Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Perfekt sommardag och cykeltur. Mycket semesterkänsla.
Jag kände mig väldigt trött och lam när jag vaknade klockan 06.00, men cyklingen till jobbet gick hur lätt som helst.
Medpendlarna skötte sig OK.
Jag cyklade om en sån där sällsynt strypt stadsmoppe som körs på cykelbanan lagligt.
Ful-avgaserna från såna motorer är hemska, men nu gick det att komma undan i alla fall.
Nu dags för finkaffe på kontoret.

Sthlm: Förutom att 3 av 4 cyklister drog mot rött ner mot Humlegården (jag var den fjärde, som stannade), så gick det alldeles utmärkt. Lite semesterkänsla, stan känns lite tom av någon anledning.

När jag närmade mig hemmet igår och såg att Nacka kommun fortfarande inte skickat ut någon för att sopa bort glaskrosset på Ältavägen surnade jag och hämtade sopkvasten. Gjorde samma sak vid ett tillfälle förra året. Jag felanmälde för drygt en vecka sedan...

Nya pendlingen med bästa sällisen har fått en vana.
Dugligt morgontempo hela korta vägen in med fartökningar i de motlut som finns. Bara för att det är skönt att ta i lite.
Sen promenadtempo genom staden till gruvan.

IngvarW sa:
Idag cyklade i princip ALLA!!

Inte jag. Inte ens på fyra veckor, första veckan tillbaka på jobbet buss dit och promenad hem.

Tyckte synd om de som glömt kolla prognosen för eftermiddagen igår. Folk i långa flossade bibs och långärmad Tørm, såg riktigt varmt ut (jo, jag vet att det var +4 på morgonen...). Själv svettades om bena i jeans och såväl förstärkningsjacka och tunn skaljacka av och nermosade i väskan, kortärmat.

Idag ledig men i morgon blir det bannemig cykel!!!
(som jag hoppas inte fick någon smäck, inte provcyklat den sen den gick i backen, att det bara var lampan som lossnade, gick ju typ rakt ner åt vänster, så torde ju inte innebära något).

Riktig sommarkänsla, 13 grader, gassande sol och blå himmel. Blev kränkt av en hipster på en rosa fixie / ss med vitt styre , han hade skägg, flanell och hela köret. Blåste förbi mig med en jäkla fart på Nya Ledbergsgatan i Linköping. I närheten av Kärna vårdcentral.
Någon här på happy kanske?

Sen såg jag en äldre herre på elcykel dråsa omkull i det sista gruset i närheten av Skäggetorp, stannade och kolla läget. Han hade ont i arm och vänster fot och verkade förvirrad ( ingen hjälm). En man till fots som också sett honom gå omkull ringde ambulans.
Jag stannade inte kvar men hoppas han klarar sig. Alltid läskigt när äldre personer är inblandade.

Det blev att gästspela finfikat idag. En bra start på dagen!
Är less på pollen o förkylning. Tänkte ta crossen imorgon, men det är visst aw imorgon.

Riktigt skön pendling in. Träffade bekanta på Slussen och annat najs. Benen visade livstecken efter söndagens misshandel av dem.
Pga hundvalpen blir det bara pendling varannan dag numera. Det förhöjer njutningen att slippa känna sig halvsliten i mitten av veckan.

Imorgon blir det Peloton. Då får man åka på riktigt!

Magisk! Inför kvällens intervallpass med klubben putsades och pumpades "ful" racern upp igår. Imorse var det kort-kort (visserligen arm och knävärmare och väst) som gällde. Strava live segment i Garminen hetsade mig till 2 nya PB på vägen in till jobbet. Skönaste pendlingen på mycket mycket länge!

Cyklade om en drös människor på den 7km långa färden till jobbet.
Kan bli ännu lite mer okynnescykling på hemvägen, har hittills vevat av närmare 6 mil okynnescykling på ett par dagar.
Sjukt nöjd med Conti GP4000II i 28mm (och reflexrand, men inte VR-edition) på CAADX, pendlarhojen.
Inom kort åker RÄSERN fram om vädret tillåter.

Medvind och snabbaste tiden hittills till jobbet. Skön cykling på nästan ny cykel. Det här kanske kan bli en vana. ;)

Intensivt på hemvägen med mycket folk som gick kors och tvärs och elcyklar hit och dit, allmänt många cyklister, sen hade nån stackare krashat i backen ner mot Årstaberg, stod många runtomkring så passerade försiktigt. Ska det vara så här under rusningstid framöver så blir det inte kul. Nya trenden verkar vara att strunta i ringklockan när man går 3 i bredd, hänt 2 dagar i rad.

Passerade också den liggande cyklisten ner mot Årstaberg, då pratade han med ambulanspersonalen... I korsningen efter var det en cyklist som drog mot rött, suck!

4 Maj

Bilagor

• 4maj.jpg
    4maj.jpg
    67.4 KB · Besök: 46
I går dock, tre, TRE tanter på cykel höll på att bli nermejade av undertecknad.
Inte mitt fel dock. Jag hade iof rätt hög fart.
MEN tanterna, ja jösses. DOM! svänger hastigt och lustigt vänster över cb JUST som man ska passera. Fick åka ut i spenaten för att inte döda dom. Höll på att dö. Skällde sen ut dom. En sa att hon hade visst vänt sig om och kollat. En var surmulet tyst, sa inget. Den tredje vände sig bara förvånat om.

Ja herregud.

Förlorad min enda KOM idag (iofs en ful-KOM, men ändå), som jag stolt innehavit sedan 2014. Kan man ringa ngn jourhavande medmänniska & gråta ut eller hur gör ni andra?

Idag körde jag högsommarmundering - shorts på kortbibs, en polyestertröja, sommarskor med sommarstrumpor.
Hjälm och ryggsäck hade jag också på mig.
Det var nästan overkligt mysigt väder.
Långhelg på det och man är ju nästan i nirvana.

Det var varmt! På vägen hem kan det vara läge för premiär i kortärmat. Kroppen är inte van vid pendling flera dagar i rad och speciellt inte med sadeln på nya hojen. Såg ambulanspersonal ta hand om en kvinna (50-60?) som låg på rygg i diket vid korsningen Ormkärrsvägen/Lillhagsvägen. Det såg ut som en singelolycka men jag fick ingen känsla för hur det hade gått.

Senast ändrad:
staine sa:
MEN tanterna, ja jösses. DOM! svänger hastigt och lustigt vänster över cb JUST som man ska passera. Fick åka ut i spenaten för att inte döda dom. Höll på att dö. Skällde sen ut dom. En sa att hon hade visst vänt sig om och kollat. En var surmulet tyst, sa inget. Den tredje vände sig bara förvånat om.

Ja herregud.

Någon borde göra något.
Livsviktiga träningstillfällen går till spillo.
U P P R Ö R A N D E

Nibbe sa:
Intensivt på hemvägen med mycket folk som gick kors och tvärs och elcyklar hit och dit, allmänt många cyklister, sen hade nån stackare krashat i backen ner mot Årstaberg, stod många runtomkring så passerade försiktigt. Ska det vara så här under rusningstid framöver så blir det inte kul. Nya trenden verkar vara att strunta i ringklockan när man går 3 i bredd, hänt 2 dagar i rad.

Usch då, var en liknande händelse mittemot Alviks tbanestation vid samma tid ungefär
Ambulansen kom när jag väntade på ett tåg.

Mördarmaskin idag. Skulle förbi verkstan.

Inga köer alls och fick den sista gratisparkeringen på gatan utanför jobbet.

Men vårkänslan var i princip noll.

Hittade mina sommarcykelskor i garaget igårkväll och tänkte att justja, såna kan man köra nu ju.
Lätta, snabba och sköna.
Inte-pendlar-utslitna klossar var det på dem också. KLICK KLICK istället för knirk-kras. Man får vara glad åt det lilla.

Mötte en skäggig man på FS26er och hela tisdagsrajd-2007-kittet minus pannlampan. Kämpade på tristaste cykelbanan. Starkt jobbat att transportera runt sig på det viset, mycket hårdare än vilken hybrid-MAMIL som helst.

Rattnalle sa:
Mördarmaskin idag. Skulle förbi verkstan.

Inga köer alls och fick den sista gratisparkeringen på gatan utanför jobbet.

Men vårkänslan var i princip noll.

+1, däcksskifte.
Noterar två saker från min mördarmaskin. Kvinnlig fägring ökar markant med bra väder och fifaen vad många dumhuvuden det finns på cykel, helt galna passager, rödljusklippningar och ut i vägen vinglingar. Inte undra på att vi är hatade.

heklamama sa:
staine sa:

Ja herregud.

Någon borde göra något.
Livsviktiga träningstillfällen går till spillo.
U P P R Ö R A N D E

Men dom svängde faktiskt vänster där man inte FÅR, avfarten Aspudden, GENADE på bilavfarten istället för att laglydigt åka bort till övergångsstället. Dom var DUMMA. Skojar inte :/

AxelSthlm sa:
... fifaen vad många dumhuvuden det finns på cykel, helt galna passager, rödljusklippningar och ut i vägen vinglingar. Inte undra på att vi är hatade.

+1
Jag är normalt sett inte mycket för hämnd eller privata "fostringsinitiativ", men hade jag haft backspegel på hojen idag så hade jag kanske tacklat en eller två killar av vägen.
De kom med full attack, långt ner i bocken, och skulle nödvändigtvis köra om medan jag redan höll på att köra om en promenadcyklist. Att utan förvarning tvingas gnugga armbåge med nån med ett 15-20 km/h hastighetsövertag är INTE OK risknivå under pendling.

stefan. sa:
LilleNo sa:
Förlorad min enda KOM idag (iofs en ful-KOM, men ändå), som jag stolt innehavit sedan 2014. Kan man ringa ngn jourhavande medmänniska & gråta ut eller hur gör ni andra?

Något jag missat tydligen; Vad är en "ful-KOM"?

När ngn gjort en KOM-sträcka över ett direkt olämpligt vägavsnitt (t ex rödljus, trångt & skymd sikt), där det lätt kan uppstå farliga situationer om man inte håller igen. Genom gångfartsområdet över Götgatsbacken t ex.

staine sa:

Ja herregud.
Det hade varit kul och se. Inte när du nästan dödade dem, utan utskällningen. Ser framför mig hur staine cyklar ikapp, bredsladdar och blockerar vägen som värsta filmsnuten. Sen radar han upp tanterna på gräsmattan och ser läxar upp dom Göran Persson-style med pekfinger och allt.

Måste lämna in cykeln. Växeljox och hoppad kedja två ggr på 7,3 km... Endast använda framväxel blev alternativet resten av första turen efter axelluxen. Kom iaf fram i god tid, underbart med kort-kort!

Både vingelcyklister och de som inte vinglade. Fick plinga på gående mitt i vägen som borde se en cyklist komma emot dem.

Cykelställ för första gången fulla i år. Det är något med ☀ och värme och typ vindstilla (nåja sjöbrisen har kommit in).

Sen pendling idag, trampade hemifrån 11.30 och det var underbart. Sol, stekande värme och blå himmel. Nästan helt vindstilla.
Valde min gamla monark idag som begåvats med sprillans nya ballongdäck. Det var så trevligt att jag fick lust att cykla förbi jobbet och bara fortsätta.

Slussen, vilket skämt. Vi behöver något sånt här! Nu!!!

Mellan Slussenplan och munkbroleden och sen in till Gustav Adolfs torg.

dabac sa:
De kom med full attack, långt ner i bocken, och skulle nödvändigtvis köra om medan jag redan höll på att köra om en promenadcyklist. Att utan förvarning tvingas gnugga armbåge med nån med ett 15-20 km/h hastighetsövertag är INTE OK risknivå under pendling.

Så du såg dig inte om innan du påbörjade din omkörning?

Rock sa:
dabac sa:

+1

Ska man verkligen kräva att alla ska anpassa farten efter långsammaste?
Håll till höger och håll uppsikt bakåt INNAN omkörning/vänstersväng etc etc och ge tecken som man gör i bil. Skaffa backspegel om det är jobbigt att vrida på nacken.

Skön fortsatt mäktigt somrig pendling på hemvägen, med omväg förbi min gamle farfar i Björknäs för att hjälpa honom med datorgrejor.

I viadukten mellan Hammarby Sjöstad och på väg upp mot Sickla Bro så hör jag något som låter som Darth Vaders andetag och mystiska robotartade ljud bakom mig, som fortsätter i backen upp mot Alphyddan/Sickla Bro. När jag tittar bakåt så visar det sig vara en snabb herre på fint tillfixad pendlarcykel och källan till ljuden är något Chris King-artat baknav och kanske elväxlar. Riktigt sköna ljud som jag påpekade till cyklisten. När han blåste om vid rödljuset på toppen så lät frihjulandet som en bisvärm.

En annan ovanlig syn idag var en herre på pendlarracer längs Söder Mälarstrand, med bibs och polyestertröja som vem som helst, men han bar slip-on lädertofflor på fötterna och höll god fart med kadens kanske 50 eller lägre. Det såg svårt och lite fnissigt ut med tofflorna, och jag led med hans knän. "Dieselmotor" som jag läst nån gång här på happy. :)

Nu känns det otroligt nice med ledigt tills på måndag.

Dom senaste dagarna har varit riktigt supersköna, soligt, klarblå himmel och riktigt varmt:-D Och hela veckan har jag åkt genom stan och det är världens skillnad. Nu har jag endast ett rödljus att passera istället för tre stycken. Och utsikten är riktigt fin också. Jag har nu en chans att hålla jämntempo med bilarna eftersom att det oftast inte går mycket mer än 30 km/h, om man bortser från mornarna då alla verkar ha bråttom och blåser rakt genom stan och över gångfartsområdena i typ 60-70km/h mot lagliga 30km/h.
Nu långhelg, åter måndag morgon, puss och kram!

Rock sa:
dabac sa:

Jodå.

Men fritt bakåt för normaltrafik är inte samma sak som fritt bakåt för starka cyklister som går på max.

Och som dessutom FORTSÄTTER sprätta på trots att förutsättningarna förändras.

Det här är ju en diskussion som gått runt förr här på Happy.

Att vara beredd på allt som rent fysiskt kan hända gör det väldigt opraktiskt att röra sig bland folk ÖHT.

Så de flesta av oss kompromissar och försöker anpassa oss för vad vi anser som sannolika händelser istället för alla möjliga händelser.

Och fram tills nu har jag inte ansett att risken att bli omkörd av någon med både hög fart + ovilja att släppa upp skulle vara tillräckligt hög för att vara värd att anpassa sig för på den delen av sträckan.
Kurvor, vägarbete, en busshållplats 75 meter längre fram...

Men tydligen hade jag fel.

Tillbaka
Topp