Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Mysig och regnig. Fick sällskap av halva söderorts pendlarelit när jag för ovanlighetens skull valde Götgatan norrgående i morse. Vid Skanstull var jag helt plötsligt omringad av CX cyklister i cykelvänliga kläder. Och där stod jag med pendlarhybriden (eftersom det var enda hojen som det satt skärmar på) och jeansshorts. Kände mig helt malplacerad.

nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Här:
> http://www.ebay.co.uk/itm/3M-580-UK-680-scotchlite
> -reflective-vinyl-tape-black-color-25mm-x-2-Meters
> -/231645748079? (fick inte hem den jättesnabbt)
>
> .A. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var köpte du den svarta reflextejpen?

Tack! Flera veckor?

Det tog två eller tre veckor ungefär. Bättre än 8 veckor från kina :P

.A. skrev:
> Tack! Flera veckor?

Jag har ett oöppnat ark med svart reflextejp som du kan få för samma peng jag köpte den för. Skall kolla efter mer information.

mattiasp skrev:
> Jag har ett oöppnat ark med svart reflextejp som
> du kan få för samma peng jag köpte den för.
> Skall kolla efter mer information.

Tack, men jag har redan beställt det som nikasp länkade till. Ville också helst ha på rulle.

.A. skrev:
> mattiasp skrev:
> -----
> > Jag har ett oöppnat ark med svart reflextejp
> som
> > du kan få för samma peng jag köpte den för.
> > Skall kolla efter mer information.
>
> Tack, men jag har redan beställt det som nikasp
> länkade till. Ville också helst ha på rulle.

Ah, nu kom jag ju på att jag faktiskt har en svart cykel att klistra reflextejpen på! Även om jag köpte den till en annan för tre svarta cyklar sedan. (2008)

Regn och motvind, eller åtmistone inte medvind. Jag kom nog nästan en kilometer innan jag märkte att (dynamo)lyset inte funkade. Ninjade hem igen och bytte till den andra cykeln med dynamo. Touringhoj med extra allt. Orkade inte leta reda på batterilysen som funkade. Tyckte lite synd om mig.
Sen blev jag kränkt uppför Skanstullsbron av en herre med väldigt märklig utåtvinkel på vänsterknät. Gjorde ont bara jag tittade på det.

Bilisterna verkade vara lite extra galna idag. Två vansinnesomkörningar där den ena höll på att klippa en fotgängare på ett övergångsställe. Fotgängaren såg vad som höll på att hända och hoppade undan, tror faktiskt det hade smällt annars.
Den andra genade genom en rondell. En sån där med en liten "bussbulle" i mitten.
Det konstigaste var en bil som kom skumpande i leran utifrån terrängen från Barkarby flygfält och in på cykelbanan mellan Järfälla och Akalla i full fart strax framför mig, inte en tanke på att väja där inte.

Nu när jag är hemma igen hittar jag såklart inget fel på lyset. Kanske dags att byta allt kablage för säkerhets skull. Nånstans är det ju glapp...

Blött och mörkt. Njöt furstligt då jag besudlat crossen med gigantiska stänklappar fram och bak. Blev omkörd vid alvik av lvg fantom på svart kolfibermonster med högprofilhjul. Självklart inga skärmar. Var tvungen att kontra raskt för att inte bli nedsprutad. Sen fick pinna på rejält till Drottningholm där jag svängde av. Men jag slapp sprutet. Lappar till alla!

Har Fear the Walking dead kommit till Stockholm ??

Vet inte hur många mobilzombies jag var på väg att kollidera med idag på väg hem...

Skall detta fortsätta blir det till att ta med Katanan i morrn på ryggen... :P

/N

Worst nightmare, en annan med CX och stark lampa som tog rygg på mig och tog samma specialare uppför trappor osv. Vsade sig vara en "kollega"/Rose CX-ägare som bodde vid Norrviken. Bra tid hem! Spolade av hojen och fick tvätta allt pga halv bakskärm och nu slog latmasken till. Borde gå och skruva dit den nya nu...

Vid Råckstarondellen: bil som skulle svängde ur rondellen (en vit hantverkarbil med ung man vid ratten) lämnade företräde fint för mig som tog det lugnt med en fot i marken och ville över (där jag har företräde om man ska vara noga, men där brukar många hålla 70 på väg ut och har blicken långt i fjärran, så av ren självbevarelsedrift är extrem försiktighet alltid nödvändig där). En Audi bakom honom tyckte det var konstigt eftersom hon (yngre kvinna) körde in i baken på honom. Mina fördomar om vilka som brukar vara försiktiga och laglydiga i trafiken kom på skam....

I flera dagar har det legat blöta löv och kastanjer på marken utanför björkebyskolan, har glömt att felanmäla och svär åt mig själv varje gång jag närmar mig. Tydligen så hade det uppmärksammats ändå, det var sopat på vägen hem.
I övrigt så var det blött och medvind.

Säsongens mest episka misärtur hem igårkväll hittils. Kraftig motvind och konstant regn och totalt mörker hela vägen. Kämpade på så gott det gick, och tog den backiga kortare vägen för att få lite lä uppför iaf. Snittet landade på knappt över 22 km/h och turen tog 15 minuter längre än normalt. Gick inte att lyssna på PODarna heller för det tjöt för mycket i vinden och lurararna sög upp vatten. Idag vart det tåget. Den sträckan går på ren slentrian. 5,5 km gäsp typ.

Lika kort pendling idag, 16 minuter, men likt förbannat eftersvettig som tusan. Vasagatan visade upp sina gröna lysen när jag kom. I övrigt helt händelselöst förutom kvittrande från bakväxeln. Kanske skall man olja lite efter avspolning pga CX-omvägar runt Flaten och i Erstavik på kvällarna?

Belönade min cykel eller bakdel med en ny sadel igår, vilket gjorde pendlingen lite behagligare. Det är riktigt mörkt ute nu, man får ta det lite piano så att man inte dunkar in en Ninja, rätt så gott om dessa i år.

Idag: blöt väg och 5 plus vid start. Inget spännande hände. Blir glad varje gång bilar och bussar stannar och släpper fram/över även om jag inte kräver det.

Varmare och mindre fuktigt.
Färgglada löv.
5 x PolisSaabar ryckte ut Lillavästerbron - Drottningholmsvägen, statsbesök?
Iövrigt händelselöst.

Inget finfika

Viljan att göra något annorlunda fanns, Omvägar togs, backar attackerades. Låren var fyllda med klister och det tjöt i bröstet. Vädret var fint och flaggorna pekade åt rätt håll. Alltid något.

Andra pendlingsdagen sen jag blev påkörd av bil för tre veckor sen. Lite segt att komma igång igen med fortfarande lite stel och öm kropp, men oj vad skönt att vara tillbaka i sadeln igen. Fin morgon dessutom.

Bra där Nypan!

Jag fick en tant som började prata med mig högt på Munkbron, hon verkade tycka att alla skulle lugna ner sig lite. Oklart varför jag blev utvald när jag promenadcyklade jämfört med de som gjorde omkörningar på den fulla gångbanan.

Startade 07:30 från Västerort för att få lite ljus.
Betydligt fler ute än min vanlig tid, men ett hyfsat rullsnitt ändå.

DOCK, tre bilister som stannade och släppte fram mig i situationer där det egentligen inte behövdes.
Bla annat en gul taxi 020!!!
Hyvens!

Härlig dag ändå. Finfika o skön cykling. Samt astmasprayer som funkar. Ovanligt inte ha en rygga med paddelgrejer på en tisdag bara.

Kändes tomt på gatorna ändå.
Skönt att slippa regnbrallorna från igår.

Borde kosta på mig nya men hittar inga andra vatten"täta" 3/4 än Altura Attack och såna vill jag inte köpa en gång till. Tips?

(Jag var nöjd med dem först men tycker passformen är knasig - för att få in knäskydd (MTB) så blir storleken sådan att midjan får clownpassform och kräver hängslen. Och alla fickor pajade efter kanske 20 turer).

Kul Nypan!

Fin morgon, testade vinterpjucken med hemmagjord gummiplös. Plösen satt bra men det blev varmat, för varmt i den ljumma motvinden.

lundatok skrev:
> Bra där Nypan!
>
> Jag fick en tant som började prata med mig högt
> på Munkbron, hon verkade tycka att alla skulle
> lugna ner sig lite. Oklart varför jag blev utvald
> när jag promenadcyklade jämfört med de som
> gjorde omkörningar på den fulla gångbanan.

+1 på första delen!

Tanten trodde väl hon hittat sin jämlike och inte en förklädd GIRODITALIACYKLIST!

erik h skrev:
> Borde kosta på mig nya men hittar inga andra
> vatten"täta" 3/4 än Altura Attack och såna vill
> jag inte köpa en gång till. Tips?

Castelli Nanoflex knickers!?

JKolmo skrev:
> erik h skrev:
> -----
> > Borde kosta på mig nya men hittar inga andra
> > vatten"täta" 3/4 än Altura Attack och såna
> vill
> > jag inte köpa en gång till. Tips?
>
> Castelli Nanoflex knickers!?

Nanoflex är OK, men långt från regntäta. Däremot så fortsätter de värma även om de är blöta (vilket de definitivt blir i regn som igår kväll). Smådugg eller lätt småregn är de perfekta i.

MartinC: Blött och mörkt. Njöt furstligt då jag besudlat crossen med gigantiska stänklappar fram och bak. Blev omkörd vid alvik av lvg fantom på svart kolfibermonster med högprofilhjul. Självklart inga skärmar. Var tvungen att kontra raskt för att inte bli nedsprutad. Sen fick pinna på rejält till Drottningholm där jag svängde av. Men jag slapp sprutet. Lappar till alla!

Det var jag! Råkade dra av bromsvajern på min cx (med skärmar) och fick ta finracern istället. Himla bra fart du hade och förmodligen Stockolms största kompislappar.

Ber om ursäkt till alla som fått mitt sprut på sig. Blev nog dock blötast själv.

Senast ändrad:
Lämnade pendlaren på den nyservice som ingår, tog av lampan som ändå behövde laddas. Självfallet gick den i stengolvet, tål inte BM Ixon IQ premium att gå i backen? Luckan till batterierna gick upp och går nu inte att stänga. Dyr dålig kvalitet, alltså den föll en halvmeter ftån stillastående.... Och jag som nästan var på väg att köpa en till.

Aliide skrev:
> Lämnade pendlaren på den nyservice som ingår,
> tog av lampan som ändå behövde laddas.
> Självfallet gick den i stengolvet, tål inte BM
> Ixon IQ premium att gå i backen? Luckan till
> batterierna gick upp och går nu inte att stänga.
> Dyr dålig kvalitet, alltså den föll en
> halvmeter ftån stillastående.... Och jag som
> nästan var på väg att köpa en till.

Alla recensioner jag läst har klagat på batteriluckan och plastfjädern där.

Det borde gå att trycka dit en ny fjäder tyckte jag när jag såg en bild på konstruktionen.

Idag fick jag en bil att nita så att däcken skrek mot asfalten.

Jag passerar en motorvägsavfart som slutar med väjningsplikt mot såväl cykelbana som väg. Det är mycket tydligt med såväl skylt som målning innan den korsande cykelbanan och övergångstället. Bilen i fråga kom från motorvägen i riktigt bra fart och det hördes tydligt att gasen låg på ordentligt. Så jag körde fram så långt att jag nästan var ute i gatan men inte i närheten av att komma framför bilen. Först pallnit sen när han nästan fått stopp på bilen fem meter ifrån mig så såg han att jag faktiskt inte blockerade vägen och tryckte full gas igen.

Sympatiskt.

Duggregn både dit och hit. Många ninjor, en fick en rytning. Ärthjärna.
15º nu sist på eftermiddagen! Man borde njuta men det börjar bli riktigt mörkt redan vid 16-tiden när det är mulet.

Trodde jag var förkyld i morse då det gick segt. Pumpade däcken på pendlaraset när det var dags att rulla hem och hej vad det gick. Inte förkyld alltså.

Tycker att andelen cyklister med lampor är högre an förut. Ninjorna är ungefär lika många som förut... körde om en cyklist med vit blinkande lampa bakåt.

Nu är allting sig likt här nere i Skåne, 10 till 12 sekundmeter blåst från alla håll och kanter dock ej bakifrån. 15 grader måste dock vara ovanligt varmt i mitten av november.

Tillbaka
Topp