Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Hade lite dålig koll på prognosen samt snabbkollade termometern i köket utan att tända i taket. Så jag antog att det var typ -8ºC eller något sådant. Men när jag kom iväg kändes det fel. Helt fel. Det nöp om kinderna och fötterna blev kalla fortare än förra veckan när det var -18ºC. Så efter ett par mil kollade jag tempen i cykeldatorn. Den visade -23ºC. Det som jag hade trott på morgonen var temperaturen i köket var utetempen, med ett minus framför. Detta är mitt bottenrekord hittills. Funkade oväntat bra. Var till och med svett om överkroppen och händerna när jag kom fram. Fort gick det inte, 22,5 km/h på mina 29,3 km.

Hem hände en liten annan rolig grej. Slutade samtidigt som två kollegor från Portugal. De gick till sin bil och jag trampade iväg på cykeln. Efter 500 meter kör dom om, men efter 1 km kommer jag ifatt och kör om då de i princip stannat på vägen. Kollar in i sidorutan och där sitter dom och FILMAR MIG med mobilen. De följer mig i cirka 2 km, för att sedan köra om och tutar samtidigt. Så jag är med andra ord antingen ett freak eller en turistattraktion. Det var för övrigt mycket varmare på väg hem, med temperaturer neråt -20ºC. Nu blir det helg, 4-dagars dessutom.

Tidig hemfärd pga dagishämtning, till min stora glädje kunde jag konstatera att det var ljust vid 15:30 tiden.

Så skönt med latexslang bak så här års, greppet blir bara bättre och bättre dag för dag trots odubbat.

Men med 0,9 bar kvar i mina 38mm däck var det nog dags att pumpa ändå.

Min korta, nästan alltid händelselösa pendling in mot slussen bjöd på en tråkig händelse imorse.
Vid Sickla udde stod en buss med en cykel under sig. Cyklisten stod bredvid och fick hjälp att rycka loss hojen. Han såg ut att ha klarat sig och verkade lugn.
Hur det gått till och vem som var vållande vet jag ej. Det hade drevat just i det hörnet, så snömodden var tjock där.
Så ta det lugnt och skit i att hävda din rätt nu när det är modd och knöggelis.

Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade lite dålig koll på prognosen samt
> snabbkollade termometern i köket utan att tända
> i taket. Så jag antog att det var typ -8ºC eller
> något sådant. Men när jag kom iväg kändes det
> fel. Helt fel. Det nöp om kinderna och fötterna
> blev kalla fortare än förra veckan när det var
> -18ºC. Så efter ett par mil kollade jag tempen i
> cykeldatorn. Den visade -23ºC. Det som jag hade
> trott på morgonen var temperaturen i köket var
> utetempen, med ett minus framför. Detta är mitt
> bottenrekord hittills. Funkade oväntat bra. Var
> till och med svett om överkroppen och händerna
> när jag kom fram. Fort gick det inte, 22,5 km/h
> på mina 29,3 km.
>
> Hem hände en liten annan rolig grej. Slutade
> samtidigt som två kollegor från Portugal. De
> gick till sin bil och jag trampade iväg på
> cykeln. Efter 500 meter kör dom om, men efter 1
> km kommer jag ifatt och kör om då de i princip
> stannat på vägen. Kollar in i sidorutan och där
> sitter dom och FILMAR MIG med mobilen. De följer
> mig i cirka 2 km, för att sedan köra om och
> tutar samtidigt. Så jag är med andra ord
> antingen ett freak eller en turistattraktion. Det
> var för övrigt mycket varmare på väg hem, med
> temperaturer neråt -20ºC. Nu blir det helg,
> 4-dagars dessutom.

En sevärdhet :-)

Tog ingen bild på själva cykelbana jag hade tänkt cykla sista biten på. Först, det gick inte att ta sig dit... Vad jag gillar vinterväghållare som inte har huvudet med sig. Banan bestod av 50 cm modd. Det går alltså två smala banor på vardera sida körbanan. Det tog stopp. Ut på körbanan istället. Förövrigt hade jag gjort en anmälan ang övergången där och bads ta bilder på kantjävlarna och vilket övergångsställe som skulle målas till cykelpassage. Cykelbana till cykelbana.

Händelselöst, och fint med grus efter sopsaltning som gjort verkan isen börjar luckras upp. Rassel under skärmarna. Måste nog gå och köpa några mtb-shorts el nått, enda stället som jag frös lite om var knäna trots lika mycket kläder där som resten av benen.

Bilagor

• DSC_0163.JPG
    DSC_0163.JPG
    78.3 KB · Besök: 36
Arsozath skrev:
> Hade lite dålig koll på prognosen samt
> snabbkollade termometern i köket utan att tända
> i taket. Så jag antog att det var typ -8ºC eller
> något sådant. Men när jag kom iväg kändes det
> fel. Helt fel. Det nöp om kinderna och fötterna
> blev kalla fortare än förra veckan när det var
> -18ºC. Så efter ett par mil kollade jag tempen i
> cykeldatorn. Den visade -23ºC. Det som jag hade
> trott på morgonen var temperaturen i köket var
> utetempen, med ett minus framför. Detta är mitt
> bottenrekord hittills. Funkade oväntat bra. Var
> till och med svett om överkroppen och händerna
> när jag kom fram. Fort gick det inte, 22,5 km/h
> på mina 29,3 km.
>
> Hem hände en liten annan rolig grej. Slutade
> samtidigt som två kollegor från Portugal. De
> gick till sin bil och jag trampade iväg på
> cykeln. Efter 500 meter kör dom om, men efter 1
> km kommer jag ifatt och kör om då de i princip
> stannat på vägen. Kollar in i sidorutan och där
> sitter dom och FILMAR MIG med mobilen. De följer
> mig i cirka 2 km, för att sedan köra om och
> tutar samtidigt. Så jag är med andra ord
> antingen ett freak eller en turistattraktion. Det
> var för övrigt mycket varmare på väg hem, med
> temperaturer neråt -20ºC. Nu blir det helg,
> 4-dagars dessutom.

Du menar temperaturer uppåt -20ºC.

Lite väl kallt att cykla...

Skippade cykling idag och tog med laptopen hem för att kunna dra iväg på en skidtur under långlunch imorgon. Blir nog bra det också. I helgen tävlingsledarkurs, så sparsamt med cykling då. Hoppas att det blir till glädje för någon i framtiden.

Totteman skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> Du menar temperaturer uppåt -20ºC.
>
> Lite väl kallt att cykla...

Jag menade neråt, men nu när jag tänker efter så är det ju förstås uppåt.
Visst det var kallt, men det funkade bra ändå :) Det värsta var att jag inte kunde låsa upp cykellåset på jobbet samt att cykeldatorn hade fryst fast i fästet, samt att det var jävligt tung efter att jag hämtat barnen.

Fin hemtur efter Ötzimiddagen lite sent. Det nöp i kinderna så jag fick dra upp balaklavan över både mun och näsa i nedförsbackarna. Uppför kändes den kalla luften ända ner i luftrören. Annars helt ok om händer och tår.

Tack Isabella och alla andra för en trevlig kväll!

johan44 skrev:
> Hem från stan vid 9, mötte en cykelpendlare vid
> Alvik med rätt normala kläder men ingen mössa.
> Det såg kallt ut.

Själv dubbla cykelmössor + muff+vinterkrukan med minimala lufthål. Frost i hakbandet upptäckte jag vid avtagande... Varken huvud el öron kalla. Kylan känns visserligen kallare i Stockholm än på vintern i tex Umeå, medan jag pluggade där cyklade jag i vanliga kläder på typ tantcykel, långkalonger och jeans, vanlig mössa och tumvantar i -35. Ingen buff då, vanlig halsduk runt halsen. Var bara lite kyligt om händerna den gång jag glömde vantarna i aulan och inte orkade leta på någon med nyckel utan cyklade ner på stan och köpte nya... Och när temperaturen stigit till -17 och vi sket i långkallingar för vi skulle bara en pytteliten bit och bio, bara att vi cyklade vilse och tog betydligt längre än den minut vi räknat med och det sedan visade sig sedan vara apkallt i den källare som Folkets Bio huserade i... Då frös man...

Såg endast en som var ute och sprang med värmeväxlare i mun.

Samma kläder, åkte ner och hälsade på en kompis i Uppsala, frös som en gris. Fuktig kyla och torr betydligt kallare dito, frysa resp inte frysa.

När det är så här kallt får jag alltid svår punkaångest. En punktering vid fel plats kan ju fasen vara hälsovådligt. Att i 20 minus och mörker stå och byngla in en ny slang i ett bångstyrigt och frosthårdnat dubbdäck och dessutom hålla koll på att inget sitter kvar i däcket etc lockar verkligen inte. Punkarisken ger lite extra adrenalinkrydda åt pendlingen så här års.

JKolmo skrev:
> När det är så här kallt får jag alltid svår
> punkaångest. En punktering vid fel plats kan ju
> fasen vara hälsovådligt. Att i 20 minus och
> mörker stå och byngla in en ny slang i ett
> bångstyrigt och frosthårdnat dubbdäck och
> dessutom hålla koll på att inget sitter kvar i
> däcket etc lockar verkligen inte. Punkarisken ger
> lite extra adrenalinkrydda åt pendlingen så här
> års.

Håller med. Om det händer tänker jag ringa efter en taxi omedelbums.
-19,9 i hemma i Täby i morse..

Nr 175 förbi Gamla Stan vid 07.45. Prickade för en gångs skull grönt ljus vid Tegelbacken för att sedan få trippelrött på Vasagatan. Kalla fingrar trots krabbhandskarna. Började iof bli varm mot slutet av turen men vad hjälpte det.

Myggfritt!
Kylde på fint utför Fiskisbackarna. Stack i tårna efter 50 min cykling. Fick hjul på en vänlig själ på en Specialized cx från Henriksdal.

Edit, märker nu att jag var för varmt klädd. Blev svett ju...

Senast ändrad:
Oj, idag var det onödigt mycket aktion. Missbedömde isläget vid en busshållplats och fick framhjulssläpp. Höft, axel och huvud dämpade fallet. En vänlig själ som väntade på bussen hjälpte mig upp. Ingen större skada än lite ömhet och stukat ego.
Inne i stan skulle jag svänga vänster. En bilist som låg bakom mig valde att accelerera i stället för att släppa in. Eftersom min hjärna var djupfryst fattade jag inte riktigt vad som hände, tur att han hade bromsar och bra däck på bilen. Efter lite blängande och viftande skildes vi som vänner.
Myggfritt var ordet, sa Bull.

Vek ner mig...
Gick till jobbet, efter ett par km var jag tvungen att öppna über-dunjackan - alldeles svettig!
Det tog en timme att gå 6km, ingen vidare fartvindskyla att tala om men -17 då är det för kallt för mig att vara på cykeln.

perfekt klädd - iövrigt händelselöst. Men man känner sig lite hård när ögonlocken vill frysa fast i varandra

Mr Orange skrev:
> Fan vet vad som är värst - Kylan, att det går
> låååångsamt eller att det tar 10 min att klä
> på/av sig?

Känns som jag behöver en halvtimme...

Jag cyklade inte idag. Faktiskt inte pga kylan utan pga lite ändrade rutiner idag. Det är synd att man är så beroende av att rutinerna ska fungera för att hålla igång cykelpendlandet. Om man är beroende av dusch när man kommer fram kan det bli lite svårt ibland. Om man ska till ett nytt ställe man aldrig varit på tidigare t.ex. Det är en bit kvar innan man kan förvänta sig att alla arbetsplatser har möjlighet till att låsa sin cykel säkert och någonstans där man kan duscha och byta om.

Det borde vara som med kaffe. En arbetsplats utan kaffe finns ju inte.

Friskt måste jag säga. Frusna ögonlock när jag kom fram. Ingen motvind idag gjorde första biten av pendlingen lite behagligare än igår trots allt.

Kläderna höll mig hyggligt bekväm hela vägen. Men jag håller med om att omklädningen är lite jobbig, det tar mig drygt 10 minuter att få på mig de 13 komponenterna varav fem är par, plus hjälm och ryggsäck, innan jag ger mig ut i det här.

Passagen genom nya cykelbanan genom "södra järngraven" i Slussen var ju helt OK.

Jag är minsann lite småtrött efter årets första hela vecka med cykelpendling och jobb. Ska sova extra i helgen. Skönt med fredag!

Kommunalt pga AW. Finväder nu ju och hur svårt hade det varit att cykla hem, duscha och göra sig i ordning? Och busschaffören trodde han körde en annan linje, tur det fanns några vakna medpassagerare. Fortfarande oplogad cykelbana som var överöst med vägmodd igår...

Fjärdebrunn skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Fan vet vad som är värst - Kylan, att det
> går
> > låååångsamt eller att det tar 10 min att
> klä
> > på/av sig?
>
> Känns som jag behöver en halvtimme...

Ni cyklar i alla fall längre än 6km enkel som jag har :-).

15 min påklädning,
15 cykling + 5 min rödljus,
15 min avklädning och raggardusch på toa.

Samma hemåt fast riktig dusch ersätter raggarduschen
Tillkommer sedan daglig tvätt av majoriteten av kläderna

Men det är kul ändå och jag blir alltid glad i hågen när jag sätter mig på cykeln och vinglar iväg.

IngvarW skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> > Mr Orange skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fan vet vad som är värst - Kylan, att det
> > går
> > > låååångsamt eller att det tar 10 min att
> > klä
> > > på/av sig?
> >
> > Känns som jag behöver en halvtimme...
>
> Ni cyklar i alla fall längre än 6km enkel som
> jag har :-).
>
> 15 min påklädning,
> 15 cykling + 5 min rödljus,
> 15 min avklädning och raggardusch på toa.
>
> Samma hemåt fast riktig dusch ersätter
> raggarduschen
> Tillkommer sedan daglig tvätt av majoriteten av
> kläderna
>
> Men det är kul ändå och jag blir alltid glad i
> hågen när jag sätter mig på cykeln och vinglar
> iväg.

Jag har med hjälp av ylle (T-shirt och underställ) rationaliserat till tvätt två gånger i veckan.

Jag mår mycket bättre de dagar jag cyklar. Piggare och kroppen får komma igång.

-18 och det kändes ju i ögonen lite.
Men med påskkärringbuff gick det att klara ansiktet fint.
Fingrarna klarar sig med sommarhandskar inuti tomma tumvantar.
Stortårna däremot. Ger upp efter 15-20 minuter helt enkelt, trots vinterskorna.

Jag tyckte det gick så sjukt tungt bara? Fick stå och trampa för att få lite framdrift, särskilt på det sopsaltade upp mot Gullmars. Är det något som händer med däcken när det blir såhär kallt så de rullar sämre? Eller med cyklisten?

Håller med att det rullar jävligt dåligt, fick också stå upp och trampa för att få upp farten över 25, känner mig helt energilös och får inte upp pulsen heller...konstigt(mår prima fö.).

Cykeldatorn visade -20 och jag led verkligen, speciellt ansiktet, händerna och tårna. 20 är nog min gräns för att cykelpendla tror jag.

Jag kör med en balaklava. Rätt skönt att kunna dra upp över näsan och använda som värmeväxlare ibland. Gör stor skillnad. Samlar mycket snor.

Koleraexpress på grund av resväska i dag. Tredje dagen i landet efter hemkomsten från Karibien, och jag håller mig fortfarande för skratt. Cyklade igår och i förrgår, och det var väl första gången man hade riktig nytta av dubbarna fram. Funkar fortfarande bra med dubbfritt bak, även om det blir lite dorifuto ibland. Höger pekfinger känns som att jag klämt fingerspetsen i en dörr efter gårdagens djupfrysning. :( Hög tid plus moms att uppgradera från tunna fingervantar till riktiga vinterhandskar med andra ord.

Idag var en bra dag att ta buss/tunnelbana för att påminna sig om ett av huvudskälen till att cykla.

Men tvättar ni era cykelkläder/underställ efter varje pendlingsdag?

Själv har jag i duschen hemma en stor hink där jag snabbt sköljer upp superunderställ, funktionsmössan och termotröjan, som sedan får dropptorka till nästa dag. In i tvätten först när det börjar lukta man på riktigt.

.

fhloston skrev:
> IngvarW skrev:
> -----
> > Fjärdebrunn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mr Orange skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Fan vet vad som är värst - Kylan, att det
> > > går
> > > > låååångsamt eller att det tar 10 min
> att
> > > klä
> > > > på/av sig?
> > >
> > > Känns som jag behöver en halvtimme...
> >
> > Ni cyklar i alla fall längre än 6km enkel som
> > jag har :-).
> >
> > 15 min påklädning,
> > 15 cykling + 5 min rödljus,
> > 15 min avklädning och raggardusch på toa.
> >
> > Samma hemåt fast riktig dusch ersätter
> > raggarduschen
> > Tillkommer sedan daglig tvätt av majoriteten
> av
> > kläderna
> >
> > Men det är kul ändå och jag blir alltid glad
> i
> > hågen när jag sätter mig på cykeln och
> vinglar
> > iväg.
>
> Jag har med hjälp av ylle (T-shirt och
> underställ) rationaliserat till tvätt två
> gånger i veckan.
>
> Jag mår mycket bättre de dagar jag cyklar.
> Piggare och kroppen får komma igång.

Merino-långkallingar, tre merino på överkroppen (tunn-tunn underställ, mellanlager och en lite halvtjock ytterst, ofodrad vindjacka på det, håller värmen perfekt och ingen lukt, tvätt typ en gång i veckan, hänga upp luftigt/vädra när man kommer hem bara. Visst skitjobbigt med alla lager men jag anser det är oslagbart, kunna växla antalet och tjocklek efter vad termometern visar än en bylsig vinterjacka. Samma skal oavsett temperatur från hösten och fram tills det blir varmt nog att ha bara tröja igen. Merino är oslagbart.

Dubbla merino-strumpor ( http://www.naturkompaniet.se/woolpower-3-pack-merino-liner ) bara för att jag inte gick upp en storlek i vinterskorna, men perfekt värme om fötterna också.
På händer skittuna icebreaker-liners (merino även där) under handskar ibland (togs även på under lobsterna på morgonen (-19), har fått något outgrundligt problem med att frysa om fingertopparna). Så ja, lager på lager...

Senast ändrad:
Granman skrev:
> Idag var en bra dag att ta buss/tunnelbana för
> att påminna sig om ett av huvudskälen till att
> cykla.
>
> Men tvättar ni era cykelkläder/underställ efter
> varje pendlingsdag?
>
> Själv har jag i duschen hemma en stor hink där
> jag snabbt sköljer upp superunderställ,
> funktionsmössan och termotröjan, som sedan får
> dropptorka till nästa dag. In i tvätten först
> när det börjar lukta man på riktigt.
>
> .

Nää, jag hänger det på tork bara. Brukar inte ens duscha.

Enda fördelen med merinoull är att det inte luktar. Har en underställströja, ngn slags medeltjock variant, men allt snack om att det inte kliar är just det, bara snack. Inget för mig. Så jag kör syntet och det tvättas varje gång jag svettats ordentligt. Oftast efter varje pendlingsdag.

Jag tvättar oftast en del grejor efter varje pendlingsdag (dvs. varje arbetsdag). Skulle kunna skippa varannan dag pga. dubbla uppsättningar av det mesta, men vill ändå tvätta iaf blöjbibsen efter varje gång för att förebygga sunkighet/bakteriella besvär.

Kör helt i syntet, förutom vinterstrumporna i Merino pga. att jag började där och trivs bra med billiga syntetiska kläder hittils.

Ytterjackan (aning fodrad windstopper-cykeljacka) och ytterbyxorna (fleece-fodrade varma långbibs) tvättar jag bara en gång i veckan eller så, skor och skoöverdrag nästan aldrig. När dessa är fuktiga efter hemkomst så får de en blast på varmaste i torkskåpet, vilket verkar förebygga jobbigare dofter och associerade bakterier.

Jag har tvättmaskin och torkskåp i hyresrätten och elräkningen är blygsam trots att de flesta av tvättarna görs med maskin. Använder eventuellt ganska mycket vatten, men har iaf en modern och miljöklassad maskin. På jobbet hängtorkar kläderna över dagen, med de fuktigare grejorna på element såhär års, vilket är lite suboptimalt men hinner torka och stinker inte iaf.

Jag tvättar alla kläder närmast huden varje dag. Mina kläder hänger på tork i ett gymskåp över dagen så de hinner surna ändå ;)

zodah skrev:
> Enda fördelen med merinoull är att det inte
> luktar. Har en underställströja, ngn slags
> medeltjock variant, men allt snack om att det inte
> kliar är just det, bara snack. Inget för mig.
> Så jag kör syntet och det tvättas varje gång
> jag svettats ordentligt. Oftast efter varje
> pendlingsdag.

Lite olika, icebreaker kliar definitivt inte, en Janus jag har kliar lite om man har den närmast kroppen, den används som mellanlager när det är kallt och icebreakers tunnaste innerst, Icebreakers tjockaste (260) överst. Om det inte är apkallt som de närmaste dagarnas kyla blir det bara den jättetunna icebreaker underställströjan och Tørm under vindjackan (eg helt ofodrad skaljacka).

Kör med "vanliga" merinokläder, kliar inte det minsta och börjar inte lukta på de två dagar jag använder de mellan tvättarna.

Mr Orange skrev:
> Mötte glassbilen på hemvägen. Kunde inte
> motstå frestelsen att köpa 2 st Marängcup.

ja det var ju jävligt macho.

;)

Tillbaka
Topp