Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tog en omväg för att få sträcka lite på benen, såhär en måndag =)
Från Kallhäll till Alvik via spånga och flysta.
Spångavägen var bättre än jag minns den. Omledningen mellan aba och stora mossen var sämst, jag fastnade bakom ett staket vid kiosken.
Västerled var spårig, oplogad och strösslad med dödsgrus.

Igår bytte jag från ett utslitet smw till sw dvs färre dubb, jag upplevde dubb placering som lite märklig, däcket känndes halt och lite okontrollerat. Inget jag skulle vilja ha fram

Mycket is och fras idag!
Bra fäste dock, det var ju inte så glansigt.
Skridskor hade nog funkat fint ända från Gullmars bort till Liljeholmskajen.

Tvättar och smörjer bakväxel och kedja för att hålla liv i dem någon vecka till. Vill inte låta de nya börja sitt liv med salt och slask.
Inpendlingen gick iallafall fint. Den cykel som i morse var nytvättad var det inte längre vid framkomst, men efter en liten dusch så såg den helt ok ut igen.

Det gick finfint, det gick lättare idag av någon anledning :-) Imorse gjorde gruset nästan lite nytta, det var fastfruset i fukten på marken så fästet var inget att klaga på:-) När jag kom ner, efter 1,5km, så kommer jag underfund med att det inte finns någonstans att låsa fast cykeln i, det ända är staketet men då är styret ivägen och cykelstället är för lågt, så det går inte att få fast ram och framhjul:-/ Jag måste lösa det tills imorgon, jag kan ju inte gå omkring hela dagen och vara orolig att någon tar med sig cykeln när dom åker.
På vägen hem åkte jag tillsammans med mamma, samma tid, samma sträcka och ändå kom jag hem runt 5minuter snabbare än hennes damtralla:-D Och i övrigt funderar jag på om framhjulet inte sitter som det ska, när jag stall mig upp i uppförsbacken och började bryta så började bromsen skrika till varje gång jag la cykeln mot vänster, kan det vara så att det inte är åtdraget ordentligt så det flexar till när jag lägger den mot vänster?
I övrigt var det händelselöst, lagom varmt och ingen vind!

Cyklade via Lund på väg hem för ett besök hos syrran och borttagning av stygn. Motvind sista 2 milen men inget regn så dagens 6.5 mil får man vara nöjd med :)

Bra pendling idag, riktigt skönt flyt, benen känns fortsatt bra och jag har blivit nöjd med kadensen på hela sträckan i båda riktningarna.

Jag upptäckte att beläggen var helt slut när jag luftade bakbromsen för några veckor sen, bytte till ett par gamla belägg (kör med M06 (sintered), gamla SLX-bromsar med RT64-CL-skivor). När de är blöta och skriker så ljuder ett strävt och spöklikt vrål, som en hes vrålapa. Skrämmer nästan mig själv när det händer.

Jag roar mig med att leta MTB-inslag i pendlingen, där jag får njuta lite av att jag cyklar 29a med feta däck. Bombar lite i munchensbacken och några trappor på vägen hem, letar bunnyhops och step-downs. Har inte cyklat stig på hela vintern och blir superglad av minsta lilla action märker jag.

@Höjdarn: Det är vanligt, betyder oftast bara att beläggen ligger för nära skivan på ena sidan, men kan också vara t.ex. pga. att lagren är lite glappa/behöver servas och dras. Kan kanske även ske pga. flex trots att allt är som det ska men det gissar jag är sällsynt och borde inte kunna uppstå i efterhand om inte något gått sönder.
Edit: Saknades två ord.

Senast ändrad:
Lite fler cyklister än vanligt. När man med några snabba tryck på pedalerna susar om rejserkittade yngre förmågor som har en enorm kadens tror man nästan att vinterträningen gett resultat.

I övrigt som vanligt med en bilist som prompt måste köra fram tre meter vid cykelpassagen vid slussen och sedan stå i vägen.

IngvarW sa:
Lite fler cyklister än vanligt.

-1

IngvarW sa:
I övrigt som vanligt med en bilist som prompt måste köra fram tre meter vid cykelpassagen vid slussen och sedan stå i vägen.

+1

Gick för övrigt ganska tungt idag, men tiden var samma som igår när det gick lätt. Skönt att det återigen ligger under 50 minuter iallafall.

Omcyklad i backe igår. Omcyklad i backe idag. Jag har nog blivit lite väl vinterfet. velocipede fick i alla fall betala med en punka igår. :)

Sista cykelpendlingen någonsin från Stureby inställd idag pga punka.
15 år. Och det slutar med en trasigt gummi i cykelrummet. Hur kunde du?
Nu väntar en dryg månads tandagnisslan åt pendlinstråk i bil eller buss innan jag får möta våren på mitt nya pendlingsstråk från strax norr om stan i stället.
See you later.

Såja superapan, det kommer att bli bra.

Min egna pendling var rätt händelselös.
Dödsgruset hade frusit.
Annars helt alldaglig.

dabac försökte leda in mig på den breda utförsbacken.
Elcykeltest.
Vilken kick.
Nästan som första jointen.
Men, tror jag håller mig på den smala uppförsbacken. Livet ska vara en kamp.

staine sa:
dabac försökte leda in mig på den breda utförsbacken.
Elcykeltest.
Vilken kick.
Nästan som första jointen.
Men, tror jag håller mig på den smala uppförsbacken. Livet ska vara en kamp.

Det går att ordna.
Slå av motorn bara.
Då har du en högt växlad 22 kg hoj med upprätt cykelställning att trampa runt på.
Räcker inte det som tagelskjorta så får du väl lufta ur däcken också...

Men du provade I alla fall, det uppskattar jag.

Tänk vilken extra tyngd eventuella framtida uttalanden om elhojar kommer att ha när du kan säga: "jag har KÖRT elcykel, jag VET vad jag pratar om".

(Tar du nästa fika så håller jag tyst om provturens omfattning...)

@qma
Det är ena belägget som ligger emot skivan, jag blev bara förvånad att det började låta just nu och inte sen jag justerade bromsarna.

I övrigt så var det någon minusgrad och så hade det fallit blötsnö i natt som hade frusit på imorse, så det lät över hela stan påväg ner imorse :-) Och så bestämde jag mig för att låsa fast cykeln genom framhjulet och i cykelstället, som tur är så har jag ingen snabbkoppling (heter det så?), det finns verkligen ingenstans att låsa fast cykeln genom framhjul och ram :-/
Påvägen hem kom jag före mamma igen, fast hon gick och en annan väg som är 800 meter kortare, och i övrigt satt jag ner i uppförsbacken och drog om en tjej som gick med cykeln och en vännina och en farbror som också gick med cykeln, det är ju en ganska lång och brant backe men så jobbig är den väl inte? Eller jag kanske har gått och blivit tokstark i benen :-D

Ni som bor på västkusten vet hur halt det var i morse vid 06 och hur torrt och fint det var vid 16 :)

Det var dock saltade gångvägar till en början. Lyxigt, men skit för cykeln...

Ska byta arbetsplats, så jag ska cykla från Kallhäll till Odenplan, typ.

Tänker att Spånga, Brommaplan, Västerbron, Fridhemsplan, St Eriksbron och vasaparken är lämpligt?

Annars är det genom Sundbyberg och via pampas, karlbersslott, vasaparken?

Shit vilken dödsdimma det var imorse. Cyklade på gräset en gång för jag missade när vägen svängde. ? ovanligt många cyklister också av nån konstig anledning

En frisk och ganska kall vind. Termometern visade 1.5 grad när jag lämnade hemmet.
Oroväckande sida-med lite för länge i morse... Det innebär ju lite för länge sida-mot ikväll om inget händer. Dessutom börjar det klia i ögonen. Antar att hasseln börjat blomma :(

Händelselös förutom att jag var millimetrar från att krascha när något miffo på trimmad elcykel tryckte sig förbi samtidigt som jag höll på att passera en cykelkorgscyklist precis innan Naturhistoriska. Förstår inte varför han som ändå åker elmoppe inte kunde låta mig passera innan han skulle förbi, idot!

Inte haft något behov av dubbar än i år, i.o.f.s. kört MTB under vintern.
Incidentlös pendling som vanligt.

En till BPB pendling i en underbar skön morgon. Lite kyligt så buffen åkte på. Pollen läget är kört. Måste säga att tipset ifrån optiker att skölja ögonen i ögonskölj är grymt.

Öde på Tyresö-Sthlm C-traden.
Fortfarande en hel del knaggelis, så dubbisarna får sitta kvar ett tag till.
Sista cykelpendlingen på en och en halv vecka.

Supermajsig soldimma längs älven idag. Hade hälften av dimman i skägget märkte jag när jag satt mig vid min arbetsstation.

Black planet sa:
En till BPB pendling i en underbar skön morgon. Lite kyligt så buffen åkte på. Pollen läget är kört. Måste säga att tipset ifrån optiker att skölja ögonen i ögonskölj är grymt.

Ingen PBP för min del. För långt. Jag tog kortaste vägen bara, helt enkelt :)

- 6 i morse.
För mig är det svårt-att-välja-vantar-väder.
De som är tillräckligt ventilerande är för kalla, och de som är tillräckligt varma är för täta.
Så det fick bli tricket med kirurghandskar innerst.
Funkar bra värmemässigt.
Men är ändå en kompromiss.
Bortsett från fötterna så har min kropp en väldigt primitiv attityd till temperaturreglering.
Puls upp = svett på. Nog med alternativ. Nästa!
Då blir det så här:
http://vidmg.photobucket.com/albums/v633/dabac/IMG_23971.mp4
(forumhjälp= hur får jag videon att visas direkt i inlägget?)
Att välja mellan russinfingrar eller djupfrysta fiskpinnefingrar är ändå rätt enkelt.
Russinfingrarna torkar rätt fort, och har naglarna kvar.

För den nyfikne kan jag meddela att det är mellan 5-8 gram vatten som skakas ur/av varje handske och hand...
Mer än vad isoleringen i en genomsnittlig handske/vante tål om den ska behålla några värmande egenskaper.

Annars var det en lite sen start, vacker sol och ganska trångt i cykelstället på jobbet.

Skrämde en byggjobbare i Arlabacken. Han var inte beredd på att bli omkörd med sådan fart av någon på väg uppåt.
Normalt så förespråkar jag inte hämnd, men det här kändes lite som karma trots allt efter alla överraskningar bygget bjudit mig på.
Stora vattenpölar/isfläckar som läckt ut från ngn byggaktivitet. Grind som lämnas öppen pekandes ut i GC-banan. Byggtransporter som blockerar. Asfalten uppgrävd och ersatt med dåligt packat grus.
Allt i en dåligt belyst nedförsbacke.

dabac sa:
- 6 i morse.
För mig är det svårt-att-välja-vantar-väder.
De som är tillräckligt ventilerande är för kalla, och de som är tillräckligt varma är för täta.

Kör med ett par cykelhandskar, som i princip är som ett par slalomhandskar vid minusgrader. Funkar perfekt för mig. Funkten i dem hinner torka under dagen, så de är torra vid hemfärd.

dabac sa:
Så det fick bli tricket med kirurghandskar innerst.

Ouch! Disgusting.

-6°C överraskande nog. Kalla fingrar i 15 min innan blodet släpptes på igen. Pucko till bilist klämde sig förbi på Sveavägen så jag nästan fick backspegeln i armbågen. Troligen en sån där som kör utan bälte och aldrig använder blinkers. Irriterande.

Morgonens pendling minns jag knappt, jag tror det var minusgrader och helt torrt här inne i området men fuktigt ute på cykelbanorna, varför ska dom salta när det redan är snustorrt?
Påvägen hem gick det toksnabbt, jag tävlade med en annan som jobbar där nere också fast han åkte bil, vi kom fram ungefär samtidigt:-) I uppförsbacken hade jag alldeles för hög växel i, jag höll på att få stopp fast jag stod upp och trampade:-) I övrigt var det händelselöst, soligt och helt ljust både imorse och eftermiddagen:-) Runt 5-6 minus imorse och någon eller några plus i eftermiddags:-)

Ganska mycket folk ute vid åttatiden. En föraning om vårfloden tror jag bestämt. Desto mer öde på vägen hem strax efter sju.

Tillbaka
Topp