Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Liten touch med bil idag korsningen Hornsgatan/Långholmsgatan. Fick grönt, hann trampa ett halvt varv innan en bil svängde höger utan att ens bromsa. Eller jo, det gjorde han när han hörde en svag duns (tror det var mitt styre). Ingen vurpa, ingen skada, all good. Bad honom att vara lite försiktigare (jag hade grönt...) när han klev ut för att se vad som hänt.

Att hänga på en elcykel med lvg cyklist på är inte alltid lätt. Blev lite kränkt uppför idag. Sambon skrattade gott åt mig. Jo en elcykel är ett snabbt fordon för komma till stan. Annars var det mycket cyklister in till stan. Riktigt roligt se det.

Idag misärpendling i kollektivtrafiken pga anledning.

I går såg jag en elcyklist sugandes på en e-cigg. Ska det va så ska det va.

Cyklade för första gången på e-cykeln som jag införskaffade för vår familj. Tog några minuter längre tid än när jag cyklar själv men skönt att komma fram utan att svetten rinner och att cykla i vanliga skor, slippa byta om. Nu måste jag få hustrun att börja använda den så jag själv inte blir frestad att ta den varje dag istället för den vanliga.

12 September - 8mm version

12sept.jpg

Superseg dag idag, trött, inte ens kaffe hjälpte, satt mest bakom skrivbordet och grävde ner mig i gamla surdegar med dörren halvt stängd. Men konstigt nog gick pendlingen bra, bra flås i backarna och bra styrka i benen.

Nice. Torrt och racern kittad med reflexer och lampor = finpendling.

Förresten kom jag på att för någon vecka sedan, var det en liten kille som sa "titta han har också en tävlingscykel". Då kände jag mig snabb :-)

Härlig pendling till skillnad från måndag/tisdag. Tillbaka på rätt sida 29 km/h-strecket på mina 14 km mellan Sollentuna och Solan efter sommarens uppehåll. Nu siktar jag mot 30 igen.

Aktiv vila. Gick så där.
Blev omkörd av el-MTBare som höll ~50 km/h på cykelbanan mellan Älta och Sickla.
Kaoz på Skeppsbron där en chaffis ställt sin lastbil så den blockerade hela cykelbanan och tvingade ut cyklisterna i vägbanan. Fick många dunkar i sidan av passerande cyklister.

Sonen har varit vaken halva natten, resulterade i sen avfärd hemifrån (försov mig).

Vid st Sigfrids plan kör en cyklist mot rött och en bil med ett gammalt par måste gira. Suck.

Vid Korsvägen börjar regnet.

Blött men skönt.

Simpa85 sa:
Sonen har varit vaken halva natten, resulterade i sen avfärd hemifrån (försov mig).

Vid st Sigfrids plan kör en cyklist mot rött och en bil med ett gammalt par måste gira. Suck.

Blött men skönt.
Jag klev in genom dörren på jobbet när första dropparna kom. Kändes rätt bra.

federico sa:
12 September - 8mm version
Perfekt bild där, Federico!

Väntan på boken är långdragen.....

Kan du inte slänga ihop en glossy premium väggkalender för 2019 som teaser?
Garanterar att du lätt kränger minst 50 st här bland OCD-cyklisterna. Sen säkert 50 till när de fått se kalendrarna och inser att årets julklapp är funnen!

Go baby go!!

evo sa:
Liten touch med bil idag korsningen Hornsgatan/Långholmsgatan. Fick grönt, hann trampa ett halvt varv innan en bil svängde höger utan att ens bromsa. Eller jo, det gjorde han när han hörde en svag duns (tror det var mitt styre). Ingen vurpa, ingen skada, all good. Bad honom att vara lite försiktigare (jag hade grönt...) när han klev ut för att se vad som hänt.

Nästan varje dag när jag passerar där så kör bilar mot tokrött där, blir less, skönt att det gick bra ändå.

Började dagen med att få storstryk i padeltennis, tog igen det på pendlingen där jag vann! Oklart vilka andra som förstod att det var tävling dock.

Blåsigt men nästa utan incidenter. Iof pratade dam på damtralla högljutt att hon svängde in i cykelbanan från vänster och ville ha plats. Gör hon likadant när hon kör bil? Jag låg i omkörningsfil och det var fritt från motsvarande håll och kanske menade hon att jag skulle lämna företräde, vem vet.

Rattnalle sa:
Simpa85 sa:

Blött men skönt.
Jag klev in genom dörren på jobbet när första dropparna kom. Kändes rätt bra.
Samma här, samma stad, samma regn.

Lugnt. Rehab cykling efter mancold i helgen.

En cykelolycka i morse på drottningholmsvägen - såg lite blodigt ut och hjälmen verkade ha fått stryk, men jag kom fyra så rullade vidare då de såg ut att ha läget under kontroll.

Dottern ska ha kalas så på jobbet tidigt, får nog gå tidigt också om jag ska hinna hem för av kräm i benen finns det inget...

Fick min elcykel igår och cyklade hem för första gången från City > Farsta. Gick ju hur smidigt som helst förutom på Götgatan där det var en hel del trafik men annars var det en fröjd att cykla hem istället för att trängas på pendeltåget.

Imorse gick det också bra men känner att Götgatan/Slussen blir en flaskhals, skulle behöva hitta en annan väg till City, får se om jag skall testa alternativa vägarna som Google Maps rekommenderar.

I Älta mötte jag en gubbe som lärde sin dotter den ädla konsten att köra vänstertrafik. När jag först såg dem så fanns det plats för normalt möte, men ju närmare vi kom varandra desto mer drog de sig åt vänster. Det blir ju lite konstigt om man skall behöva zigzaga runt de som väljer vänstertrafik och de som väljer högertrafik.
Körde därefter en tiominutersintervall mellan Älta och Nackanäs för att väcka kroppen inför helgen i Falun.
Sedan det vanliga med en hjulsugare vid Slöstan som vägrade köra om tills jag hade saktat ner riktigt mycket. Då skulle det spurtas om för att sedan tappa farten efter någon kilometer. Såg honom sedan suga på en annans hjul på Skeppsbron. Suck!

Lång pendling igår. Kortare idag. Liten svängom via Sjöstan och Stadsgården. Gick fint. Börjar bli lite småkallt på morgonen.
Fick en hjulsugare igår men kränkte av honom i ngt motlut. Inga incidenter.

Skön pendling vanliga sträckan efter ons,tors cykling till konf i Bålsta, pendlingen t/r var riktigt trevlig när jag väl kom ut ur stan.

Blev tokkrängd av hybridpellar ett par gånger. Dom dammar förbi så man tror dom är en prick vid horisonten om 15 sekunder.
Men icke. Ett par hundra meter efter omkörningen slaknar dom och man får lov att återkränga.
Man undrar ju varför dom gör på detta viset?

Var tvungen att åka förbi bilverkstaden.

Hur är folk som sitter i de här köerna varje dag funtade? Det är ju helt olidligt. Just nu 30 min från Volkswagen Bromma till Essingeleden.

DSCPDC_0003_BURST20180917075228233_COVER.JPG

Håller med, nästan obegripligt.

Regnet (som jag misstänker fick flera att ta bilen) sållade ut lite agn från vetet. Det var aningen färre cyklister idag. Blött men varmt.

Ombyggnadsköerna på Nobelvägen kompletterades idag med bilbrand. Men med cykel gick det bra att navigera runt.

staine sa:
Blev tokkrängd av hybridpellar ett par gånger. Dom dammar förbi så man tror dom är en prick vid horisonten om 15 sekunder.
Men icke. Ett par hundra meter efter omkörningen slaknar dom och man får lov att återkränga.
Man undrar ju varför dom gör på detta viset?

De är geparder, inte gaseller.

Blev vittne till hur en ilsken bilförare orsakade en krasch med en cyklist på Vasagatan. För vissa bilister är cyklister som ett rött skynke för en tjur. Polis och ambulans på plats, hoppas det efter omständigheterna gick bra för dig som åkte i backen.

Väldigt många gångtrafikanter från Årstaberg och Hornstull, ovanligt mycket bilar också.
Trångt på cykelbanan, men inte av cyklister...
Annars var det en härlig pendling på blöta vägar.

Nibbe sa:
Väldigt många gångtrafikanter från Årstaberg och Hornstull, ovanligt mycket bilar också.
Trångt på cykelbanan, men inte av cyklister...
Annars var det en härlig pendling på blöta vägar.

Tydligen problem med tvärbana och röd linje. Ska kollektivtrafiksresenärerna komma till jobbet, är det till fots en dag som denna.

Gissar att endast 10% av cyklister använder armarna som blinkers (året-runt-snitt, så ännu sämre på sommaren).
Annars gick det bra i motvinden, rätt bra tryck i gubben trots en stor mängd marklyft i går.

Medvind och duggregn, lite kokt i full regnmundering. Jag bjöd medpendlarna på en rejäl smäll vid norr mälarstrand när slangen putade ut genom ett hål i däcksidan (spruckit längs med kanttråden) och exploderade. Lämpligt nog fick jag hem nya däck häromdagen, men de är ju hemma och jag+cykel på jobbet...

Tillbaka
Topp