Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tackar som frågar, händelselös troligen pga sen start. Divergen gick ovanligt tyst, kan bero på att ny kedja är monterad. Benen var inte lika tysta och gnällde en del i början av pendlingen. Troligen pga överhettningen igår kväll efter en del backintervaller med Hovet.

Underpollen säsongen är sisådär med cyklingen. Slöade idag med brommie till pendeln, Blir lätt en mil på dan med denna lilla söta cykel. Hoppas på vanlig pendling i slutet av veckan.

Sen premiär. 6 grader varmt = Perfetto och 3/4 bibs. Oväntat bra rull i 35mm G-One Allround av billigaste kvalisort.

trailmig sa:
Verkar som om många i Lund börjat ta bilen igen trots avstängningen på E22:an. Skönt. Det var ett orosmoment jag inte räknat med att behöva ha dvs. att alla oerhört urusla bilförare skulle börja cykla lika uruselt. Horribelt. Mötte dock bara en cyklist med telefonen uppe.

E22 återöppnades väl igår ?

NLC sa:
NickPick sa:
Pfaff sa:
NLC sa:
Märkligt många mystiska manövrar och situationer av medtrafikanterna på morgonpendlingen i Malmö; längs Nobelvägen i tur och ordning en medelålders man med hjälm på herrcykel hade i en korsning lyckats plocka ner en ungdom på skateboard, därefter 5 personer som gick i bredd på den dubbelriktade cykelbanan (som för tillfället egenmäktigt skyltats om till gemensam GC-bana) följt av en bilist som synkroniserat körriktningsvisaren med rattrörelsen i korsningen med Industrigatan.

Fortsatte på Spånehusgatan med en bilist som gör omkörning på framförvarande cyklist på 30-sträcka utanför skola för att sedan omedelbart göra en högersväng, damcykelcyklist som blåser både kö och rödljus vid korsningen över Amiralsgatan vid Folkets Park och till sist vid Södervärn en container placerad vid utloppet av cykelbana i körbana.

Konstigt ändå att inte fler allvarliga olyckor sker...

Summa sumarum; en fullkomligt normal dag i Malmö.
Underliga, bizarra och farliga beteenden här är så frekventa så att jag stort sett har slutat att notera dom.

Resten av Sverige har redan gett upp Malmö. Ni får flytta norrut! (eller kanske söderut?)

Alltså, sååååå illa tycker jag inte det brukat vara. Bara just idag som världen verkade vara ur synk, eller så var jag kanske bara mer vaken för att registera händelserna.

Nåja, fick ihop nästan 20 minuter på runt 290 W efter jag lämnat stadens sus och dus på vägen hem. 40 mm grusbusdäck till trots så blev det nästan 38 km/h

Wow. Snabb du! Vad fick du I NP?

NLC sa:
trailmig sa:
Verkar som om många i Lund börjat ta bilen igen trots avstängningen på E22:an. Skönt. Det var ett orosmoment jag inte räknat med att behöva ha dvs. att alla oerhört urusla bilförare skulle börja cykla lika uruselt. Horribelt. Mötte dock bara en cyklist med telefonen uppe.

Jupp, igår kväll. Lite ensamt på pendlingsvägen idag.

Ryggsäcken hakade i en backspegel när jag skulle in mellan rödljuskön och parkerade bilar på Norrlandsgatan. Måste folk promt ställa sig så jäkla när parkerade bilar? Då blir det att jag surfar fram mellan körfälten.

Hyfsat lugn hempendling idag efter klass-pendlingen hem igår med idel rekord tider och achievements på strava. Jäklar va det gick undan... då alltså. inte idag.

zodah sa:
I morgon är det VuÄltan som gäller gott folk! Vi ses.
Såg aldrig dig. Gör nytt försök att tråla i morgon. Har faktiskt haft lite race på Vuältan 2 gånger i år. Innan har det nog hänt 2-3 gånger på 10 år. Hoppas på att det fortsätter.

Supertramp har iofs hintat om att det finns en kortare väg hem men verkar vilja hålla den hemlig så det får bli Vuältan ett tag till.

Senast ändrad:
Mycketvillhamer sa:
NLC sa:
trailmig sa:

Happ. Så bra koll har jag. Nåväl. Skönt att slippa dårarna på cykelstigarna iaf.

trailmig sa:
Mycketvillhamer sa:
NLC sa:
trailmig sa:

Happ. Så bra koll har jag. Nåväl. Skönt att slippa dårarna på cykelstigarna iaf.

+1!

Idag var pendlingen mer händelserik än vanligt. Först var det en kalv som hade smitit ur en hage som jag smög förbi, varpå kalven hoppade in i sin hage igen. Sedan blev jag omkörd av en cyklist på trimmad elcykel, tog rygg på densamma och fick draghjälp några kilometer in till Lund. Både jag och elcyklisten höll på att klippa en lösspringande hund vars ägare tydligen tyckte att cykelbanan var en lämplig rastplats medan han uppdaterade sitt mobilflöde. Efter lite sladdande gick det ändå bra och alla kunde fortsätta oskadda med vad de höll på med. Härlig morgon, gillar verkligen vädret nu!

Långsväng på Järva i morse, kom iväg i bra tid före fem, började med att jag hade glömt skoöverdragen på jobbet igår så jag frös om fötterna som f-n + att mina nya finskor inte ser så nya ut längre...
sen fick jag punka så klart (kör 29" slanglöst thunderburt bak, tätningsvätskan bara sprutade ut, pumpa pumpa pumpa, inte f-n tätade det)
fel slang i ryggan (28") och en skitkass pump som jag inte fattar varför jag inte slängt för länge sen.... jävla tätningsvätska överallt och fick pumpa typ en evighet innan jag fick tillräckligt tryck i däcket.
Men lyckades hinna och stämpla in två minuter i sju trots allt "puh"

Senast redigerad av en moderator:
Premiär för säsongen med plast racern mycket folk som vanligt men jag upplever att det är betydligt bättre ordning på flertalet i år mot vad det har varit tidigare år i sthlm på våren.

Blött på marken efter en regnig natt, så blev gravelbike med stänkskärmar.
Undrade en stund varför det var fullt med småsten utslängt på cykelbanan,
men när jag tittade närmare såg jag att det var snigelinvasion!

IMG_20180419_073704.jpg

tuta sa:
zodah sa:
I morgon är det VuÄltan som gäller gott folk! Vi ses.
Såg aldrig dig. Gör nytt försök att tråla i morgon. Har faktiskt haft lite race på Vuältan 2 gånger i år. Innan har det nog hänt 2-3 gånger på 10 år. Hoppas på att det fortsätter.

Supertramp har iofs hintat om att det finns en kortare väg hem men verkar vilja hålla den hemlig så det får bli Vuältan ett tag till.

VuÄltan (igår) var tyvärr helt tom på elitpendlare så jag fick ligga och mata i ensamt majestät. Kanske man skall köra vid annan tidpunkt...jag var nog i Älta vid 7:20 och sedan in mot stan via Hellas/Sickla.

Igår på hemvägen så var det tjockt med folk i Götgatsbacken så jag kunde inte enkelt svänga in på St Paulsgatan och testade hela puckeln/gågatan. Skulle jag såklart inte gjort, det var hemskt. Nu med de där betonglejonen också...blä.

I morse så var det smärtfritt men massor med cyklister Slussen/Gamla stan så man fick zen-cykla i sakta mak. Denna sommar kommer bli en prövning för oss alla som cyklar.

Va inte Vuältan ett stravasegment? Jag kan inte hitta det nu och förvirringen är total.

Pendlingen imorse va av magisk karaktär. kroppen kändes pigg och glad trots torsdag.

Sommarskor med tåvärmare, kortbibs med benvärmare, kortärmat med armvärmare och vindjacka. Får se hur mycket man kan skala av till hemresan.

Körde ikapp och om en kille innan Hellasgården som sedan spurtade om i backen strax efter. Passerade honom igen vid Nacka gård och såg sedan inte skymten av honom. Antar att han körde backintervaller, eller nåt.

Jag har aldrig sett något Stravasegment som heter Vuältan. Vet inte heller om det finns någon exakt definition. Jag ser Vuältan som godtycklig omväg som inkluderar asfalt mellan Älta och Sickla. Om du passerar Älta på din "korta" pendlingsväg så är det inte en Vuälta. Men det kanske bara är jag som tycker så?

Insåg att jag skulle svettas ihjäl i vinterskorna men orkade inte justera sadelhöjden på cx:en (skiljer rätt mycket men minns inte hur mycket). Blev istället lvg via Götgatan. 74 watt och 22 km/h i snitt. Hem blir det Vuälta om det finns någon luft kvar i däcken.

tuta sa:
Jag har aldrig sett något Stravasegment som heter Vuältan. Vet inte heller om det finns någon exakt definition. Jag ser Vuältan som godtycklig omväg som inkluderar asfalt mellan Älta och Sickla. Om du passerar Älta på din "korta" pendlingsväg så är det inte en Vuälta. Men det kanske bara är jag som tycker så?
.

Ungefär så. För mig inkluderar det också Flatenvägen till/från Älta.

trailmig sa:
Ni vet vad ni måste göra va? Skapa segmentet.

Kanske det : -)
Finns ju redan flera segment som tillsammans blir en variant av VuÄltan. Flatentempot är ett om jag minns rätt. Sen finns ju en uppsjö segment mellan Älta och Sickla.

Det är ju ganska meningslöst med segment där folk ligger och gruppcyklar på platten. KOM/QOM kommer bara bero på vilken grupp som personen varit med i.

KOM är ju tämligen meningslöst på väldigt många segment men ibland kan det ju ändå vara kul att se hur man ligger till mot sina medpendlare eller sig själv.

Jag sitter på ett privat segment (jag leder) som heter Sickla-Sköndal men det förutsätter att man att man inte snurrar upp mot Lindalen utan tar höger i Älta City-rondellen. Osäker på vad som kan anses vara mest korrekt.

Storvuältan:
https://www.strava.com/segments/7206809?filter=overall
Misstänker att Supertramp ligger bakom det segmentet. Där kom ju något nedrans subvätterngäng och snodde KOM:en.

Senast ändrad:
Stumpy sa:
Sommarskor med tåvärmare, kortbibs med benvärmare, kortärmat med armvärmare och vindjacka. Får se hur mycket man kan skala av till hemresan.

Körde ikapp och om en kille innan Hellasgården som sedan spurtade om i backen strax efter. Passerade honom igen vid Nacka gård och såg sedan inte skymten av honom. Antar att han körde backintervaller, eller nåt.

Sluta håna mig bara för att du är snabbare än vad jag är. :(
Hade bestämt mig för att köra jättelugnt, men köra en backintervall vid Hellas, innan du körde om.
Blev ju lite lustigt att jag liksom bombade ikapp för att sedan rulla igen kanske. :)

Ska man vara petig så var det jag som blev snuvad av Lasu med hjälpryttare. :) Men nu börjar det kanske bli lite väl off-topic? Dags att ta sig an dagens Vuälta.

tuta sa:

Ok, då minns jag fel. Men vore lite kul om någon orkade skapa en. Jag är för trött för det.

För övrigt - Hempendling i kortbyxor jag råkade ha liggandes på jobbet, då någon härlig kollega (av misstag hoppas jag) hade tagit mina cykelbyxor ur torkskåpet och rullat hem.

I nuläget är jag osäker på om jag vill ha tillbaka dom... Dela cykelblöjja känns sådär.

Tur att det va varmt i alla fall...

Gjorde mitt gamla privata vuälta-segment publikt. Det lär väl ta en stund in allt data är inne.
Sickla-Sköndal (Vuälta S1)
S1 som i söderut, variant 1. I god demokratisk anda överlåter jag åt andra att fylla på med sina favoritvarianter. Tycker i alla fall att start och stopp är rätt rimliga på detta segment. Man skulle iofs kunna tänka sig stopp innan Sandåkrabacken för att slippa det där nya hemska rödljuset och täcka in de som svänger där. Det kanske är bättre?

Benen var rätt kokta idag. I morgon blir det bara finrull i solen.

edit: Såg nu att det redan fanns ett segment som heter "Järla Hellas Älta Skarpnäck" som slutar innan rödlyset. Tar bort mitt segment igen. De är lite väl lika.

Senast ändrad:
Körde en omväg via Kranglan, Saltis Golf och Erstaviksbadet i solen på hemvägen. Vardagslyx!

Edit: Bild.

Bilagor

• 20180419_saltgolfxls.jpg
    20180419_saltgolfxls.jpg
    665 KB · Besök: 27
Senast ändrad:
Premiär för sommarskor och sommarjackan, hoppas att vi har passerat tiden med massa graders skillnad på morgonen och eftermiddagen.

Bil onsdag-torsdag. Cykel idag och "lite" för varmt klädd

Misstänker att man kan ta av sej lite till hemvägen

För övrigt sopat hela vägen till jobbet nu (eller nästan, en bit på ca 100 meter osopad)

Elände och elände.
Fast det började fint, torra varma vägar fram till Älta, där jag börjar känna ett litet men ändå tydligt gung vid varje pedalvarv.
Jaja, säkert inget, bara hjärnspöken. Tittar bakåt på däcket och ser inget, tycker att det ser väl ut som vanligt.
Men nä, efter ytterligare några minuter är det uppenbart punka.

Stannar vid en lämplig plats och funderar lite om man kan kanske chansa och bara fylla på luft. Testar det.
Håller till Sickla. Stannar igen och en vänlig själ frågar om jag behöver hjälp men jag har allt med mig.
Byter till mitt extradäck.
Ja, jag pendlar på tubhjulen.
Pumpar upp det nya däcket och sätter tillbaka hjulet.
Skrap skrap.
Varje pedalvarv innebär nu ett skrap. Rulla går fint
Va fan. vevlagret?
hjullagret?
Kedjan?
Bakväxeln?
Stannar igen vid Fotografiska och kollar.
Allt rullar fint och fritt men när man trampar så låter det.
Skit också.
Jag struntar i det och rullar till jobbet.
Fullt med puckon på Vasagatan. Ingen zen-cykling här inte...

Kommer fram till garaget på jobbet och tänker att jag måste lösa det här nu. Har inte tid senare.
Kollar noga, inget ser fel ut.
Testar att skruva fast hjulet löst. Testar hårt som fan. Inget skillnad.
Testar hur vevlagret löper. Inget fel.
Skruvar fast allt igen. Nu är det sämre än någonsin. Går knappt att veva alls.
FAN.

Nu tänker jag att det är bara att montera isär allt i molekyler. Suck och stön.
Kollar noga på bakväxeln. Inget fel.
Kollar växelörat. Hmm. sitter löst. DÄR har vi det. En av skruvarna till örat är lös och sticker ut och skrapar mot kassetten. Skruvar in den, gängorna i ramen är dåliga. Skruven snurrar runt. Jävla skit.
Monterar allt och nu löper allt fritt och fint.

Men VuÄltan var väldigt fin - jag hade i alla fall tur med vädret..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp