ekipage. Körde om en elcykel
> (och det gick inte fort) i västerort med en
> förare som saknade hjälm, lyse och reflexer men
> han hade rejäla armbågsskydd och knäskydd av
> hockeytyp som täckte även smalbenen.

Sånt här som får en att förstå att det finns några som skulle kunna såga av grenen de sitter på, såga hål i isen och stå mitt på "locket" samt måla sig in i ett hörn.

Vi bygger dusch på jobbet. Tack Johnny. Nu finns inga ursäkter kvar. På med vinterpendlingen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    30.4 KB · Besök: 37
Alldeles för tunga ben på hemvägen. Fick en hjulsugare vid Brommaplan, de är lite som fästingar. Hur är det, blir det jobbigare för mig om det ligger någon nära bakom eller är det tvärtom?

Borde ju vara tvärtom, kanske skulle låtit honom ligga kvar? I vilket fall lät jag honom köra om vid Åkeshov och tog det lite lugnare en stund.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp