Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tack för skjorttipsen. Jag får stiga ur min komfortzon och testa :-)

Uppgraderade till långärmad undertröja på pendlingen idag. Det var onödigt.

Håller med gårdagens observation - markant mycket färre människor ute nu!

Dimma i starten så lite kyligt, i övrigt härlig tur!

övergav shortsen för cirka 10 dagar sedan och säkert som amen i kyrkan kom den ensamma säsongen förra veckan. hade en dag ärende med bil då, och det var uppenbart vart alla tagit vägen. stora trafikinfarkter i tokholm.

Kokt var ordet, sa Bull

4 grader så jag tog underställ och vindjacka. Kokade över efter halva tiden. Få bli ngn slags långärmat med väst i morgon.

+2. Vacker dimma över Sollentuna - kanske 30 meter sikt på vissa ställen.

Räknade antalet cyklister jag mötte eller körde i kapp. Fick det till 48 st. Funderar på att skapa ett cyklist-index...

Körde punka på vägen hem igår, stod väl kanske 10min och bytte slang. Tror det var 6 pers som cykla förbi frågade om det gick bra och om jag hade prylar. Cyklister är ett bra släkte!
Morgonens pendling fortlöpte utan incidenter, lite svalt men en fin morgon!

Minus fyra och dimma gjorde det både kallt och fuktigt. Rätt klädd men glömde tjockhandskarna. Blev lite kallt om fingrarna i skidhandskar. Fartvinden kyler men annars väldigt vackert med höstfärger när dimman lättade och solen tittade fram.

Bilagor

• DSC_0411.JPG
    DSC_0411.JPG
    147 KB · Besök: 82
Skön pendling genom ett dimmigt södra sthlm, finfika på bysis som brukligt på tisdag. Nu kommer filtarna till användning för att hålla värmen

Inget minskat antal cyklister genom Gamla Stan vid ca 8.15-tiden direkt. Lika trångt som de senaste veckorna.

På ett sätt uppskattar jag verkligen det ökade tempot som elcyklarna ger på cykelbanorna, å andra sidan är det lite beklämmande att se så många till synes unga och friska människor som inte orkar trampa själva.

Vilodag igår. Cross idag.
Fick en hjulsugare som trillade av i varje uppförsbacke, men som sedan var tvungen att köra ikapp och lägga sig på hjul. Han körde sedan mot rött vid Vikingterminalen, så då slapp jag honom.
Får de om jag hinner med några varv i Sköndal på hemvägen.

Ganska övertygad om att man orkar trampa själv om det kniper men vinsten av att inte komma fram svettig osv är stor och lagom med motion får man ändå :)
kontorsråttan sa:
Inget minskat antal cyklister genom Gamla Stan vid ca 8.15-tiden direkt. Lika trångt som de senaste veckorna.

På ett sätt uppskattar jag verkligen det ökade tempot som elcyklarna ger på cykelbanorna, å andra sidan är det lite beklämmande att se så många till synes unga och friska människor som inte orkar trampa själva.

Mycketvillhamer sa:
Lite kyligt men lugnt och stilla. Första morgonen på länge utan motvindsmisär.

Ordningen återställd. Idag var det motvindsmisär igen. Ser också fram mot hempendlig i 10-15 m/s kantvind med ihållande regn. Det är i alla fall fortfarande rätt långt från nollan här i söder.

Mörkt och dimmigt i morse. Underligt att folk tycker att det är listigt att cykla utan lampor, utan reflexer iförda mörka kläder. Vill folk krocka och bli överkörda? En undrar...

Seg och trött.

Har hittat en bra klädkombo, äntligen! Annars mkt folk och några incidenter. Det här med avstånd på blöt underlag är en bra grej.

Såg soligt och fint ut när jag tittade ut, väl på cykelbanan småduggade det och rådde styv motvind.
För att parafrasera Steve Ballmer med en uppmaning till medcyklister: "Stänkskärmar! Stänkskärmar! Stänkskärmar!"

Blötare an vad jag först trodde.
Men oj vad många elcyklister, det är helt klart ett trendbrott. Nu när det blivit lite kallare och ruskigare så är det elcyklisterna som ståndaktigt fortsätter.
Ja, och så vi elitpendlare förstås.

Långpendling idag, sista för den här veckan. Körde om massor med elassisterade cyklar. MEN blev också omkörd i Älta av den beryktade racern med elmotor. Hej vad det gick!

Okej. Nog min sambo inte är den mest morgonpigga hurtiga person på morgonen. Men få motorcykelpoliser flytta på sig när de har parkerat cykelbanan . Med ordern de sätta fast bilar som parkerar där. Och menar polisbilen stog där.
Annars var det en skön tur till stan.

Zorg sa:
Vänstersidescyclist lekte tittut bakom en häck.
Haha. Vad komiskt. Ser ut som högerkurva (för dig) ner mot Roslagsbanan riktning mot Enebyberg? Senast imorse var jag tvungen att gapa lite på en som körde exakt likadant på samma ställe.....är extremt van vi det efter att ha pendlat typ 20 år samma väg:)

Guldragge sa:
Haha. Vad komiskt. Ser ut som högerkurva (för dig) ner mot Roslagsbanan riktning mot Enebyberg? Senast imorse var jag tvungen att gapa lite på en som körde exakt likadant på samma ställe.....är extremt van vi det efter att ha pendlat typ 20 år samma väg:)

Det här var i Sollentuna och jag skulle svänga vänster i T-korsningen, men jag tror det finns såna här häckar i hörn med tillhörande vänstertrafikanter i alla villaområden i hela länet. Lyckligtvis är häcken så tät att man ändå måste hålla gånghastighet när man närmar sig hörnet, eftersom man bara har ungefär en och en halv meter på sig att upptäcka trafiken från höger även när den kör på rätt sida.

Zorg sa:
Guldragge sa:

Det här var i Sollentuna och jag skulle svänga vänster i T-korsningen, men jag tror det finns såna här häckar i hörn med tillhörande vänstertrafikanter i alla villaområden i hela länet. Lyckligtvis är häcken så tät att man ändå måste hålla gånghastighet när man närmar sig hörnet, eftersom man bara har ungefär en och en halv meter på sig att upptäcka trafiken från höger även när den kör på rätt sida.

Ah, my bad. Kunde slå mig i backen på att det var just den korsningen som jag nämnde....:)

Det verkar som att en del hade gått omkull vid Slussen i morse. När jag cyklade på gatan ner mot Gamla Stan hörde jag något från cykelbanan till höger som lät som en krasch. Sedan pratade jag med en här på jobbet som också hade sett folk halka omkull just vid Slussen.

Annars kan jag intyga att det var fint på Djurgården!

Torrt och kallt ca 1 grad varmt. Men nu är tiden för svartis och plötslig DÖDSis på broar och i sänkor. Ta det varligt kära kollegor.

Svalt runt nollan vid start. Som vanligt väldigt halt vid slussen, man kunde ju hoppas att sthlm stad hade lärt sig från tidigare år.
Ambulans lastade in någon när jag passerade. I övrigt en fin morgon

Blev en sväng över Järvafältet på vägen till jobbet, helt magiskt med låg sol och dimhöljda ängarna. Plåtbron vid Rissne levererade dödshalka som förutsatt.

Ska det vara såhär kallt få man plocka fram vintertightsen, vinterjacka och vinterskorna...1 hel månad tidigare än förra året i så fall.
Nä, jag håller ut lite till. Hoppas på lite värme till nästa vecka, ser rätt lovande ut för Stockholm:

vdersthlm.PNG

Tog vinterjackan med en tunn t-shirt under idag, blev alldeles lagom. Och vinterskor, enklare än att böka med skoskydd. Frös bara om fingrarna, men lobstervantar hade varit väldigt overkill..

Tillbaka
Topp