Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Bra medvind på stadsgårdskajen.

Enda mankemanget på hemvägen var en dam som plötsligt stannade mitt på cykelbanan, satte ned foten och sedan sträckte ut vänster arm för sväng. Då var jag redan i höjd med henne så det var ju inte läge precis att stanna. Hur hon skulle gjort? Ingen aning, det var smalt. Ett stopptecken hade iof varit fint för oss andra bakom henne.

Brukar inte klocka resorna till och från jobbet. Tänkte idag kolla ungefär vilken tid det tar att cykla hem. Det visade sig vara grym medvind vilket gjorde att mätningen inte blev särskilt representativ :-)
2016-04-1918.22.00.png

Över 31km/h i snitt. Mycket snabbt för mig och gamle svarten.
2016-04-1918.30.06.png

Sjukskrivning slut på måndag, sa ju att det skulle vara solsken, medvind, allt grus bortsopat och allting fantastiskt då... Och vad fasen säger SMHI (och klart och yr)?
"BLÄHÄ!"

Bilagor

• Screenshot_2016-04-19-23-32-18.png
    Screenshot_2016-04-19-23-32-18.png
    40.2 KB · Besök: 40
Passerade en gående som nästan går mitt i vägen, kanske lite närmare ena sidan, och har sin löst springande hund på andra sidan (är detta någonslags nödvändighet om man går med hund? Att inte gå på samma sida?). Får höra "pling pling!" när jag passerar.
Stannar och frågar varför, om han brukar gå mitt i vägen och tycka bilarna ska tuta när de kommer. Svaret blir bara något "Men äh!", och går sen vidare till att man kan visa hänsyn. Jag undrar då om det inte gäller honom också, och han inte kan hålla sig på samma sida som hunden och inte gå mitt i vägen. Får bara något otydligt svar om att han inte förstår sig på oss cyklister..
Gör ett sista försök att förklara att hans sätt att gå på vägen inte är så vettigt, men får igen bara höra att jag ska plinga nästa gång, så jag ger upp.

Vägen i fråga är såpass bred att två bilar kan mötas på den, förmodligen utan att behöva tuta på varandra, men som cyklist måste man tydligen signalera. Jag förstår det inte. Brukar inte bry mig om att stanna och prata med folk, men ibland händer det. Förmodligen meningslöst. Förmodligen är han en ännu större cyklisthatare nu, för att han efteråt skulle få någon självinsikt tvivlar jag på...

Annars en skön morgon.

Ja, senaste dagarnas höstväder har frestat på psyket. Morgonen idag var annorlunda. Fortfarande ganska blåsigt men 4° och en strålande sol från en blå himmel. Härlig morgon. Den garanterade motvinden när jag ska hem om 8h lär locka fram pannbenet igen...

Tyckte det var lite svalt med någon enstaka plusgrad med det tyckte uppenbarligen inte killen i fladdriga kort-korta shorts och bara ben som drog förbi i en nedförsbacke..

Rattnalle sa:
Tyckte det var lite svalt med någon enstaka plusgrad med det tyckte uppenbarligen inte killen i fladdriga kort-korta shorts och bara ben som drog förbi i en nedförsbacke..

Eller så var det så att han försökte hålla värmen uppe genom arbete?

För egen del var jag rätt mör efter att ha spontantisdagsrajdat så det fick bli pendlarhärket i gubbtempo.

Pugilism sa:
Rattnalle sa:

Eller så var det så att han försökte hålla värmen uppe genom arbete?

För egen del var jag rätt mör efter att ha spontantisdagsrajdat så det fick bli pendlarhärket i gubbtempo.
Mina knän tål inte att vara oklädda under +15 oavsett hur hårt jag arbetar. Blir snarast värre ju fortare det går :-)

Sen kan jag inte påstå att jag tar i på väg till jobbet heller iofs. 5 km nedförsbacke genom villaområden. Njöt mest av solen och fågelkvittret idag.

Tog en extra runda förbi Kaknäs vid 7:30-tiden för att se om Pelle O hade straffkommendering med de hemlösa, inget tecken på liv,
vände nöjd mot jobbet, fick endast kallvatten i duschen, men det bekymrade föga.

Blir nog en j-a motvind i eftermiddag.

Nästan vindstilla, nollgradigt och skrevkallt imorse. Ullboxers hade vart en bra grej...

Cyklande förbi två älgar som stod och betade i morgonsolen längs banvallen i Olstorp och önskade då att man hade haft mobilen mer lättillgänglig, men ville inte störa dem med att stanna och plocka upp skiten ur väskan. Skrämde även ett par harar strax efter golfbanan i Gunnilse och fick ett mentalt Kodak-moment när solen kastade långa solstrålar genom vattenröken på golfbanans anlagda vattenpölar.

Allt som allt en riktigt trevlig morgonpendling på en dryg timma.

Note to self: Varmare kläder kring de privat delarna imorgon...

Förkylningssymptom gjorde att jag istället för att cykla mig varm i dag istället klädde mig lite varmare. Medvinden gjorde att jag kom fram osvettig och fortfarande morgontrött.

Gjorde en sk "halv VuÄlta" och passerade inte Älta alls. Viss vind. Såg spillror av Le Peloton i Hammarbyhöjden. Väldigt många med ryggsäck... konstigt, kanske var det inte pelotonen ändå.
Ngt skramlar på pendlarhojen. Superirriterande när man inte vet vad det är.

Blåste en del, sa jag det? Det blir fin medvind hem.

Bestämde mig igår för att köra lite backträning på väg till jobbet idag. Har en skaplig backe på slutet av min väg till jobbet som jag tänkte jag skulle köra upp och nerför några gånger. Eftersom jag brukar möta små barn på väg till förskolan i den backen om jag är där kring åtta så väntade jag ett tag för att slippa behöva åka slalom mellan barnen.

Första vändan upp gick bra, helt tomt i backen. På väg ner igen ser jag en polisbil som blinkar höger en bit ner i backen. På väg upp andra vändan så står polisbilen parkerad på gc-banan (vilket de säkert har rätt till).
Och där står den medan jag passerar den både uppför och nerför några gånger...
Det scenariot hade jag inte kunnat förutspå. I övrigt var jag i princip helt själv i backen.

Skönt att vara färdigtränad innan jobbet. Kanske blir en extra sväng på vägen hem om jag får feeling.

Lite motvind som de flesta vardagspendlarna hade svårt med på Vasabron, jag kunde gått förbi dem, -"nu får ni trampa hårdare", skrek jag - not.

Mötte för övrigt Cerro på sin väg från LeMondefikat efter morgonpelotonen, han hade medvind.

zodah sa:
Gjorde en sk "halv VuÄlta" och passerade inte Älta alls. Viss vind. Såg spillror av Le Peloton i Hammarbyhöjden. Väldigt många med ryggsäck... konstigt, kanske var det inte pelotonen ändå.
Ngt skramlar på pendlarhojen. Superirriterande när man inte vet vad det är.

Blåste en del, sa jag det? Det blir fin medvind hem.

En halv vuälta är också en vuälta ;)

Själv träffa jag på, inte DT på Vasabron som vanligt, utan Göran Lambertz, på gammal damtralla. Jag hann inte heja.
På Holländargatan dammade det plötsligt i hög fart ut en stor vit van, Baerendsen-märkt, mot enkelriktat.
Dessa j***vla cykl... bilister menar jag.

emilh sa:
dabac sa:
lundatok sa:
Dagens gapflabb bjöd det stressade fixie-svettot på när hen agerade jordfräs uppför Tranebergsbron.

Agera jordfräs ?
Spann loss?
Ramlade?

Gissar på en lax. Mötte en i morse också som på allvar försökte cykla upp mot strömmen på fel håll på smala sidan av Skanstullsbron.

Mja, hen ville cykla om som tredje cyklist uppför Tranebergsbron och skrek UPPRÖRT när folk inte SKINGRADES så att han var tvungen att sprätta jord i rabatten bredvid cykelbanan. Mycket festligt.

Bodie sa:
Fjärdebrunn sa:
Jag har nästan skrotat min framskärm när en gren slet sönder den. Stagen går nästan inte att rikta och flärpen håller på att ramla av.

Behöver tips på lätta och funktionella 35 mm skärmar för pendling och landsväg. Jag kör aldrig grövre däck än 35 mm så 35 har räckt bra för mig i tre vintrar nu.

Tack
O

Har du provat Biltemas för 99kr?

Testa PDW, kostar 12 ggr mer, men är överlägset stabilast.Rätt längd och snygga också.

En pendlare väste en åthutning i Liljeholmen, han tyckte tydligen att jag trängde mig i formation skithögen vid tvärbaneövergången. Hur man nu kan bli krängt över att trängas där över huvud taget?

rikard sa:
Bodie sa:
Fjärdebrunn sa:
Jag har nästan skrotat min framskärm när en gren slet sönder den. Stagen går nästan inte att rikta och flärpen håller på att ramla av.

Behöver tips på lätta och funktionella 35 mm skärmar för pendling och landsväg. Jag kör aldrig grövre däck än 35 mm så 35 har räckt bra för mig i tre vintrar nu.

Tack
O

Har du provat Biltemas för 99kr?

Testa PDW, kostar 12 ggr mer, men är överlägset stabilast.Rätt längd och snygga också.

Har du testat SKS Longboards?

Igår vid 18, ung kille som kör scooter på cykelbanan uppför tranebergsbron i lite drygt 80 km/h. Jag körde bil bredvid... cyklisterna han mötte såg inte helt lyckliga ut.

Stadig motvind. I Älta: en stor peloton i medvind. Eller om det ska kallas flera pelotoner. Få cyklister i stan strax före sju.

Och alltså, dessa gulsvarta hjälmöverdrag från Gore Bike Wear som nu kan ses här och var, även när det inte regnar. De ger sina bärare en ganska lustig anblick på håll må jag säga. Som en jättestor knallgul gubbkeps.

.

Bilagor

• gore-bike-wear-universal-gore-tex-neon-helmet-cover-EV143372-4600-1[1].jpg
    gore-bike-wear-universal-gore-tex-neon-helmet-cover-EV143372-4600-1[1].jpg
    6.3 KB · Besök: 29
Idag var det medvind, det gav utdelning på strava.
Ikväll blir det motvind, det kommer benen tycka om, inte ikväll men senare..

Blev utskälld av arg vit man i vit skåpbil vid cykelöverfaren på djurgårdsbrunnsbron. Han såg inget i sin skåpbil vid högersväng vilket han av ngn outgrundlig anledning tyckte att jag som cyklist skulle vara ansvarig för.

Jag pendlar 4km på en ganska händelselös sträcka. Men nu har det börjat schaktas och byggas vid en skola.
Enligt den extra skyltningen är detta något som endast rör den större bilvägen. För gående och cyklister pågår det inget arbete alls. Lite märkligt då jordhögar, dräneringsrör använder en liten del av GC-banan.
Är det nu jag ska fråga runt efter TA-plan och sånt?

Bilagor

• DSC_0118.JPG
    DSC_0118.JPG
    312.3 KB · Besök: 33
  • DSC_0119.JPG
    DSC_0119.JPG
    360.2 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
Brukar inte klaga på hur det är att cykla i Stockholm, men just nu är skeppsbron och slussen inte roliga. Känns som att man förlorar 10minuter där varje morgon.
Idag stod polisen och tog rödljuscyklister nedanför slottet (jag stannar för rött).
Och när jag stod vid rött upp mot slussen kom en tutande bil med en fraktcyklist som visade fingret framför sig. Såg inte vad som orsakade ilskan men sånt känns bara så onödigt.

eriaxe sa:
Jag pendlar 4km på en ganska händelselös sträcka. Men nu har det börjat schaktas och byggas vid en skola.
Enligt den extra skyltningen är detta något som endast rör den större bilvägen. För gående och cyklister pågår det inget arbete alls. Lite märkligt då jordhögar, dräneringsrör använder en liten del av GC-banan.
Är det nu jag ska fråga runt efter TA-plan och sånt?

Svar: Ja.

Om ni upplevt cyklisthat idag lär det inte bli roligare i morgon. SVT hakar på tåget, Opinion ska visst handla om MEMILS och lagöverträdelser eller något ditåt. Och två cyklister förlorat livet bara idag.

I skuggan av de tragiska händelserna i Göteborg och Mariestad så hade jag ju en hempendling att se fram emot. Eller ja se fram emot är kanske något överdrivet eftersom mina farhågor blev besannade och jag hade en rätt så kraftig motvind i 23 av mina 25km. Men det var bara till att elda på i solskenet och försöka hålla pulsen precis under tröskeln. Jag har en del bebyggelse och skogspartier längs vägen som ger en lite andrum i vinden så snittet blev 27km/h och det är jag nöjd med.

Brompton+paddelgrejer blir det pendeln o cykling i stan. Ett väldigt fritt sätt att ta sig fram. Borde finnas en lag att ingen måste börja innan 10 efter konserter.

Lugn pendling pga trötta ben efter gårdagens le peleton och hårda motvindspendling samt kvällsträning. Enda lustiga som hände imorse var ett möte med en kvinnai 60-årsåldern på damtralla och fladdrande reflexväst ovanför kappan som hade intagit en rätt aggressiv "aero tuck position" med armarna på mitten av styret. Pro.

Tillbaka
Topp