Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Stumpy sa:
Upptäckte ett trafikljus vid Munkbron. Såg inga linjer eller övergångsställe på platsen. Någon som förstått var man skall stanna?

Annasch bra!

Näe, och heller inte vad det är till för. Är det för att inte bli överkörd av bilar eller för att släppa fram gående?? Måste nog cykla förbi sakta och försöka lista ut hur det är tänkt. Kanske blev signalerna över från någon annan korsning.

Jag hade dock grönt i morse och det var ju alltid något...

Kommer att följa strömmen och bli en hulgancyklist, åtminstone genom Gustav Adolfs Torg tidig morgon....grön gubbe för fotgängare i två minuter...inte en käft som passerar.
Hur vore det med lite dynamiska intervaller, längre när pelikanerna har vaknat och korta som fan är alla ligger och spelar på trynorgeln?

IngvarW sa:
Stumpy sa:
Upptäckte ett trafikljus vid Munkbron. Såg inga linjer eller övergångsställe på platsen. Någon som förstått var man skall stanna?

Annasch bra!

Näe, och heller inte vad det är till för. Är det för att inte bli överkörd av bilar eller för att släppa fram gående?? Måste nog cykla förbi sakta och försöka lista ut hur det är tänkt. Kanske blev signalerna över från någon annan korsning.

Nä, den trafiksignalen förstår jag inte. Precis väster om den är det ett övergångsställe. Alltså i stopzonen om man kommer norr ifrån. Finns ingen korsande trafik... Jag tar det som en hint om det ska gå långsamt där och vara beredd på att vad som helst kan hända. Dvs som vanligt i Stockholmstrafiken fast lite mer :)

Helt vanlig pendling i morse, verkar som vi kommer få en avskilld cykelbana längs med Örbyleden, smal variant...

Apropå cykelinfrastruktur så var jag i London i helgen, där kan man snacka om förvirrat anlagda cykelbanor eller cykelfält! Tog tyvärr inga bilder men cykelbanornas hall of shame skulle kunna fyllas till bristningsgränsen om någon tog fram kameran.

Lustigt var också att runt The Regents park snurrade massor av lvg-cyklister runt, runt. Är väl Londons variant på anlagd träningsarena innanför tullarna. Samma finns i Central Park, Nyc. Man blev ju lite sugen att sätta sig och trampa runt lite där faktiskt, såg festligt ut.

IngvarW sa:
Apropå cykelinfrastruktur så var jag i London i helgen, där kan man snacka om förvirrat anlagda cykelbanor eller cykelfält! Tog tyvärr inga bilder men cykelbanornas hall of shame skulle kunna fyllas till bristningsgränsen om någon tog fram kameran.

Lustigt var också att runt The Regents park snurrade massor av lvg-cyklister runt, runt. Är väl Londons variant på anlagd träningsarena innanför tullarna. Samma finns i Central Park, Nyc. Man blev ju lite sugen att sätta sig och trampa runt lite där faktiskt, såg festligt ut.

Slingan runt Regenst Park är knappt 5km, finns en i Richmond Park en bit västerut, den är drygt 11km, och lite backigare.

Förklenad efter att haft influensa i ett par veckor och sen åkt boskapsvagn i en vecka så satt jag för första gången på tre veckor på cykeln i morse. Förra gången var den vinterklädd, idag var det uppgraderad drivlina och nya GP4000II i 28mm.
Behövde inte ta i alls!
Cykeln rullade jättefort av sig själv - trots att jag är klenare än någonsin!
What a bliss :-)

Med vinden i ryggen och solen i ögonen till jobbet. Blir tveklöst mot vinden från jobbet. Fast då lovar dom lite regn också. Lika bra att misären blir total.

Kände mig ultrastark i medvinden men det brukar straffa sig när man ska hem.

La på släta däck i helgen vilken skillnad mot CX däcken som satt på som höst/vår däck.

Pugilism sa:
IngvarW sa:
Stumpy sa:

Annasch bra!

Nä, den trafiksignalen förstår jag inte. Precis väster om den är det ett övergångsställe. Alltså i stopzonen om man kommer norr ifrån. Finns ingen korsande trafik...

Jag såg den först när jag höll på att passera, så idag var jag en sådan där förhatlig rödljuscyklist. Får titta noggrannare på hemvägen.

Lite bakfull, min gamla Monark kuggar över vid belastning ibland men det var soligt och varmt nog för shorts och knävärmare trots motvind. Blev 8 km zenpendling inklusive frukost på Biltema.
Går i köptankar, kan det vara dags för cykel med bockstyre månntro?
På så gott humör att allt känns möjligt :)

Mysig pendling, men med en hel del motvind.
Fint servad cykel sen förra veckan och helgen gör all cykling njutbar.
Höll mig i skinnet hyggligt, vill verkligen undvika förra veckans nivå av överträning.

Medvind, pigga ben och svalt i luften... Var lite för roligt att cykla helt enkelt. Planen var annars är ta det lugnt till jobbet för att ösa på allt hem. Nu blev det istället rekord till jobbet och förmodligen sega ben i motvind hem :)

Men det är det värt! Snitt på 36,6 km/h i 29 km händer inte mig så ofta!

Lite lagom mycket medvind. Rejsercyklist brände rödljusen vid Tegelbacken. När det var grönt tog jag upp "jakten". Kom om lagom vid Fotografiska och kunde då inte undvika att trycka lite, han hann upp mig vid nästa rödljus, men va f-n, tryckte ännu mer vid grönt och han var borta. Kändes som en seger, fast för vad? Tomt på cyklister i övrigt så DN-journalisterna kan känna sig lugna.

Hann tyvärr inte studera trafikljusen innan slussen, måste stanna där någon dag och kolla ordentligt hur det är tänkt att fungera..

Ny styrlinda idag. Lyx!

Men färgen var nästan lite distraherande i ögonvrån mot den gamla svarta :)

Bilagor

• WP_20160418_20_14_52_Pro.jpg
    WP_20160418_20_14_52_Pro.jpg
    233.6 KB · Besök: 38
Flängig medvind och sent iväg när alla pendlare satt och åt middag. Vad passar bättre än att köra intervaller upp till varje backkrön. Jag har 6 rejäla krön på mina 16 km så det blir att ta i med 12 kg stålkors och skramlande skärmar. Börjar närma mig ett fint KOM men det får vänta till en kväll på plasträsern.

Jag blir avundsjuk på alla som har så höga snitthastigheter. Jag har aldrig snittat mer än 18 km/h på ens korta sträckor, irriterande.
Imorse var det ganska mycket motvind, så det gick långsammare än det brukar göra. Allt grus är borta, skönt:-) Jag fick en synvilla när jag cyklade i utförsbacken, jag upplevde det som att framdäcket tappade luft fast det gjorde det inte undrar om det har med radikala fartminskningar att göra, när det helt plötsligt blir stark motvind och man tappar massa fart? När jag kom fram till jobbet stod det redan två cyklar i stället, vafalls?!?! Och den ena har tagit min plats, nu jävlar ska här statuleras exempel.
I övrigt händelselöst.

Första biten gick det omänskligt fort, jag hade medvind, sen hade jag sida mot, sida medvind om vartannat. Jag fick grönt vid nästan alla rödljus lagom precis innan jag kom fram till dom så jag hade ett jävla flyt genom stan:-D I övrigt gick det som vanligt, händelselöst och bra:-)

Morgonens (05:55) väder bjöd på mulet, blåsigt, relativt torrt och +4 grader.

Efftermiddagens (16:30) väder bjöd på mulet, blåsigt, småfuktigt och +9 grader:-)

På Återseende!

Körde förbi en cykelolycka på Sibyllegatan i backen ner mot Dramaten på.väg hem idag. Kunde inte se vad som hänt men en kvinna (tror jag) låg till synes livlös mitt i gatan med en massa folk runtomkring. Hade hjälm på sig i alla fall. Ambulansen kom precis när jag passerade och strax därefter mötte jag en akutbil (sån med läkare). Någon som hört något om olyckan?

Supertramp sa:
Körde förbi en cykelolycka på Sibyllegatan i backen ner mot Dramaten på.väg hem idag. Kunde inte se vad som hänt men en kvinna (tror jag) låg till synes livlös mitt i gatan med en massa folk runtomkring. Hade hjälm på sig i alla fall. Ambulansen kom precis när jag passerade och strax därefter mötte jag en akutbil (sån med läkare). Någon som hört något om olyckan?

Inget hos polisen om den, en dörrning i Norra Ängby dock, oklart hur illa det är med cyklisten mer än att hen inte var medvetslös i ambulansen (vaken och talbar kan innebära vad som helst).

Ännu ingen pendling.

Cykel- och fikalös pendling idag. Ska till London i eftermiddag och tror inte kabinväskan pallar att bogseras hela vägen in till jobbet.

Igår em hamnade min kära tsuckel ofrivilligt l i backstagecentrum för en filminspelning av Läckbergs någontingfilm. Det stod så på jackorna ungefär. Den stod iaf där i sitt ställ bara. Jag flyttade på fruktkorgar, lyfte plastpåsar av handtag och blängde så reflexväggar lyftes bort illa kvickt. Sen flög vi hem i medvinden, mot skymningen, från kulturskymningen!

Imorse växeldrog jag med några andra pendlare som hade bråttom som fan.

Senast ändrad:
Flyttgubbe bad mig ställa min cykel olåst under en trappa istället för fastlåst i det räcken jag brukar sätta den vid på jobbet, det var jag inte villig att göra. Han sa då att han kanske kommer ha sönder den av misstag, jag bad honom försöka låta bli. Han försvann.

Återstår att se om jag har en hel cykel att cykla hem på i eftermiddag.

Ingen finfika? Inget för mig heller. Jag kommer numera ofta norrifrån.
Annars Brompton utan hjälm idag.. Pollen verkar vara ute efter att utplåna mig.
heklamama sa:
vanlig normalpendling.

Ser fler och fler hövdingar.
Folk väljer stödkrage och hörselskador för att slippa hjälm.
Intressant.

Fin men något blöt morgontur ut till Älgö ToR, sedan normalpendling efter byte av kläder hemmavid. Inne i city viftade en cyklist på en taxi som svängde höger i en korsning vid Norra Bantorget när vi kom på cykelbanan. Jag var beredd så inga problem och egentligen inget att hetsa upp sig för.

Jag har nästan skrotat min framskärm när en gren slet sönder den. Stagen går nästan inte att rikta och flärpen håller på att ramla av.

Behöver tips på lätta och funktionella 35 mm skärmar för pendling och landsväg. Jag kör aldrig grövre däck än 35 mm så 35 har räckt bra för mig i tre vintrar nu.

Tack
O

Årstasafari bland kolonilotterna. Ertappade två ungrådjur mitt i tulpanfrukosten, de panikade ut på gångvägen precis framför mig. Jag blev nog räddare än djuren. Vallade dem lugnt och fint mellan staketen tills de mästerligt skuttade över för second breakfast. Sedan var det två riktigt close encounters med maskmätta koltrastar som flaxade runt framhjulet i utförsfarten.

Sådant får mig att minnas när jag åkte precis bakom Fjärdebrunn i alperna, utför bilväg i hög fart, när liten trast flög rätt in i hans framhjul och POFF så fanns han inte mer.

Ganska blåsigt och kämpigt, känns som det varit motvind i alla riktningar både igår och idag. Börjar surna lite på min tunga gnissliga singlespeed nu när jag börjat tänka tanken på en finpendlare.

Cross med skivor så det får plats skärmar och 32mm-dubbisar på vintern antar jag?

Regn och sol samtidigt, April levererar.
Tog vägen med utsikt, ett lugn spriders sig direkt i hela kroppen när man svänger in i Haga

Black planet sa:
Ingen finfika? Inget för mig heller. Jag kommer numera ofta norrifrån.
Annars Brompton utan hjälm idag.. Pollen verkar vara ute efter att utplåna mig.
heklamama sa:
vanlig normalpendling.

Ser fler och fler hövdingar.
Folk väljer stödkrage och hörselskador för att slippa hjälm.
Intressant.

Finfika, ja.
Moulton-spotting, som vanligt på Vasagatan, ja.
Tror det var samma kille som förra gången.
Såg ingen hövding, nej.

Fjärdebrunn sa:
Jag har nästan skrotat min framskärm när en gren slet sönder den. Stagen går nästan inte att rikta och flärpen håller på att ramla av.

Behöver tips på lätta och funktionella 35 mm skärmar för pendling och landsväg. Jag kör aldrig grövre däck än 35 mm så 35 har räckt bra för mig i tre vintrar nu.

Tack
O

Har du provat Biltemas för 99kr?

Kaos runt Globen/Tele2 Arena. Var tvungen att stanna cykel och vänta på att en polisbil med hästtransport skulle komma fram.
Vid Skärmarbrink kom en drös onyktra supporters som gick i bredd på gc-banan med solen i ögonen och jag plingade förgäves. Stannade ånyo och lät skocken släntra vidare.

Tålamod är en dygd.

Och där kom 4 punkteringen...... jag tror jag får hjärnblödning..... ett tag trodde jag att jag skulle slippa den här gången, men det gick inte:'( Det började låta konstigt i jämnhöjd med macken, jag börjar tro att det har med dendär grenhögen som låg där att göra, men som nu är borttagen. Jag undrar om det var taggbuskar av något slag, och att dom har missat massa små grenar. Imorgon när jag går ner ska jag kolla om mina misstankar stämmer och Isåfall ta en jävla massa kort på ludret och skicka in till kommunen. Och sen tror jag f*n att jag ska börja cykla genom stan istället och se om det blir bättre.
God Kväll och Sedan God Natt och God Morgon!

Blåsigt på hemväge, typ 7 m/s rakt från norr enligt lokala väderstationer (och jag ska rakt norr när jag ska hem). Ska man tro bikecalculator.com har jag presterat 279 W eller 3.21 W/kg, det var svettigt iallafall :D.

bikecalc.jpg

Tillbaka
Topp