Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Stumpy sa:
staine sa:
Elit-titan-pendling i dag.
Ponken får stå på kontoret och glänsa.
:-)

Osåld, eller har du flera?

Bra att den får stå inne. Har hört, från säker källa, att det stjäls cyklar mitt på blanka dan. Fin hoj.

Själv knåpade jag ihop 27 km, kändes som motvind men jag vet inte...kanske var jag bara klen. tog ca 1 timme och den snittfarten är ju inget man skriver hem om.

zodah sa:
Stumpy sa:
staine sa:

Bra att den får stå inne. Har hört, från säker källa, att det stjäls cyklar mitt på blanka dan. Fin hoj.

Själv knåpade jag ihop 27 km, kändes som motvind men jag vet inte...kanske var jag bara klen. tog ca 1 timme och den snittfarten är ju inget man skriver hem om.

Jag snittade 23. Stannade iof vid flertalet rödlysen. OCH körde inte om utan att ha kollat bakåt först. Så jäkla Pr0!

Rackarns vilken cykelkö det var längs Munkbron. Det positiva med det är att nedjoggningssträckan blir längre. Hoppas att det blir lite uslare väder så att pollen och solskenscyklister försvinner.

Senare än vanligt j-v vad folk det är Götgatan => Kungsan vid nio tiden helt galet men ändå trevlig stämning utan hets.

Pugilism sa:
Rackarns vilken cykelkö det var längs Munkbron. Det positiva med det är att nedjoggningssträckan blir längre. Hoppas att det blir lite uslare väder så att pollen och solskenscyklister försvinner.

Bygg cykelbana parallellt med centralbron nu!!! (Hur svår ska det vara???? Och kunde dom inte ha gjort det INNAN dom började riva slussen????)

Hyfsade ben trots en liten träningsrunda igårkväll på 10 mil. Idag som vanligt rödljusnissar, en gubbe iförd långrock drog ett när vi svettopendlare stannade så snällt.

Instämmer i kören vad gäller Slussen, Munkbron, mm. När kommer för övrigt de där timotejdamerna man hört talas om?

Dagens hempendling, Gärdet -> Gullmarsplan i god fart. Snubbe tränger sig först vid i princip varje rödljus för att sen raskt bli omkörd av klungan. I korsningen Götgatan-Folkkungagatan likaså.

Han har dessutom mage att bli sur på högersvängande bil som inte släpper fram honom så när jag kort därefter kommer ifatt så gör jag något jag sällan gör, påpekar att det är lite dumt att köra mot rött om man sen ska bråka med bilarna som är ivägen. Han tackade för tipset men det lät inte ärligt.

Är lätt nyfiken på det här resonemanget om att knöla sig igenom en kö för att köra mot rött och sedan bli omkörd igen, det oftast nån som gör så vid varje rödljus.

Jag skiter ärligt talat i om nån kör mot rött, bara man är smidig och inser att det inte är läge att "hävda sin rätt" i det läget. Rinner man obemärkt förbi, fine.

jomper sa:
Dagens hempendling, Gärdet -> Gullmarsplan i god fart. Snubbe tränger sig först vid i princip varje rödljus för att sen raskt bli omkörd av klungan. I korsningen Götgatan-Folkkungagatan likaså.
Han har dessutom mage att bli sur på högersvängande bil som inte släpper fram honom så när jag kort därefter kommer ifatt så gör jag något jag sällan gör, påpekar att det är lite dumt att köra mot rött om man sen ska bråka med bilarna som är ivägen. Han tackade för tipset men det lät inte ärligt.
Är lätt nyfiken på det här resonemanget om att knöla sig igenom en kö för att köra mot rött och sedan bli omkörd igen, det oftast nån som gör så vid varje rödljus.
Jag skiter ärligt talat i om nån kör mot rött, bara man är smidig och inser att det inte är läge att "hävda sin rätt" i det läget. Rinner man obemärkt förbi, fine.
Var det månne en stressad nybörjare? Låter ju inte som ett rutinerat pendlarsvetto direkt.

skrotfot sa:
jomper sa:
Var det månne en stressad nybörjare? Låter ju inte som ett rutinerat pendlarsvetto direkt.
Garanterat. En ELIT-pendlare lägger sig sist en rödljuskö för att kunna kränka maximalt många.

"Garanterat. En ELIT-pendlare lägger sig sist en rödljuskö för att kunna kränka maximalt många."

Så sant. Myser alltid inombords när jag kommer sist till rödljuset vid alvik för att sen få kränk-bomba uppför tranebergsbron.

Omoget men kul.

zodah sa:
Stumpy sa:
staine sa:

Men HÄR går det tydligen bra att skriva om den!? :)

Pendlingen till jobbet idag skedde utan min vetenskap, var bara där helt plötsligt.
Vägen hem tog på låren däremot, 18 km hård motvind. Måste byta däck på pendlarhärket, dom gamla ballongdäcken har börjat spricka lite för mycket.

Tappade min ringklocka igår så fick hojta till lite artigt för att få en äldre herre som gick mitt på cykelbanan att märka mig. Fick svordomar och ilskna blickar som tack... Hörde ett tyst "cyklist jävel" och inget folkvett" från gubben.
Tycker dom stora vita cyklarna målade på asfalten 2 meter framför honom borde ge en liten hint om vem som hade rätt.

Tvärbanan är banne mig en finfin uppfinning. Lämna hojen, gå på tåget, somna där, vakna upp hemma. Nästan så. Tvärbanependlarna har det bra mysigt.

Förkylningssymtom efter att ha blivit smittad med förskolevirus from hell för 10 dagar sedan och två nätter med obetydligt med sömn gjorde att jag verkligen uppskattade att inte ha motvind under hemresan på 17 km. Men nu minns jag varför jag brukar bli kvar till efter kl 19 på jobbet. Va me folk det är!

Kom iväg fem över 6 och en lagom stark medvind gjorde att pendlingen gick i snabb zen-fart. Stämplade in 06:59. Det vankas fin-frukost klockan 9 och tidig hemfärd vid 2. Det blir en bra dag!

Maskhalka på cykelbanorna nu på morgonen.

Försov mig, motvind men solen sken i alla fall. Och så är det fredag, wo-hoo!

Kom iväg strax innan 05:59 idag, men tog nog i lite för mycket idag med tanke på att man har en hemväg också. Får hoppas på den utlovade medvinden hemöver i eftermiddag. 07:02 larmade jag av på jobbet.

Finfika på Le Mond såhär på en fredag, mötte upp med resterna av pelotonen (cerro, IngvarW och JohannaP) innan jag rullade vidare till jobbet.
300 meter innan jag var framme så sköt det ut en fontän caffelatex ur framdäcket som sen fortsatte och lämnade en pöl utanför entrén till jobbet. Verkade dock ha tätat punkan.

Låg i 35 km/h längs Ältavägen, när jag blev omkörd av en herre i upprätt ställning. Han måste hållit en bra bit över 40 km/h. Det stora baknavet avslöjade dock honom. Fuskare!!! Den borde varit reggad och kört på vägen istället för cykelbanan.

Kränkte en elcyklist uppför Liljeholmsbron (liite uppför är det allt.)
När hon kom ikapp vid rödlyset i H-tull (jag stannar faktiskt ibland för rött!) så kunde hon inte slita blicken från min hoj. VAR var motorn gömd??
Sen drog hon som ett skott mot V-bron. Jag fick då möjlighet för en andra kränkning hehe :-)

Stumpy sa:
Låg i 35 km/h längs Ältavägen, när jag blev omkörd av en herre i upprätt ställning. Han måste hållit en bra bit över 40 km/h. Det stora baknavet avslöjade dock honom. Fuskare!!! Den borde varit reggad och kört på vägen istället för cykelbanan.

Jag har noterat ett ökat antal elcyklar som går betydligt fortare än 25 km/h de senaste två veckorna. Är köpt-och-bekantat-sig-med-elcykel-fasen över nu för många, och de istället kommit in i fultrimma-moppe-fasen?

Blev omcyklad av en elmoppe/cykel utmed Örbyleden. Motorn var i framnavet, för det vara gigantiskt. Väldigt bra kräm i den motorn för det var helt lönlöst att jaga efter, utan större problem cruisade han i 45 km/h.

eriaxe sa:
Jag pendlar 4km på en ganska händelselös sträcka. Men nu har det börjat schaktas och byggas vid en skola.
Enligt den extra skyltningen är detta något som endast rör den större bilvägen. För gående och cyklister pågår det inget arbete alls. Lite märkligt då jordhögar, dräneringsrör använder en liten del av GC-banan.
Är det nu jag ska fråga runt efter TA-plan och sånt?

Om du tänkar jävlas finns det mycket matnyttigt här :-)

http://www.trafikverket.se/contenta...ill_ifs_2009_4_sakerhet_vid_arbete_pa_vag.pdf

Men hör efter emed gatukontoret först om kommunen tillämpar Trafikverkets föreskrifter.

Pfaff sa:
eriaxe sa:
Jag pendlar 4km på en ganska händelselös sträcka. Men nu har det börjat schaktas och byggas vid en skola.
Enligt den extra skyltningen är detta något som endast rör den större bilvägen. För gående och cyklister pågår det inget arbete alls. Lite märkligt då jordhögar, dräneringsrör använder en liten del av GC-banan.
Är det nu jag ska fråga runt efter TA-plan och sånt?

Om du tänkar jävlas finns det mycket matnyttigt här :-)

http://www.trafikverket.se/contenta...ill_ifs_2009_4_sakerhet_vid_arbete_pa_vag.pdf

Men hör efter emed gatukontoret först om kommunen tillämpar Trafikverkets föreskrifter.

Och fråga om hur TA-planen ser ut!

Kortpendling från LeMonde efter traditionsenlig fredagspeloton. Lite nytt folk som jag kunde ligga bakom och sova. Sov lite väl mycket för efter Col de Storkällan märkte jag inte av luckan förrän det var försent. Motvinden och ett försök till att spara benen eller om jag bara var för klen gjorde att jag fick zuckla solo den korta bit som var kvar. Lite väl blött och grusig cykel nu minst sagt.

Körde slussen - skeppsbron, svårt hitta något flyt bland trafikljus och cyklister.

Gick snabbt i medvinden, fick riktig smällpunka efter drop nerför trottoarkant. Small som tusan och däcksidan flängdes av fälgen.
Lyckades få dit det igen trots att både däck & fälg blivit missbildat. Cykla vidare i gånghastighet. Justerade fälgen med skiftnyckel under lunchen, fick det ok rakt. Däcket är bortom hjälp, men kommer nog hem om jag tar det försiktigt.
Alla dessa små "olyckor" och fel får mig att tro att det verkligen är dags för ny cykel.

Skivbromsar, pakethållare, helstel med monterade skärmar är vad jag vill ha, får gå in på XXL på vägen hem.

Bra pendling trots 5 m/s nordanvind i fejset från höger till jobbet både igår och idag.
Värmdövägen dock ganska skön i denna vind pga. kullarna på dess norra sida.
Hann precis hem innan regnet igår kväll.

Maskhalka ja, i Fisksätra var det helt sjukt mycket daggmask ute på CG-banan. Tror att jag lyckades sicksacka runt alla de små gynnarna. :)
Jag kikade helgprognosen och det såg ju dystert ut. Duggregn, nordanvind och på söndag till och med nollgradigt.
Lite småtrött på vädrets makter och sugen på solskenscykling, så bestämde mig för att skippa cykling i helgen och göra något annat.
Därför bestämde jag mig för att köra skiten ur benen i morse, det gick helt OK.

Appel sa:
Pugilism sa:

Bygg cykelbana parallellt med centralbron nu!!! (Hur svår ska det vara???? Och kunde dom inte ha gjort det INNAN dom började riva slussen????)

Det finns en cykelbana parallellt med centralbron, den heter norra resp södra järnvägsbron och om man kan tänka sig att leda cykeln i trappor så kan man cykla från medis till vasagatan utan att passera varken götgatsbacken eller slussen.

Mötte en sköning i Björknäs precis efter Skurubron idag på morgonen. Jag hade får jag erkänna min vana trogen valt fel sida på min resa mot Orminge så jag cyklar på norra bron, jag är inte så sugen på att korsa väga och diagonala över en rondell utan möter hellre några gående och cyklister på bron. De senaste veckorna har det gått bra de dagar jag ha mött någon vilket iof är en majoritet men det är ju inte någon direkt trängsel vid 06 tiden!
Idag så kom jag ner mot macken i Björknäs och möter en moped, ingen vidare reaktion på det för jag förstår att mannen i fråga inte vill åka på vägen där han säkert hör hemma. Jag håller lite åt höger och lämnar således gott om utrymme, killen håller över vänster och jag tycker det är lite märkligt så jag håller ut ytterligare lite åt höger för att signalera att jag håller denna sidan. Killen håller över lite till åt vänster och jag börjar göra mig bered på bromsen ordentligt. Precis innan jag är framme så svänger han undan och ropar "hallå idiot!"
Blev lite paff men gillar inte att tjafsa och var redan lite sen så jag funderade på vad som hände medans jag fortsatte framåt utan att vända mig om. Antagligen var han sur över att jag var på fel sida men att dömma av scootermodellen han hade på mopenden så skulle jag gissa på att han körde en klass 1 och således inte borde höra hemma på cykelväg men jag letade ju aldrig efter någon nummerplåt så jag vet ju inte. Blev mest trött över att man alltid ska bli sur på alla, kan man inte bara förstå och samsas även om man kanske inte gör som tänkt så kanske det ändå är bra. Jag är ju ganska säker på att jag inte bryter mot någon lag och ev inte han heller beroende på vilken klass han har men orka gnälla. Mannen i fråga skulle jag bedömma till att vara i 40-50 åra åldern.

Hämtade däck av Supreme (tack!) och fick en extra sväng. Upplevde sol, hagel, regn och motvind. Hämtade paket från wiggle och 10 min efter att jag kommit hem plingade UPS på med prylar från superstars components. Bra fredag lixom!

Lyckades undvika det mesta av regnet, kom lite precis när jag satte mig på cykeln men det gick snart över. Motvinden var inte att leka med fick en cyklist på rulle som snabbt åkte av när vägen svängde och det blev kantvind istället rak motvind.

Idag snöade det. Mysigt värre. Eller inte eftersom det mest var blött och kallt. Undvek att svänga på brunnslock dagen till ära.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp