Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Flängigt in. Valde asfalt efter hundinlämningen. Borde ha fortsatt på gruset.
Slängde ner en ordentlig regnjacka och skoöverdrag så jag reder mig.

Upprepar frågan: Vilka är de bästa skoöverdragen?
Kör just nu ett par slitna gummkådisar från XXL men det rinner alltid in via benen och skaftet.Blöt efter 10-15 min i regn.

Fjärdebrunn sa:

Kör just nu ett par slitna gummkådisar från XXL men det rinner alltid in via benen och skaftet.Blöt efter 10-15 min i regn.

Till slut rinner det alltid igenom via smalbenen. Med det sagt så har jag Grip grab överdrag och det håller mycket längre än 10 min i "normalt" regn. Håller hela min långa pendling i alla fall, dvs ca 1 h.

Fjärdebrunn sa:

Det här är ju inte riktigt svar på din fråga men det som fungerar bäst för mig vid regn är höga vattentåliga skor och vattentåliga överdrags-byxor med gummiband i muddarna längst ner så de håller sig kvar långt nere på skon, typ sådana: https://www.craftsportswear.com/B2C - Craft/all-products-7a58fca3/clothes/pants/1906499-999000/

Men de byxorna tål inte riktigt tungt eller ihållande regn, skulle vilja ha ett par regnbyxor med liknande konstruktion.

Senast ändrad:
Lite blött och grusigt om bena.
Dags att se över vilka förstärkningsplagg jag faktiskt har nerpackade i pendlarryggan...
Kanske är dags för skärmar också?
IMG_20180927_172957693.jpg

Respekt till den som cyklade hem på denna idag.
IMG_20180927_163658185.jpg

Blött, men helt oki ändå. Trött som tusan och behövrer byta bromsbelägg till nästa vecka då bromsarna var mycket låsningsfria idag...

ipv6 sa:
Kollade inte på dagens väderprognos förrän nu. Orutinerat, hoppas det åtminstone ligger någon form av regnskydd längst ner i ryggsäcken...

Det gjorde det, men när det var som mysigast i regnet lossnade vevarmen.

Blev taxi hem sista milen med en förare från typ twilight zone...

Skrämde livet ur allt folk i Slussen när både fram och bakbroms lät som två ostämda hesa Fredrik.

Annars satt jag och mös i den fina regnjackan från söta frun.

zodah sa:
Fjärdebrunn sa:

Till slut rinner det alltid igenom via smalbenen. Med det sagt så har jag Grip grab överdrag och det håller mycket längre än 10 min i "normalt" regn. Håller hela min långa pendling i alla fall, dvs ca 1 h.

För den som vill ha en DIY-lösning:
Jag har klippt sönder ett par gamla trasiga 5mm tjocka våtdräktshandskar med lång mudd så att det blivit damasker av dem. Lite osmidiga att dra på och av men det blir helt tätt (och varmt om vristerna) !

(Nästa par kommer göras från en kasserad våtdräkt som man klipper av ärmar & ben från...)

Det här veckan har jag bara cykelpendlat två dagar, mot normala fem. Övriga dagar har jag åkt bil och kollektivt. Det är nästan tio förlorade mil.
Vad händer då med min identitet som cykelpendlare?

fhloston sa:
Det här veckan har jag bara cykelpendlat två dagar, mot normala fem. Övriga dagar har jag åkt bil och kollektivt. Det är nästan tio förlorade mil.

Så länge du åker bil/kollektivt i lycrakläder tror jag det är lugnt!

ptrk sa:
fhloston sa:

Så länge du åker bil/kollektivt i lycrakläder tror jag det är lugnt!

Bra idé! Det ska jag börja med :-)

Tack...motvind men va gör väl de ...TGF. Skrämde livet (hoppas jag ) ur en tant /kvinna som stodfastfrusen på cyklebanan o kollade mobilen
Apropå , mobiler etc., såg jag att Holländarna har lagt fram förslag om ett mobil förbud liknande som för bilförare, för cyklister...
Borde gälla alla tomtar som går på cykelbanan oxå,,,Trevlig Helg. !

frause sa:
el_cavendish sa:
Står numera en byggjobbare och vaktar bakvägen ut från Medborgarplatsen vid Thairesturangen mot Folkungagatan som han stängt av med ett plastband . Nån som vet om den är stängt hela dagen och om dom har tillstånd att göra sånt eller om dom bara satt upp det ändå?

Vet inte om tillstånd, men sådär har de gjort förut. En morgon var det en gube som kom springande från sidan och viftande och sa att "det är stängt". Inga skyltar eller plastband den gången. Tror det kan vara när de lyfter saker över torget.
Hade de haft tillstånd hade de behövt ha en plan för att göra det på annat sätt än med plastband eller att komma och vifta. Det är fel hur som helst så felanmäl så åker de i bästa fall på vite.

Första cykelpendlingen på över en vecka pga man cold. Tog det lugnt, tömde näsan där det var fritt. Känns inte allt för risigt nu efteråt. Kanske kan rulla runt CX-banan i Uppsala imorgon lite lugnt ändå. Vågar nog inte köra för fullt.

Punka på pendlarhärket -> snabb stålis till jobbet med ett leende. Får se om jag ler lika brett på hemvägen om det regnar...

Vinter blev till sommar från sista Mars till första Maj.
Blir det det omvända under September/Oktober?
Annars blev det mycket mjölksyra i morse till jobbet.

Körde racer istället för min vanliga pendlare och det är faktiskt rätt stor skillnad på hur lätt det går när det är motvind eller uppförsbacke. Allt som blir lite jobbigt känns som att det är ännu jobbigare med pendlaren.

Lite motvind på väg till jobbet imorse. Fint väder, så jag stämplade ut tidigare för att kunna ta en omväg på vägen hem. 15 km till med motvind, och då hade det friskat i ännu mer. Sedan vände jag och tog 23 km med HÄRLIG medvind. Pumpade på så det ven i däcken. HÄRLIGT....

Kändes som mängden pendlingscyklister minskat lite jämfört med några veckor sedan. En notering: såg bara ett par elcyklister. Har tidigare varit betydligt mer frekvent förekommande. Någon annan som observerat något likartat eller var det bara slumpen som slog till?

Första rödljuset hade i snitt runt tio-tolv cyklar under den varmare säsongen. Idag var där tre utöver mig.

Märker dock att (mitt eget uppskattande av) snittpriset på cyklarna som är ute tycks stiga rejält.

Senare än vanligt eftersom de har börjat med veckostädning av omklädningsrummet måndagar 6-7:30. (jag brukar vara framme 6:30).

mattel sa:
fhloston sa:
Senare än vanligt eftersom de har börjat med veckostädning av omklädningsrummet måndagar 6-7:30. (jag brukar vara framme 6:30).

marievik? jag känner igen det där, klart fräschare luft och ytor generellt nu dock. :)

Jupp, absolut behövligt och jättebra. Men dålig tid för egoistiska mig :-)

haha.. det köper jag absolut.

det borde ju gå att duscha även när de städar kan jag tycka, SÅ många är väl inte där mellan 6-7 en måndag?

En fundering. Hur gör man om man vill ha en struken skjorta på jobbet?

Nu kör jag bara tröja, men skulle vilja ha skjorta ibland, men tänker att den kommer att bli skrynklig i ryggsäcken....

fhloston sa:

Nu kör jag bara tröja, men skulle vilja ha skjorta ibland, men tänker att den kommer att bli skrynklig i ryggsäcken....

Easy care skjorta prydligt vikt i ryggsäcken.

olaake sa:
fhloston sa:

Easy care skjorta prydligt vikt i ryggsäcken.

Äh, efter 20 min är den skrynklig i alla fall, så tänker jag. Stryker ev hemma och packar ner med lite försiktighet. Funkar.

Riktigt härlig tur hem, fint väder och lagom temperatur. Blev omkörd vid ca 1-2 km på väg ut ur stan och kunde ligga och kötta för att komma ikapp nästan hela vägen hem, utmärkt hare!

fhloston sa:

Inga problem, jag stryker på kvällen och viker på morgonen och lägger skjortan försiktigt längst ut/upp i ryggsäcken. Blir inte det minsta skrynklig.

fhloston sa:

Kemtvätten runt hörnet. Oftast 4 eller 5 skjortor för en hundring. Tvättat o struket. Jäkligt skönt faktiskt. Men förutsätter att man har nånstans att hänga dem där ingen kommer och snor dem förstås.

Tillbaka
Topp