Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

ceel sa:
Tvåsiffrigt på termometern och strålande sol innebar kortärmat och shorts. Fantastiskt händelselös pendling med bara ett fåtal vingliga damer och herrar på skeppsbron.

Nya ryggan (Osprey Syncro) får 5 av 5 möjliga för sin förmåga att låta jerseyn andas på ryggen. Magisk!

Vilken storlek kör du?
Funderar på en 15L men funderar på om man får ner dator i den. Måste nog åka och klämma och känna...

erik h sa:
Ny skivbromsad CX på 10,4 kg istället för 700c-konverterad SS-Inbred på elfte säsongen och säkert 13 kilo.
Dessutom sol varje dag och utsikt över vattnet.
Jobbpendlingen är just nu en av dygnets höjdpunkter.

dessutom finns det ju stora möjligheter att banta den där. ;)

snajgel sa:
ceel sa:
Tvåsiffrigt på termometern och strålande sol innebar kortärmat och shorts. Fantastiskt händelselös pendling med bara ett fåtal vingliga damer och herrar på skeppsbron.

Nya ryggan (Osprey Syncro) får 5 av 5 möjliga för sin förmåga att låta jerseyn andas på ryggen. Magisk!

Vilken storlek kör du?
Funderar på en 15L men funderar på om man får ner dator i den. Måste nog åka och klämma och känna...

Jag kör 10L. Får ner en Asus UX31A med fodral på så de flesta 13-tummare borde få plats utan bekymmer.

Varmt och svettigt, men hur trevligt som helst.

Nästan konstigt lite cyklister på intåg från Nacka till mot Södermalm kl. 08:50 för att vara så här fint väder, men det hjälpte ju.

Det stod en ensam polis vid cykelpassagen bredvid Fotografiska, framför en piketbuss som antagligen tagit honom tdit.
Han stod med armarna i kors och stirrade på cyklisterna som stannade, men såg inte sur ut i alla fall.

Plattisarna kändes aningen bättre idag, manuals går bra men bunny hops är bara att glömma än så länge...

Kommunalt pga pendlaren på verkstad, kanske klar på torsdag.... Märkligt få cyklister observerades från bussfönster. Så lite folk brukar det ju aldrig vara, början rusningstid dit och rusning hem. Räknade 3 dit och 2 hem. Kan ju inte stämma...

På väg hem stig det plötsligt ett staket väldigt märkligt placerat i cykelbanan. Vid Åhlens skanstull. Nu kommer man inte upp på banan utan att ta trottoarkanten väldigt flackt. Lär vara många som klotar där i eftermiddag.

Nån som vet vad som pågår? Ingen varning eller omledning att skåda någonstans.

rikard sa:
På väg hem stig det plötsligt ett staket väldigt märkligt placerat i cykelbanan. Vid Åhlens skanstull. Nu kommer man inte upp på banan utan att ta trottoarkanten väldigt flackt. Lär vara många som klotar där i eftermiddag.

PRECIS vad jag tänkte skriva. Fick idka långsam bunnyjump för att komma upp på cb igen. Det går ju att krångla sig in på cb längre fram där bron börjar typ, men där hade någon parkerat en bil.
Tur att SöS ligger nära...

skrotfot sa:
rikard sa:

PRECIS vad jag tänkte skriva. Fick idka långsam bunnyjump för att komma upp på cb igen. Det går ju att krångla sig in på cb längre fram där bron börjar typ, men där hade någon parkerat en bil.
Tur att SöS ligger nära...

08 651 00 00

Verkar vara det nya. Sätt inte ut varningskyltar.

Påtalade den felvända och den felplacerade för vägarbetet på gc Älvsjövägen men de tyckte inte alls de stod fel, att första står efter första uppsågade och den andra ser man endast när man cyklar mot Älvsjö, innan de stängde 2/3 av banan var ju den helt meningslös då så vitt jag vet har högertrafik i Sverige.

Nu har de förövrigt lagt sand över grusupplaget och plattat till och det är det enda som är öppet förbi då de stängslat in resten. Får plats en cykel alternativt en gående. Möte får antingen stanna och vänta eller cykla på gräset, är ju också en liten rabatt mellan banan och gräset med påskliljor som börjar bli nerkörda. Helt sjukt! (gc och pendelstråk)

När de var där och jobbade frågade jag om TA-plan, jo de sa de att de hade.
Undrar hur detaljerad den var och vem som godkänt den.

Aliide sa:

TA-plan ska finnas på plats vid arbetet, bara att be om att få titta. Misslyckas de med att visa upp den så saknas den sannolikt.

Idag lurade jag ALLA. Jobbade hemma, cyklade in till jobbet strax efter lunch - medvind, tomma cykelbanor - fixade det som skulle fixas och drog hem - motvind, tomma cykelbanor. Fortsatte jobba hemma.

Fan, vad listigt. Jobba hemma - cykelpendla mitt på dan!

Körde en omväg via Lissma. En rullskidåkare vid Farsta tyckte det var en god idé att spreta ut med stavarna precis när jag passerade. Kunde gått illa om jag fått den i hjulet. Idot!

Olby sa:
Aliide sa:

TA-plan ska finnas på plats vid arbetet, bara att be om att få titta. Misslyckas de med att visa upp den så saknas den sannolikt.

Var på väg till jobbet och var tvungen att dra vidare efter blick på klockan. De var borta när jag cyklade hem.

Ska nog ta och kontakta Mats (glömt efternamn) på trafikkontoret (trafikplaneringen), ansvarig för området. Blev skitsur över den uppsågade asfalten vid brofästet, fanns ingenting ang den överhuvudtaget och blev tvungen att försöka undersöka vem som var ansvarig och få denne att slutföra arbetet. Nu asfaterad igen med någon konstig mjuk asfalt som jag först trodde var helt nylagd och därför mjuk (och tänkte "oj, undrar hur bra det där var för däcken").

Och NCC (och Stockholm Vatten) var han också mer än trött på, först var det omledningen som efter tre påstötningar och först efter andra besöket på platsen kom rätt skyltar upp och han sedan behövde förlänga TA-planen för att de inte blev klara inom tiden (vilket de iofs fortfarande inte är, senast 15 juni ska de åtgärda den bristfälliga asfalteringen som visade sig bara var provisorisk...)

Cyklar förövrigt alltid utanför rusning. Fördelen med skift och börja 07 när man jobbar dag och 14 när kväll. Kan ibland kännas väl tomt.

Vilka fina pendlingsdagar det har varit. Synd bara att det finns stolpskott där ute som kör som idoter. Som igår exempelvis. I Slöstan stannar jag för att släppa över en unge på ett övergångsställe. Han börjar gå men tvärstannar. Tur var väl det när en räserkittad gubbe väljer att köra. Samma räserkittade gubbe lyckades ungefär minuten senare snyta sig på mig. "Tack för det" sa jag. Han bad om ursäkt och jag frågade lite snällt om han bara hade haft otur när han tänkte borta vid övergångsstället. Tyvärr tror jag inte att han förstod.
Lite senare (bort mot Sickla köpkvarter) väljer han det näst minst lagliga och lämpliga sättet att ta sig genom en cirkulationsplats. Bara vänstervarv hade varit sämre.
Tyvärr är det väl den typen av beteende som får vissa att anse att alla cyklister är idoter.

Idag var det mycket mysigare. Mötte några grupper av Pelotonen runt Älta, fick ett "God morgon" av nån lirare på en silvrig Cannondale CX, också det i Älta. Försökte få honom att sätta sig på min rulle i motvinden men jag tror att han ville ta ett eget tempo.
Annars händelselöst.

Jag förvånas fortfarande över hur korkade vissa medcyklister betyr sig i trafiken. Det är en himla massa snack om andra i trafiken men det skulle inte skada att se sig själv i spegeln innan man sätter sig på cyklen på morgonen.

Det var lite kallar idag men shorts och kortärmat var ändå rätt val. Jag börjar också tro att det är dags att ta några vilodagar, min högra vad börjar spöka efter att ha gått från ingen pendling alls till pendling total de senaste fyra veckorna.

Igår på vägen hem så markerade en blå buss mot cyklisten framför mig när vi korsade hamngatan på väg mot gamla stan. Cyklisten var på väg att smita förbi en buss på utsidan och fick möte av den blåa som avsiktligen svängde ut och in i motsatt fil med några dm och eyeballade oss. Vi eyeballade tillbaka och konstaterade att det var ett dick move vid nästa rödljus. OK att det inte är lätt att köra buss när cyklisterna är som en zerg rush på bussen men det där är att gå över gränsen.

Men på det stora hela tycker jag att det går bra i stan. Det gäller bara att slå på tidtagningen utanför tullarna på de breda och bra cykelvägarna.

Nu ska jag gnälla.
Förstår att det är bra att dra allehanda ledningar under g/c-banor, absolut. Förstår även att de därför behöver gräva upp dem ibland, OK.
Men, när de lägger igen dem skapar entrepenörerna hårda skarvar, buckliga ytor, sänkor och skit som gör cykelfärden både obekväm och farlig. Ett utmärkt exempel är den jäkla bulan som blev kvar i backen på Londonviadukten precis vid infarten till Vikingterminalen som alla försöker undvika. Så inihelvet nonchalant och slö får man bara inte vara. :(

I övrigt var morgonen fantastisk med Le Peloton och frulle på Lemond. Tror Mange (lundatok) blev mediakändis när Radia Stockholm kom dit imorse. :)

Fjärdebrunn sa:
Nu ska jag gnälla.
Förstår att det är bra att dra allehanda ledningar under g/c-banor, absolut. Förstår även att de därför behöver gräva upp dem ibland, OK.
Men, när de lägger igen dem skapar entrepenörerna hårda skarvar, buckliga ytor, sänkor och skit som gör cykelfärden både obekväm och farlig. Ett utmärkt exempel är den jäkla bulan som blev kvar i backen på Londonviadukten precis vid infarten till Vikingterminalen som alla försöker undvika. Så inihelvet nonchalant och slö får man bara inte vara. :(

I övrigt var morgonen fantastisk med Le Peloton och frulle på Lemond. Tror Mange (lundatok) blev mediakändis när Radia Stockholm kom dit imorse. :)

Håller med. På CXen gick det fint att rulla över men på lvg är det ett jäkla studsande. Asfalten på lagningen är också helt kass, inte alls lika slät som övrig asfalt av någon anledning. Nu får vi leta reda på Lundatoks uttalande, han kanske hade synpunkter på att pelotonen gick för långsamt...

Fjärdebrunn sa:
Ett utmärkt exempel är den jäkla bulan som blev kvar i backen på Londonviadukten precis vid infarten till Vikingterminalen som alla försöker undvika. Så inihelvet nonchalant och slö får man bara inte vara. :(

Som Aliide skriver här ovanför är det kanske Mats på trafikkontoret man ska ringa. Vi får hjälpas åt att felanmäla allt sånt här. Det är faktiskt inte ok.

Finns många faror vid rondellen vid Brommaplan. Om man färdas Kvarnbacksvägen mot rondellen på cykelbanan (höger sida) vid macken svänger många bilar höger utan att blinka, dels vid avtagsvägen innan macken och sedan avfarten till macken. Men framförallt väljer en del bilar att avancera i bilkön genom att köra upp på cykelbanan innan rondellen, händer i princip varje vecka. Igår fick jag tvärnita när en polisbil gjorde den farliga manövern. De verkade inte ha särskilt bråttom, förutom att de ville köra förbi de två bilarna som stod framför. Så se upp där!

Senast ändrad:
Ganska ok pendling, lite regn, många nära ögat krockar denna vecka.

Fredag em: Kvinna på damcykel vinglar på cykelbanan, försöker bedöma vingelfrekvensen chansar på att passera till höger men i passageögonblicket girar hon höger så jag styr ut i diket och sen tillbaka.

Tisdag em: Tjej cyklade i mitten av cykelbanan men drog svagt åt vänster, chansade på att passera till höger men precis i passageögonblicket gjorde hon en skarp sväng åt höger klarade mig med cm till godo.

Imorse: Två killar cyklar i bredd men jag ser att det finns utrymme till vänster så jag satsar, precis i passageögonblicket blir killen så rädd att han svänger hårt vänster klarar mig precis men han touchar bakhjulet.

Jag får lära mig att använda ringklockan from nu :D.

Appel sa:
Fjärdebrunn sa:
Ett utmärkt exempel är den jäkla bulan som blev kvar i backen på Londonviadukten precis vid infarten till Vikingterminalen som alla försöker undvika. Så inihelvet nonchalant och slö får man bara inte vara. :(

Som Aliide skriver här ovanför är det kanske Mats på trafikkontoret man ska ringa. Vi får hjälpas åt att felanmäla allt sånt här. Det är faktiskt inte ok.

Installera appen.

Pesch sa:
Finns många faror vid rondellen vid Brommaplan. Om man färdas Kvarnbacksvägen mot rondellen på cykelbanan (höger sida) vid macken svänger många bilar höger utan att blinka, dels vid avtagsvägen innan macken och sedan avfarten till macken. Men framförallt väljer en del bilar att avancera i bilkön genom att köra upp på cykelbanan innan rondellen, händer i princip varje vecka. Igår fick jag tvärnita när en polisbil gjorde den farliga manövern. De verkade inte ha särskilt bråttom, förutom att de ville köra förbi de två bilarna som stod framför. Så se upp där!

Men vaf. Pesch, en nybliven cyklist, välkommen till forumet!
;P

Fjärdebrunn sa:
Nu ska jag gnälla.

Det är fantastiskt hur många gånger "Svensk Infrastruktur" lyckas korsa gc-vägar när dom drar fiber i villaområden. Inget ovanligt att dom korsar 3-4ggr utan att det finns några förgreningar eller så. Det handlar bara om att det står någon buske i vägen eller liknande.
Väldigt nonchalant av kommunen att ge grävtillstånd för så mycket "okynnesgrävande" bara för att det är det billigaste sättet för entreprenören i detta fall. Kommunen tycks ju skita i vilket för dom lägger ju inte igen det på ett par år ändå, på en annan årsbudget (ska väl lämna en viss mån av osäkerhet just för fiberdragningen, men alla andra grävarbeten brukar ju dröja länge innan dom asfalteras)

velocipede sa:
Jag förvånas fortfarande över hur korkade vissa medcyklister betyr sig i trafiken. Det är en himla massa snack om andra i trafiken men det skulle inte skada att se sig själv i spegeln innan man sätter sig på cyklen på morgonen.

+100!

I samband med tågarbetena i Kallhäll tog man bort utmärkningen av fartguppet nerför en bit nedanför Arla i riktning mot marinan. Kom där för nån vecka sen och trodde guppet var borttaget, ytterst nära en högfartsvurpa. Nu hade de sprayat guppet med gula ringar, så att det går att upptäcka om man letar efter det. Undrar vem som har ramlat där, nån är det säkert. Bilarna klarar sig bra vid byggarbetsplatser, cyklister är mkt mer utsatta för slarv och glömska vid omläggningar.

Precis fått erfara vilken dröm en Yosemite City Classic är på att transportera farligt gods på styret. Givet ljusår bättre och mer stabil transport än min Scale. Betyder ju att Yosemite är massor med bättre än Scott, japp!

20160525_125441.jpg

Stumpy sa:
Appel sa:
Fjärdebrunn sa:

Installera appen.
Liten bula i vägen? Jobbigt . Efter pendlat genom Solna så är sådant ett tecken på att det finns cykelväg.
Idag? Sen som... Så pendeln med brompton . Får köra ett pass med kajaken efter jobbet.

jonja sa:
I samband med tågarbetena i Kallhäll tog man bort utmärkningen av fartguppet nerför en bit nedanför Arla i riktning mot marinan. Kom där för nån vecka sen och trodde guppet var borttaget, ytterst nära en högfartsvurpa. Nu hade de sprayat guppet med gula ringar, så att det går att upptäcka om man letar efter det. Undrar vem som har ramlat där, nån är det säkert. Bilarna klarar sig bra vid byggarbetsplatser, cyklister är mkt mer utsatta för slarv och glömska vid omläggningar.

Har en kompis som drog i backen vid en av dessa osynliga farthinder just där.

velocipede sa:

Precis
Såg en cyklist med knästrumpor idag tex.
Bara en sån sak liksom.

heklamama sa:
velocipede sa:

Precis
Såg en cyklist med knästrumpor idag tex.
Bara en sån sak liksom.

Hmm, jag känner mig lite skyldig också. Ibland missar jag att kepan inte är centrerad ihop med hjälmen mitt fram. Förlåt :(

Bara mysigt i morse. Inga problem med framkomligheten.

Plattisarna känns lite bättre för varje tur, denna gång spände jag inte fötterna så mycket.
Så annorlunda känsla i 5-10 skorna jämfört med SPD. En positiv grej är att jag kan vicka på tårna mycket mer fritt. :)

Först middag på Shanti Softcorner med min favorittant. Sen cykla söderut mot hemmet.
WOHOO så fort det gick i medvinden hem idag!

Stumpy sa:
Appel sa:
Fjärdebrunn sa:

Installera appen.

Den har jag sedan länge. Använde den nog 20 ggr förra vintern för att få rimligt underhåll av Stadsgårdens G/c-bana. Tror någon något hände? Nä. Nu skiter jag i att rapportera och nöjer mig med att gnälla

Tänkte jag skulle fortsätta veckan som jag påbörjat den; med pendling utan väska. Kom bara lite smådroppar när jag tittade ut så jag tog en tunn vindjacka istället för regnjacka och rainlegs.
Kort och gott så blev det riktigt blött och blåsigt. Glömde även keps så fick piratcykla med ett halvt öga öppet.

Inga vägbulor, svängande snutbilar eller skäggiga 08or på hurtbullecyklar idag.
Bara en ståplats i sardinburken med sci-fi musik i öronen.

Fjärdebrunn sa:
Stumpy sa:

Den har jag sedan länge. Använde den nog 20 ggr förra vintern för att få rimligt underhåll av Stadsgårdens G/c-bana. Tror någon något hände? Nä. Nu skiter jag i att rapportera och nöjer mig med att gnälla

Då är Stockholm sämre än Tyresö och Nacka. Där har de reparerat ganska snabbt mina inrapporterade skador. Rapporterade även till Trafikverket inför Roslagsvåren och de lagade i tid.

Idag buss, eftersom det var förutspått fuktigt väder.

Tillbaka
Topp