Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj!
> Lycklig som ett barn körde jag första riktiga
> jobbpendlingen på 4,5 år i morse. Det var
> myggfritt vid starten och jag blev kränkt av 3
> svettogubbar på CX (helt OK) en hybrid (sådär)
> och en jäkla elcykel längs Värmdövägen. Jag
> hade bestämt mig att ta det lugnt på min 13
> gamla Scott Tampico med Nokian W160 på.
>
En sån liknande har jag också kvar. En röd och svart med rektangulärt överrör. Gick som pendlare tills jag kom på att stora hjul är snabba hjul. Eller i varje fall snabbare.

Magiskt att pendla vid lunch. Solsken, klart och fint. Synd bara att det var en tenta jag cyklade till, det sabbade stämningen lite.

sådan!

Bilagor

• tmp_DSC_0785-56539009.jpg
    tmp_DSC_0785-56539009.jpg
    42.3 KB · Besök: 22
mtb eller xc imorgon? Nån som kan uppdatera status ang. de gc banorna i södra sthlm?

Osedvanligt bra pendling imorse. Bra sopsaltat från Globen hela vägen till City, bra tryck i benen, lagom temperatur kontra klädsel och ett glatt humör trots att det är måndag.

Det var händelserikt idag som vanligt; efter 25sek pendling bestämmer sig en tantrackare för att helt abrupt börja springa rätt ut i gatan utan att se sig för, jag lyckades missa henne med nån centimeter till godo och människan märkte det inte ens, alt var hon i chock vem vet.

Sen inne i stan höll jag på att cykla rätt in i en stillastående fixieninja med svarta kläder, inga reflexer och inga lampor - bra jobbat av ninjan att lyckas vara så kamoflerad mitt i stan!

Tungt i dag, motvind och underlag som inte gär mycke rull.
Kanske det blir bättre hem igen? (Åker från Norra sidan till City).

Rullade på bra Fiskis-Söder. Speciellt på bilväg var det rensaltat. Cykelbanorna var bitvis fortfarande skit. Bara 2 CX kränkningar:) Kände av lördagens mindre allergichock då jag vid en middagsbjudning klappade på en katt och hund innan desserten som delvis bestod av stenfrukter. Tjotjena vilken käftsmäll när ögonen svullnade igen helt och jag fräste som en valross. Doktorns Cortison och Antihistamincoctail på söndagen kändes av så fort jag tog i lite. En underställströja får räcka hem

Jag brukar ha gula snygga jackor med massa reflexer. Idag hade jag en svart jacka. Jag inbillade mig då att bilarna körde om lite närmare än vanligt. Det är ju bara en bedömning men har någon annan reflekterat(!) över det här?

Sedan var det ovanligt mycket trafik också, fast det kan ha med klockslaget att göra.

Bil, buss, tunnelbana och en kort promenad. Det mesta utom cykel.

(nu i rätt tråd)

Ramsne skrev:
> Mitt jobb flyttade till Kista vid årsskiftet.
> Igår cyklade jag för första gången.
> Bortförklaring: har varit ledig och sjuk
> innan...
> ...
>
> Det är fan inte lätt att hitta på cykelbanor
> bland vägbyggen och annat.

Ungefär så här brukar jag köra.
Inte den rakaste eller enklaste vägen när flygplatser, motorvägar och travbanor lägger sig i vägen men den fungerar och har inte några ljussignaler alls. Dessutom får man kokänning på sommaren när man kör över fälten :)

https://maps.google.se/maps?saddr=R...=dpe&mrsp=1&sz=14&via=1,2,3,4,5&z=14&lci=bike

Bilagor

• Bromma - Kista.png
    Bromma - Kista.png
    191.4 KB · Besök: 39
Halvtrött, hängig och bitter. Omvärlden matchar med glåmigt väder, småmoddiga cykelbanor och lågintensivt cykelkrångel.

Fy fan....

För drygt två veckor sedan körde jag en 20 milare, idag höll 15km på att bli mina sista, fifan!

Trevligt var det men jobbigt. Skaffade mig en dhb Windslam Roubaix jacket som var trevlig. LIte sval iom att den inte har sk "windslam" på sidan/under armarna. Men för lite mer intensiv pendling är den perfekt i alla fall i minus 3 (som det var idag) hade bara underställ under. Snygg också.

velocipede skrev:
> mtb eller xc imorgon?

Ungefär som att fråga: Rödvin eller Shiraz/Cabernet?

Pannbensbyggande motvind idag! Väldigt ojämnt plogat, tidvis riktigt bra och på andra ställen moddigt och jävligt.

I går larmades det om kommande blixthalka i Skåne. Jag monterade äntligen på dubbdäcken i går kväll och hoppades på en utmaning på väg till jobbet i dag. Besvikelsen var stor då torr asfalt välkomnade mig. Snöklumparana på fotot var de största jag kunde hitta. De tilsammans med två isfläckar jag fann strax innan jobbet utgjorde dagens snökaos. Norra Skåne ska tydligen ha det värre.

Bilagor

• IMG_20140120_085049.jpg
    IMG_20140120_085049.jpg
    167.9 KB · Besök: 30
Labanos skrev:
> velocipede skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mtb eller xc imorgon?
>
>
> Ungefär som att fråga: Rödvin eller
> Shiraz/Cabernet?

Cyklade 100m med mtb:n och vände hem för att hämta crossen :)

Lite sent iväg då bromsklossarna skulle bytas. Ganska händelselöst förutom en läskig sladd när jag tappade focus på sö. mälarstrand.

Helt klart att bilister är väldigt kollektiva i sitt beteende, reflexer, lampor och placering på väg tex påverkar direkt hur snittbilisten beter sig.

Misärpendlaren skrev:
> Jag brukar ha gula snygga jackor med massa
> reflexer. Idag hade jag en svart jacka. Jag
> inbillade mig då att bilarna körde om lite
> närmare än vanligt. Det är ju bara en
> bedömning men har någon annan reflekterat(!)
> över det här?
>
> Sedan var det ovanligt mycket trafik också, fast
> det kan ha med klockslaget att göra.

Nya cykelbanan längs med Kymlingelänken var öppnad i morse :-) tyvärr var den bara plogad ett par hundra meter, sedan var det tvättbräda som gällde.

Pepperagge skrev:
> I går larmades det om kommande blixthalka i
> Skåne. Jag monterade äntligen på dubbdäcken i
> går kväll och hoppades på en utmaning på väg
> till jobbet i dag. Besvikelsen var stor då torr
> asfalt välkomnade mig. Snöklumparana på fotot
> var de största jag kunde hitta. De tilsammans med
> två isfläckar jag fann strax innan jobbet
> utgjorde dagens snökaos. Norra Skåne ska
> tydligen ha det värre.

Den där Jenny W bor ju också i Skåne och på hennes Instagram kan man tro att det är i Jämtland....otrolig skillnad i samma landskap!

Kompakt motvind som kulminerade på toppen av Tranebergsbron där man nästan stod stilla.
Det var så trögt att t.o, hjulsugaren som hade slängt sig in bakom mitt feta arsle när jag trampade förbi han och hans tidigare lokomotiv fick släppa min rygg strax före krönet.
Om vinden håller i sig blir det lätt att trampa hem ikväll.

Äntligen medvind, tog Tranebergsbron för att kunna segla i medvinden.

Var kommer alla jävla blink-mongon i från ?

izar skrev:
> Pannbensbyggande motvind idag! Väldigt ojämnt
> plogat, tidvis riktigt bra och på andra ställen
> moddigt och jävligt.

Visst är Ekvägen fin? :)

Blev bil imorse då det ska åkas längdskidor i eftermiddag med lite kunder. Såg lite moddigt ut bitvis på GC stråken. Imorgon blir det järnhästen igen.

Tråkig måndag med sega ben, och underlaget antingen tvättbräda eller fuktig asfalt. Vad sägs om minus 6-8 och nån decimeter snö?

Ganska ensamt och lite för varmt (klädd). Konstig vind, lyckades inte lista ut hur det blåste egentligen.

Fullkomligt hatar mitt diskbråck som gör riktig misär av livet just nu...

Helt slut i kroppen. Var länge sen det gick så långsamt... Var vitt och fint med soluppgång över skogen första biten för att övergå till modd ganska snart. Röjnignen har fungerat av den lilla snö som,kommit.

Det var rätt fint imorse med snö och sol, men lite förkylningsvibbar och en temperatur som jag tycker det är svårt att klä mig rätt för gjorde att jag tog det rätt lugnt för att inte bli kokt.

Linnégatan var ännu sämre än vanligt med avspärrningar, parkerade bilar och bitvis obefintlig skottning av cykelbanan.

Påfallande moddfritt större delen från Täby till Värtan. Snökaossingelspeed med Schwalbe ISP helt i onödan. Saknade CXn. Dock bra att ta det lugnt med begynnande helvetesförkylning.

MattiasK skrev:
> Ganska ensamt och lite för varmt (klädd).
> Konstig vind, lyckades inte lista ut hur det
> blåste egentligen.
>
> Fullkomligt hatar mitt diskbråck som gör riktig
> misär av livet just nu...

Min rygg med diskbråck har aldrig varit så bra som nu efter en pendlingshöst med ca 350 mil. Men visst, man vet att det finns där och det gör sig påminnt men regelbunden cykling har för mig varit mkt bra.
Stefan

Torr Västerbro.
Inte kallt enligt termometern.

Men

Sibiriska dödsvindsmaskinen är igång.

MattiasK skrev:
> Ganska ensamt och lite för varmt (klädd).
> Konstig vind, lyckades inte lista ut hur det
> blåste egentligen.
>
> Fullkomligt hatar mitt diskbråck som gör riktig
> misär av livet just nu...

Välkommen i klubben!
Har haft det sedan 2010. Kan rekommendera styrketräning, styrketräning och återigen stryketräning. Det sämsta för mej är soffan och sängen, stelnar till i musklerna men att träna och röras och cykla är rena medicinen.

perzzon skrev:

> Ungefär så här brukar jag köra.
> Inte den rakaste eller enklaste vägen när
> flygplatser, motorvägar och travbanor lägger sig
> i vägen men den fungerar och har inte några
> ljussignaler alls. Dessutom får man kokänning
> på sommaren när man kör över fälten :)

Tack för tipset! Det ska testas imorgon. Kommer ju cykla fel men efter några försök kanske. :)

Fy fasen, aldrig varit med om sån motvind innan, aldrig kört på så låga växlar som idag. Hoppas verkligen att jag får vinden i ryggen på väg hem.

Annars är det ett konstaterande att dödssnön inte nådde fram till Malmö.

Nån slags halvdan tävling i morse. Mot svartklädd macho-he-man på svart PlanetX. På Västerbron. Jag är rätt nöjd, slutade som tvåa. Han den stackaren kom näst sist.

(Får väl skylla på att jag var utrustad denna morgon med en dubbdäcksbestyckad Panzerwagen och fjolliga ben.)

Tänkte kanske ta en kaffe i morgon förresten.

Flaggorna på Slussen piskar åt fel håll!!!
Dags för vindkantring till hemfärden, plz

F.ö. har SMHI inte haft rätt på en temperaturprognos på ett bra tag...

Jag var så sjukt snabb i morse, något jag kommer att få betala för ikväll när benen kommer att påminna mig om morgonens "uttag"

Obefintlig. Cykeln behöver mera TLC innan den är redo för en ny femmilare och jag behövs lite mera på hemmaplan den här veckan.
Fick delar från cyclecomponents i fredags men Salsa hade lagt ner fel gaffel i kartongen så den ska tillbaka. :-(

Fick besked om att jag har däck och slangar i paket hos postombudet. Däck och pedaler till min nya superpendlare. Nu behövs bara leverans på cykeln oxå...

Såg faktiskt en fatbike i morse på Tranebergsbron. Såg tungt ut

Bullabus skrev:
> MattiasK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ganska ensamt och lite för varmt (klädd).
> > Konstig vind, lyckades inte lista ut hur det
> > blåste egentligen.
> >
> > Fullkomligt hatar mitt diskbråck som gör
> riktig
> > misär av livet just nu...
>
> Välkommen i klubben!
> Har haft det sedan 2010. Kan rekommendera
> styrketräning, styrketräning och återigen
> stryketräning. Det sämsta för mej är soffan
> och sängen, stelnar till i musklerna men att
> träna och röras och cykla är rena medicinen.

Jodå, på träningskontot ligger jag inte direkt back om man säger som så. Cyklar väl 1000+ mil om året och ligger på strax över 600h träning (triathlon tar sin lilla tid :) ). Men det här med diskbråcket är en relativt ny bekantskap sen ca 7 veckor tillbaka. Sitter i C7:an och gör hela högersidan (nacke, axel och arm) till ett tråkigt ställe. Löpningen fungerar alldeles utmärkt (i princip enda gången jag är helt smärtfri), cykla går hyfsat och simning är inte alls roligt. Tyvärr har jag inte hittat någon smärtlindring som fungerar och det som är riktigt jobbigt är att jag inte kan sova ordentligt. Sen första veckan i december har jag inte sovit längre än 3 timmar i sträck. Det tär en del. Sen är ju stillasittande datorarbete (typ 95% av mitt jobb) döden...

Som tur vad fungerar det ju hyfsat att cykla. Hade inte det funkat vet jag inte vad jag hade gjort. Ska på MR och vidare utredning i morgon.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp