Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Testade nyinköpta panaracer gravelking sk på en 2 timmars extra loop in till jobbet på lite grusvägar,
inget att klaga på, rullar grymt bra på grus och inte dåligt på asfalt heller.

Omvägen gjorde att jag hamnade på en annan väg in till jobbet än jag brukar och märkte att de håller på och bygger om i
en tunnel som innan haft cykelväg, satt skyltar som sa "Cykel *skall* ledas" på finska ("polkupyörä talutettava"),
men den svenska texten var "Cykel *bör* ledas".
Jag tolkade det som att som svensk är det ok att cykla försiktigt i gångtakt.

Senast ändrad:
ptrk sa:
mtbkr sa:
Men...varför är det så många cyklister som totalt skiter i trafikreglerna och drar mot rött, vägrar stanna för gångare med företräde, kör om med möte när det är trångt mm....... Jag fattar inte!?!?!
Enig!
Som en av dessa nybliven cykelpendlare så undrar jag precis samma sak. Har man självmordstankar, dum i huvudet, helt galet sjukt bråttom till jobbet, dåliga bromsar eller vad kan det annars bero på? Det som är mest irriterande med deras beteende är att andra utsätts för ganska stor fara. En sak att köra mot rött, då får man oftast ta smällen själv men de som tex ska köra om lite dumt riskerar även andras välmående, inte okej.

GoranS sa:
snajgel sa:
Pappspik vs. Snajgel 1-0
Bara ett hål - lyx! För någon vecka sedan lyckade jag få en spik att gå in och ut genom däcket, d.v.s. den satt kvar och stack ut ur däcket på två ställen. Är det 2-0 till spiken då?
Blev du beskjuten med spikpistol? :)
Jag måst blivit 2-0 till spiken i ditt fall, jag fick ju trots allt bara ett hål...

Motvind Allan påväg till jobbet, tillochmed så att man var tvungen att ligga och mata på lilla klingan merparten av turen. Nu bär det strax av hem.
Kan ju hoppas att vinden ligger kvar i samma styrka och riktning.

Underlig blåst. Skön temperatur!

Idiot som parkerat tvärs över hela gc banan i Alvik i morse. Klyftigt. Fanskapet satt kvar i bilen rökte och pratade telefon när gående med syskonvagn, småbarn och cyklister fick vingla ut på spåren.

Skön och varm pendling med sällskap. Gillar inte folk som inte kan vrida på skallen till vänster för att se om det ligger någon utanför.

Från dagens 8-milapendling (Cph)
En upptrampad gångstig över en allmänning bara. Men såklart dom kommer och asfalterar den, det underlättar ju för cyklister. Hur svårt kan det vara?
5FC8FAFF-043D-47F7-949A-6BF7EFD84E7B.jpeg

Fuktigt värre. CX med skärmar och belysning och reflexer +ANNAT

Kämpade mig ikapp en herre på mtb som hade bra tryck i pedalerna. Gled om men han gled med och sen försökte han stöta i backen på andra sidan Globen (norrgående) men se, den gubben gick inte! Vi höll fint tempo mellan Hökarängen in till Götgatan men sen så fick man lov att lugna ner sig lite.
Mkt trevlig pulshöjare.

Gästspelar i pendlartråden mitt i föräldraledigheten. Bilen på service söder om söder, så först bil från söder om söder om söder. Cykeln fick åka dragkrok, men sedan ältavägen och vidare ut till Haninge.

Blev förvånad hur påbyltade alla är redan, såg vissa med buff och mössa. Regnjacka verkade vara standard trots att det bara kom några droppar... Hur ska dom klara vintern?!

Skönt i alla fall att få en liten pendling, saknar det på något sätt ändå! I eftermiddag blir det på det igen :)

Kortkort idag igen - prognosen om lite droppar skrämde inte mig. Varmt och skönt ändå!

Men då väldigt mycket mer folk på vägen när man ska hinna lämna på dagis innan jobbet...

Blött! Borde ha monterat skärmarna redan...
Tur att vi har torkskåp på jobbet. Strumpor och skor genomblöta efter halva sträckan redan.

Shorts och tunn vindjacka som vanligt. Inget regn, men stänk från asfalten.
Var hungrig redan kl 09:45 efter att ha vält i mig en grötbalja vid 07:15, som tur var kunde jag frukta.

Klädde mig för varmt, sliten som få efter veckan också. Fick feeling och tryckte på lite på ett korkat ställe. Höll på att sluta i rumpan på en bil, Snygg stoppsladd dock....... inte imponerad av mig själv.

Varmt i Göteborg på morgonen. Men det kommer väl lösa sig under dagen. Får se om det blir hemarbete i eftermiddag så jag slipper Knuds effekter på trafiken (och så jag är på rätt sida Göta Älv),

staine sa:
En upptrampad gångstig över en allmänning bara. Men såklart dom kommer och asfalterar den, det underlättar ju för cyklister. Hur svårt kan det vara?

Jag vill inte verka som någon som pajar tankarna om danskarnas fina cykelinfrastrukturambitioner (obs ej ironi) men ser det inte ut som att det egentligen är en bredare asfalterad sträcka som gräset har fått växa in över sidorna på?

ulfalf sa:
staine sa:

Jag vill inte verka som någon som pajar tankarna om danskarnas fina cykelinfrastrukturambitioner (obs ej ironi) men ser det inte ut som att det egentligen är en bredare asfalterad sträcka som gräset har fått växa in över sidorna på?

Det ser bara ut som en gammal upphottad genväg över ett gärde. Men jag ska kolla nästa gång jag är i krokarna (om några veckor) samt fota. OM det inte är skitväder för då pallar jag nog inte :P
Tror dock bilden är ganska rättvis, förutom kanske ett par cm gräs som vuxit över på varje sida.

Blev omkörd på höger sida av en elcyklist vid slussen. Jag hade slagit av på farten vid ett övergångsställe för att släppa över en äldre man.

När jag kom ikapp henne frågade jag vänligt hur hon hade tänkt.
Hon svarade ärligt att hon inte sett mig.

Önskade henne trevlig helg.

Tydligen räcker inte lastcykel och tända lampor för att man ska synas.

skrotfot sa:
Shorts och tunn vindjacka som vanligt. Inget regn, men stänk från asfalten.
Var hungrig redan kl 09:45 efter att ha vält i mig en grötbalja vid 07:15, som tur var kunde jag frukta.
Nejnejnej, säg inte att det är verb på uppgång i samhället...:)

Liknande iakttagelse: 4 grader vid avfärd, benvärmare på! Fortfarande lite kallt tyckte jag, framförallt i skrev och liknande.

Var borde jag ha på mig för att må toppen hela hösten/vintern? Är bar mitts något att satsa på eller duger vanliga tunna handskar?

Har bara ca 10 km så tål att ligga lite på gränsen

4 grader hos mig också. Lite skönt ändå. Men behöver varmare skor / skovärmare.

EDIT: körde om en cyklist med en dramaten monterad bakpå... kul idé

Senast ändrad:
Barmitts eller handskar beror på dina händer. Jag har provat det mesta och min erfarenhet är att inga vantar klår ett par barmitts med tunn vante under, och en handvärmare https://www.kjell.com/se/sortiment/...e/rubicson-uppladdningsbar-handvarmare-p48136 om det är riktigt grinigt.
ptrk sa:
Liknande iakttagelse: 4 grader vid avfärd, benvärmare på! Fortfarande lite kallt tyckte jag, framförallt i skrev och liknande.

Var borde jag ha på mig för att må toppen hela hösten/vintern? Är bar mitts något att satsa på eller duger vanliga tunna handskar?

ptrk sa:

Skrevkylan kan avhjälpas genom att använda såna här byxor: https://www.castelli-cycling.com/us/men/bottoms/shorts-bibs/p/451553618A-010

Än så länge duger väl tunna handskar, men jag skulle hellre inhandla ett par krabbvantar istället för bar mitts för kallare dagar.

Underställströja på.
Knävärmare på.
Varmare handskar på.
Buff på.
Skoöverdrag på.

Långa vägen via Älta. Var inte så mkt trafik alls. Men väl inne vid Slussen var det mer än vanligt. Suck och stön.

Knappt det gick öppna de blå idag. Huvudet sa varm buss. Sambon sa cross. Frost på taken idag. Så det var klä på sig. O mina varma 3/4 bibs verkade tagit flykten till varmare länder. O mina flisade långa byxor tog sambon med ett leende. Det är ju måndag o det regnar inte.

stefank sa:
ptrk sa:

Skrevkylan kan avhjälpas genom att använda såna här byxor: https://www.castelli-cycling.com/us/men/bottoms/shorts-bibs/p/451553618A-010

Än så länge duger väl tunna handskar, men jag skulle hellre inhandla ett par krabbvantar istället för bar mitts för kallare dagar.

Jag kanske inte fattar men vad är grejen med dom byxorna? Ser ut som vanliga bibs?

Fem plus i morse och där går min gräns för att använda merinomössan ovanpå kepsen. Men jag hittade ingen mössa...
Det är ju iaf tvåsiffrigt nu och sannolik medvind hem. Fast nu har det precis regnat, jag som trampar racer idag.
Blir sprayad rygg dårå...

ptrk sa:

Motvind och småregn på vägen hem. Kallt i skrevet :( Vad göra? Har man Gundekallingar under bibsen (har inga underkläder alls nu) eller?

Körde åter om cyklisten med dramaten jag såg i morse. Han körde visst elcykel.

juanxxx sa:
ptrk sa:

Motvind och småregn på vägen hem. Kallt i skrevet :( Vad göra? Har man Gundekallingar under bibsen (har inga underkläder alls nu) eller?

Körde åter om cyklisten med dramaten jag såg i morse. Han körde visst elcykel.
Jag kör också utan - kanske Gunde-kallingar är lösningen!

Testa imorgon...

Tillbaka
Topp