Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Det verkar som Nacka kommun tömde hela säsongens kvarvarande saltlager på Värmdövägens g/c-bana. Den sopsaltas normalt men detta var något annat. Det blir cykeltvätt ikväll.

Fin, lite kylig, morgon annars.

Kommunalt pga resa för påsk direkt efter jobbet. Såg en grusbil, alltså plogbil med grusspridare från bussfönstret. Ska de göra slut på allt grus el vad? Såg också ut som det låg fullt med grus på den tidigare saltsopade banan längs Älvsjövägen, kan någon verifiera om jag såg rätt och felanmäla skiten. Var några stråk med grus vid en hållplats igår kväll men nu såg det ut som betydligt mer... Glad Påsk!

Skönt solsken och mysig cykling, en toppenmorgon.

Kort arbetsdag, påskhelg, har fått lön *och* paket, allt är ju bra idag!

Eller förresten, en sak var knasig, de hade toksaltat snustorra cykelbanan på Värmdövägen mot stan mellan Storängen och Nacka forum av okänd anledning.

@ulf s: Fet pendlarrapport, respekt!

Glad påsk på er.

Imorse var det dimmigt, så lysen på bak och fram. Det blev lite lätt imma på glasögonen, fast bara vid kanterna. Det gick ganska fort och det är fortfarande bara grovsopat halva pendlingssträckan:-) När jag kom fram till jobbet så såg jag att låset var fuktigt som dessutom hade frusit lite lätt. Och sen såg jag att fukten längst upp på kanten på vantarna också hade frusit och likaså längst fram ovanpå skorna:-D I övrigt händelselöst.

På hemvägen tyckte jag att det var så pass varmt att jag körde bara i jacka och inte tjockiströja:-) Det blåste rakt igenom och blev ventilerat och skönt:-) Ett tag var det så pass mycket trafik att jag höll samma tempo eller snabbare än bilarna:-D Och just det, det var motvind. I övrigt händelselöst, efter gårdagen regn och fukt är numera cykeln fläckig av vad jag tror är salt. Jag ska försöka tvätta den under ledigheten nu:-D

Morgonens (06:00) väder bjöd på dimma, fukt, lätt blåst, uppehåll och -1 grad :-D

Efftermiddagens (13:45) väder bjöd på sol, uppehåll, torrt och runt 8 grader:-D

Nu Påsk och långledigt.
Glad Påsk Happy!
På Återseende!

Stumpy sa:
Arsozath sa:
Morgonstund har guld i mun

Trevlig pendlarsträcka.

Trevlig start iaf. Det är 500 meter från huset. Hade gärna kört grus hela vägen när det var så hårt som i morse. Får ta lite fler bilder längs sträckan någon dag och göra ett collage. Detta är ju bara den första utsiktspunkten av 3-4 stycken längs vägen.
För övrigt var jag skittrött på vägen hem. 7 träningspass på 5 dagar, och det inkluderar knäböj igår. Lagom stumma ben. Och motvind var det med så klart. Backen ner på bilden var mindre roligt på vägen hem, med dubbelvagnen bakom och dessutom nysladdad. 300 watt gav hela 8 km/h.

Distansvecka för mig så jag har kört lite omvägspendling. I tisdags besöktes årsta havsbad. Batteriet till baklampan gav upp vid Haninge GK, så det blev lite småstressigt på småvägarna i bäckmörker fram till räddningen, cykelbanan i västerhaninge. :-)
Idag drog jag tidigt från jobbet och tog mig via vissvass ner till segersängsvägen innan det var dags att vända norrut igen. Garminen dog batteridöden strax innan häringe slott, så telefonen fick agera backup så att ingen viktig loggning missades! ;)
Glad Påsk!

AxelSthlm sa:

Nja, alternativet var att vänta vid alla rödljus däremellan. Så jag tog en chansning, men nu vet jag att det inte går fortare. Det är samma lika men med mera backar. Att det är lika vet jag för en kille som stannade och väntade var precis vid karusellen när jag kom upp på bron..

Saltlagret i Nacka behöll solfjädersformen till eftermiddagen, skulle nog vilja säga att den manövern var en överslagshandling från "gatugruppen" dvs helt i onödan och till irritation enbart....helt verkningslöst. Skönt att saltet inte löst upp sig iaf så det krävs en avtorkning av cykeln bara ....
Glad Påsk alla Happyiter!!
Mvh /C

Intressant idag, tog en annan väg än vad jag brukar. Halva sträckan till jobb var rensopad, men gruset låg precis i en skarp kurva med väldigt dålig sikt så det var nära en inspektion av asfalten.

Sedan var det någon som hade haft det trevlig inatt och krossat en del glasflaskor på cykelbanan, upptäckte det när jag swishade över glaset, men mina dubbdäck klarade av både hård inbromsning i kurva och glaset på banan.

Annars 15sekundmeter motvind större delen till jobb, kändes skönt i benen, och ser fram emot medvind hem

zodah sa:
Blev lite lättare utan dubbdäcken.. men jag har tydligen klenat till mig, det var precis lika jobbigt idag som igår. Och inte blev det extra bra med Fulcrum racing 3 bak heller...blir nog bra med några dagar ledig nu.

När jag rullade ut cykeln i morse så gick det misstänkt tröögt. Aha! Frambromsen låg mot fälgen...det förklarar min tillfälliga vekhet. Kändes så i alla fall.
Hela framvagnen måste renoveras insåg jag så jag fick lossa vajern, körde med bakbroms endast. VuÄltan togs i flygande fläng. Mötte massor med cyklister in mot stan. Jag kör ju "fel håll" så att säga. Grusigt värre på sina håll.

Blev jobbahemmadag för att passa hundvalpen. Det kryper i benen trots 16 mil i helgen. Finns risk att det blir en ofrivillig vilodag. Piss...

Sopat och fint här och där men för att försäkra mig om att det inte blir för trevligt så rasslar jag vidare med halvtomma dubbdäck. Kör med TWIT i lurarna för att slippa höra.

Vilken kväll som helst nu, ska jag byta de där däcken. Och kapa kedjan. Kanske rentav fixa en helt ny snabbare cykel nu när jobbet ska flytta så jag får en halvmil längre åt varje håll. Köpläge!

Medvindspendling, fantastiskt.
Lite duggregn störde inte.
Kände mig stark efter fyra dagars vila från cyklandet.

Blåsigt men fint imorse

Bilagor

• DSC07890.jpg
    DSC07890.jpg
    392.3 KB · Besök: 32
Antingen var det medvind eller så har jag vilat mig i form, för det blev ett antal otippade personbästa trots att jag körde med något överdriven regnklädsel och därför "tog det lugnt" för att inte bli ångkokt. 28 Days Later-känsla på gatorna.

Hemma febersjuk...
Har noterat att sopbilar och lövblåsar har tagit upp en hel del dödsgrus i Kärrtorp.
Alltså finns det hopp!

När jag öppnar dörren så ser jag att det regnar. Mörkt var det också. Jag kollade luften i framdäcket och så slog jag i lite till, runt 5 bar. Alldeles för mycket, det gick åt helvete stötigt så lite luft åkte ur. Eftersom att vi jobbar in en halvtimme om dagen så slutar jag ett på fredag, så jag har bestämt mig för att det får bli servicedagen av cykeln (tvätt, smörjning mm.)
Nu på eftermiddagen var det soligt och riktigt skönt. Det börjar bli mycket trafik genom staden tycker jag, fast det kanske det har varit hela vintern. I övrigt såg jag en sopmaskin i ett villaområde, fast den tillhörde inte "mitt företag". Jag undrar när dom tänker sopa backen upp, när dom gjort det så är hela min pendlingssträcka grovsopad:-D I övrigt händelselöst.

Morgonens (05:55) väder bjöd på regn, mörkt, svag vind och nästan 5plus.

Eftermiddagens (16:30) väder bjöd på sol, lätt blåst, torrt och 5-10 plus någonstans.

På Återseende.

Hemresan fick ett surrealistiskt inslag när en bil accepterade att ligga bakom säkert 50 meter tills jag svängde av istället för att reflexmässigt köra om efter ett gemensamt stopp för rött.
Har Aldrig Hänt Förr i den korsningen.
Drömde jag?
Var jag nykter?
Finns det trots allt hopp om mänskligheten?

Så, nu hoppas vi att stenkrosset har rundats av i kanterna och inte biter hål i de nya sommardäcken (gp 4000S II har ju visserligen väldigt bra punkaskydd), däckbyte  och stortvätt av pendlare. Redo för tyst och fin pendling, slut på smatter för den här vintern, cyleln lär väl dock bli lika skitig efter en vecka som den var före tvätt... Stor mening innan alla vägar är sopade och rena ;-) Påsken slut imorgon.

Sommardäck och spritt i benen efter en veckas påskledighet. Lite småkyligt och en fantastisk soluppgång genom dimman vid universitetet.

Härligt!

Skön pendling idag med solen rakt i nyllet. Tryckte på rätt bra ,där det är lämpligt, för att sen upptäcka att jag inte hade startat loggningen.

Återigen hände det. Nån stravahetsande neandertal på finräcer blåste förbi mig på högersidan, och körde slalom mellan folk från Rålis och söderergående längs Västerbron. Innerstadens cykelbanor är inte strava-hetssegment. Eller jo, det kan dem vara men när trafiken inte är så tätt. Han verkade dessutom rätt upprörd när jag drog om honom på vänstersidan precis efter krönet på Västerbron.
Jag är den första som tycker det är ballt att åka fort och få KOM men inte när det kan påverka andras säkerhet i trafiken.
Man drar inte om folk på högersidan. Det är simpelt, det här med samspel i trafiken. Bete inte dig efterblivet farligt och fatta högerregeln, utfartsregeln osv, och allt kommer bli bra.

Så för att sammanfatta, du som betedde dig efterblivet farligt igår eftermiddag på Västerbron, ge fan i att cykla, det blir säkrare så både för dig och andra.

Eftersom min kära sambo övertalat mig att cykla fram och tillbaks på en väg utanför Arlanda ikväll så fick det bli bilen idag.
Var inställd på 50 minuters kö, men pga påsklov var det typ ingen trafik och pendlingen tog ungefär lika lång tid som på cykel.
Stirrade dock avundsjukt på de som trampade fram i solskenet.

Dagens goda gärning: hjälpte White-crosspendlare vid nockebybron som punkat och inte fick igång CO2-pumpen. Halade fram old-school handpump och voilà: klart.
Soligt, folktomt och trivsamt.

Inte direkt ensamt om man säger.
Stålhingsten 2.0 börjar arta sig.
Exprimenterar med låsfäste.
Finns det skrammelfria varianter?

Jag ber om ursäkt att jag cyklade på fel sida av västerbron i södergående riktning. Skyller på att det är utanför min vanlig pendlarsträcka och att jag var stressade att hinna en återbesökstid på sjukan.

Jo dödspollen hade inte slängt in handduken än. Men lite omgångar spray funkar det ändå.
Så cross in till stan på fin asfalt i Sollentuna o Sthlm. Mellan var det grusigt. Läs Solna. Hoppas på lite längre hempendling med sällskap.

velocipede sa:
Jag ber om ursäkt att jag cyklade på fel sida av västerbron i södergående riktning. Skyller på att det är utanför min vanlig pendlarsträcka och att jag var stressade att hinna en återbesökstid på sjukan.

Strongt att be om ursäkt, mer av det i trafiken!

Jag behöver inte be om ursäkt. Kom iväg sent pga orsak och var i princip solokvist från Bromma till Liljeholmen, ensam i solskenet, fantastiskt!!

Lite kyligt men rackarns fint. Alla skötte sig utmärkt i den lite sömniga påsklovstrafiken. Helgens hetsande på nya racern gör att det drar lite på utsidan av knäet. Får se om det blir en runda ikväll oxå :)

brickavbroms.PNG

Inte konstigt att bromsen krånglade. Hela den där "brickan" var lös. Skyller på kineserna, de kan tydligen inte limma ordentligt. Fick springa å hämta min Loctite. Nu sitter den fast igen. Bromsen funkar.
Det var också väldigt trevlig pendling.
Mötte le Peloton vid Hammarbyhöjden, de var väldigt sena mot normalt så hoppas inget hade hänt. De var kanske bara väldigt trötta

zodah sa:
Mötte le Peloton vid Hammarbyhöjden, de var väldigt sena mot normalt så hoppas inget hade hänt. De var kanske bara väldigt trötta

Jag var trött men de snabbaste var inte trötta tror jag. Gick väl typ 5 minuter sämre än rekordet. Vi körde fö som vanligt på vägen förbi Hellas och blev bara omkörda av en, jag säger en bil.

Ovant att inte cykeln bromsar av sig självt ;-) Med dubb räcker det att sluta trampa vid kurvan in till entrén på jobbet, blev ju tvungen att röra bromsen. Tyst och lätt. Någon öst ut massa grus vid kurvan från garaget fram till Johan Skyttes. Felanmält.

Ja, se där! I morse var det sido-mot på väg till jobbet. Nu vänder vinden så det blir rak mot hela vägen hem.
Någon kommer att ställas till ansvar!

2016-03-29.

18:00 - 19:00 : PT pass 1 timme med mördar övningar för ben / arslet.

22:30/22:50 - Fan jag måste sova....
--------------------------------------------------------------------------------------------
2016-03-30.

04:55 - Klockan ringer och förvirringen är ett faktum

05:28 - Avfärd mot Haninge från Hammarby Sjöstad , snabb koll på YR appen och 2+ låter ok sett till vad jag har på mig (Långa Bibs / lång tröja / vindjacka mm mm).

05:51 - Tycker att det blir bara fler bilister som är ute och skrapar rutorna och diverse vattenpölar är små ishockey rinkar.

05:52 - Känseln i händerna är nu helt borta.

05:59 - Känslan av "Varför" infinner sig.

06:03 - Det mesta har domnat bort - vi är nere på -2 i svackorna

06:28 - Framme - Macka och varm dusch. Min medarbetare fick sen höra mig förklara hur trött jag var tills jag åkte bil hem.

18:30 - Redo för sängen. ZZzzZzzZzzzzzzzzz.....

Det var kallt i morse, det blev åthelvete kallt i backen ner. Jag funderade på att stanna vid macken och köpa ett frimärke men att av någon anledning så gjorde jag inte det. Jag ska göra det imorgonbitti istället. I övrigt gick det snabbt och smärtfritt och efter ett litet tag så fick jag upp värmen bra.

Efter jobbet väntade Tandläkartid inne i stan så pappa stod och väntade utanför jobbet och så packade vi in cykeln i bilen. När vi kom hem och skulle ut med cykeln igen så kom övre ramrör i ögonhöjd och då såg jag hur överjävligt smutsig den är, speciellt nere vid vevhuset där undreramröret, sadelröret och kedjestaget går ihop, mycket förvånad att ens lacken sitter kvar, det man nu ser av lacken.

Morgonens (06:00) väder bjöd på klart, torrt, vindstilla (tror jag?) och -2 grader.

Eftermiddagens (16:00) väder bjöd på sol, torrt och 10 plusgrader, det får inte hända att jag missar det igen.

På Återseende!

Kom ner till cykelgaraget efter jobbet och möttes av punka, pumpade på chans och lyckades komma hem. Det visade sig vara en liten ståltråd som letat sig in i däcket och var omöjlig att få ut. Två punkor på 40 mil räcker, CX speed åker av och Gatorskin åker på, hoppas att det är ett bättre däck för pendling.

Tillbaka
Topp