Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Propaganda!

Besökte doktor ferrari imorse för lite ny kemi.
Därav lite senare än vanligt.

Hade en liten föreläsning om cykelboxen vid korsningen Drottniningholmsvägen / ST Eriksgatan.
I övrigt normalt.

Har monterat skitsnygg framstänka, nu vet ni

Till min förvåning brände en medpendlare strax framför mot rött fast det kom en bamsebil i kollisionskurs farande. Smällen verkade oundviklig när båda slängde sig på sina bromsar. Ett ögonblick med däckskrik, ett ögonblicks stillhet. Sedan var det som att det inte hade hänt.
Enligt en observatör bidrog till jag incidenten genom att hetsa medpendlaren och därmed locka denne i en fälla som triggar manligt beteende.
Jag körde mot 4 rödljus. Utan tillbud, incidenter och däckskrik.

Hittat en skön backe på ca 600m meter, kanske 3-4% första 200 metrarna sen flackar den långsamt av. Igår trampade jag upp med låg kadens och råstyrka och det gick riktigt tungt. Idag testade jag med med hög kadens och seglade upp utan problem. Det här får bli min morgonpendlarbacke from nu.

Med lite finess så kan man hojpendla ett helt liv med rödljuskörningar utan incidenter.
SuperApe sa:
Till min förvåning brände en medpendlare strax framför mot rött fast det kom en bamsebil i kollisionskurs farande. Smällen verkade oundviklig när båda slängde sig på sina bromsar. Ett ögonblick med däckskrik, ett ögonblicks stillhet. Sedan var det som att det inte hade hänt.
Enligt en observatör bidrog till jag incidenten genom att hetsa medpendlaren och därmed locka denne i en fälla som triggar manligt beteende.

Minns knappt några incidenter, jo en snubbe körde över till vänster om mötande cykelfil för att kunna velodromsvänga i 90-graderskurvan under Londonviadukten, kanske inte så smart.

Utmed Stadsgårdskajen åkte en vit cykelrikshaw med turister, han körde mycket långsamt mitt i cykelbanan och hade föreläsning på utrikiska för turisterna medan han pekade mot Gröna Lund. Jag och några cyklister fick smyga/tränga oss förbi på vänsterkanten.

Ser ut att bli fint väder i morgon, lär bli deltagarrekord i le Peloton. Siktar på att bli avhängd vid Fisksätra igen.
Häpp!

Hur gick det för dig som råskällde på en medcyklist mellan Circle K och Målerihuset?
Tror du att han tog till sig det du sa när du sedan, som tredje i bredd, körde om oss som var framför?
(Vem av er två som gjorde ett par oövertänkta omkörningar på väg upp för tranebergsbron har jag inte riktigt koll på men på avstånd såg det inte vackert ut).

Växelvis framryckning längs kaskaden av rödljus i västra Årsta ihop med fin Genesis Day One Alfine. Trevligt att ha en intressant cykel att kika på medan man väntar på ännu ett rödljus. Jag brukar inte köra mot rött men alla de här stoppen är väldigt trafik-demoraliserande...

Lug och fin trots att jag passerade Slussen och Skeppsbron kvart över 8. Medpendlaren brände 4 rödljus så jag fick således nöjet att kränka honom fyra ggr. Häpp!

Fick beröm på hemvägen av en annan cyklist för att jag bombade på så bra uppför Tranebergsbron och det stämmer, jag har nog aldrig förr kört så fort upp som igår och idag men det var ju för fan plattläns. Hur lätt som helst att ta sig upp :)

+1^10, minst ;p

johan44 sa:
Med lite finess så kan man hojpendla ett helt liv med rödljuskörningar utan incidenter.
SuperApe sa:

Tjoho fin dag. Inslag av backträning i morse till jobbet. Hemvägen blev det favoritsträckan igen 3,5 mil. Seg start idag tog en mil innan man kände sig uppvärmd men sista halvan var riktigt kul

Dags för lite självkritik tror jag.

* Idag bromsade jag ganska häftigt för att släppa över en barnfamilj som stod och tvekade på ett övergångsställe på Kungsträdgårdsgatan. Jag tänkte inte riktigt på cyklisterna bakom, så mitt ganska ädla motiv höll på att sluta med att en man med skägg körde in i mig. Sorry man i skägg - den här tar jag på mig.
* Sen har jag bränt första rödljuset över Södertäljevägen några gånger när det blivit grönt på den andra delsträckan.

Annars har jag skött mig tycker jag.

Idag när jag kom över Södertäljevägen såg jag en Cykloteketbrandad speedkula på racer med en tyngdpunkt som måste legat en halvmeter längre ner än min. Hybrisen tog såklart överhanden och jag försökte hänga på och tog såklart ut mig totalt direkt. Plot twisten var att han antingen körde intervaller eller trodde att jag orkade dra. Det blev syntax error i huvudet och det kändes som att vad jag än gjorde skulle det bli fel - skulle jag inte dra gissar jag att jag skulle bryta mot cykelregler (säkert fler - jag har t.ex. inga rakade ben) och om jag körde om skulle det ju sannolikt visa sig att jag absolut inte var värdig att åka snålskjuts på honom. Såklart tog hybrisen överhanden och jag körde om och tackade gudarna att jag skulle av bara några hundra meter längre fram.

cykelpaddan sa:
Dags för lite självkritik tror jag.

* Idag bromsade jag ganska häftigt för att släppa över en barnfamilj som stod och tvekade på ett övergångsställe på Kungsträdgårdsgatan.

Kungsträdgårdsgatan är lite läskig. Och som du säger måste man fundera på vad dårarna bakom kan ta sig till. Att köra fort och bromsa när man borde kan vara farligt i stan. Har blivit påkörd bakifrån ett par gånger vid övergångsställen men det var några år sen sist. Nu försöker jag att snigelköra eller ha koll bakåt.

AxelSthlm sa:
Fick beröm på hemvägen av en annan cyklist för att jag bombade på så bra uppför Tranebergsbron och det stämmer, jag har nog aldrig förr kört så fort upp som igår och idag men det var ju för fan plattläns. Hur lätt som helst att ta sig upp :)
Cyklist broachade på Tranebergsbron och flög över räcket. :)

AxelSthlm sa:
Cyklist broachade på Tranebergsbron och flög över räcket. :)

Sida med är inte att leka med!

Själv missbedömde jag ett par rödljus-gångares avsikter vid Götgatsbacken och kom lite väl nära för att det skulle kännas bekvämt. Det var ren tur att de inte trasslade in sig i bakväxeln. Ovanligt mycket trafik idag kändes det som.

Någon kärring som traskar över vägen med mobilen i handen samtidigt som både bussen och jag kommer från varsitt håll. Skrek som fan för hon hörde ju inte ringklockan och börjar gå lite fortare för att slippa undan mig. Men eftersom bussen kommer i motsatt fil stannar hon och jag håller nästan på att köra på henne. Skilzzz

Äntligen! Efter en sjukdomsperiod och en semesterperiod – självklart med 100% överlapp – blev det cykelpendling hem ikväll.

Mötte en cyklist i lilljanskogen som i stället för att ta ytterkurvan genade nåt ofantligt över inte bara motgående fil utan även en bit in på gångbanan. Han bad om ursäkt och jag nickade ett "det är ok".

Vid stadsgårdsleden söderut, direkt efter Slussen beslutar sig en fotgängare för att helt utan synbar anledning svänga 90 grader och ta två kliv från gångbanan ut i cykelbanan. Vad han hade där att göra vet jag inte, det finns liksom bara ett räcke och sedan en massa bilfiler åt det hållet. Jag tvärnitade och hojtade och han märker mig först när jag fått stopp på cykeln ca 25 cm från honom. Han ber om ursäkt flera gånger och jag säger att det är lugnt.

Känner mig väldigt nöjd med min mogna framtoning denna härliga försommarkväll.

Varmt! Blev tutad på av man i vit skåpbil på Stallgatan som tyckte jag var i vägen. Mogen som man är så bromsade jag ner honom till gångfart,

Mysrunda i grp3 på pelotonen. Kul med lite klungkörning med nytt folk. Bra disciplin i det icke samtränade gänget. Sedvanlig fika på LeMonde och cykelsnack och sedan köra i tåget till vasastan.

Fy fan, vad med tokar det finns i trafiken. Nästan så att jag funderar på att åka kollektivt till jobbet fram till regnet kommer.
Inte nog med - lallande gåfartscyklister - hur var det, får man hindra trafikflödet? (OK jag överreagerar)
- De som inte kan planera sina omkörningar
- Tillbehör till mobiler (zombies som enligt uppgift rymt från Satan)
- Allmänt kaos på grund av solsken
Så var det en tjomme i en gammal sketen volvo som ansåg att jag var i vägen på st Paulsgatan. Detta visade tjommen genom att tokvarva motorn och köra på mig bakifrån. På något magiskt sätt så klarade jag mig. Att jag inte kunde cykla snabbare för att det låg en bil framför mig hör liksom inte till saken...
Av någon konstig anledning råkade jag sumpa min vattenflaska i samband med incidenten. Den bara råkade glida ur handen och fastna på hans vindruta. Medger att det inte är den handling jag kommer att vara stoltast över resten av mitt liv.
Solen fick mig dock på gott humör innan jag var framme på jobbet.

Påkörd=polisanmälan. Leder väl inte till ngt men om du har regnummret så kan det vara värt. Vilken idiot.

Mysigt och lättrullat. Nya racerdäck på crossen rullade riktigt bra.
Glest mellan promenadcyklisterna. Elcykel kränkt. Inga bilrelaterade idiotier. Inga rödljuskörningar (varken av mig, eller observerande).
Kort och gott en bra morgon.

zodah sa:
Påkörd=polisanmälan. Leder väl inte till ngt men om du har regnummret så kan det vara värt. Vilken idiot.

Jo, det är det mogna/smarta sättet att göra det. Jag som sagt, valde det inte så himla mogna/smarta. Eftersom det inte finns någon "olycka" att relatera till eller andra skador så skulle jag anse att det är ett slöseri med resurser.

Ja, tyvärr är det väl så. Samt att den där flaskan som du tappade säkert dyker upp som en ngt besvärande fakta från motparten :-)

Hemifrån kvart över sex, inte omkörd av en enda fartdåre, låg alla hemma och spela på trynorgeln?
Blev framsläppt av bilist och lastbilschaffis så det var en helt ok 3-milarunda.
Börjar tro på karma, stressa inte andra cyklister genom att tränga sig förbi vid trånga passager och liknande,
så får man igen det.

Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne.
Blev borrad i munnen efter frukost.
Fick därför nöjet att köra via Riddarholmseländet och landa på Tegelbacken.
Två gästande Holländare (med cykel) skakade på huvet när de kom fram till Tegelbackskoaset.

Förövrigt har jag nu ofattbart snygga stänkskärmar.
Nu vet ni.

heklamama sa:

kan de vara sååå snygga? visa dem!

Händelselös och skön pendling på knappa 20 min. Jo förresten, höll på att damma in i buss som nitade efter att ha kört mot orange jättefort, med mig i hasorna. Men det gick bra för jag var som Lucky Luke på bromshandtagen som aktiverade de alltid finjusterade cantileverbromsarna..

Galet trångt och irriterat när man börjar närma sig city. En snubbe på xxl cx hade bråttom och blev irriterad på en vingelpelle som inte höll till höger. När han slutligen kom om skulle han demonstrativt visa hur olämpligt vingelpelle cyklade genom att lägga sig framför och blocka för vingelpelle. Vingelpelle var inte med på notorna utan krashcade rakt in i snubben och vurpade.
Suck.

Pugilism sa:
zodah sa:

Jo, det är det mogna/smarta sättet att göra det. Jag som sagt, valde det inte så himla mogna/smarta. Eftersom det inte finns någon "olycka" att relatera till eller andra skador så skulle jag anse att det är ett slöseri med resurser.

Eller så plockar de kortet från någon som kommer att köra ihjäl någon i morgon. Det kan ju vara väl använda resurser.

johan44 sa:
SuperApe sa:

SuperApe har väl superkrafter så... Nä drog bara det klassiska rödljuset vid Nortull idag. En skön pendling med en rygga med paddelgrejer. En sån dag.

Premiär pendling på nya fin cykeln.

2kg lättare än föregångaren = 6min snabbare tid = om jag får ner min vikt till mitten på min BMI skala så kommer jag kapa 12min (helt korrekt räknat , lovar , ingen behöver dubbelkolla).

Man blir fan glad av att cykla!

Testa min tridräkt oxå , kändes riktigt bra?

Mini_me sa:
Premiär pendling på nya fin cykeln.

2kg lättare än föregångaren = 6min snabbare tid = om jag får ner min vikt till mitten på min BMI skala så kommer jag kapa 12min (helt korrekt räknat , lovar , ingen behöver dubbelkolla).

Man blir fan glad av att cykla!

Testa min tridräkt oxå , kändes riktigt bra?

Jag testade min igår. Körde hem endast iklädd kortbyxor (ej bibs) samt pulsband + strumpor och skor. Fantastiskt befriande. Jag tror jag ska tatuera in nummer på armarna så att det blir helt ok.... :) (inte för att jag håller på med triatlon... eller någonsin kommer...)

Hallå själv! Vet inte om det är för att jag flytt hufvudstaden, för att jag är morgontrött och oftast inte kommer iväg förrän de flesta redan hunnit med första fikapausen, eller för att tråden har en tendens att väcka allas vår inre krigsreporter, men riktigt så cray-cray som det beskrivs här är det väl ändå inte normalt?

För min del var morgonen propagandistisk så det förslog. Varmt och soligt, men inte tokvarmt. Nästan folktomt på cykelstråken, sånär som någon enstaka långsam elcyklist som passerades utan tillstymmelsen till dramatik. Skönt flow med i det närmaste orörda bromsar. Ett vältajmat trafikljus var nära att få en lika glad vinkning som bilisten som stannade uppmärksamt, tidigt och tydligt vid cykelöverfartspassagevarenuheteren. Tror dock att bilisten uppskattade det mer.

Cg-bana: man med 2-åring såg mig komma men lät ungen springa fritt, blev tvungen stanna och klicka ur, precis rakt framför ungen, som tittar på mig och säger: Va e de?
Smal väg: kommer ikapp en mc men vågar inte köra om, ser hans ansikte i spegeln men han ser inte mig. Såväl blind som döv. Vill köra om men vågar inte, mcn svänger tvärt vänster utan blink, passageraren ser mig och säger: Oj!

Ser dagligen rödljuscyklister. Vad är grejen med att veva ut bland en massa bilar som passerar? Dödslängtan?
Ser dagligen vuxna trottoarcyklister - var är cykelpoliserna som skall bötfälla detta ofog?

Gissar att många av de ovan nämnda är nybörjare och/eller sommarcyklister. Är folk så jävla uppstressade med att hitta rätt i trafiken så det glömmer bort att leta skyltar och vägmarkering?

Eller det gamla vanliga tipset - göra som de allra flesta andra cyklister?

LX sa:
Hallå själv! Vet inte om det är för att jag flytt hufvudstaden, för att jag är morgontrött och oftast inte kommer iväg förrän de flesta redan hunnit med första fikapausen, eller för att tråden har en tendens att väcka allas vår inre krigsreporter, men riktigt så cray-cray som det beskrivs här är det väl ändå inte normalt?

Svårt att säga. På sätt och vis har det blivit sjukt mycket bättre sedan jag började pendla -94. Finns en mycket bättre förståelse för cykel, bättre infra osv. För 20 år sedan var man oftare tvungen att ta sig plats i ett körfält om man ville komma någonstans. Idag finns det allt som oftast någon form av "cykelanpassad" infrastruktur. De senaste årens kraftigt ökande cykelpendling + befolkningsökning har lett till det blir väldigt trångt och därför mer friktion mellan trafikanterna.
En faktor som säkert har betytt ännu mer för min syn på trafiken (och mängden incidenter jag är med i) är att jag har gått från att vara en hormonstinn, "jag är odödlig" 20- åring till en mer avspänd gubbe om inte har bråttom.

Morgonens incident tillhör verkligen undantagen iom att den var avsiktlig. Många andra incidenter jag har varit med om genom åren har oftast berott på bristande uppmärksamhet eller miss i kommunikationen från båda parter.

Tack för medhåll :)

Elcyklade igår och fick en mtb på släp mot stora mossen, han hängde med trots motlut och motvind (han låg för långt ifrån för rulle...), gav cred för styrka vid rödljus.
staine sa:
+1^10, minst ;p

johan44 sa:
SuperApe sa:

SuperApe sa:
heklamama sa:

kan de vara sååå snygga? visa dem!

Händelselös och skön pendling på knappa 20 min. Jo förresten, höll på att damma in i buss som nitade efter att ha kört mot orange jättefort, med mig i hasorna. Men det gick bra för jag var som Lucky Luke på bromshandtagen som aktiverade de alltid finjusterade cantileverbromsarna..

Jo ja lovar de e dödssnygga.
Ska bara byta film i kameran så kommer bildbevis.

Cantileverbromsar är för riktiga Connoisseurer.
Lucky Luke oxå.
Tack

Jag gjorde en idiotomkörning i backen efter Årstabron på södra sidan. Fick ett artigt men irriterat "Dum omkörning" muttrat åt mig. Det var mer än välförtjänt.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt till herrn om det var någon här på forumet!

Jag skämdes resterande två mil hem och utlovar bättring.

Tillbaka
Topp