Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja det finns massor med regler. Nej det där var knappast ok men kommunen är beroende av tips för att veta när någon missköter sig. Foton är bra om man ska klaga.Supertramp sa:En grävskopa (band-driven) stod och arbetade i morse på cykelbanan genom Hagsätra. Det fanns ca 1 meter marginal på höger sida och jag (liksom flera andra cyklister) valde att passera. Men precis när jag skulle passera så svängde grävskopan vänster, vilket gjorde att bakdelen svängde åt höger och puttade ut mig i gräset. Jag föll med knät på ett brunnslock och har lite ont, men inget allvarligt. Jag cyklade vidare.
Men sen funderade jag på det här med säkerheten. OK, jag som vuxen kan kanske lite skylla på mig själv då jag borde varit mer försiktig och valt att inte passera en grävskopa på så nära håll. Men det finns ju även många barn på den här cykelbanan, och samma sak kan man knappast begära av dem. Och en grävskopa skulle lätt kunna krossa ett litet barn med sina stora band om barnet hade befunnit sig där jag var!
Funderar på om jag ska skriva till Stockholm Stad och fråga vad det är för regler och rutiner som gäller för gatuarbetarna. Är det OK att arbeta med en grävskopa sådär utan att ha någon som har koll (och vid behov stoppar) passerande fotgängare och cyklister? De hade satt upp en röd varningsskylt, men ingenting om att cykelbanan var avstängd eller att man inte fick passera.
Redan trött på regnet. Vill cykla hem men det regnar rätt ordentligt.Rattnalle sa:Duggregn. Hyfsat varmt. Riktigt skönt faktiskt. Som omväxling. Men lär väl tröttna på regn igen snart.. :-)
Rattnalle sa:Ja det finns massor med regler. Nej det där var knappast ok men kommunen är beroende av tips för att veta när någon missköter sig. Foton är bra om man ska klaga.Supertramp sa:En grävskopa (band-driven) stod och arbetade i morse på cykelbanan genom Hagsätra. Det fanns ca 1 meter marginal på höger sida och jag (liksom flera andra cyklister) valde att passera. Men precis när jag skulle passera så svängde grävskopan vänster, vilket gjorde att bakdelen svängde åt höger och puttade ut mig i gräset. Jag föll med knät på ett brunnslock och har lite ont, men inget allvarligt. Jag cyklade vidare.
Men sen funderade jag på det här med säkerheten. OK, jag som vuxen kan kanske lite skylla på mig själv då jag borde varit mer försiktig och valt att inte passera en grävskopa på så nära håll. Men det finns ju även många barn på den här cykelbanan, och samma sak kan man knappast begära av dem. Och en grävskopa skulle lätt kunna krossa ett litet barn med sina stora band om barnet hade befunnit sig där jag var!
Funderar på om jag ska skriva till Stockholm Stad och fråga vad det är för regler och rutiner som gäller för gatuarbetarna. Är det OK att arbeta med en grävskopa sådär utan att ha någon som har koll (och vid behov stoppar) passerande fotgängare och cyklister? De hade satt upp en röd varningsskylt, men ingenting om att cykelbanan var avstängd eller att man inte fick passera.
NLC sa:Rattnalle sa:Ja det finns massor med regler. Nej det där var knappast ok men kommunen är beroende av tips för att veta när någon missköter sig. Foton är bra om man ska klaga.Supertramp sa:En grävskopa (band-driven) stod och arbetade i morse på cykelbanan genom Hagsätra. Det fanns ca 1 meter marginal på höger sida och jag (liksom flera andra cyklister) valde att passera. Men precis när jag skulle passera så svängde grävskopan vänster, vilket gjorde att bakdelen svängde åt höger och puttade ut mig i gräset. Jag föll med knät på ett brunnslock och har lite ont, men inget allvarligt. Jag cyklade vidare.
Ledordet är arbetsområde. Dessutom heter det grävmaskin, säger Halvan.
Ofta för att gångbanor om möjligt håller ännu sämre standard än cykelbanor känns det som.Booten sa:Premiär för lyse sen i våras... grått, blött men varmt och lite trafik. Slussen har blivit ännu bökigare att passera. Varför ska folk envisas med att gå/jogga på cb när det finns gångbana??
NLC sa:Ledordet är arbetsområde. Dessutom heter det grävmaskin, säger Halvan.
Supertramp sa:NLC sa:Ledordet är arbetsområde. Dessutom heter det grävmaskin, säger Halvan.
Jag har kallat grävskopa för grävskopa ända sedan jag lekte i sandlådan tre år gammal och det tänker jag fortsätta med så länge jag lever! ;-)
ipv6 sa:Mer ur form än någonsin, alldeles för varmt klädd och en hårsmån från att vurpa på ett brunnslock tvåhundra meter från kontoret. Ingen vidare start på höstterminen med andra ord...
Agla sa:... kolla bak ...
emilh sa:Mardrömslik.
johan44 sa:Hemskt. Hur hantera? Kan man inte vara en medmänniska och berätta hur det ligger till? Jag har testat en gång och det gick faktiskt bra...
ps varför står alla i kö när det finns en tom vägbana alldeles bredvid? ds
Nej det skulle du inte fixa. Du behöver generera samma kraft mot vinden men på en mycket högre växel.Mycketvillhamer sa:Massor av motvind och med regnet hängande i luften. Satt och funderade på det här med hastighet och vind på vägen in till jobbet. Ponera att jag i dagsläget kan komma upp i 40 km/h rätt enkelt på platt väg i vindstilla. Om jag hade haft 60 km/h medvind (16,6 m/s, alltså inget orimligt), hade jag då kunna trampa upp i 100 km/h med samma enkelhet. Jag är ytterst tveksam till att jag hade fixat det, men varför skulle det vara svårare?
HåkanB sa:Nej det skulle du inte fixa. Du behöver generera samma kraft mot vinden men på en mycket högre växel.Mycketvillhamer sa:Massor av motvind och med regnet hängande i luften. Satt och funderade på det här med hastighet och vind på vägen in till jobbet. Ponera att jag i dagsläget kan komma upp i 40 km/h rätt enkelt på platt väg i vindstilla. Om jag hade haft 60 km/h medvind (16,6 m/s, alltså inget orimligt), hade jag då kunna trampa upp i 100 km/h med samma enkelhet. Jag är ytterst tveksam till att jag hade fixat det, men varför skulle det vara svårare?
https://happyride.se/forum/read.php/1/2368074/page=1
zodah sa:Men Slussen/Munkbron - herre min gud och söte Jesus vilken jävla infarkt det är nu. Men som den ninjamunk jag numer är så infann sig Zen direkt och jag rullade med i 10 km/h.
elason sa:zodah sa:Men Slussen/Munkbron - herre min gud och söte Jesus vilken jävla infarkt det är nu. Men som den ninjamunk jag numer är så infann sig Zen direkt och jag rullade med i 10 km/h.
Kan man få gå i ninjamunkskurs hos dig? Körde sent idag och fick det tvivelaktiga nöjet att uppleva Slussen, Munkbron, Stadshuset, Norrmälarstrand strax efter klockan åtta. Det enda som höll mig från att tappa det totalt var tanken på att jag byter jobb om en och en halv vecka och antagligen aldrig behöver cykla den sträckan vid den tidpunkten igen. *andas*
zodah sa:Fint och svalt.
Men Slussen/Munkbron - herre min gud och söte Jesus vilken jävla infarkt det är nu. Men som den ninjamunk jag numer är så infann sig Zen direkt och jag rullade med i 10 km/h.
I morgon tar jag "bilvägen" på Munkbron.