Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Trevligt att du levererar premiumfotografier igen federico :)

Dagens pendling - att ligga bakom inte så snabba cyklister som håller sig i mitten av cb...

Hade laddat för regn nu på morgonen men av det blev intet...
Kände mid dock rätt elajt i mina tunna slimmade skoöverdrag från kina med massa Astanaloggor på (eller vad det nu varför logga...)

En grävskopa (band-driven) stod och arbetade i morse på cykelbanan genom Hagsätra. Det fanns ca 1 meter marginal på höger sida och jag (liksom flera andra cyklister) valde att passera. Men precis när jag skulle passera så svängde grävskopan vänster, vilket gjorde att bakdelen svängde åt höger och puttade ut mig i gräset. Jag föll med knät på ett brunnslock och har lite ont, men inget allvarligt. Jag cyklade vidare.

Men sen funderade jag på det här med säkerheten. OK, jag som vuxen kan kanske lite skylla på mig själv då jag borde varit mer försiktig och valt att inte passera en grävskopa på så nära håll. Men det finns ju även många barn på den här cykelbanan, och samma sak kan man knappast begära av dem. Och en grävskopa skulle lätt kunna krossa ett litet barn med sina stora band om barnet hade befunnit sig där jag var!

Funderar på om jag ska skriva till Stockholm Stad och fråga vad det är för regler och rutiner som gäller för gatuarbetarna. Är det OK att arbeta med en grävskopa sådär utan att ha någon som har koll (och vid behov stoppar) passerande fotgängare och cyklister? De hade satt upp en röd varningsskylt, men ingenting om att cykelbanan var avstängd eller att man inte fick passera.

Supertramp sa:
En grävskopa (band-driven) stod och arbetade i morse på cykelbanan genom Hagsätra. Det fanns ca 1 meter marginal på höger sida och jag (liksom flera andra cyklister) valde att passera. Men precis när jag skulle passera så svängde grävskopan vänster, vilket gjorde att bakdelen svängde åt höger och puttade ut mig i gräset. Jag föll med knät på ett brunnslock och har lite ont, men inget allvarligt. Jag cyklade vidare.

Men sen funderade jag på det här med säkerheten. OK, jag som vuxen kan kanske lite skylla på mig själv då jag borde varit mer försiktig och valt att inte passera en grävskopa på så nära håll. Men det finns ju även många barn på den här cykelbanan, och samma sak kan man knappast begära av dem. Och en grävskopa skulle lätt kunna krossa ett litet barn med sina stora band om barnet hade befunnit sig där jag var!

Funderar på om jag ska skriva till Stockholm Stad och fråga vad det är för regler och rutiner som gäller för gatuarbetarna. Är det OK att arbeta med en grävskopa sådär utan att ha någon som har koll (och vid behov stoppar) passerande fotgängare och cyklister? De hade satt upp en röd varningsskylt, men ingenting om att cykelbanan var avstängd eller att man inte fick passera.
Ja det finns massor med regler. Nej det där var knappast ok men kommunen är beroende av tips för att veta när någon missköter sig. Foton är bra om man ska klaga.

Rattnalle sa:
Supertramp sa:

Ja det finns massor med regler. Nej det där var knappast ok men kommunen är beroende av tips för att veta när någon missköter sig. Foton är bra om man ska klaga.

Ledordet är arbetsområde. Dessutom heter det grävmaskin, säger Halvan.

Premiär för lyse sen i våras... grått, blött men varmt och lite trafik. Slussen har blivit ännu bökigare att passera. Varför ska folk envisas med att gå/jogga på cb när det finns gångbana??

NLC sa:
Rattnalle sa:
Supertramp sa:

Haha, tänkte skriva EXAKT samma sak angående Halvan :)

För övrigt var det en händelselös pendling med en del motvind, mulet och 17°. Kändes ensamt på pendlingsvägen.

Senast ändrad:
Booten sa:
Premiär för lyse sen i våras... grått, blött men varmt och lite trafik. Slussen har blivit ännu bökigare att passera. Varför ska folk envisas med att gå/jogga på cb när det finns gångbana??
Ofta för att gångbanor om möjligt håller ännu sämre standard än cykelbanor känns det som.

CX med skärmar idag, inget regn men blött på marken. Hade en situation där jag stannat vid ett övergångsställe plus cykelpassage, bilen till vänster stannade och tänkte släppa över mig. Jag kollar då höger och där kommer en ensam bil i ganska hög fart. Söker kontakt för att se om människan tänkte stanna. Ser så ut, jag klickar i för att trampa iväg, då har bilen till vänster tröttnat och kör. Kör på mitt framhjul så det åker åt sidan. Blev varken skadad, arg eller rädd. Bara trött på att damen i bilen först stannat, och sedan ångrat sig.

De två cyklisterna bakom mig svor bägge: Vilken jävla idiot!

Mer ur form än någonsin, alldeles för varmt klädd och en hårsmån från att vurpa på ett brunnslock tvåhundra meter från kontoret. Ingen vidare start på höstterminen med andra ord...

Supertramp sa:
NLC sa:

Jag har kallat grävskopa för grävskopa ända sedan jag lekte i sandlådan tre år gammal och det tänker jag fortsätta med så länge jag lever! ;-)

Extremt j*vla korkat att svänga runt med en grävskopa på det sättet. Eller höll dom på så med flit?
(Att man inte stänger av cb i ett sånt fall är om möjligt ännu mer korkat!)

Fuktigt! Det var hög luftfuktighet redan innan jag lyckades pricka in det minimala regnfallet som pågick från att jag stack hemifrån tills jag kom till jobbet. Var varmt och skönt trots regn och kortkort.

Blev en runda förbi Saltsjöbaden, visserligen åt fel håll men det var bra i alla fall. Såg drivor av rådjur och dovhjort längs vägarna.

82E2D842-2C4E-4500-80AA-CC2D1AB6C79D.png

Nöjjet över att se att det va öppnat norrut förbi globen längs med 73an... Herregud va lite kan göra mycket.

Nu ska jag börja köra den vägen igen med jämna mellanrum.

HT-2018 Here we go

A bit muggy today, but warm enough to wear a tshirt and the Synapse rolled flawlessly to Södermalm.
Sen är det fredag och då blir det vinsupar till laxen i afton :)

ipv6 sa:
Mer ur form än någonsin, alldeles för varmt klädd och en hårsmån från att vurpa på ett brunnslock tvåhundra meter från kontoret. Ingen vidare start på höstterminen med andra ord...

Rätt klädd idag och inga nära-vurpa-upplevelser, men fortfarande lika segt. Som tur är tog batteriet slut på vägen så inga förnedrande data har skickats upp till Strava...

Lyckades missa alla regnskurar på hemvägen, bara vägen som var lite blöt. Och tre sekunder efter jag kommit in genom dörren började det åska.

Bra och självtalande bild. Radio Sthlm intervjuvade en " trafik polis " i morse ang " lavinartande ökandet av cykleolyckor.
Inget omnämnade av det som undertecknad ser som den största förändringen under de 20 åren jag pendlat, nämligen att majoriteten av det ökande antalet cyklister inte kan cykla ; håll höger och kolla bak/ge tecken.

emilh sa:

Without stating the obvious, bakstänkan är på tok för kort. Tur att marken inte var blöt.
Själv åkte jag boskapsvagn pga fysioterapi i em, och att åka boskapsvagn gick över förväntan. Till och med så pass bra att jag inte hyperventilerade en enda gång!

Det kanske är ett val för ökad ventilation? Eller så saknas resurser för mer täckande solskydd?

Bilden är från Skeppsbron strax innan Strömbron, tyvärr är vägbanan inte längre ett så bra alternativ pga rödljusintervallerna om man sen ska höger upp på Stallgatan. Det flyter på, om än enligt nån sorts minsta gemensamma nämnare hastighetsmässigt.

johan44 sa:
Hemskt. Hur hantera? Kan man inte vara en medmänniska och berätta hur det ligger till? Jag har testat en gång och det gick faktiskt bra...

ps varför står alla i kö när det finns en tom vägbana alldeles bredvid? ds
emilh sa:

Nu är semestrarna slut på riktigt. Fullt på cykelbanorna och fullt i omklädningsrummet. Upptäckte också att ICA gärna säljer strumpor till klantskallar som glömmer sina hemma.

Skön pendling med draghjälp av en med cyklist från Spårvägen. Mycket cyklister i farten märks att många är tillbaka från semestern

Mysig start med vovven. Vispade på i lugnt tempo såhär på 10:e dagen utan vilodag. Väl vid Slussen kommandes på Stadsgården tvekade jag inför kaoset och valde i stället att trampa vidare. Laxade genom strömmen av pendlare på Södermälarstrand. Häpnade över lösningen upp/ner till Långholmsgatan/Västerbron. Fincykling på Västerbron, via rålis och Norrmälarstrand. Kungsholmstorg-Schelegatan var inte så roligt. Blev ca 4 km längre än vanligt.

Massor av motvind och med regnet hängande i luften. Satt och funderade på det här med hastighet och vind på vägen in till jobbet. Ponera att jag i dagsläget kan komma upp i 40 km/h rätt enkelt på platt väg i vindstilla. Om jag hade haft 60 km/h medvind (16,6 m/s, alltså inget orimligt), hade jag då kunna trampa upp i 100 km/h med samma enkelhet. Jag är ytterst tveksam till att jag hade fixat det, men varför skulle det vara svårare?

Mycketvillhamer sa:
Massor av motvind och med regnet hängande i luften. Satt och funderade på det här med hastighet och vind på vägen in till jobbet. Ponera att jag i dagsläget kan komma upp i 40 km/h rätt enkelt på platt väg i vindstilla. Om jag hade haft 60 km/h medvind (16,6 m/s, alltså inget orimligt), hade jag då kunna trampa upp i 100 km/h med samma enkelhet. Jag är ytterst tveksam till att jag hade fixat det, men varför skulle det vara svårare?
Nej det skulle du inte fixa. Du behöver generera samma kraft mot vinden men på en mycket högre växel.
https://happyride.se/forum/read.php/1/2368074/page=1

Fint och svalt.

Men Slussen/Munkbron - herre min gud och söte Jesus vilken jävla infarkt det är nu. Men som den ninjamunk jag numer är så infann sig Zen direkt och jag rullade med i 10 km/h.

I morgon tar jag "bilvägen" på Munkbron.

I klubbdräkt pga Skeppsholmsloppet ikväll. Var extra noga med att följa trafikreglerna och inte göra någon upprörd.

HåkanB sa:
Mycketvillhamer sa:
Nej det skulle du inte fixa. Du behöver generera samma kraft mot vinden men på en mycket högre växel.
https://happyride.se/forum/read.php/1/2368074/page=1

Ahh, just, tackar!

zodah sa:
Men Slussen/Munkbron - herre min gud och söte Jesus vilken jävla infarkt det är nu. Men som den ninjamunk jag numer är så infann sig Zen direkt och jag rullade med i 10 km/h.

Kan man få gå i ninjamunkskurs hos dig? Körde sent idag och fick det tvivelaktiga nöjet att uppleva Slussen, Munkbron, Stadshuset, Norrmälarstrand strax efter klockan åtta. Det enda som höll mig från att tappa det totalt var tanken på att jag byter jobb om en och en halv vecka och antagligen aldrig behöver cykla den sträckan vid den tidpunkten igen. *andas*

elason sa:
zodah sa:

Kan man få gå i ninjamunkskurs hos dig? Körde sent idag och fick det tvivelaktiga nöjet att uppleva Slussen, Munkbron, Stadshuset, Norrmälarstrand strax efter klockan åtta. Det enda som höll mig från att tappa det totalt var tanken på att jag byter jobb om en och en halv vecka och antagligen aldrig behöver cykla den sträckan vid den tidpunkten igen. *andas*

Haha :-) Det kommer med åldern. Samt, det underlättar om man skrämt ur all kräm ur låren innan man kommer dit, då känns det mer ok att sitta och rulla och bromsa sig fram.

VuÄlta idag igen, fast med racern. Bra fart.

zodah sa:
Fint och svalt.

I morgon tar jag "bilvägen" på Munkbron.

Kan nog bli det närmaste veckorna. :-)

Tillbaka
Topp